موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

دلایل آتش گرفتن و انفجار باتری گوشی موبایل

چگونه از ترکیدن باتری گوشی جلوگیری کنیم؟

آخرین به‌روزرسانی 12-11-1402

همونطور که می‌دونین باتری گوشی یکی از اساسی‌ترین قطعاتیست که موبایل بدون اون معنایی نداره و نمیشه ازش استفاده کرد. این منبع انرژی ممکنه تو برخی شرایط نامطلوب منفجر بشه و به گوشی و یا کاربر صدمه وارد کنه. هرچند احتمال آتش گرفتن باتری گوشی کمه ولی اگر اتفاق بیفته میتونه بعضاً خسارات جبران‌ناپذیری رو وارد کنه؛ ازین‌رو ما تصمیم گرفتیم درباره مهم‌ترین دلایل انفجار باتری گوشی و راهکارهایی که میشه از این اتفاق جلوگیری کرد، صحبت کنیم.

علت انفجار و آتش گرفتن باتری گوشی

دلایل مختلفی می‌تونه باعث انفجار باتری گوشی بشه که ازجمله مهم‌ترین اون‌ها عبارتست از:

  • جنس باتری

یکی از عوامل تأثیرگذار، جنس باتری هست که بیشتر این اتفاق برای باتری‌های لیتیوم یونی (lithium-ion) رخ میده. چون باتری‌های لیتیوم یونی از الکترولیت مایع ساخته شدن، امکان سوراخ شدن و یا آتش گرفتنشون بیشتره و به واکنش‌ها حساس‌ترند.

همچنین بخوانید
  • بالا رفتن دمای باتری گوشی

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باتری گوشی منفجر میشه، بالا رفتن دمای زیاد گوشی هست. عوامل زیادی هست که میتونه دمای گوشی را بیش از حد زیاد کنه و در نهایت موجب آتش گرفتن باتری بشه؛ مواردی نظیر: قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، استفاده از گوشی زمانی که پردازنده گوشی به‌شدت در حال استفاده هست و… که انفجار بر اثر این موارد قابل پیشگیری هست و با کمی دقت میشه جلوی یه اتفاق رو گرفت.

  • ضربه به باتری

یکی دیگه از دلایل انفجار باتری گوشی، تغییر در وضعیت فیزیکی باتری هست؛ مثلاً این تغییر میتونه به خاطر افتادن گوشی از ارتفاع رخ بده _که اگر باتری صدمه ببینه احتمال اینکه بر اثر ضربه شدید منفجر بشه وجود داره_ و یا میتونه به علت آسیب دیدن باتری توسط جسم سخت، سوراخ شدن و یا خم شدن اون باشه؛ در هر صورت هرگونه آسیب فیزیکی به باتری که ساختار درونی باتری رو تحت تأثیر قرار بده، میتونه خطرناک باشه.

آسیب و ضربه به باتری گوشی موبایل

  • استفاده از شارژر غیر استاندارد و غیر اصل

استفاده نکردن از شارژرهای استاندارد و متناسب با گوشی به این دلیل خطر داره که ممکنه میزان ولتاژ ورودی گوشی با شارژر یکسان نباشه و باتری رو بیش از حد داغ کنه و درنتیجه باتری منفجر بشه.

  • بادکردگی باتری گوشی

عواملی مثل دما و حرارت زیاد، شارژر نامناسب و طول عمر باتری باعث میشن که باتری تغییر شکل بده و متورم بشه. باتری باد کرده میتونه به شدت خطرناک باشه و به علت واکنش‌‎های شیمیایی که داخل اون اتفاق میفته، خطر انفجار به همراه داره.

باد کردگی باتری گوشی موبایل

توجه: انفجار باتری موبایل حین تعمیر یکی از اتفاقاتیست که گاهی شنیده میشه. چون باتری‌هایی که برای تعمیر فرستاده میشن دارای آسیب و مشکلاتی هستند، اگر احتیاط لازم از جانب تعمیرکار صورت نگیره، می‌تونه موجب آتش‌سوزی بشه.

همچنین بخوانید
  • وجود نقص در ساختار باتری گوشی

ازجمله دلایل مهمی که گاهی منجر به آتش گرفتن باتری گوشی‌های هوشمند میشه، نقصی هست که در تولید باتری وجود داشته؛ مثلاً انفجار باتری گوشی سامسونگ گلکسی Note 9 که آتش گرفتن‌های متعدد در این مدل گوشی، کمپانی سامسونگ رو با مشکل مواجه کرد.

  • کار کردن با گوشی در حال شارژ

یکی از اشتباهاتی که برخی افراد انجام میدن، کار با گوشی در حال شارژه. این کار میتونه روی عمر مفید باتری اثر بذاره و اگر مکرر این عمل انجام بشه، به دلیل اینکه ترکیبات شیمیایی باتری تغییر میکنه، درون باتری گوشی گرمای زیادی تولید میشه و در نهایت باتری میترکه.

کار کردن با گوشی در حال شارژ

  • شارژ طولانی‎‌مدت

هرچند شارژرهای امروزه به‌خاطر تراشه‌ه‎ایی که دارن میتونن سطح شارژ رو مدیریت کنن، اما برخی گوشی‎‌‌های ارزان‌قیمت و یا قدیمی هستند که شارژ شبانه، میتونه باتری رو به‌شدت گرم کنه و در نهایت باتری منفجر بشه.

  • آب‌خوردگی گوشی

هرچند که باتری‌های هوشمند امروزه به‌خوبی پلمب میشن تا آب و گردوغبار به اون‌ها نفوذ نکنه، اما به‌علت آسیب دیدن و سوراخ شدن، رطوبت میتونه به‌راحتی به باتری نفوذ کنه و باعث انفجار بشه؛ چراکه باتری‌های لیتیوم یونی به آب سریعاً واکنش میدن و ازین نظر بسیار خطرناک هستن.

همچنین بخوانید

آب خوردگی گوشی

  • مشکلات جریان‌کشی

یکی دیگه از مواردی که میتونه موجب ترکیدن باتری بشه، مشکلات جریان‌کشی گوشی هست که لازمه در صورت مواجهه با مشکلات مربوط به شارژ شدن، تست جریان‌کشی برای گوشی انجام بدین تا جریان گوشی در حالت‌های مختلف اندازه‌گیری بشه.

همچنین بخوانید

علائم انفجار باتری گوشی

شنیدن هرگونه صدای خش‌خش، احساس گرمای شدید، مشاهده تغییر شکل باتری و گوشی _باد کردن شاسی گوشی، صفحه نمایش بیرون زده و…_ و یا استشمام بوی سوختگی _نظیر سوختن مواد شیمیایی یا مواد پلاستیکی_، میتونه نشونه خطر انفجار گوشی باشه که باید فوراً از سلامت باتری مطمئن بشین.

بادکردگی باتری گوشی و برآمدگی صفحه نمایش

راه‌های جلوگیری از انفجار باتری گوشی

همونطور که ذکر شد، موارد متعددی میتونه موجب انفجار موبایل بشه که اگر نکات ایمنی رعایت بشه و از یه سری رفتارهای پرخطر پرهیز بشه، خطر آتش گرفتن، باتری گوشی رو تهدید نمیکنه؛ در ادامه به‌طور خلاصه به راه‌های جلوگیری از آتش‌سوزی باتری گوشی اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از شارژر و کابل شارژ استاندارد و اصل
  • قرار ندادن گوشی در معرض حرارت زیاد
  • استفاده از باتری سالم
  • عدم ضربه به باتری
  • عدم استفاده از گوشی در حال شارژ

جدا کردن گوشی از شارژ

اقدامات بعد از آتش گرفتن باتری گوشی

  • اگر گوشی به برق متصله اون رو جدا کنین.
  • از کپسول آتش‌نشانی CO2 (دی اکسید کربن) برای خاموش کردن آتش استفاده کنین.
  • برای لمس گوشی از دستکش یا انبر استفاده کنین.

توجه: اگر حجم آتش‌سوزی زیاد هست، حتماً با آتش‌نشانی تماس بگیرین.

همچنین بخوانید

خلاصه اینکه…

بیان این مطلب به معنی این نیست که انفجار باتری زیاد اتفاق میفته ولی از اون‌جایی که باتری‌های گوشی از مواد شیمیایی قابل اشتعال ساخته میشن و حساسند، عدم‌توجه به نکات ایمنی و رعایت یه سری اصول استاندارد، میتونه باعث بشه باتری گوشی آتش بگیره؛ مثلاً انفجار گوشی در حال شارژ و یا انفجار حین تعمیرات باتری گوشی ازجمله رایج‌ترین مواردیست که ممکنه بر اثر کم‌توجهی و یا بی‌احتیاطی رخ بده؛ پس حتماً مراقب باشین.

خرید باتری سامسونگ
خرید باتری نوکیا
خرید باتری هواوی
خرید باتری شیائومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات