موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 13 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

کالیبره کردن باتری گوشی

آموزش کالیبره کردن باتری‌های اندروید و آیفون

آخرین به‌روزرسانی 23-12-1402

گاهی پس از استفاده طولانی‌مدت از موبایل، سیستم‌عامل اون دچار نقص شده و در نمایش سلامت باتری موبایل دچار کاهش دقت میشه. این مورد حتی می‌تونه باعث کاهش سطح عملکرد موبایل هم بشه! به عنوان مثال فرض کنین موبایل درصد قابل‌قبولی شارژ داره اما ناگهان خاموش میشه…

این مشکل به‌خاطر اینه که وقتی باتری‌ موبایل بار‌ها و بار‌ها شارژ بشه، یه میزانی از ظرفیت اولیه خودش رو از دست میده. به همین دلیل، سیستم عامل موبایل اطلاعات اشتباهی راجع به وضعیت باتری موبایل ارائه میده و کم‌کم دقت دستگاه در این زمینه کاهش پیدا میکنه.

برای عادی‌سازی این شرایط شما باید باتری گوشی رو کالیبره (Calibrate) کنین. شاید براتون سؤال باشه که معنی دقیق کالیبره کردن باتری موبایل چیه؟ به زبان ساده، کالیبره کردن یا کالیبراسیون باتری موبایل یعنی تنظیم مجدد سیستم عامل به‌منظور مشاهده اطلاعات واقعی‌ای که توسط موبایل درباره وضعیت باتری ارائه شده.

نحوه بررسی سلامت باتری موبایل

حالا اول میریم سراغ نحوه بررسی سلامت باتری گوشی که به سه روش میشه اون رو انجام داد و بعد به نحوه کالیبره کردن باتری می‌پردازیم:

  • بررسی سلامت باتری موبایل با استفاده از تنظیمات

با مراجعه به تنظیمات موبایل می‌تونین سلامت ظاهری باتری گوشی رو بررسی کنین. ولی دقت کنین که مسیر مشاهده سلامت باتری در برند‌های مختلف موبایل فرق میکنه و حتی ممکنه بعضی از اونا این قابلیت رو نداشته باشن!

برای تشخیص سلامت باتری تو گوشیای اندرویدی چند راه‌حل وجود داره: یکی اینکه تو تنظیمات خود گوشی، به قسمت battery یا device care برین که تو هر برند به روش مختلفی نشون داده میشه؛ مثلاً تو گوشیای سامسونگ در قسمت device care وضعیت کلی بهمون نشون داده میشه، تو گوشیای هوآوی با رفتن به بخش more battery settings ،maximum capacity می‌تونیم وضعیت باتری رو ببینیم که %100 بهترین حالتشه و تو گوشیای آیفونی هم با رفتن به تنظیمات، قسمت باتری و battery health، maximum capacity وضعیت باتری قابل مشاهده هست.

بررسی سلامت باتری موبایل با استفاده از تنظیمات در گوشی های اندروید و آیفون

  • بررسی سلامت باتری موبایل با کد دستوری

یکی دیگه از روش‌ها که شاید براتون جالب باشه استفاده از کدهای مخفی گوشی‌های اندرویدیه که برای اکثر گوشی‌های قدیمی کاربردیه. یکی از این کد‌ها، کد تست سلامت باتری موبایله. برای مشاهده می‌تونین صفحه‌کلید تماس رو باز کنین و عبارت *#*#۴۶۳۶#*#* رو تایپ کنین. این کد برای اکثر مدل‌های موبایل از برند‌های مختلف قابل استفاده هست. ما برای اینکه دسترسی شما به این کدها راحت‌تر باشه، یه مطلب با عنوان “تست سلامت باتری گوشی” در وبلاگمون قرار دادیم که میتونه براتون مفید باشه.

بررسی سلامت باتری موبایل با کد دستوری در گوشی های اندرویدی

  • بررسی سلامت باتری موبایل با اپلیکیشن

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های بررسی سلامت باتری موبایل، اپلیکیشن Accubattery است. پس از نصب برنامه، یک صفحه با عنوان معرفی محیط کاربری و آموزش استفاده از برنامه مشاهده می‌کنین. نقش اصلی این برنامه در حفظ سلامت باتری، کاهش چرخه‌های شارژ است. هر ۱۰۰ درصد افزایش شارژ یک چرخه شارژ محسوب میشه که این چرخه می‌تونه به دو یا چند بخش تقسیم بشه. با استفاده از نمودارها و بخش‌های مختلف این برنامه می‌تونین از قابلیت‌های این برنامه در راستای حفظ سلامت باتری موبایل بهره‌مند بشین که برای آشنایی بیشتر با محیط این برنامه و کار با اون، می‌تونین مطلب “بررسی سلامت باتری با AccuBattery” رو مطالعه کنین.

بررسی سلامت باتری با AccuBattery

چه زمانی نسبت به کالیبره کردن باتری موبایل اقدام کنیم؟

هروقت نسبت به آمار و ارقام دستگاه نسبت به باتری شک کردین، می‌تونین روند کالیبره باتری رو استارت بزنین. در‌واقع اگر دیدین مشکلی در عملکرد موبایل مشاهده نمیشه، نیازی به کالیبره کردن نیست؛ به قول معروف “سری که درد نمیکنه رو دستمال نمی‌بندن!”

اگر در تشخیص این مسأله با مشکل روبرو شدین، ایرادی نداره؛ ما یه راهنمای جامع جهت تشخیص نیاز به کالیبراسیون براتون مهیا کردیم که درصورت مشاهده هریک از این موارد، لازمه باتری موبایل رو کالیبره کنین:

  1. اگر درصد قابل‌قبولی از شارژ نمایش داده میشه ولی ناگهان موبایل خاموش میشه، باید باتری گوشی رو کالیبره کرد.
  2. وقتی که باید تغییر قابل‌توجهی رو در میزان شارژ شاهد باشین ولی اتفاق خاصی نمیفته! مثلاً وقتی موبایل در حال شارژه ولی درصد شارژ تغییر نمیکنه یا بعد از استفاده طولانی‌مدت از موبایل، درصد شارژ بدون تغییر باقی میمونه.
  3. وقتی خیلی‌وقت از عمر باتری گوشی گذشته و نسبت به سلامت باتری شک دارین.
  4. درصورت مشاهده هرگونه نقص و خلل در عملکرد باتری موبایل منطقی‌ترین کار ممکن این هست که باتری گوشی رو عوض کنین. اگر باتری گوشی به‌سادگی قابل‌تعویض باشه که کارتون خیلی راحته، اگر نه که باید با ابزار تعمیرات موبایل، باتری رو از گوشی جدا کنین که البته اکثر گوشی‌های موجود در بازار بدنه‌ای یکدست دارن و باتری اونا به‌راحتی از بدنه جدا نمیشه.

توجه: گاهی باید در نظر داشته باشین که اختلال در عملکرد گوشی به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاریست و ممکنه بعد از آپدیت‌های نرم‌افزاری موبایل بوجود بیاد. پس قبل از کالیبره کردن باتری، از عامل اصلی اختلال عملکرد گوشی مطمئن بشین.

کالیبره کردن باتری گوشی موبایل

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی‌های اندرویدی و آیفونی

کالیبره باتری در گوشی‌های اندرویدی (مثل گوشی‌های ال جی، اچ تی سی، سامسونگ، هوآوی، شیائومی و سونی) و آیفونی یه کم با هم تفاوت داره که در ادامه به‌صورت مجزا دربارشون صحبت می‌کنیم:

  • نحوه کالیبره کردن باتری اندرویدی

۱. ابتدا باید شارژ باتری موبایل رو خالی کنین به‌صورتی که خاموش بشه.

۲. حالا گوشی رو روشن کنین و منتظر باشین تا دوباره خاموش بشه.

۳. موبایل رو به شارژ بزنین و صبر کنین تا صددرصد ظرفیت باتری پر بشه.

۴. پس از شارژ صددرصدی موبایل رو از شارژر جدا کنین.

۵. موبایل رو روشن کنین؛ اگر صددرصد شارژ شده بود که هیچ؛ ولی اگر نشده بود دوباره موبایل رو به شارژ بزنین تا این‌دفعه صددرصد شارژ بشه.

۶. شارژر رو جدا کرده و موبایل رو ری‌استارت کنین. درصورتی که میزان درصد شارژ روی صددرصد قرار نداشت، موبایل رو یکبار دیگه به شارژر متصل کنین. این چرخه رو اونقدر ادامه بدین تا بالأخره موبایل بعد از ری‌استارت، شارژ صددرصد رو نشون بده.

۷. بعد از اینکه گوشی کامل شارژ شد، دوباره از موبایل استفاده کنین تا شارژش تموم بشه و در نهایت خاموش بشه. (مثل مرحله یک)

۸. حالا موبایل رو به شارژ متصل کنین و صبر کنین تا صددرصد شارژ بشه.

کالیبره کردن باتری گوشی موبایل

  • نحوه کالیبره کردن باتری آیفونی

1. باید میزان درصد باتری به صفر برسه تا گوشی خاموش بشه.

2. حالا گوشی رو به شارژ بزنین و صبر کنین تا روشن بشه. (حتماً از شارژر اصلی خود گوشی و یا شارژری استفاده کنین که مقدار توان و آمپر اون با گوشی یکسان باشه)

3. گوشی رو خاموش کنین.

4. اجازه بدین تا گوشی بدون‌وقفه شارژ بشه (3 ساعت برای گوشی‌های قدیمی و 5 ساعت برای گوشی‌های جدید)

5. گوشی رو در حالتی که کابل به اون وصله روشن کنین.

6. بعد از اینکه گوشی بوت شد، اون رو force restart کنین.

7. سپس وقتی گوشی روشن شد، می‌تونین کابل رو از گوشی جدا کنین.

8. حالا تمام این مراحل رو یه بار دیگه طی کنین.

کالیبره کردن باتری گوشی موبایل

نکات مهم درباره کالیبره کردن باتری موبایل

1.برای کالیبره کردن و پیداکردن مشکلات باتری، از تستر باتری هم می‌تونین استفاده کنین که هم برای گوشیای اندرویدی و هم آیفونی در دسترسه.

2.اگر عملیات کالیبره کردن رو انجام دادین و بازهم مشکلات باتری همچنان باقی موند، دو کار میشه انجام داد: یکی اینکه گوشی رو فلش کنین تا گوشی کاملاً به حالت اولش برگرده که البته این مربوط به مواقعیه که گوشی مشکل نرم افزاری داره و دوم اینکه اگر هیچکدوم از این راه‌ها جواب نداد، باید باتری گوشی عوض بشه چون عمر مفید باتری تموم شده!

همچنین بخوانید:

سخن پایانی

پس باتوجه به آنچه گفته شد، شما می‌تونین بعد از تست سلامت باتری، نسبت به کالیبره کردن باتری اقدام کنین. البته همونطور که گفتیم در باتری گوشی‌های جدید آیفون باید برای کالیبره کردن از دستگاه تستر باتری استفاده بشه و برای باتری‌های اندرویدی هم اگر روشی که مطرح شد جوابگو نبود، باید گوشی فلش بشه. همچنین در صورت نیاز به تعویض باتری گوشی، شما همکاران گرامی می‌تونین نسبت به خرید باتری موبایل و تبلت با قیمت همکاری، از طریق وبسایت ما اقدام کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات