موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 13 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

راه های افزایش طول عمر باتری گوشی

چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم؟

آخرین به‌روزرسانی 07-12-1402

گوشی موبایل برای خیلیامون به یه بخش جدانشدنی تو زندگی‌های روزمره‌مون تبدیل شده که حتی نمی‌تونیم تصور کنیم چند روزی رو بدون اون سر کنیم. از طرف دیگه هنگام خرابی گوشی موبایل، به علت قیمت بالای گوشی، همه امکان خرید گوشی جدید رو ندارن. یکی از موارد رایجی که برای گوشی‌های تلفن همراه پیش میاد، خرابی باتری موبایله. باتری‌ها همگی عمر مفیدی دارند که نیاز به تعویض پیدا می‌کنند؛ اما راهکارهایی بسیار ساده‌ای وجود داره که میشه با رعایت اونا عمر باتری گوشی رو افزایش داد. با ما همراه باشین تا با چندتا از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌هایی که میشه با انجامشون عمر باتری رو طولانی‌تر کرد آشنا بشین.

نکات کاربردی جهت افزایش طول عمر باتری گوشی

در اینجا 10 راهکار اساسی برای افزایش طول عمر باتری گوشی رو نام می‌بریم که رعایت مداوم این نکات نتیجه قابل‌قبول و مطلوبی داره:

استفاده از قابلیت Fast Charging

همونطور که گفتیم راه‌های مختلفی وجود داره که هرکدوم می‌تونن به نوبه خود بسیار در افزایش طول عمر باتری گوشی اثرگذار باشن؛ یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از قابلیت Fast Charging هست. خیلی از افراد معتقدند که قابلیت Fast Charging باعث خرابی باتری گوشی میشه؛ در صورتی که این یه تفکر غلطه که رواج پیدا کرده. تکنولوژی Quick Charge در گوشی‌های موبایل یا به عبارت دیگه، فناوری شارژ اولیه سریع، یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی و مفیدی هست که این اجازه رو به گوشی‌های موبایل میده تا سریع‌تر از حد معمول اولیه شارژ بشن. این ویژگی یکی از پارامترهای مهمیه که امروزه هنگام خرید گوشی به اون توجه میشه؛ پس اگر گوشی موبایلی امکان پشتیبانی از این قابلیت رو داره، استفاده از فست شارژ ضرری برای اون گوشی نداره.

استفاده از فست شارژ موبایل

استفاده نکردن بیش از حد از قابلیت Fast Charging

شاید تعجب کنین چرا باتوجه به اینکه گفتیم استفاده از قابلیت فست شارژ خوبه ولی حالا میگیم نباید بیش از حد ازش استفاده بشه. همونطور که می‌دونین فرآیند شارژ شدن توسط برخی فعل و انفعالات شیمیایی انجام میشه که هنگام استفاده از قابلیت فست شارژ، سرعت این واکنش‌های شیمیایی بالا میره و باتری گوشی سریع‌تر از حالت عادی شارژ میشه. پس باتوجه به این موضوع و برای جلوگیری از کاهش عمر مفید باتری، نباید مداوم از Fast Charge استفاده بشه.

عدم استفاده بیش از حد از فست شارژ موبایل

شارژ نکردن گوشی با قاب محافظ

یکی از عواملی که می‌تونه روی عمر باتری گوشی اثر بذاره، گرما و حرارته. فعل و انفعالاتی که موقع شارژ گوشی صورت میگیره، به خودی خود باعث گرم شدن باتری میشه، حالا اگر قاب گوشی هم هنگام شارژ همچنان روی گوشی باقی بمونه، مانع تهویه هوای گرم هنگام شارژ میشه که این حرارت می‌تونه تأثیر مستقیمی روی عمر مفید باتری گوشی بذاره. البته گاهی جدا کردن قاب گوشی هنگام شارژ کار دشواری به نظر میرسه که در این حالت میشه با بررسی گوشی هنگام شارژ، فقط در صورت داغ شدن گوشی اون رو از قاب جدا کرد.

گارد محافظ گوشی موبایل

پرهیز از نگه‌داشتن باتری گوشی در وضعیت 100 درصد

نگه داشتن باتری گوشی در وضعیت 100 درصد، یکی از عوامل مهمیه که میتونه منجر به خرابی باتری گوشی بشه. علت اینکه نباید گوشی رو دائماً فول شارژ کرد، اینه که وضعیت 100 درصدی شارژ باتری گوشی باعث میشه تا ولتاژ زیادی به صورت دائم به باتری وارد بشه و باتری فشار زیادی رو تحمل کنه. در واقع هیچکدوم از دو وضعیت 0 و یا 100 درصدی برای باتری گوشی مناسب نیست؛ بلکه بهترین بازه برای میزان شارژ باتری گوشی، بازه تقریبی 20 تا 80 درصدیه؛ به این معنی که بهتره وقتی شارژ گوشی به 20 درصد میرسه اونو به شارژ بزنیم و زمانی که درصد شارژ به 80 درصد رسید، اون رو از شارژر جدا کنیم.

شارژ کردن گوشی

عدم استفاده از گوشی هنگام شارژ

کار کردن با گوشی هنگام شارژ، چرخه شارژ یا به اصطلاح parasitic load رو بوجود میاره که موجب کاهش طول عمر باتری میشه. این حالت به این معنیست که باتری هنگام شارژ یک پروسه همزمانی شارژ و تخلیه شارژ رو طی میکنه. این کار فشار زیادی رو از لحاظ ولتاژ و گرما به باتری میرسونه که در طولانی‌مدت باتری آسیب میبینه.

استفاده از گوشی حین شارژ

جلوگیری از گرم یا سرد شدن بیش از حد گوشی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، قرار داشتن گوشی تلفن همراه در دمای مناسبه. به‌طورکلی باید مراقب بود که گوشی موبایل همواره در دمای مطلوبی قرار داشته باشه و از گرما و سرمای شدید دور بمونه؛ چراکه دمای نامطلوب باعث تخیله شارژ سریع میشه و به مرور زمان به باتری آسیب میرسونه.

داغ شدن باتری گوشی

استفاده از شارژر استاندارد

از آنجا که ممکنه شارژرهای تلفن همراه هرکدوم ولتاژ خاصی را پشتیبانی کنند، ضروریست که از شارژر استاندارد و مختص به همان گوشی استفاده بشه تا ولتاژ کم یا زیاد، به باتری گوشی صدمه نرسونه.

شارژر موبایل

بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌های موبایل

یکی از راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل، آپدیت به‌موقع برنامه‌ها و سیستم‌عامل گوشیه. گاهی مشکلات نرم‌افزاری گوشی که ناشی از عدم استفاده از برنامه جدید هست، می‌تونه موقع اجرای برنامه، فشار زیادی به باتری گوشی بیاره و به مرور باعث کاهش عمر مفید اون بشه.

به روزرسانی سیستم عامل آیفون

غیرفعال کردن ویبره گوشی در موارد غیر ضروری

در صورتی که استفاده از ویبره گوشی ضرورتی نداره، میشه اون رو غیرفعال کرد؛ چراکه موتور ویبره گوشی هنگامی که اعلانی برای گوشی میاد، انرژی زیادی از باتری میگیره و عمر مفید باتری رو کاهش میده.

ویبره گوشی موبایل

استفاده از برنامه‌های کنترل سلامت باتری

برای بررسی سلامت باتری گوشی و مدیریت بهتر اون میشه از برنامه‌های افزایش طول عمر باتری گوشی و مدیریت مصرف باتری مثل accubattery و یا ابزارهای مشابه استفاده کرد تا علاوه‌بر بهینه شدن میزان مصرف باتری، عمر مفید اون هم افزایش پیدا کنه.

برنامه accubattery

همچنین بخوانید:

نکات کاربردی جهت ماندگاری بیشتر شارژ باتری گوشی

مواردی تا اینجا مطرح شد همگی مهم‌ترین راهکارهایی بودن که باعث میشدن تا عمر مفید باتری گوشی حداکثری باشه، اما اگر خواسته باشین هنگامی که از گوشی استفاده می‌کنین باتری شارژرش دیرتر تموم بشه، می‌تونین یه سری کارها رو انجام بدین که در ادامه کاربردی‌ترین‌ راهکارها رو بیان می‌کنیم:

غیرفعال کردن بلوتوث، جی پی اس، دیتا و وای فای گوشی

یکی از کارهای مؤثری که باعث میشه روند تخلیه شارژ گوشی دیرتر اتفاق بیفته، غیر فعال کردن موارد غیر ضروری همانند: بلوتوث، اینترنت خط، چرخش خودکار صفحه نمایش، GPS، ایر دراپ، سینک کردن اطلاعات، هات اسپات و وای فای موبایله.

بلوتوث گوشی

فعالسازی حالت پرواز

یکی از مواردی که میتونه تأثیر بسزایی در میزان ذخیره‌سازی شارژ باتری داشته باشه، فعالسازی حالت پرواز در گوشیه که با این اقدام، همه قابلیت‌های ارتباطی موبایل غیرفعال میشه و می‌تونین برای مدت طولانی‌تری از گوشی موبایل استفاده کنین.

حالت پرواز گوشی موبایل

کاهش نور صفحه نمایش

ازجمله مواردی که میتونه باتری گوشی رو به سرعت خالی کنه، نور زیاد صفحه نمایشه و حتی فعال بودن حالت Brighness-Auto هم می‌تونه روی این روند تأثیر بذاره؛ چون گوشی‌های هوشمند امروزه صفحه نمایش‌های بزرگ با رزولوشن بالا دارن و وقتی نور نمایشگر گوشی زیاد باشه، انرژی بیشتری مصرف میکنه و باتری زودتر خالی میشه.

نور صفحه نمایش کم در موبایل

بستن برنامه‌های فعال در پس‌زمینه گوشی

برنامه‌هایی که در بک گراند گوشی فعالند، موجب تخلیه باتری گوشی میشن. البته باید به این نکته توجه داشت که بستن این برنامه‌ها شامل اپ‌های پرکاربردی که زیاد در طول روز ازشون استفاده می‌کنیم نمیشه و بهتره که برنامه‌های کم کاربردی که همچنان در پس‌زمینه فعال موندن رو ببندیم.

بستن برنامه‌های فعال در پس‌زمینه گوشی

فعالسازی حالت صرفه‌جویی باتری گوشی

در بسیاری از گوشی‌ها قابلیت صرفه‌جویی باتری وجود داره که میشه با فعال کردن اون، روشنایی صفحه، عملکرد پردازنده گوشی و… رو تنظیم کرد که این هم میتونه یکی دیگه از راه های افزایش طول عمر باتری گوشی باشه.

وضعیت شارژ کم گوشی موبایل

همونطور که اشاره شد یکسری راه‌های افزایش طول عمر باتری وجود داره که میشه با رعایت اونا از خرابی باتری جلوگیری کرد. همچنین از اونجایی که گاهی منظور از افزایش عمر باتری، جلوگیری از تخلیه شارژ باتری هست، ما چند ترفند مهم و کاربردی رو در در این‌باره بیان کردیم که میشه با انجام اون‌ها، از باتری به مدت طولانی‌تری استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات