موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 8 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

همه چیز درباره شارژ اولیه باتری گوشی موبایل

باید و نبایدهای شارژ اولیه گوشی

آخرین به‌روزرسانی 29-11-1402

در زمان‌های نه چندان دور، تأکید ویژه‌ای روی شارژ اولیه باتری گوشی میشد. اینکه گوشی جدید رو قبل از استفاده باید ۸ ساعت شارژ کرد به یه قانون نانوشته تبدیل شده بود که تقریباً همه کاربران موبایل ازش پیروی می‌کردن و با تمام ذوق و شوقی که بابت خرید گوشی جدید داشتن، تا وقتی 8 ساعت شارژ اولیه اون تکمیل نمیشد، ازش استفاده نمی‌کردن. ولی سؤال اینجاست که آیا شارژ اولیه برای گوشی‌های جدید هم لازمه؟ آیا تو سال ۲۰۲۴ هم بعد از خرید یه گوشی نو، اول باید اون رو ۸ ساعت شارژ کنیم؟! یا اینکه اگر به شارژ نیاز داره، شارژ اولیه گوشی چند ساعت باید باشه؟ و… . تو این مطلب میخوایم به موضوع شارژ اولیه گوشی و باید و نبایدهای اون بپردازیم و به این سؤالات جواب بدیم.

شارژ باتری گوشی

آیا گوشی‌های جدید نیاز به شارژ اولیه دارن؟

در گوشی‌های قدیمی، از نسل قبلی باتری‌های قابل‌شارژ یعنی باتری‌های نیکل کادمیوم (Ni-Cd) و یا باتری‌های نیکل متال هیدرید (NiMH) استفاده میشد. این باتری‌ها محدودیت‌های زیادی نسبت به باتری‌های امروزی داشتن که یکی از اون مشکلات، نیاز به شارژ اولیه در زمان راه‌اندازی دستگاه بود. پس قانون نانوشته ۸ ساعت شارژ اولیه بی‌پایه و اساس نیست و دلیل منطقی براش وجود داره؛ اما این قانون اونقدر پررنگ تو ذهن مردم حک شده که تا همین امروز که دیگه هیچکدوم از گوشی‌های هوشمند مدرن از باتری‌های نیکل استفاده نمیکنن؛ باز هم عده‌ای معتقدن بهتره گوشی جدید قبل از استفاده برای حداقل ۸ ساعت به شارژ زده بشه.

در واقع باتری‌های نسل جدید اصلاً نیازی به شارژ اولیه ۸ ساعته ندارن. باتری‌های قابل‌شارژ امروزی بر پایه لیتیوم هستن و معمولاً از دو نوع لیتیوم یون (Li-ion) یا لیتیوم پلیمر (LiPo) ساخته میشن.

این باتری‌ها هیچ نیازی به شارژ اولیه برای راه‌اندازی دستگاه ندارن. در اصل نحوه طراحی این باطری‌ها به‌گونه‌ای هست که کاربر بتونه بلافاصله بعد از آنباکس موبایل ازش استفاده کنه و نیازی به شارژ کردن در همون ساعات ابتدایی نداشته باشه.

جالبه بدونین قبل از اینکه گوشی به فروشگاه برسه تا مشتری بتونه اون رو خریداری کنه، خود کمپانی سازنده گوشی، برای تست کنترل کیفیت، باتری گوشی رو شارژ و تخلیه میکنه تا مطمئن بشه باتری مشکلی نداره؛ بنابراین شارژ اولیه باتری برای گوشی‌های مدرن اصلاً معنا نداره و اصلاً نیازی به انجام مجدد این کار نیست.

تست شارژ باتری گوشی

همچنین بخوانید:

مدت زمان ایده‌آل برای شارژ اولیه گوشی جدید چقدره؟

بالاتر گفتیم باتری‌های لیتیومی مدرن نیاز به شارژ اولیه ندارن و میشه به محض خریدن گوشی ازشون استفاده کرد. البته ممکنه با مراجعه به کاتالوگ گوشی خریداری شده ببینیم که کمپانی سازنده توصیه کرده قبل استفاده از گوشی، برای مدت زمان مشخص گوشی رو به شارژ بزنیم که این مدت زمان برای مدل‌های مختلف متفاوته و خود کمپانی سازنده اون رو تشخیص میده. دلیل اصلی این توصیه اینه که اکثر کاربرانی که گوشی نو میخرن، در ساعات اولیه استفاده از گوشی اقدام به دانلود و نصب برنامه‌های مختلف می‌کنن، پس گوشی باید شارژ کافی برای پشتیبانی این عملیات اولیه رو داشته باشه. به همین دلیل کمپانی‌های سازنده توصیه می‌کنن قبل از شروع به راه‌اندازی گوشی، حداکثر 1 الی 2 ساعت اون رو شارژ کنین و بعد برنامه‌های دلخواهتون رو روی گوشی نصب کنین.

شارژ اولیه باتری گوشی

به‌طور معمول باتری گوشی چند درصد شارژ اولیه داره؟

برای حمل و نقل هوایی لوازم الکترونیکی مقررات امنیتی وجود داره که در راستای تأمین امنیت پرواز و جلوگیری از حوادث منجر به سقوطه. یکی از قوانین اینه که گوشی‌هایی که توسط هواپیما حمل میشن، نباید بیشتر از %۳۰ شارژ داشته باشن. به همین دلیل بسیاری از گوشی‌های نو وقتی آنباکس میشن، کمتر از %۳۰ شارژ دارن و این مربوط به قوانین حمل و نقل هواییه و نشونه هیچگونه خرابی یا نقص تو عملکرد باتری نیست.

اما دستگاه‌هایی که حمل و نقلشون زمینی هست، ممکنه بیشتر از این مقدار شارژ شده باشن. بنابراین برای درصد شارژ اولیه باتری جدید نمیشه یه عدد مشخص تعیین کرد و بسته به نوع واردات موبایل یا باتری، این درصد می‌تونه متفاوت باشه. پس هنگام خریداری گوشی جدید اگر باتری درصد زیادی شارژ نداشت، نشونه خراب بودن باتری نیست.

شارژ باتری گوشی

شارژ اولیه گوشی شیائومی

گوشی‌های شیائومی یکی از پرفروش‌ترین انواع موبایل‌های هوشمند هستن که از باتری‌های لیتیومی استفاده میکنن. مثل سایر موبایل‌هایی که باتری لیتیومی دارن، برای شارژ اولیه شیائومی هم لازم نیست که هشت ساعت به شارژ زده بشه؛ فقط اگر میزان شارژ گوشی کمتر از %۵۰ هست، بهتره قبل از شروع نصب برنامه‌های جدید روی گوشی، یه بار باتری شیائومی به‌طور کامل شارژ بشه تا در فرآیند دانلود و نصب برنامه‌ها، گوشی خاموش نشه.

شارژ اولیه باتری گوشی شیائومی

شارژ اولیه گوشی سامسونگ

یکی دیگه از برندهایی که گوشی با باتری لیتیومی عرضه میکنه، برند سامسونگه. قوانین شارژ اولیه سامسونگ تفاوت خاصی با گوشی شیائومی یا حتی گوشی‌های آیفون نداره؛ چراکه همه این محصولات از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنن و ویژگی یکسانی دارن. البته ظرفیت باتری سامسونگ در مدل‌های مختلف گوشی قطعاً متفاوته و با توجه به سخت افزار و توان پردازشی گوشی، مدت زمان ماندگاری باتری تو گوشی‌های مختلف با هم فرق میکنه، ولی چیزی که بین همه گوشی‌های با باتری لیتیومی مشترکه اینه که بعد از خرید گوشی جدید، هیچ لزومی نداره گوشی ۸ ساعت به شارژ زده بشه و میشه بلافاصله بعد از آنباکس کردن ازش استفاده کرد.

شارژ اولیه باتری گوشی سامسونگ

شارژ اولیه گوشی آیفون

گاهی برای کاربران گوشی‌های اپل این سؤال پیش میاد که آیا شارژ اولیه آیفون هم مانند دیگر برندهاست یا متفاوته؟ همانطور که اشاره شد، باتری ایفون هم نیاز به شارژ اولیه نداره و مانند سایر باتری‌های لیتیومی، با همان میزان شارژ اولیه حدود 50 درصدی، میشه از گوشی جدید بدون شارژ کامل استفاده کرد.

شارژ اولیه باتری گوشی ایفون

نکات مهم درباره شارژ باتری گوشی

در انتها به‌طور مختصر نکاتی رو با هم مرور می‌کنیم که موجب افزایش طول عمر باتری میشه و بهتره همیشه این نکات برای شارژ کردن گوشی رعایت بشه:

  • شارژ نکردن گوشی با قاب محافظ
  • پرهیز از شارژ بیش از حد باتری (دِشارژ شدن)
  • عدم استفاده از گوشی هنگام شارژ
  • استفاده از شارژر و کابل شارژ استاندارد
  • جلوگیری از داغ شدن باتری

چنانچه تمایل دارین درباره “راهکارهای افزایش طول عمر باتری” و “نکات کاربردی جهت ماندگاری شارژ باتری گوشی” بیشتر بدونین، مقاله راه های افزایش طول عمر باتری گوشی رو حتماً مطالعه کنین.

شارژ باتری گوشی با کابل و شارژر استاندارد

خلاصه اینکه…

اگر یه گوشی جدید خریدین، اینکه بذارین قبل از استفاده یه بار کامل شارژ بشه به تصمیم خودتون بستگی داره ولی هیچ الزامی برای این کار وجود نداره؛ چراکه باتری گوشی‌های امروزی از نوع لیتیومی هستن و باتری‌های لیتیومی اصلاً نیازی به شارژ اولیه طولانی‌مدت ندارن. با این حال اگر خواستین برای گوشی شارژ اولیه انجام بدین و درصد شارژ رو به صد برسونین، باید این پروسه کمتر از 1 الی 2 ساعت زمان ببره و همونطور که گفتیم دیگه مثل قدیم اصلاً نیازی به شارژ گوشی جدید تا ۸ ساعت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات