موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 10 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

یکی از رایج‌ترین چالش‌هایی که کاربران گوشی‌های شیائومی با اون مواجه میشن، کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی‌های شیائومی هست. این مشکل میتونه در مواقع مختلف مثلاً هنگام مکالمه تلفنی، تماشای ویدئو، شنیدن موسیقی و… اتفاق بیفته. از آنجا که ممکنه این مشکل در گوشی‌های مختلف شیائومی رخ بده و صرفاً به مدل خاصی مربوط نمیشه، در ادامه ابتدا به علت ایجاد این مشکل می‌پردازیم و بعد راه‌حل‌های کاربردی رفع این مشکل رو به‌طور مفصل، از ساده‌ترین تا تخصصی‌ترین راهکار _تعویض قطعه موبایل_ بیان می‌کنیم.

علت کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی شیائومی

گاهی کاربران گوشی شیائومی با این سؤال روبرو میشن که «چرا خود به خود صدای گوشیم کم شده؟!» کم و زیاد شدن خود به خود ولوم در گوشی شیائومی میتونه دلایل مختلف سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشه که لازمه این موارد رو با دقت بررسی کرده و بعد از تشخیص دقیق علت، بهترین راهکار رو برای رفع مشکل انتخاب کنین.

  • باگ نرم افزاری

یکی از دلایلی که بعضاً میتونه باعث کم و زیاد شدن صدا به صورت خودکار تو گوشی‌های شیائومی بشه، مشکلات رایج نرم‌افزاری ازقبیل وجود باگ نرم افزاری در سیستم عامل گوشیه. البته این باگ گاهی به سیستم عامل گوشی مربوط میشه و گاهی به دلیل نصب برنامه‌های جدیده.

در بعضی مواقع بعد نصب یه برنامه جدید روی گوشی _به خصوص برنامه‌های پخش کننده موسیقی و فیلم که در بک گراند در حال فعالیت هستن_ به علت عدم‌تطابق نسخه گوشی با نرم افزار و یا دلایل نرم افزاری دیگه، گوشی هنگ میکنه و مشکلاتی مثل کم و یا زیاد شدن صدای اسپیکر شیائومی پیش میاد که در ادامه بهتون میگیم چطوری با چند روش ساده، می‌تونین از شر این باگ خلاص بشین.

باگ نرم افزاری گوشی

  • برنامه‌های مخرب

همونطور که می‌دونین نرم افزارها بسته به نوع کاربردشون، میتونن به قابلیت صدای گوشی دسترسی داشته باشن؛ پس نصب یه بدافزار میتونه مستقیماً روی عملکرد میزان ولوم گوشی تأثیر بذاره.

  • تغییر تنظیمات گوشی

یکی دیگه از دلایل رایج نرم افزاری در گوشی شیائومی که میتونه ولوم گوشی رو به‌طور اتوماتیک کم و زیاد کنه، تغییر تنظیمات صدای گوشی هست. گاهی امکان داره تنظیمات گوشی دستکاری شده باشه و همین باعث بشه تا کاربر با چالش تغییر میزان صدای گوشی روبرو بشه.

تنظیمات ولوم شیائومی

  • خرابی دکمه‌های ولوم

اگر این موارد نرم افزاری که گفته شد، عامل ایجاد مشکل نباشه، باید موارد مربوط به سخت افزار گوشی مورد بررسی قرار بگیره. ازجمله موارد دیگه‌ای که میتونه باعث بروز مشکل بشه، خرابی و یا اتصال دکمه‌های ولوم هست. در بیشتر مواقع این مشکل به علت ضربه، رطوبت، آب خوردگی، گرد و غبار و آلودگی هست که عملکرد کلیدهای صدا رو مختل میکنه.

کلیدهای ولوم گوشی شیائومی

همچنین بخوانید:

  • وجود گرد و غبار در بلندگوها

گاهی تغییرات ناخواسته در میزان صدای گوشی، به علت وجود گرد و غبار در اسپیکرهای گوشی هست که کاربر رو با چالش تغییر ناگهانی صدا مواجه میکنه. پس در صورتی که موارد قبلی عامل پیدایش این مشکل نبودن، لازمه این مورد هم بررسی بشه و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام بشه.

  • قاب غیر استاندارد

خرید قطعات موبایل غیر اورجینال یکی از مهم‌ترین مواردیست که میتونه روی عملکرد قابلیلت‌های گوشی تأثیر بذاره. یکی از این موارد، خرید قاب گوشی هست. اگر قابی که برای گوشی خریداری میشه اورجینال نباشه، میتونه به علت فیکس نبودن قاب با کلیدهای ولوم شیائومی و یا فشار بیش از حد قاب به کلیدها، ولوم گوشی به‌طور خودکار کم و زیاد بشه.

قاب گوشی شیائومی

  • لوازم جانبی‌های غیر اصل و غیر استاندارد

گاهی برخی افراد هنگام خرید لوازم جانبی موبایل به استاندارد و اصل بودن اون توجهی نمی‌کنن و یا به‌خاطر ارزون‌تر بودن و یا عدم‌شناخت کالای استاندارد، لوازم جانبی غیر اصل و بی‌کیفیت رو خریداری می‌کنن. استفاده از هندزفری‌های ارزان، گاردهای محافظ غیر استاندارد و…، میتونه تجربه ناخوشایندی رو برای کاربر حین گوش دادن موسیقی، مکالمه و موارد مشابه دیگه بوجود بیاره.

لوازم جانبی گوشی شیائومی

  • مشکل اتصال در مسیر ولوم روی برد گوشی

در صورتی که هیچکدوم از این مواردی که گفته شد، علت بروز این مشکل نبود، باید مسیر ولوم روی برد گوشی بررسی بشه چون در بعضی مواقع خرابی یه قطعه موبایل و اشکال در اتصالات، میتونه اینطور اختلالاتی رو بوجود بیاره.

راه‌حل کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی شیائومی

خب، همونطور که مشاهده کردین، دلایل نرم افزار و سخت افزاری متعددی هست که میتونه در عملکرد ولوم گوشی شیائومی مشکل بوجود بیاره؛ حالا نوبت به ارائه راهکارهای کاربردی در این باره میرسه. ما در این بخش از ساده‌ترین تا تخصصی‌ترین راه‌حل‌ها رو مطرح می‌کنیم تا باتوجه به نتیجه‌ای که از عیب‌یابی به دست آوردین، بتونین بهترین اقدام رو انجام بدین.

1. اقدامات نرم افزاری برای رفع مشکل

در اینجا به چند مورد از کاربردی‌ترین راهکارهایی که به نرم افزار گوشی مربوط میشه می‌پردازیم:

  • راه اندازی مجدد گوشی موبایل

یکی از ساده‌ترین اقداماتی که میشه انجام داد و در اکثر مواقع، مشکلات پیش اومده برای گوشی رو برطرف میکنه، ری استارت کردن گوشیه. با راه‌اندازی مجدد دستگاه، احتمال داره اگر گوشی به باگ نرم افزاری خورده باشه، مشکلش برطرف بشه.

ری استارت کردن گوشی

  • بررسی تنظیمات صدا

مورد دیگه‌ای که میشه به‌راحتی انجام داد، بررسی تنظیمات صدا در گوشی شیائومی هست. همونطور که قبلاً هم اشاره شد، گاهی تنظیمات گوشی توسط کاربر دستکاری میشه که با بررسی و تنظیم مجدد، میشه از مشکل تغییر ناگهانی صدا خلاص شد.

تنظیمات صدا گوشی شیائومی

  • تست سیستمی صدا

راه‌حل بعدی برای اینکه بتونین متوجه بشین آیا پخش صدا تو گوشی شیائومی مشکلی داره یا نه و وضعیت ولوم تو گوشی چجوریه، تست سیستمی صدا هست. برای این کار باید به تنظیمات گوشی و بخش about phone وارد بشین. حالا از بخش detailed info and specs، روی عبارت kernel version چندبار کلیک کنین تا تست گوشی اجرا بشه.

در اینجا به شما اجازه تست‌های سخت افزاری و نرم افزاری داده میشه. حالا می‌تونین ولوم بالا، ولوم پایین، دکمه بک و منو رو تست کنین و اگر همه مراحل اوکی بود، روی گزینه pass بزنین. حالا یه تیک سبز جلوی گزینه‌ای که انتخاب کردین نشون داده میشه که یعنی مراحل تست به‌درستی انجام شده.

البته می‌تونین با شماره‌گیری کد دستوری *#*#6484#*#* به همین صفحه وارد بشین و تست رو انجام بدین.

کد دستوری تست صدا شیائومی

  • بروزرسانی نرم‌ افزار و سیستم عامل

همونطور که گفته شد، بعضی مواقع مشکلات نرم افزاری باعث بوجود اومدن مشکلاتی مثل تغییر ولوم گوشی میشه که با به‌روزرسانی برنامه‌ها و سیستم عامل گوشی، گاهی این مشکل برطرف میشه.

به روزرسانی گوشی شیائومی

  • فورس ری استارت

ازجمله اقدامات دیگه‌ای که میشه انجام داد، فورس ری استارت و یا همون راه‌انداری مجدد گوشی به صورت توقف اجباری هست. گاهی ممکنه گوشی عملکرد درستی داشته باشه ولی به دلیل زیاد روشن بودن هنگ کنه و اختلالی تو عملکردش بوجود بیاد که با ری استارت کردن گوشی مشکل برطرف میشه. اما اگر اختلال طولانی‌مدت بشه، نیازمند اینه که force restart برای گوشی انجام بشه. برای این کار می‌تونین از کلیدهای ترکیبی ولوم پایین و پاور استفاده کنین که نسبت به power off گوشی قوی‌تره. وقتی کلیدهای ترکیبی رو نگه داشتین، باید همچنان ادامه بدین تا گوشی خاموش بشه. البته توجه داشته باشین که زمان روشن شدن یه مقدار بیشتر از حد معمول طول میکشه.

ری استارت کردن گوشی

  • حالت سیف مود

رفتن به حالت Safe mode یکی دیگه از کارهایی هست که میشه در صورت بی‌فایده بودن مراحل قبلی انجام داد. با بردن گوشی به حالت سیف مود، میشه مطمئن شد که برنامه‌ها روی عملکرد کلید تأثیر گذاشتن و یا مشکل سخت افزاریه.

برای انجام این فرآیند باید گوشی رو خاموش کرده و وارد حالت ریکاوری مود بشین. برای انجام این کار، وقتی گوشی خاموشه، ولوم بالا و پاور رو نگه دارین تا حالت ریکاوری مود فعال بشه. حالا در اینجا گزینه‌ای به‌عنوان سیف مود داریم که اگر با دکمه ولوم پایین، این گزینه رو انتخاب کنیم، گوشی راه‌اندازی میشه. در این مرحله، در پایین گوشی عبارت سیف مود رو مشاهده می‌کنین؛ این یعنی گوشی در حالتی راه‌اندازی شده که فقط برنامه‌های سیستمی و پیش‌فرض خود گوشی در حال اجرا هستن.

حالت سیف مود شیائومی

حالا اگر در این حالت کلیدهای صدا به‌درستی کار نکنن، میشه با رفتن به سراغ wipe data، گزینه wipe all data رو انتخاب کرد. البته باید توجه داشته باشین که هرچند میتونه این روش مشکل نرم افزاری رو برطرف کنه اما با این کار، همه اطلاعات گوشی پاک میشه.

wipe data گوشی شیائومی

  • بازیابی تنظیمات کارخانه

یکی دیگه از اقداماتی که در اینجا به اون اشاره می‌کنیم و میتونه مشکلات نرم افزاری گوشی رو برطرف کنه، ریست فکتوری هست. طبیعتاً می‌دونین که با بازیابی تنظیمات کارخانه، همه فایل‌ها و برنامه‌های گوشی پاک میشه و گوشی به حالت اولیه کارخانه برمیگرده؛ پس حتماً قبل از فکتوری ریست گوشی، از اطلاعات گوشی بک آپ بگیرین.

  • فلش کردن گوشی

آخرین راه‌حلی که میتونه مشکلات نرم افزاری گوشی رو برطرف کنه، فلش کردن هست. در این مرحله هم باید حتماً قبل از اقدام به فلش کردن، از اطلاعات گوشی فایل پشتیبان تهیه کنین تا بتونین بعد از انجام فرآیند، بازگردانی اطلاعات رو انجام بدین.

فلش کردن گوشی شیائومی

2. اقدامات سخت افزاری برای رفع مشکل

حالا که به‌طور مفصل درباره راه‌حل‌های نرم افزاری صحبت کردیم، نوبت به راهکارهای مرتبط با بخش سخت افزاری گوشی میرسه:

  • اطمینان از سلامت کلیدهای ولوم

یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی که میشه از لحاظ سخت افزاری انجام داد، بررسی ظاهری دکمه‌های صدا هست. گاهی ممکنه که گوشی بر اثر ضربه و… دچار آسیب شده باشه که با تعویض کلیدهای ولوم، مشکل کم و زیاد شدن خودکار صدا برطرف میشه.

کلیدهای ولوم گوشی شیائومی

  • تمیز کردن بلندگوها و کلیدهای ولوم

در بخش عیب‌یابی گوشی گفته شد که گاهی گرد و غبار، رطوبت و آلودگی میتونه باعث اختلال عملکرد گوشی بشه. پس می‌تونین برای رفع تأثیرگذاری این موارد، با دقت و با استفاده از ابزار و تمیزکننده‌های مخصوص، کلیدهای ولوم و اسپیکر گوشی رو از غبار و کثیفی پاکسازی کنین.

اسپیکر گوشی شیائومی

  • فشردن متوالی کلیدهای ولوم

گاهی ضربه، باعث گیر کردن دکمه‌های صدا و خارج شدن وضعیت قرارگیری اون‌ها از حالت عادی میشه؛ پس این احتمال وجود داره که با فشردن کلیدهای صدا به صورت متوالی، بتونین مشکل رو برطرف کنین.

  • باز کردن گوشی و عیب‌یابی

اگر هیچکدوم از راهکارهایی که گفته شد، مشکل رو برطرف نکرد، دیگه باید وارد فاز تعمیرات گوشی بشین؛ چون همونطور که به‌عنوان تعمیرکار موبایل اطلاع دارین، همیشه نمیشه از بررسی ظاهری دستگاه به عیب‌یابی دقیق رسید. پس، بعد از باز کردن گوشی لازمه فریم، کلیدها، فلت، مسیر و برد رو چک کرده تا علت اصلی مشکل رو پیدا کنین و اگر قطعه‌ای خراب شده، نسبت به تعمیر یا تعویض اون اقدام کنین.

بررسی کلیدهای ولوم گوشی شیائومی

یکی از قطعاتی که احتمال آسیب دیدن اون زیاده، فلت ولوم هست. برای بررسی فلت، به یه مولتی متر نیاز دارین تا بتونین با پراب تست رو انجام بدین. البته برای انجام این فرآیند باید به یکسری نکات توجه داشته باشین که این موارد عبارتند از:

1. رنج موردنیاز برای تست کلیدهای ولوم (تست دیود)، رنج بازر یا بوق هست. یعنی زمانی که مولتی متر روی مقدار موردنظر تنظیم میشه و پراب‌ها به هم متصل میشن، صدای بوق اتصال کوتاه به گوش میرسه؛ پس زمانی که کلید فشرده میشه، باید صدای بوق رو بشنوین که این نشونه سالم بودن قطعه هست ولی اگر پراب‌ها رو به پایه‌ها اتصال دادین ولی صدای بوق شنیده نشد، این یعنی مسیر اتصال قطع هست و باید قطعه رو تعویض کنین.

2. برای تست کلیدها باید پراب‌ها روی دو سر کلید (پایه‌های ورودی و خروجی) قرار بگیرن و بعد کلید رو فشار داده و تست بگیرین.

3. یه نکته دیگه که باید به اون توجه داشته باشین، زمانی هست که قطعه در حال خراب شدنه. این اتفاق در دو حالت میتونه رخ بده یکی اینکه وقتی کلید ولوم هنوز فشرده نشده (در حالت قطعی هست) و فقط پراب به پایه‌ها وصله، صدای بوق شنیده میشه و یه مورد هم زمانی هست که تنظیمات مولتی متر روی مقدار مقاومت قرار گرفته و عدد بسیار کمی در حال استفاده شدنه و جریان عبور داره. در این موارد یعنی قطعه در حال خراب شدنه و همین موضوع باعث میشه ولوم به صورت خودکار کار کنه و جریان رو عبور بده.

تعمیر فلت کلیدهای ولوم گوشی شیائومی

اگر همه این مراحل انجام شد و باز هم عیب‌یابی به نتیجه‌ای نرسید، مرحله آخر بررسی برد گوشی هست. برای بررسی برد لازمه که از کانکتور اتصال فلت ولوم بررسی شروع بشه و تمام قطعات در مسیرش رو با مسیریابی (نقشه‌خوانی) چک کنین تا قطعه خراب شناسایی بشه.

لازم به ذکر هست که شما همکاران و تعمیرکاران گرامی می‌تونین برای تهیه هرگونه قطعات و ابزار تعمیرات موبایل با قیمت همکاری، به راحتی از وبسایت ما اقدام کرده و سفارش خودتون رو هرکجای کشور که باشین دریافت کنین.

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

یکی از مشکلات شیائومی، کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی شیائومی هست. این مورد یکی از چالش‌هایی هست که برخی کاربران این گوشی با اون مواجه میشن. ما تو این مطلب به‌طور مفصل روش‌های عیب‌یابی این مسأله رو بیان کردیم و به راه‌حل‌هایی که میشه از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری، مشکل رو برطرف کرد، پرداختیم.

در این مطلب سعی شده از آسان‌ترین تا تخصصی‌ترین اقدامات نظیر: بررسی ظاهری کلیدها، راه‌اندازی مجدد گوشی، بررسی فلت ولوم، بررسی اتصالات روی برد از طریق نقشه مسیریابی و… در نظر گرفته بشه و در صورت لزوم، نکات مهم و کاربردی اون بخش ذکر بشه.

اگر شما هم درباره علت کم شدن خودکار صدای گوشی شیائومی تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات