موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 8 اردیبهشت 1403 به‌روز است.
آخرین به‌روزرسانی 06-01-1403

باتری گوشی جزو اون دسته از قطعات موبایل هست که در حالت استاندارد، بعد از چندسال استفاده نیاز به تعویض پیدا میکنه و اگر به‌درستی از اون استفاده نشه طبیعی هست که زودتر عمر مفید و کیفیتش رو از دست بده. یکی از مهمترین کارهایی که میشه برای تضمین سلامت باتری انجام داد، استفاده از شارژر مناسب برای گوشیه. تو این مطلب راهنمای خرید شارژر گوشی، علاوه‌بر بیان اهمیت تناسب شارژر با باتری موبایل، درباره تأثیر ولتاژ بر سرعت شارژ و مضرات استفاده از شارژرهای غیراصل و بی‌کیفیت هم صحبت می‌کنیم.

اهمیت انتخاب شارژر مناسب برای گوشی

امروزه شرکت‌های بزرگ سازنده موبایل مثل اپل، شارژر رو از بسته‌بندی گوشی حذف کردن و این یعنی کاربر باید خودش شارژر مناسب با باتری موبایل رو تهیه کنه؛ هرچند همونطور که اشاره شد، اگر شارژر اصل ایفون هم خریداری شده باشه، بعد از سال‌ها استفاده ممکنه آداپتور گوشی خراب بشه و لازم باشه کله شارژر جدید برای گوشی خریداری بشه.

خریدن شارژر جدید گوشی به اون راحتی که فکر می‌کنین نیست. هنگام خرید شارژر گوشی باید مطمئن شد مشخصات شارژر جدید با باتری موبایل سازگاری داره؛ در غیر این صورت، شارژر جدید به‌تدریج عمر باتری رو کم میکنه تا جایی که باتری گوشی خراب میشه و راهی جز خرید باتری جدید برای کاربر باقی نمی‌مونه. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به مهم‌ترین نکات پیرامون انتخاب و خرید شارژر جدید برای گوشی، بپردازیم.

انتخاب شارژر برای گوشی موبایل

تطابق ولتاژ و آمپر شارژ با باتری

منظور از ولتاژ، سرعت عبور برق از یک مدار هست که در اینجا همون شارژره. آمپر هم مقدار برقی که در یه لحظه مشخص از مدار عبور میکنه رو نشون میده. از حاصل ضرب ولتاژ و آمپر، وات به‌دست میاد که با نماد W نشون داده میشه. هنگام خرید شارژر برای باتری گوشی سامسونگ یا اپل، حتماً باید به این مورد دقت داشت که مقدار وات درج شده روی شارژر با ظرفیت باتری موبایل سازگاری داشته باشه.

ظرفیت توان باتری معمولاً روی جعبه یا دفترچه راهنمای اون نوشته شده. همچنین میشه با سرچ مدل گوشی تو اینترنت، از این طریق مشخصات مربوط به باتری و توان مصرفی اون رو پیدا کرد؛ اما به‌طور معمول، توان باتری‌های موبایل هوشمند چیزی بین ۱۸ تا ۶۵ وات هست.

توجه داشته باشین شارژر جدیدی که خریداری می‌کنین، حتماً باید با توان باتری هماهنگ باشه؛ چون در غیر این‌صورت اگر آداپتور توان خیلی بیشتری نسبت به ظرفیت باتری منتقل کنه، باعث میشه تا باتری آیفون، سامسونگ و یا سایر گوشی‌های هوشمند، خیلی زود فرسوده بشه. اگر هم ظرفیت آداپتور پایین‌تر از باتری باشه، سرعت شارژ کردن گوشی خیلی کمتر از حالت معمولیش میشه و باید مدت زمان بیشتری گوشی رو به شارژ زد تا باتری صد در صد بشه.

تطابق ولتاژ و آمپر شارژ با باتری گوشی

شارژر با چه ولتاژی برای گوشی مناسبه؟

باتری اکثر گوشی‌های هوشمند توانایی دریافت شارژ با ولتاژ ۵ ولت و ۲.۴ آمپر رو داره. بنابراین موقع خرید شارژر، اگر آداپتور موردنظر حداقل ۵ ولت ولتاژ رو پشتیبانی میکنه، گزینه امنی به حساب میاد. البته اگر می‌خواین باتری گوشی با سرعت بیشتری شارژ بشه، باید آداپتوری با ولتاژ ۵، ۹، ۱۲ ولت یا حتی بیشتر تهیه کنین و یا اینکه شارژری بخرین که آمپر اون حداقل ۳ باشه.

البته این نکته رو هم در نظر داشته باشین که باتری گوشی تنها به همون اندازه‌ای که مدار شارژش ظرفیت داره، شارژ دریافت میکنه؛ یعنی اگر یه آداپتور ۱۲ ولت باشه ولی ظرفیت باتری گوشی ۵ ولت باشه، گوشی فقط همون ۵ ولت رو دریافت میکنه و سرعت شارژ تفاوتی با زمانی که از آداپتور ۵ ولتی استفاده میکنه، نداره. بنابراین برای رسیدن به سرعت شارژ بیشتر، هم باید آداپتوری انتخاب بشه که از آمپر و ولتاژ بالا پشتیبانی میکنه، هم باتری گوشی مدار شارژ مناسب برای فست شارژ داشته باشه و هم کابل شارژر موبایل توانایی انتقال این حجم از الکتریسیته رو در سرعت بالا داشته باشه.

شارژ کردن گوشی

اهمیت کابل شارژر در کیفیت شارژ

یکی از مواردی که معمولاً مصرف‌کننده‌ها ازش غافل میشن، کیفیت کابل شارژ گوشیه. شاید بشه گفت کابل شارژ گوشی به اندازه خود شارژر تو سرعت و کیفیت شارژ مؤثره و اصلاً نباید اهمیت اون رو دست کم گرفت. کابل شارژ‌های متفرقه و بی‌کیفیت نمی‌تونن ولتاژ و آمپر ایده‌آل رو به باتری منتقل کنن و همین باعث میشه تا کاربر نتونه از حداکثر ظرفیت شارژر استفاده کنه و گوشی هم با سرعت کمتری شارژ بشه. ضمن اینکه این کابل‌ها معمولاً خیلی‌راحت خراشیده و پاره میشن و همین باعث میشه حتی کیفیت انتقال شارژ هم کمتر بشه. بنابراین هنگام خرید شارژر جدید حتماً از کابل‌های باکیفیت و مقاوم استفاده کنین تا هم دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشن و هم باتری با سرعت بهتری شارژ بشه.

کابل شارژ گوشی

همچنین بخوانید:

انواع پروتکل‌های شارژ باتری موبایل

به‌طورکلی سه دسته اصلی برای استاندارد شارژ باتری موبایل وجود داره که اکثر گوشی‌های موجود در بازار از یکی ازین استانداردها استفاده می‌کنن:

  • USB Power Delivery: رایج‌ترین استاندارد مورد استفاده برای شارژر موبایل در جهان محسوب میشه. باتری آیفون، باتری سامسونگ، باتری شیائومی و…، همگی با استفاده از همین پروتکل شارژ میشن و حتی بسیاری از لپتاپ‌ها و سایر تجهیزات الکترونیک هم از این سیستم استفاده می‌کنن. خیلی از شارژرهای فست هم زیرمجموعه USB PD قرار می‌گیرن که در ادامه راجع بهشون صحبت می‌کنیم.

پروتکل شارژرUSB Power Delivery

  • ماقبل USB-C: گجت‌های کم‌مصرف و مدل‌های نسبتاً قدیمی موبایل هوشمند،‌ از شارژرهای USB قدیمی استفاده می‌کنن که پورت شارژر اون‌ها با پورت USB-C فرق داره. پروتکل‌های Quick Charge 3 ،Apple 2.4A و Samsung Adaptive Fast Charging از این استاندارد استفاده می‌کردن که امروزه کم‌کم مصرف اون‌ها کمتر شده و شاید در آینده دیگر اثری ازشون در بازار نبینیم.
  • اختصاصی: شارژرهای اختصاصی به شارژرهایی گفته میشه که توسط یه برند به‌طور اختصاصی برای یکی یا مجموعه‌ای از محصولات همون برند طراحی شدن و سرعت بیشتری نسبت به استاندارد USB PD دارن. به همین دلیل اگر قصد خرید این مدل شارژرهای اختصاصی رو داشته باشین،‌ تقریباً کار سختی رو در پیش دارین؛ چراکه حتماً باید مدل اختصاصی‌ای که با گوشی موردنظر همخوانی داره رو پیدا کنین. البته لازم به ذکره که اکثر این شارژرها از پورت تایپ سی استفاده می‌کنن و مدل SuperVOOC از OPPO و سوپر فست شارژ هوآوی نمونه‌هایی از این مدل شارژرها هستن.

شارزر اختصاصی

مضرات فست شارژ برای باتری گوشی

بالاتر گفتیم برای اینکه بتونین گوشی رو با سرعت بالا شارژ کنین، باید مدار شارژ گوشی ظرفیت دریافت شارژ‌ با ولتاژ و آمپر بالا رو داشته باشه. پس وقتی یه کمپانی سازنده این ظرفیت رو برای باتری گوشی طراحی میکنه، استفاده از شارژر فست نباید ضرری داشته باشه؛ اما این موضوع لزوماً درست نیست!

اگرچه باتری‌های جدید قابلیت پشتیبانی از فست شارژ رو دارن، اما با این حال مضرات فست شارژ برای باتری در بلندمدته که خودش رو نشون میده و اگر به شکل دائم فقط از شارژرهای فست برای شارژ باتری گوشی استفاده بشه، عمر باتری کاهش پیدا میکنه و زودتر از چیزی که باید کیفیت اولیه خودش رو از دست میده. به همین دلیل توصیه میشه حتی اگر گوشی از فست شارژ پشتیبانی میکنه، باز هم تا حد امکان به‌طور پیوسته ازش استفاده نشه تا از فرسوده شدن زودهنگام اون جلوگیری بشه.

گوشی فست شارژ

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مبحث راهنمای خرید شارژر موبایل گفتیم که در زمان خرید شارژر موبایل، باید شارژری که با مشخصات باتری گوشی مدنظر هماهنگی داره، انتخاب بشه. استفاده از آداپتورهای ضعیف باعث میشه گوشی با سرعت کمتری شارژ بشه و آداپتورهای خیلی‌قوی هم می‌تونن در درازمدت عمر باتری گوشی موبایل رو کاهش بدن.

اکثر گوشی‌های امروزی، حداقل ولتاژ ۵ ولت رو ساپورت می‌کنن. برای گوشی‌هایی که ولتاژ بالاتر رو هم پوشش میدن، میشه از شارژرهای فست برای شارژ خیلی سریع استفاده کرد؛ اما به یاد داشته باشین که استفاده مداوم از شارژرهای فست شارژ باعث فرسودگی زودرس باتری موبایل میشه و بهتره فقط در مواقع لزوم از اونا استفاده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات