خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 اردیبهشت 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 11-02-1403

فست شارژ یکی از قابلیت‌های کاربردی تو بعضی گوشی‌های هوشمنده که باعث میشه در زمان کوتاه، باتری گوشی کامل شارژ بشه. خرابی فست شارژ کاربر رو از این قابلیت مفید محروم میکنه؛ به‌طوری که حتی وقتی از شارژر فست استفاده بشه، گوشی باز هم با سرعت عادی شارژ میشه. تو این مطلب قصد داریم به‌طور تخصصی «مشکل از کار افتادن فست شارژ گوشی شیائومی» رو بررسی کنیم و برای جواب به سؤال «چرا فست شارژ گوشی شیائومی کار نمیکنه»، راهکارهای مناسب رو پیشنهاد بدیم.

ابتدا چند علت غیرفعال شدن فست شارژ رو با هم مرور می‌کنیم و بعد راهکارهای تعمیر فست شارژ تو گوشی‌های شیائومی رو توضیح میدیم. البته لازم به ذکره که این راهکارها فقط مختص به گوشی‌های شیائومی نیست و اگر گوشی سایر برندها هم با مشکل فست شارژ مواجه شد، ممکنه با به کارگیری این روش‌ها مشکلش رفع بشه.

فست شارژ گوشی شیائومی

علت مشکل فست شارژ شیائومی

باتری شیائومی به‌خاطر ظرفیت بالایی که داره یکی از نقاط قوت این برند محسوب میشه. با کمک قابلیت فست شارژ، میشه این باتری رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ کرد؛ اما گاهی اوقات ممکنه با مشکل فست شارژ شیائومی روبرو بشیم؛ بدین‌صورت که حتی وقتی از کابل و آداپتور فست شارژ استفاده کنیم، باز هم گوشی با سرعت آروم و معمولی شارژ میشه و علامت فست شارژ هم روی ال سی دی گوشی نشون داده نمیشه. از اون‌جایی که عوامل مختلف می‌تونن دلیل از کار افتادن فست شارژ گوشی شیائومی باشن، در این بخش چند مورد از رایج‌ترین علت‌های خرابی فست شارژ رو بررسی می‌کنیم:

1. باز بودن برنامه‌های پر مصرف

قبل از اینکه سراغ حالت‌های حاد و خرابی‌های عمیق بریم، با دلایل ساده شروع می‌کنیم. بعضی وقتا ممکنه علامت فست شارژ روی صفحه گوشی ظاهر بشه اما سرعت شارژ از چیزی که انتظار میره، پایین‌تر باشه. معمولاً این اتفاق به‌دلیل باز بودن اپلیکیشن‌هایی هست که مصرف زیادی دارن و در بک گراند در حال اجرا هستن. برای رفع این مشکل توصیه میشه حتماً ابتدا این برنامه‌ها را کامل ببندین و بعد گوشی رو به شارژ بزنین. اینجوری از داغ شدن باتری گوشی هم جلوگیری میشه و عمر مفید اون افزایش پیدا می‌کنه.

باز بودن برنامه‌های پر مصرف روی گوشی

2. فعال نبودن قابلیت فست شارژ در شیائومی

یکی دیگه از مواردی که می‌تونه باعث مشکل فست شارژ شیائومی بشه، اینه که قابلیت فست شارژ‌ توی تنظیمات گوشی خاموشه. نحوه فعالسازی این قابلیت به‌راحتی قابل انجام هست که تو بخش راه‌های رفع مشکل خرابی فست شارژ بهش می‌پردازیم.

3. آلودگی پورت شارژ گوشی

گاهی مسدود شدن همه یا بخشی از پورت شارژ گوشی باعث میشه که ارتباط بین شارژر و موبایل به شکل نرمال برقرار نشه و گوشی با سرعت پایین شارژ بشه و یا حتی اصلاً شارژ نشه. این آلودگی توسط گرد و غبار موجود تو محیط بوجود میاد؛ مثلاً اگر فرد تو محیطی مثل نجاری کار کنه، ممکنه خیلی‌زود پورت گوشیش پر از خرده چوب و خاک اره بشه و طبیعی هست روند کار فست شارژ رو مختل کنه.

آلودگی پورت شارژ گوشی

4. خرابی باتری

خرابی باتری هم می‌تونه باعث از کار افتادن فست شارژ گوشی شیائومی بشه. باتری‌های لیتیومی که تو تلفن‌های هوشمند استفاده میشن عمر مفید محدودی دارن و بعد از مدتی به‌تدریج از کیفیت اولیه اونا کاسته میشه. در طول زمان ممکنه به‌دلیل فرسودگی این باتری‌ها دیگه توانایی پشتیبانی از شارژ با ولتاژ بالا رو نداشته باشن و در نتیجه فرآیند فست شارژ انجام نگیره.

تعویض باتری گوشی شیائومی

5. خرابی کلگی شارژ یا کابل شارژر

یکی از رایج‌ترین دلایل از کار افتادن فست شارژ گوشی شیائومی، خرابی آداپتور یا کابل شارژه. کله شارژر گوشی و کابل شارژ باید حتماً توانایی پشتیبانی از ولتاژ بالا برای فست شارژ رو داشته باشه. همچنین سازگاری شارژر با باتری گوشی هم اهمیت زیادی داره که نباید از اون غافل شد. اگر دیدین که گوشی با یه شارژر و یا یه کابل شارژ دیگه بدون مشکل، فست شارژ میشه، اونوقت میشه نتیجه گرفت که مشکل از شارژر یا کابل شارژ گوشی هست و باید عوض بشه.

شارژر گوشی شیائومی

6. مشکل نرم افزاری

این مورد جزو موارد نادر محسوب میشه که کمتر برای گوشی‌های شیائومی پیش میاد؛ اما با این حال احتمالش صفر نیست. گاهی اوقات به‌دلیل مشکلات نرم افزاری، گوشی شارژ با سرعت بالا رو غیرفعال میکنه و فقط با سرعت عادی شارژ میشه. اگر با خاموش روشن کردن گوشی یا آپدیت نرم افزار این مشکل حل نشد، حتماً باید به‌صورت تخصصی مشکل نرم افزاری رو ریشه‌یابی کنین.

روش‌های حل مشکل فست شارژ شیائومی

تا اینجا رایج‌ترین علت‌های از کار افتادن فست شارژ گوشی شیائومی رو بررسی کردیم. حالا وقت اونه که ببینیم به‌عنوان یه تعمیرکار موبایل، در صورت بروز خرابی فست شارژ گوشی با چه روش‌های می‌تونیم مشکل رو برطرف کنیم:

  • تعویض شارژر و کابل شارژ

استفاده از آداپتورهای متفرقه و بی‌کیفیت، پارگی یا صدمه دیدن کابل، عدم همخوانی ولتاژ شارژ با باتری گوشی؛ همه این‌ها می‌تونه باعث اختلال تو عملکرد فست شارژ بشه. قبل از اینکه به سراغ راهکارهای دیگه مثل تعویض باتری برین، مطمئن بشین که شارژر و کابل شارژ کاملاً سالم هستن و از قابلیت فست شارژ با ولتاژ مناسب برای گوشی شیائومی پشتیبانی می‌کنن. اگر اینطور نبود، همونطور که در بالا گفته شد، هر دو رو تست کنین و در صورت خرابی، نسبت به جایگزین کردن اونا با جنس اورجینال اقدام کنین.

شارژر گوشی شیائومی

همچنین بخوانید:
  • تمیز کردن پورت شارژر

همونطور که اشاره کردیم، آلوده شدن پورت شارژر می‌تونه باعث بشه تا گوشی با سرعت ایده‌آل شارژ نشه. برای حل این مشکل باید پورت شارژ با دقت و بدون آسیب رسوندن به قطعات داخلی اون تمیز بشه. اگر آلودگی خیلی زیاد بود، شاید لازم باشه تا گوشی رو با ابزار تعمیرات موبایل به دقت باز کرده و به شکل عمقی و تخصصی‌تر پاکسازی رو انجام بدین.

  • تعویض باتری گوشی

وقتی مدت زمان زیادی از طول عمر باتری گوشی گذشته باشه، درصد سلامت اون پایین میاد و روی عملکرد گوشی تأثیر میذاره. به غیر از زود خالی شدن باتری نسبت به روزهای اول، کند شارژ شدن باتری هم یکی از علائم فرسودگی اونه؛ حتی ممکنه وقتی شارژر رو به گوشی متصل کنین، علامت فست شارژ روی صفحه ظاهر بشه؛ اما سرعت شارژ خیلی پایین‌تر از چیزی باشه که قبلاً بوده. در این موارد به احتمال زیاد با تعویض باتری گوشی، مشکل فست شارژ شیائومی حل میشه.

برای چک کردن سلامت باتری گوشی تو خیلی از مدل‌های قدیمی و جدید شیائومی مثل Poco X4 Pro، می‌تونین کد *#*#6485#*#* رو شماره‌گیری کنین. بعد از شماره‌گیری این کد، یک صفحه فهرست‌وار ظاهر میشه. تو این فهرست کد MB-06 رو پیدا کنین. اگر مقابل این کد عبارت Good نوشته شده بود، یعنی باتری گوشی سالمه؛ اما اگر Not Good یا Bad رو دیدین، به این معناست که باتری فرسوده شده و درصد سلامت اون پایین اومده.

کد تست سلامت باتری شیائومی

همچنین بخوانید:

  • فعالسازی قابلیت فست شارژ با اپلیکیشن

تو بعضی مدل‌های شیائومی برای محافظت از باتری گوشی، قابلیت فست شارژ محدود شده و گوشی ولتاژ مشخص شده‌ای رو دریافت میکنه که کمتر از ولتاژ موردنیاز برای فست شارژه. شما می‌‌تونین با نصب اپلیکیشن MIUI Downloader به این تنظیمات دسترسی پیدا کنین و سرعت شارژ گوشی رو افزایش بدین.

برای این کار، بعد از نصب اپ، وارد قسمت Hid Features بشین تا به قابلیت‌های مخفی دسترسی پیدا کنین. بعد گزینه Boost Charging Speed که در پایین فهرست قرار داره رو انتخاب کنین. حالا کافیه سوئیچی که در حالت خاموش قرار داره رو به روشن تغییر بدین. با فعالسازی این تنظیمات،‌ گوشی سرعت شارژ رو در اولویت قرار میده. در نتیجه هر چقدر میزان شارژ کمتر باشه، باتری با سرعت بیشتری شارژ میشه تا به درصد بالاتری برسه.

  • ریبوت کردن گوشی

در نهایت اگر فکر می‌کنین از نظر سخت افزاری، شارژر، کابل شارژ و باتری سالمه، باید ریشه مشکل رو در نرم افزار گوشی جستجو کنین. چون گاهی دلیل کار نکردن فست شارژ، باگ‌های نرم افزاری هست که اگر خوش شانس باشین، فقط با یه بار ریبوت کردن گوشی ممکنه فست شارژ دوباره فعال بشه.

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

علت فست شارژ نشدن گوشی شیائومی میتونه به‌خاطر: خرابی شارژر، خرابی باتری، غیرفعال بودن فست شارژ، باز بودن برنامه‌های سنگین و مشکلات نرم افزاری باشه. تو این مطلب علاوه‌بر بیان دلایل بروز مشکل فست شارژ در گوشی‌های شیائومی، چند راه‌حل برای رفع کار نکردن فست شارژ شیائومی رو با هم مرور کردیم که به شما تو رفع این مشکل کمک میکنه. البته اگر شما تجربه دیگه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات