موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 8 اردیبهشت 1403 به‌روز است.
آخرین به‌روزرسانی 20-12-1402

یکی از مهم‌ترین قطعات هر گوشی، باتری اون هست. کمپانی‌های سازنده موبایل باتری‌های متنوعی رو با ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌کنن که تو این مطلب قراره همه مواردی رو که درباره ظرفیت باتری گوشی لازم هست بدونین، پوشش بدیم؛ مثلاً به این موضوع می‌پردازیم که ظرفیت باتری موبایل چه معنایی داره؟ چطوری ظرفیت باتری با کیفیت و عمر مفید باتری مرتبطه؟ ظرفیت باتری چه تأثیری روی نحوه شارژ گوشی میذاره؟ و همچنین میگیم که محاسبه ظرفیت باتری گوشی به چه نحوی انجام میشه.

منظور از میلی آمپر بر ساعت (mAh) در باتری موبایل چیه؟

برای سنجش ظرفیت باتری گوشی، از واحد میلی آمپر بر ساعت استفاده میشه که اون رو با نماد mAh نشون میدن. تو بازار موبایل و قطعات گوشی، حتماً اصطلاح میلی آمپر به گوشتون خورده که درواقع شکل کوتاه شده همین عبارت «میلی آمپر بر ساعت» هست.

همه باتری‌ها ازجمله باتری‌های لیتیومی که تو گوشی‌های موبایل هوشمند ازشون استفاده میشه، ظرفیت مشخصی دارن. منظور از ظرفیت باتری، میزان توانایی باتری برای نگهداری شارژ و ارائه برق در یه بازه زمانی مشخصه. به زبان ساده، منظور از میلی آمپر بر ساعت، میزان انرژی‌ای هست که یه باتری می‌تونه ذخیره و سپس آزاد کنه تا برق یه دستگاه الکترونیکی تأمین بشه. هرقدر میزان mAh بیشتر باشه، یعنی اون باتری انرژی بیشتری رو در خودش ذخیره میکنه و مدت زمان بیشتری گوشی بدون شارژ مجدد، روشن میمونه.

اگر بخوایم کمی فنی‌تر مفهوم mAh رو توضیح بدیم، باید اینطوری بگیم که: میلی آمپر بر ساعت برابر است با یک هزار آمپر بر ساعت. بنابراین وقتی میگیم ظرفیت یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپره، یعنی اون باتری می‌تونه به مدت پنج ساعت جریان پیوسته‌ای با شدت ۱ آمپر رو ارائه بده؛ یا برای ۱۰ ساعت جریان ۰.۵ آمپری بده و به همین ترتیب میتونه این محاسبه ادامه پیدا کنه…

ظرفیت باتری گوشی

چطور میشه ظرفیت باتری گوشی رو محاسبه کرد؟

برای محاسبه ظرفیت باتری گوشی و یا همون محاسبه میلی آمپر گوشی، کافیه یه فرمول ساده رو انجام بدین و mAh اون باتری رو به‌دست بیارین. برای این کار لازمه عدد وات بر ساعت (Wh) باتری مدنظرتون رو در ۱۰۰۰ ضرب کنین و بعد جواب رو بر ولتاژ (V) باتری تقسیم کنین تا میلی آمپر بر ساعت باتری به‌دست بیاد. برای مثال اگر یه باتری دارین که وات بر ساعت اون 2Wh با ولتاژ 5V هست، ظرفیت اون باتری به این شکل محاسبه میشه:

mAh = 1000 x 2Wh

mAh = 2000 / 5V

mAh = 400

بنابراین ظرفیت باتری مذکور فقط ۴۰۰ میلی آمپر بر ساعته.

محاسبه ظرفیت باتری گوشی

ظرفیت باتری موبایل چه تأثیری روی شارژ موبایل داره؟

بدیهیه که شارژ موبایل مستقیماً با ظرفیت باتری موبایل در ارتباطه؛ چون منظور از ظرفیت باتری، مقدار شارژیه که اون باتری می‌تونه در خودش حفظ کنه، پس هرقدر ظرفیت بیشتر باشه، شارژ بیشتری تو باتری ذخیره میشه و گوشی دیرتر نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنه.

همچنین همونطور که می‌تونین حدس بزنین، هرقدر ظرفیت باتری بیشتر باشه، مدت زمان بیشتری طول می‌کشه تا باتری موبایل ۱۰۰٪ شارژ بشه. در عوض باتری‌هایی که ظرفیت پایینی دارن، هم مدت زمان کمتری شارژ نگه می‌دارن و هم در مدت زمان سریع‌تری شارژ میشن و به ۱۰۰٪ میرسن.

نکته قابل‌توجه اینه که اگرچه ظرفیت باتری و روند شارژ گوشی کاملاً به هم وابسته هست، اما ظرفیت باتری تنها عامل مؤثر بر نحوه شارژ گوشی نیست و عوامل مهم دیگه مثل: نحوه شارژ کردن (فست یا معمولی)، کیفیت کابل شارژ و کلگی شارژ گوشی و استفاده از گوشی هنگام شارژ هم تأثیر مهمی روی سرعت و کیفیت شارژ مجدد باتری موبایل دارن.

شارز کردن باتری گوشی

همچنین بخوانید:

ظرفیت باتری موبایل باید چقدر باشه؟

اغلب مشتریان هنگام خرید گوشی توجه ویژه‌ای به ظرفیت باتری موبایل دارن چون میخوان گوشی‌ای داشته باشن که کمتر به شارژ نیاز پیدا کنه و بتونن ساعات طولانی‌تری بدون شارژ مجدد ازش استفاده کنن. در حال حاضر ظرفیت معمول برای باتری تلفن‌های هوشمند حداقل 4500 میلی آمپره. این عدد برای تبلت‌ها بیشتره چون اونا مصرف بیشتری دارن و ظرفیت باتریشون چیزی حدود 8000 میلی آمپره؛ همچنین پاوربانک‌ها هم چون کار اصلیشون نگهداری شارژ برای طولانی‌مدته، ظرفیت 12000 تا 300000 میلی‌آمپری دارن.

البته باید گفت که ظرفیت باتری تنها عامل مؤثر بر نگهداری شارژ گوشی نیست و ترکیب سخت افزاری گوشی مثل پردازنده هم نقش فوق‌العاده مهمی در نگهداری شارژ گوشی داره. اینکه یه گوشی بتونه به شکل بهینه از ظرفیت باتری استفاده کنه و هدررفت انرژی کمتری داشته باشه، باعث میشه تا گوشی مدت زمان بیشتری انرژی باتری خودش رو حفظ کنه. به همین دلیله که وقتی گوشی‌های مختلف موجود در بازار رو در شرایط یکسان با همدیگه مقایسه می‌کنن، گوشی‌هایی که ظرفیت باتری مشابه دارن عملکرد یکسانی ندارن؛ مثلاً اگر یه گوشی شیائومی و یه آیفون که ظرفیت باتری هر دو 5000 میلی آمپره رو بی‌وقفه روشن نگه داریم و باهاشون ویدئو پخش کنیم، می‌بینیم که شیائومی زودتر باتری خالی می‌کنه و به صفر میرسه. دلیل این امر سیستم عامل بهینه گوشی‌های اپل هست که باعث میشه باتری به شکل بهینه‌تر مصرف بشه.

شارژ کردن باتری گوشی

ارتباط بین ظرفیت باتری و عمر مفید باتری

کسانی که در زمینه تعمیرات گوشی موبایل فعالیت می‌کنن، تأیید میکنن که معمولاً باتری‌هایی که ظرفیت بیشتری دارن، دیرتر خراب میشن و به اصطلاح عمر مفید طولانی‌تری دارن. برای مثال یه باتری موبایل با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر در صورتی که کاربر زیاد با گوشی کار کنه؛ مثلاً ویدئو ببینه، بازی کنه و…، بین ۳ تا ۵ سال عمر می‌کنه و بعد از اون کیفیت اولیه خودش رو از دست میده و دیگه باید باتری عوض بشه؛ در صورتی که اگر یه گوشی باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری داشته باشه و به اندازه همون گوشی قبلی که گفتیم، ازش کار کشیده بشه، مدت زمان بیشتری دوام میاره و دیرتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنه.

درواقع چرخه شارژ باتری‌‌های لیتیومی دلیل تفاوت عمر مفید باتری‌ها با ظرفیت مختلفه. همه باتری‌های لیتیومی دارای تعداد چرخه شارژ مشخصی هستن. منظور از چرخه شارژ هم، تعداد دفعاتی هست که باتری خالی و دوباره شارژ میشه؛ پس با هربار خالی و پر شدن باتری، یه چرخه طی میشه. در نتیجه وقتی باتری ظرفیت کمتری داشته باشه در مقایسه با باتری با ظرفیت بالاتر _در مدت زمان مشابه_، چرخه‌های بیشتری رو طی می‌کنه که باعث میشه در درازمدت باتری با ظرفیت کمتر، زودتر فرسوده بشه.

البته به این نکته توجه داشته باشین که هرچند ممکنه یه باتری ظرفیت بالایی داشته باشه ولی اگر از گوشی زیاد استفاده بشه و یا مشکلاتی مانند جریان‌کشی در اون وجود داشته باشه، میتونه زودتر از باتری‌های با ظرفیت کم خراب بشه.

شارژ باتری گوشی

همچنین بخوانید:

راه‌های تشخیص ظرفیت باتری گوشی

شاید براتون سؤال باشه از کجا ظرفیت باتری گوشی رو بفهمیم؟ برای اینکه متوجه بشیم ظرفیت باتری گوشی چنده، می‌تونیم از روش‌های استفاده کنیم:

1. برچسب محافظ نمایشگر

مشخصات گوشی موبایل

2. لیبل مشخصات روی جعبه گوشی

مشخصات باتری موبایل

3. کاتالوگ منتشر شده گوشی در وبسایت رسمی برند

اطلاعات باتری در تنظیمات گوشی

4. ظرفیت درج شده روی باتری گوشی

مشخصات باتری گوشی

5. نرم‌افزارهای تست باتری گوشی

برنامه AccuBattery برای سلامت باتری گوشی

سؤالات رایج درباره ظرفیت باتری موبایل

ظرفیت باتری گوشی، یکی از مواردیست که سؤالات زیادی در ارتباط با اون وجود داره. ما در ادامه چند سؤال رایج درباره ظرفیت باتری موبایل رو مطرح کرده و به اون‌ها پاسخ میدیم:

  • آیا هرچقدر ظرفیت باتری موبایل بیشتر باشه، بهتره؟

ظرفیت بیشتر باتری به این معناست که گوشی مدت زمان بیشتری بدون نیاز به شارژ کار میکنه؛ اما در عوض، پر شدن شارژ باتری هم بیشتر از باتری‌های با ظرفیت کم طول میکشه. مزیت دیگر باتری‌های با ظرفیت بالا عمر مفید بیشتر اون‌ها نسبت به باتری‌های کم ظرفیته.

  • آیا کالیبره کردن باتری باعث افزایش ظرفیت باتری گوشی میشه؟

خیر؛ هرچند کالیبره کردن باتری گوشی، میزان بازدهی و طول عمر باتری رو افزایش میده اما منجر به افزایش ظرفیت باتری نمیشه.

همچنین بخوانید:
  • باتری تقویت شده به گوشی آسیب میزنه؟

هرچند برخی افراد فکر می‌کنن باتری‌های تقویت شده ممکنه به گوشی آسیب برسونه؛ اما این نگرش درستی نیست؛ چراکه باتری‌های تقویت شده مثل باتری‌های اورجینال، همه استانداردهای لازم رو دارن و تفاوتشون در ظرفیت بیشتری هست که نسبت به باتری‌های معمولی دارن. این باتری‌ها به دلیل ظرفیت بیشتر، عملکرد بهتری هم دارن و به گوشی آسیب نمی‌رسونن.

چنانچه شما همکاران گرامی قصد خرید باتری‌های تقویت شده ایفون با قیمت همکاری رو دارین، می‌تونین از وبسایت ما اقدام کنین.

خرید باتری های تقویت شده

  • آیا امکان افزایش ظرفیت باتری وجود داره؟

از اونجایی که ولتاژ و آمپر باتری مطابق با همان گوشی در نظر گرفته شده، امکان افزایش ظرفیت باتری وجود نداره؛ ولی در صورت نیاز میشه از باتری‌های تقویت شده که خود کارخانه‌های تولیدکننده باتری مطابق با استانداردهای لازم اون رو تولید کردن، استفاده کرد.

  • چجوری میشه طول عمر باتری گوشی رو افزایش داد؟

یه سری ترفند برای بهینه‌سازی مصرف باتری گوشی و راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری وجود داره که میشه بدون افزایش ظرفیت باطری، عملکرد باتری گوشی رو بهبود بخشید؛ مواردی نظیر: عدم استفاده از گوشی هنگام شارژ، استفاده از شارژر و کابل شارژر استاندارد، بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌های موبایل، استفاده از برنامه‌های کنترل سلامت باتری و…که همگی میتونن در عین سادگی بسیار مؤثر باشن.

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

همونطور که گفتیم، برای سنجش ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند از واحد میلی آمپر بر ساعت (mAh) استفاده میشه و با یه فرمول ظرفیت باتری می‌تونیم مقدار دقیق رو به‌راحتی محاسبه کنیم. همچنین در این مطلب به مواردی نظیر: تأثیر ظرفیت باتری روی شارژ، عمر مفید باتری، راه‌های تشخیص ظرفیت باتری و سؤالات رایج پیرامون ظرفیت باتری پرداختیم؛ ولی چنانچه باز هم سؤالی در این زمینه دارین، می‌تونین برامون تو بخش «دیدگاه» بنویسین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات