خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 27 اردیبهشت 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 01-04-1402

فرض کنید یه نفر برای برطرف کردن مشکلی که برای گوشیش پیش اومده به شما مراجعه میکنه. گوشی خاموشه و وقتی شما ازش می‌پرسین مشکل گوشی چیه، خودش هم نمیدونه دقیقاً گوشی چه مشکلی داره. یکی از روش‌هایی که شما در این مواقع با استفاده از اون می‌تونین بفهمین گوشی دچار چه مشکلی شده، تست جریان کشی گوشی موبایل هست. در ادامه کامل توضیح میدیم که تست جریان کشی گوشی چیه، چه کاربردی داره و چجوری می‌تونین با استفاده ازش گوشی رو عیب‌یابی کنین.

تست جریان کشی گوشی چیست ؟

تست جریان کشی گوشی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی هست که تعمیرکاران برای عیب‌یابی و بررسی مشکلات گوشی و یا قطعات موبایل ازش استفاده می‌کنن. تست جریان کشی به این معنیه که شما می‌تونین جریان گوشی رو در حالت‌های مختلف اندازه بگیرین. مقدار جریان گوشی در حالت‌های مختلف مثلاً: قبل از اینکه کلید پاور گوشی رو فشار بدین و گوشی روشن بشه، زمانی که گوشی داره بالا میاد و لود میشه و یا در حالت استدبای (Standby) متفاوته و یه رنج عددی ثابت برای هریک از این حالت‌ها در گوشی وجود داره. با انجام تست جریان کشی و بررسی میزان جریان در هر یک از این حالت‌هایی که گفتیم میشه مشخص کرد گوشی عیبی داره یا نه و اگه عیبی داره هم می‌تونیم دلیل اون مشکل رو مشخص کنیم.

 

تست جریان کشی گوشی خاموش چیست؟

تست جریان کشی موبایل برای چه مواردی کاربرد داره؟

شما با استفاده از تست جریان کشی گوشی و مشاهده میزان جریانی که گوشی در حالت‌های مختلف داره می‌تونین تشخیص بدین که گوشی دچار چه مشکلی شده. مثلاً ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که وقتی یه گوشی روشن نمیشه، فکر کنین مشکل از باتری گوشی هست و باتری رو تعویض کنین اما بعد از تعویض باتری باز هم گوشی روشن نشه. ازجمله مشکلاتی که میشه با استفاده از تست جریان کشی گوشی موبایل تشخیص داد، دلیل روشن نشدن گوشی موبایل هست؛ یا حتی ممکنه در بعضی مواقع گوشی حتی اگر در حالت استندبای هم باشه باز شارژ کم کنه و یا در بعضی مواقع میزان شارژ باتری به درستی روی گوشی نمایش داده نشه. ازجمله موارد دیگه‌ای که میشه با استفاده از تست جریان کشی گوشی اون رو بررسی کرد، عدم عملکرد صحیح موبایل در بعضی مواقع هست و یا حتی میشه بررسی کرد که گوشی دارای مشکل سخت‌افزاری هست یا نرم‌افزاری.

خب تا اینجا درباره اینکه جریان کشی چی هست و چه کاربرد‌هایی داره صحبت کردیم اما برای اینکه متوجه بشیم تست جریان کشی چطوری میتونه به ما نشون بده گوشی چه مشکلاتی داره، لازمه اول بدونیم یه گوشی که در حالت عادی مشکلی نداره و داره درست کار میکنه، در حالت‌های مختلف دارای چه جریانی هست تا بعد بفهمیم جریان کشی نادرست در حالت‌های مختلف چجوریه!

جریان کشی موبایل در حالت عملکرد عادی و سالم

گوشی‌ای که سالمه و عملکرد نرمالی داره، وقتی خاموش باشه میزان جریانش صفره. زمانی که کلید پاور فشرده میشه و تا وقتی لود بشه، میزان جریان از صفر افزایش پیدا میکنه و بعد از روشن شدن گوشی میزان جریان بین 0.85 تا 1.5 آمپر که بستگی به نوع گوشی هم داره افزایش پیدا میکنه. بعد از روشن شدن و زمانی هم که گوشی در حالت استندبای قرار میگیره، مقدار جریان عددی بین 0 تا 0.02 آمپر نشون داده میشه.

تست جریان کشی گوشی چطوری انجام میشه؟

برای انجام تست جریان کشی شما به یه سری ابزار نیاز دارین. مهم‌ترین وسیله‌ای که برای تست جریان کشی باید ازش استفاده کنین منبع تغذیه هست. اما به جز منبع تغذیه در بعضی مواقع ممکنه به ابزارهای دیگه‌ای مثل مولتی متر، اسپری فریز یا اسموکر، قاب باز کن، اسپاتول و هیتر هم نیاز پیدا کنین که استفاده از این وسیله‌ها به نوع کاری که قراره انجام بدین و یا نوع گوشی بستگی داره.

برای شروع تست جریان کشی به یه پراب نیاز دارین که باید سر مشکی اون رو به قطب منفی و سر قرمز رو به قطب مثبت وصل کنین. بعد از این لازمه ولتاژ منبع تغذیه رو تنظیم کنین که با توجه به حالت‌های مختلف میتونه روی مقادیر متفاوتی تنظیم بشه اما بهترین حالت، در نظر گرفتن مقداری بین 3.7 تا 4 ولت هست. حالا برای اندازه‌‌گیری جریان، باتری رو از کانکتور باتری جدا کنین و سر پراب رو به کانکتور باتری وصل کنین. برای این کار هم لازمه باتری رو از کانکتور جدا کنین. در گوشی‌های قدیمی‌تر که کانکتور باتری دارای پین هست، لازمه سر پراب رو به اونا وصل کنین.

 

کانکتور باتری گوشی‌های قدیمی

 

در گوشی‌های جدیدتر هم با استفاده از پراب‌هایی که دارای سوکت هستن می‌تونین پراب رو به کانکتور باتری وصل کنین. این نکته رو هم در نظر داشته باشین که حتماً پراب‌ها رو به قطب‌های مناسب و درست وصل کنین تا با مشکلاتی مثل اتصالی و یا اندازه‌گیری اشتباه مواجه نشین.

 

اتصال پراب به باتری برای تست جریان کشی گوشی خاموش

 

تست جریان کشی گوشی خاموش

تست جریان کشی گوشی‌های خاموش به‌طور کلی سه حالت داره:

  • جریان کشی صفر
  • جریان کشی لحظه‌ای
  • جریان کشی بالا

حالت جریان کشی بالا

ابتدا قراره درباره حالت جریان کشی بالا صحبت کنیم. در این حالت جریان کشی بیش از 0.15 آمپر میشه. این حالت میتونه به‌خاطر دو عامل بوجود اومده باشه؛ اولین علت میتونه این باشه که یکی از قطعات دچار مشکل شده و هنگام جریان کشی داغ میکنه که باید شناسایی بشه. این قطعه رو میشه با لمس کردن قطعات پیدا کرد. همچنین شما می‌تونین با استفاده از اسپری فریز یا اسموکر اون قطعه‌ای که دچار مشکل شده رو پیدا کنین و در صورتی که لازم باشه، اونو تعویض کنین. معمولاً هم این مشکل در قطعاتی مثل آی سی تغذیه، PF، لایت و EMMC مشاهده میشه.

علت دوم هم میتونه مربوط به اتصالی در بعضی از قسمت‌های برد باشه که ممکنه به خاطر سولفاته شدن، وجود قلع یا کثیف شدن بوجود اومده باشه. برای رفع این مشکل هم می‌تونین برد رو با مایع التراسونیک و یا تینر شست‌وشو بدین.

حالت جریان کشی صفر

همونطور که قبلاً هم گفتیم، زمانی که گوشی خاموش باشه، میزان جریان کشی صفره و با فشردن کلید پاور میزان جریان افزایش پیدا میکنه. اما در بعضی از مواقع بعد از فشردن کلید پاور، بازم میزان جریان صفر باقی میمونه و تغییر نمیکنه. برای بررسی این مورد می‌تونین گوشی رو به شارژ متصل کنین. حالا بعد از اتصال گوشی به شارژ سه حالت ممکنه رخ بده:

حالت اول: گوشی شارژ نمیشه

اگه گوشی رو به شارژر متصل کردین و گوشی شارژ نشد، میشه از چند راه‌حل استفاده کرد:

  • اولین کار اینه که کانکتور باطری رو بررسی کنین
  • مسیر باطری تا آی سی پاور رو تست کنین و در صورتی که مشکلی در مسیر وجود نداشت، آی سی پاور رو ریبال کنین.
  • مورد بعدی که می‌تونین برای رفع مشکل انجام بدین، تعویض آی سی پاوره.
  • اما اگر با انجام سه موردی که گفتیم مشکل برطرف نشد، کریستال اصلی رو تعویض کنین.

 حالت دوم: گوشی شارژ میشه و علامت شارژ روی صفحه نمایش داده میشه

اگر گوشی رو به شارژ متصل کنیم و گوشی شروع کنه به شارژ شدن و علامت شارژ هم روی صفحه نمایش نشون داده بشه، می‌تونین موارد زیر بررسی کنین:

  • اولین مورد تست کردن کلید پاوره. کلید پاور رو تست کنین تا متوجه بشین مشکلی نداره و به‌درستی سرجاش قرار گرفته.
  • مورد بعدی تست و بررسی مسیر کلید پاور تا آی سی پاوره.
  • در آخر هم می‌تونین ولتاژ پایه پاور رو اندازه‌گیری کنین و مطمئن بشین که 4 ولته.

 حالت سوم: گوشی شارژ میشه اما علامت شارژ روی صفحه نمایش نشون داده نمیشه.

در این حالت ممکنه گوشی مشکل نرم‌افزاری داشته باشه و با فلش شدن مشکل برطرف بشه؛ اما احتمال اینکه مشکل سخت‌افزاری باشه هم وجود داره.

جریان کشی لحظه‌ای

در این حالت بعد از اینکه شما کلید پاور رو فشار بدین، میزان جریان افزایش پیدا نمیکنه و فقط یک عدد ثابت رو نشون میده. این مورد باتوجه به عدد نشان دهنده‌ جریان و نوع گوشی میتونه نشانگر یه مشکلی باشه. اما به‌طورکلی میشه گفت که مشکلات احتمالی بر اساس مقادیر جریان میتونه به شرح زیر باشه:

  • مقدار جریان ثابت 0.01 آمپر: مشکل ممکنه از آی سی RF باشه
  • مقدار جریان ثابت بین 01 تا 0.03 آمپر: مشکل ممکنه از CPU باشه
  • مقدار جریان ثابت بین 03 تا 0.06 آمپر: احتمالاً مشکل از آی سی تغذیه یا SMD های مرتبط با اون هست
  • مقدار جریان ثابت بین08 تا 0.15 آمپر: مشکل میتونه از EMMC یا آی سی هارد باشه
  • البته یه حالت دیگه هم داریم که ممکنه با فشردن کلید پاور، جریان یه مقدار ثابتی رو نشون بده و با رها کردن کلید پاور مجدداً جریان صفر بشه که در این صورت احتمال داره مشکل از آی سی هارد باشه و یا گوشی مشکل نرم‌افزاری داشته باشه.
  • و در آخر نکته‌ای که می‌تونیم به اون اشاره کنیم اینه که گاهی اوقات ممکنه حتی قبل از فشردن کلید پاور، گوشی دارای جریان بالا باشه و بعد از فشردن کلید پاور این میزان جریان افزایش پیدا کنه که احتمال داره مشکل از آی سی PF باشه.

ما سعی کردیم تمام نکته‌ها و جزئیات رو درمورد جریان کشی گوشی خاموش اینجا بیان کنیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این مورد دارین می‌تونین تو قسمت نظرات اونو باهامون در میون بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات