موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

مشکل لمس خود به خودی صفحه نمایش گوشی

رفع مشکل گوست تاچ (Ghost Touch) در اندروید و ایفون

آخرین به‌روزرسانی 24-11-1402

یکی از مشکلاتی که برخی کاربران موبایل اندروید و آیفون با اون روبرو میشن، مشکل تاچ خودکار گوشی یا همون گوست تاچ (Ghost Touch) هست. به عبارتی بدون اینکه کاربر صفحه نمایش گوشی رو لمس کنه و یا شی خارجی وجود داشته باشه، تاچ گوشی خود به خود شروع به کار می‌کنه؛ مثلاً ممکنه شماره‌گیری کنه یا یه برنامه‌ای رو باز کنه یا… .

علت مشکل لمس تاچ خودکار نمایشگر گوشی

مشکل تاچ خودکار گوشی دلایل متعددی داره که میشه با بررسی این عوامل، علت اصلی رو پیدا کرد. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که می‌تونه روی تاچ خود به خودی گوشی تأثیرگذار باشه اشاره می‌کنیم:

  • عوامل محیطی مثل: گردوغبار و رطوبت

یکی از عواملی که میتونه باعث لمس خود به خودی گوشی بشه، کثیف بودن صفحه نمایش و رطوبت زیاد هست. اگر گوشی دارای گلس محافظ باشه این احتمال بیشتر وجود داره که گرد و غبار زیر محافظ رفته باشه و به علت حساسیت بالای تاچ گوشی‌های هوشمند، ذرات خود به عنوان عامل بیرونی عمل کنن و اختلال بوجود بیارن.

  • تعمیر معیوب قبلی

گاهی امکان داره گوشی تعمیر شده باشه ولی به‌خاطر مواردی مثل: فیکس نشدن تاچ ال سی دی در شاسی، قرار نگرفتن دقیق کانکتورهای تاچ و السیدی در جای خود و همچنین چسبانده نشدن تاچ و ال سی دی به درستی، این مشکل بوجود بیاد.

همچنین بخوانید

  • ویروس و بدافزارها

نصب نرم‌افزار مخرب می‌تونه یکی دیگه از عوامل خودکاری تاچ موبایل باشه؛ چراکه اغلب بدافزارها با قصد اختلال در گوشی کاربر عرضه میشن و میتونن کاربر رو با مشکل مواجه کنن.

نصب بدافزار روی گوشی

  • آپدیت نبودن اپ‌های موبایل

برنامه‌های نصب شده روی گوشی، اغلب به‌صورت دوره‌ای آپدیت جدید براشون عرضه میشه؛ پس بهتره که همواره برنامه‌های کاربردی گوشی رو به‌روز نگه داشت و اگر زمان طولانی از نصب برنامه میگذره و آپدیتی برای اون ارائه نشده، بهتره در صورت امکان از یه برنامه جایگزین استفاده بشه؛ چراکه گاهی برنامه‌های قدیمی یه سری باگ‌های نرم‌افزاری پیدا می‌کنن و اختلالاتی در گوشی ازجمله همین گوست تاچ رو بوجود میارن.

  • داغ شدن بیش از حد باتری

گاهی مشکل تاچ خودکار گوشی به دلیل داغ شدن بیش از حد باتری گوشی هست. وقتی باتری گوشی بیش از حد داغ بشه، باعث میشه نمایشگر گوشی هم تحت‌تأثیر قرار بگیره و در نتیجه لمس خود به خودی صفحه نمایش رخ بده.

  • صفحه نمایش غیر اصل و بی‌کیفیت

یکی از دلایلی که ممکنه کاربر با اون روبرو بشه، زمانی هست که نمایشگر نیاز به تعویض داشته منتهی نمایشگر گوشی با صفحه نمایش بی‌کیفیت تعویض شده و همین روی عملکرد تاچ تأثیر گذاشته.

همچنین بخوانید

  • محافظ صفحه آسیب‌دیده

گاهی ممکنه گلس محافظ صفحه بر اثر ضربه و یا فشار دچار آسیب شده باشه و ازین‌رو به تاچ نمایشگر فشار وارد کنه و باعث بشه لمس خودکار اتفاق بیفته.

محافظ صفحه آسیب‌دیده

  • آپدیت شدن سیستم عامل گوشی

هرچند همیشه توصیه میشه که سیستم عامل گوشی رو به‌روز نگه دارین اما گاهی برخی از آپدیت‌هایی که برای سیستم عامل گوشی‌های IOS و Android میاد میتونه بعضی از عملکردهای گوشی رو با مشکل مواجه کنه.

  • ضربه دیدن نمایشگر گوشی

ازجمله دلایل سخت افزاری که تأثیرگذاره، ضربه دیدن ال سی دی گوشی هست. اگر صفحه نمایش گوشی آسیب ببینه، امکان اینکه عملکرد تاچ گوشی دچار مشکل بشه وجود داره.

  • استفاده از شارژر و کابل شارژ غیر اصل

ازجمله دلایل عمده‌ای که باعث بروز تاچ خود به خودی در گوشی میشه، استفاده از شارژر و کابل شارژ غیر استاندارد و فیکه که توصیه میشه حتماً برای کار با گوشی، لوازم جانبی اصل و باکیفیت انتخاب بشه.

شارژر و کابل شارژ غیر اصل

همچنین بخوانید
  • تداخل الکترومغناطیسی

یه موردی که میتونه در عملکرد تاچ موبایل خلل ایجاد کنه، زمانی هست که گوشی در نزدیکی دستگاه‌های الکترونیکی قرار بگیره و درنتیجه تداخل الکترومغناطیسی رو بوجود بیاره.

  • متفاوت بودن ورژن تاچ و ال سی دی یا فلت هنگام تعویض

در برخی از گوشی‌های موبایل فلت تاچ و فلت ال سی دی ورژن‌های متفاوتی داره؛ بدین معنی که ممکنه دو گوشی مدل یکسانی داشته باشن اما فلت‌هاشون با هم فرق کنه؛ درنتیجه اگر هنگام تعویض قطعه، تعمیرکار به این مورد توجه نداشته باشه، گوشی با مشکلاتی نظیر همین تاچ خودکار روبرو بشه.

راه‌حل‌های رفع مشکل لمس تاچ خودکار گوشی

برای برطرف کردن مشکل تاچ خودکار ایفون و اندروید راهکارهای متعددی وجود داره که برخی به نرم افزار و برخی دیگه به سخت افزار گوشی مربوط میشه و بسته به علتی که باعث شده تا تاچ گوشی با مشکل مواجه بشه، این راه‌حل‌ها می‌تونن مؤثر واقع بشن.

  • جدا کردن کابل شارژ

همانطور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین عوامل لمس خودکار در گوشی‌ها، استفاده از کابل شارژ و یا شارژر فیک هست که بر روی دیجیتایزر نمایشگر گوشی اثر میذاره و در سنسور تشخیص لمس، اختلال بوجود میاره و در نتیجه باعث میشه تاچ گوشی در حال شارژ، به صورت خودکار عمل کنه. پس یکی دیگر از اقدامات ساده‌ای که میشه انجام داد جدا کردن گوشی از شارژه.

خرید شارژر گوشی
خرید کابل شارژ اندروید و آیفون

  • برداشتن محافظ صفحه گوشی و تمیز کردن نمایشگر

در بخش قبلی بابت اینکه چه عواملی باعث میشن لمس خودکار صفحه نمایش بوجود بیاد صحبت کردیم و گفتیم که هم گرد و غبار و هم گلس محافظ آسیب دیده میتونه روی عملکرد تاچ اثر بذاره؛ پس این احتمال وجود داره که با برداشتن گلس محافظ صفحه از روی گوشی و تمیز کردن صفحه نمایش، مشکل کامل حل بشه.

تمیز کردن نمایشگر

  • توقف برنامه‌های فعال در پس زمینه گوشی

توقف برنامه‌های در حال اجرا از راهکارهای دیگه‌ای هست که میشه اونو به سادگی انجام داد و اگر تداخلی در این بین صورت گرفته، اون رو برطرف کرد.

  • ری استارت کردن گوشی

ازجمله راهکارهایی که میشه به‌عنوان ساده‌ترین راه‌حل‌ها در نظر گرفت، ری استارت کردن گوشیه؛ چراکه گاهی راه‌اندازی مجدد گوشی میتونه مشکل نرم‌افزاری‌ای که تو گوشی بوجود اومده رو برطرف کنه. البته لازم به ذکره که اگر شدت گوست تاچ گوشی بیش از حد باشه، امکان تاچ نمایشگر وجود نداره که باید از فورس ریستارت استفاده کرد تا گوشی دوباره راه‌اندازی بشه.

  • تنظیم مجدد کالیبره گوشی

یکی از اقداماتی که میتونه راهگشا باشه، کالیبره کردن مجدد حساسیت لمسی گوشیه و در اکثر مواقع با کالیبره دوباره، مشکل خودتاچی گوشی برطرف میشه.

تنظیم مجدد کالیبره گوشی

همچنین بخوانید

  • بروزرسانی اپ‌های روی گوشی

آپدیت برنامه‌های گوشی هرچند کار ساده‌ای هست اما شاید همین اقدام کوچیک بتونه این تداخل در عملکرد تاچ رو برطرف کنه و همونطور که اشاره شد، آپدیت نبودن برنامه‌های گوشی میتونه اختلالاتی به همراه داشته باشه و گاهی به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها میتونه مشکل تاچ گاست رو حل کنه.

  • بروزرسانی سیستم عامل گوشی

در اکثر مواقع وقتی برخی عملکردهای گوشی اختلال پیدا کنن، با آپدیت سیستم عامل گوشی به نسخه بالاتر، مشکل برطرف میشه. البته باید به خاطر داشت که قبل از آپدیت حتماً نظرات دیگر کاربران مطالعه بشه و همچنین از یه اینترنت بدون قطعی استفاده بشه تا نصب ناقص و دردسرایی که به دنبال اون رخ میده، اتفاق نیفته.

  • ریست فکتوری یا فلش گوشی

اگر مشکلی که برای گوشی بوجود اومده از نرم افزار گوشی باشه، میشه با ریست فکتوری و یا در قدم بعدی با فلش کردن گوشی اون رو برطرف کرد. البته فراموش نکنین که حتماً از فایل‌های گوشی نسخه پشتیبان گرفته شده باشه تا کاربر به اطلاعات گوشی بعد از این اقدامات همچنان دسترسی داشته باشه.

ریست فکتوری

همچنین بخوانید:
  • حالت Safe Mode

اگر گوشی رو در حالت امن و یا همون Safe Mode اجرا کنین، می‌تونین فقط سیستم عامل گوشی موبایل رو به حالت اجرا در بیارین و از اجرای برنامه‌های دیگه جلوگیری کنین. در کل از حالت سیف مود برای شناسایی مواردی استفاده میشه که نمی‌دونیم منبع این مشکل سخت افزاری هست یا نرم افزاری و البته که استفاده از این حالت در گوشی‌های موبایل به مهارت و دقت بالایی نیاز داره!

  • مونتاژ صفحه نمایش

اگر اقداماتی که گفته شد هیچکدوم نتونستن مشکل رو برطرف کنن، میشه از طریق جدا کردن صفحه نمایش گوشی، تست کانکتورها و یا در نهایت تعویض تاچ و السیدی گوشی، مشکل رو حل کرد.

مونتاژ صفحه نمایش

خلاصه….

مشکلاتی از قبیل تاچ خود به خودی گوشی، نیازمند مهارت و تجربه حرفه‌ای تعمیرکاره تا بتونه علاوه‌بر علت‌یابی دقیق، بهترین راهکار رو انتخاب کنه. همونطور که مطالعه کردین، به‌طور مفصل درباره گوست تاچ چیست و علت گوست تاچ در گوشی صحبت کردیم که گوست تاچ یا به عبارتی لمس شبه مانند در گوشی، میتونه به دلیل نقص در نرم‌افزار و یا سخت‌افزار گوشی باشه که بعد از پیدا کردن دلیل لمس خودکار اندروید یا آیفون، می‌تونین با یکی از راه‌های پیشنهادی مطابق با علت، اون رو برطرف کنین. این مورد رو هم به خاطر داشته باشین که هنگام تعمیرات موبایل، قطعات گوشی رو از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنین و کیفیت و گارانتی اون رو حتماً مدنظر قرار بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات