موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 14 اردیبهشت 1403 به‌روز است.
آخرین به‌روزرسانی 21-11-1402

باتری گوشی یکی از قطعات اساسی در گوشی موبایله که بدون باتری امکان استفاده از گوشی وجود نداره. این منبع تغذیه وظیفه تأمین ولتاژ و جریان موردنیاز برای کار با گوشی رو بر عهده داره. باتری گوشی بسته به ساختاری که داره دارای دو، سه و یا چهار پایه خروجی (پین یا پلیت) هست. به‌طورکلی هر باتری الکتریکی حداقل دو پایه داره که با کمک سیم یا نوع دیگه‌ای از اتصال، الکترون‌ها از این پایه‌ها به سمت مدار حرکت می‌کنن. اما تو باتری‌ها، یه پایه سوم و در بعضی مدل‌ها پایه چهارم هم دیده میشه. تو این مطلب می‌خوایم ببینیم دلیل وجود پین سوم و چهارم باتری موبایل چیه و دقیقاً چه کاربردی تو عملکرد باتری موبایل دارن؟

تفاوت باتری گوشی با دیگر باتری‌ها

همونطور که می‌دونین، باتری‌های الکتریکی دو قطب مثبت و منفی دارن که به کمک اونا میشه انواع دستگاه‌های الکتریکی رو روشن کرد. این یه اصل کلی برای باتری‌ها محسوب میشه و تقریباً هر باتری‌ای که می‌بینین، با همین دو ترمینال مثبت و منفی کار می‌کنه که باید با مسیرهای جداگانه به مدار وصل بشه.

باتری موبایل‌های هوشمند مثل باتری موبایل سامسونگ، باتری نوکیا و…، همگی حتماً دو قطب مثبت و منفی رو دارن. اما چیزی که اونا رو متمایز می‌کنه، وجود پایه سوم و گاهی چهارم هست که بین دو پایه مثبت و منفی قرار می‌گیره.

تعداد پین های باتری گوشی

کاربرد پایه میانی باتری موبایل

باتری همه گوشی‌های هوشمند مثل باطری سامسونگ و آیفون، جزو باتری‌های لیتیومی هستن. باتری‌های لیتیومی مزایای زیادی دارن و در حال حاضر بهترین نوع باتری‌های قابل شارژ در جهان محسوب میشن که علاوه‌بر گوشی‌های هوشمند، در لپ تاپ و ماشین‌های الکتریکی هم از اونا استفاده میشه. اما باتری‌ها بی‌عیب نیستن و اگر دمای اونا خیلی زیاد بشه و یا اتصال کوتاه رخ بده، ممکنه آتش بگیرن. خب حالا راه‌حل چیه؟!

نقش پایه سوم یا همان پایه میانی اینه که از داغ شدن بیش از حد باتری جلوگیری میکنه. اما این پایه سوم چطور این کار رو انجام میده؟ پایه سوم که TEMP نام داره، در واقع به یه ترمیستور (Thermistor) وصله. ترمیستور یه نوع مقاومت الکتریکیه که به دما حساسه؛ بدین شکل که هرچی دما بیشتر باشه، مقاومت ترمیستور کمتر میشه و هرچی دما کمتر باشه ترمیستور مقاومت بیشتری از خودش نشون میده. البته علاوه‌بر ترمیستور برای امنیت بیشتر، کمپانی‌های سازنده موبایل از یه محافظ اتصال کوتاه هم تو باتر‌ی‌ها استفاده می‌کنن تا خطرات باتری لیتیومی به حداقل برسه.

همچنین جالبه بدونین بعضی افراد معتقدند که پین میانی باتری برای این تعبیه شده که باتری‌های اصل رو از تقلبی و فیک مشخص کنه؛ اما همونطور که گفتیم کارکرد واقعی این پین چیز دیگه‌ای هست و کمپانی‌های سازنده موبایل پین سوم باتری گوشی رو برای شناسایی اصل بودن باتری تعبیه نکردن.

پین های باتری گوشی

همچنین بخوانید

پایه چهارم در باتری‌های موبایل چه کاربردی داره؟

در برخی مدل‌ها، باتری‌ها 4 پایه دارن؛ به‌عبارتی علاوه‌بر پایه مثبت و منفی و Temp، یه پایه دیگه به اسم BSI هم دارن. اما کار این پایه چهارم دقیقاً چیه و چه تفاوتی بین پایه سوم و چهارم در باتری وجود داره؟!

همونطور که گفته شد، پین سوم وظیفه انتقال دما رو بر عهده داره اما پین چهارم، انتقال اطلاعات رو انجام میده؛ بدین معنی که پین چهارم وظیفه داره تا گزارشی از نوع باتری، درصد شارژ و سایر اطلاعات مربوط به باتری رو به آی سی CPU منتقل کنه.

پین چهارم باتری گوشی

آیا باتری موبایل با دو پایه کار می‌کنه؟

اگر براتون سؤاله که باتری گوشی میتونه با دو پایه کار کنه یا نه، کافیه یه آزمایش ساده انجام بدین. برای این کار، باتری رو از گوشی جدا کنین و به‌وسیله دو سیم و گیره، قطب‌های مثبت و منفی رو به ترمینال‌های مدار موبایل وصل کنین. حالا می‌بینین که اگرچه موبایل روشن میشه، اما بلافاصله و خود به خود خاموش میشه و نمی‌تونین باهاش هیچ کاری انجام بدین. پس در نتیجه پین سوم باطری موبایل نقش حیاتی تو عملکرد موبایل داره و نمیشه صرفاً با استفاده از قطب مثبت و منفی از باتری موبایل استفاده کرد.

پایه های باتری موبایل

اما یه راهکار وجود داره تا در مواقع اضطراری بتونیم از باتری‌ای که پایه سوم نداره استفاده کنیم. برای این کار کافیه تا علاوه‌بر قطب مثبت و منفی باتری، یک مقاومت ساده رو هم به قطب منفی و به ترمینال سوم مدار گوشی وصل کنیم. از اونجایی که گوشی توانایی تشخیص ترمینال معمولی از ترمیستور رو نداره، با این روش روشن میشه و میشه باهاش کار کرد. البته همین عدم توانایی تشخیص ترمیستور از مقاومت معمولی، باعث سوء استفاده سازندگان متفرقه باتری‌های موبایل شده. بدین صورت که این شرکت‌ها باتری‌های ارزون‌قیمت و بی‌کیفیتی رو تولید می‌کنن که در اونا به جای استفاده از ترمیستور، از مقاومت معمولی برای ساخت پین سوم باتری موبایل استفاده کردن. اینطوری موبایل روشن میشه و کار می‌کنه اما در برابر آتش‌سوزی و انفجار بر اثر داغ شدن یا اتصال کوتاه، کاملاً آسیب‌پذیره.

بنابراین توصیه میشه موقع تعویض باتری گوشی، حتماً از باتری‌های استاندارد استفاده کنین و یا برای اینکه خیالتون راحت باشه، از مراکز معتبر فروش قطعات موبایل، باتری رو خریداری کنین. فروشگاه اینترنتی آر ام جی اس ام با ده سال سابقه در بازار قطعات موبایل، عرضه‌کننده مستقیم انواع قطعات موبایل، باطری موبایل و لوازم موبایل (با قیمت همکاری) به شما همکاران و تعمیرکاران محترم هست که می‌تونین هر نوع کالایی رو که نیاز دارین از سایت ما به‌صورت آنلاین سفارش بدین.

لوازم جانبی موبایل
لوازم تعمیرات موبایل

خلاصه اینکه…

به‌طورکلی باتری‌های گوشی باتوجه به ساختاری که دارن می‌تونن 2، 3 و یا 4 پایه داشته باشن. البته باتری‌های نسل جدید با فلت به گوشی وصل میشن و پایه ندارن؛ اما اگر بخوایم به‌طور خلاصه درباره کاربرد پایه‌های باتری گوشی صحبت کنیم، باید بگیم که همه باتری‌های گوشی دارای دو پایه مثبت و منفی هستن که در برخی مدل‌ها، پایه سومی به نام Temp وجود داره و دمای باتری توسط یه سنسور که به همین پایه متصله، به گوشی ارسال میشه تا باتری تحت‌تأثیر دمای بسیار زیاد یا کم، منفجر نشه و اتفاقی براش نیفته. همچنین در برخی دیگه از گوشی‌ها، پایه چهارم با عنوان BSI وجود داره که اطلاعات باتری رو به آی سی CPU منتقل میکنه و به عبارتی وظیفه گزارش‌دهی رو بر عهده داره.

2 دیدگاه برای “ساختار و تعداد پایه های باتری گوشی موبایل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات