خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 29 شهریور 1403 به‌روز می باشد

آشنایی با روش های عیب یابی گوشی جزو از اولین و مهم‌ترین تکنیک‌هایی هست که یه تعمیرکار موبایل باید اونا رو بلد باشه. این موضوع از این نظر خیلی اهمیت داره که در صورت تشخیص درست، می‌تونین خیلی راحت، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای تعمیر رو انتخاب کنین. به همین دلیل تو این مطلب به شکل مفصل به آموزش عیب یابی موبایل پرداختیم تا ببینیم چطور میشه با استفاده از روش‌های مختلف، خرابی نرم افزار یا قطعات موبایل رو تشخیص داد.

رایج ترین مشکلات گوشی موبایل

برای شروع، ابتدا رایج‌‌ترین مشکلات گوشی موبایل (اندروید و ایفون) رو بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشین که این مشکلات مربوط به یه مدل یا برند خاص نمیشه و توی همه گوشی‌ها از کمپانی‌های مختلف، جزو مشکلات و خرابی‌های شایع به حساب میان.

  • خرابی باتری گوشی

باتوجه به این که باتری‌های لیتیومی جزو اقلام مصرفی موبایل محسوب میشن، جای تعجبی نداره که خرابی باتری رایج‌ترین مشکل بین تموم گوشی‌ها در سراسر جهانه. این باتری‌ها عمر مفید محدودی دارن و بعد از چند سال استفاده، ظرفیت نگهداری شارژ و همچنین سرعت شارژ شدن اونا به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکنه.

حتی در موارد حاد، باتری گوشی موقع شارژ شدن بیش از حد داغ میشه و به سایر قطعات موبایل هم آسیب وارد میکنه. همچنین باد کردن باتری یکی از نشون‌های اینه که باتری موردنظر به آخر عمر خودش رسیده و باید هرچه زودتر تعویض بشه.

  • خرابی دوربین

دوربین‌های موبایل نسبت به چند سال قبل پیشرفت فوق‌العاده‌ای از نظر کیفیت پردازش تصویر داشتن و به یکی از ملاک‌های اصلی مشتریان هنگام خرید یه موبایل جدید تبدیل شدن؛ به گونه‌ای که خیلی از افراد گوشی‌های قدیمی خودشون رو صرفاً به‌دلیل کیفیت بالاتر مدل‌های جدید، عوض میکنن.

اما خبر بد اینه که دوربین موبایل یکی از قطعات آسیب‌پذیر موبایل محسوب میشه که ممکنه با کوچیک‌ترین آسیب فیزیکی مثل ضربه یا نفوذ آب از کار بیفته و یا کیفیت اون کاهش پیدا کنه. این لنزهای گرون‌قیمت، نیاز به نگهداری ویژه دارن تا بتونن کیفیت اولیه خودشون رو حفظ کنن و در غیر این صورت، خیلی راحت دچار مشکل و خرابی خواهند شد.

خرابی دوربین گوشی

  • خرابی میکروفون

فراموش نکنیم که کارکرد اولیه دستگاه‌های تلفن همراه، برای ارتباط برقرار کردن از راه دور بوده؛ این یعنی میکروفون گوشی یکی از مهم‌ترین قطعات گوشی محسوب میشه که برای برقراری ارتباط تلفنی ضروریه.

همچنین باتوجه به پیشرفت هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، دستورات صوتی کاربر به موبایل از طریق همین میکروفون دریافت میشه و در صورت خرابی میکروفون، این عملکرد هم از کار میفته. تحقیقات نشون داده که چه در مدل‌های میان رده و چه حتی در مدل‌های پرچمدار، خرابی میکروفون یه مشکل نسبتاً رایج محسوب میشه و درصد قابل‌توجهی از تعمیرات موبایل مربوط به همین قطعه هست.

  • خرابی دکمه‌ها

در طراحی گوشی‌های مدرن سعی میشه تا جای ممکن دکمه‌های کمتری روی موبایل تعبیه بشه و در عوض همه قابلیت‌های گوشی به شکل لمسی به کاربر ارائه بشه. با این حال اما هنوز دکمه‌هایی مثل دکمه پاور و دکمه صدا برای گوشی‌ها ضروری هستن و نمیشه اونا رو کامل حذف کرد.

در لیست خرابی‌های رایج تلفن‌های هوشمند،‌ دکمه‌های گوشی جزو قطعاتی هستن که بیشترین آمار خرابی رو دارن. این دکمه‌ها به دلایل مختلف مثل نوسان برق، فشردن بیش از اندازه دکمه، فرسودگی گوشی و… از کار میفتن و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنن که باید توسط یه تعمیرکار متخصص به اون رسیدگی بشه.

  • خرابی صفحه نمایش

صفحه نمایش یا ال سی دی گوشی از لایه‌های مختلفی تشکیل شده که علاوه‌بر نمایش محتوای دیجیتال، وظیفه دریافت و پردازش لمس از سمت کاربر رو هم بر عهده داره. صفحه نمایش هم مانند دوربین جزو قسمت‌های آسیب‌پذیر گوشی محسوب میشه و به همین دلیله که محافظ صفحه نمایش، یکی از اولین لوازم جانبی‌هایی هست که برای هر گوشی خریده میشه.

با این حال اما این محافظ نمی‌تونه سلامت صفحه نمایش رو کاملاً تضمین کنه و به همین دلیله که خرابی ال سی دی از دیگر مشکلات رایج در تلفن‌های همراه محسوب میشه. از خرابی تاچ اسکرین گوشی گرفته تا خاموش شدن صفحه، کاهش کیفیت رنگ و… همگی مربوط به خرابی صفحه نمایش میشه.

خرابی نمایشگر گوشی موبایل

  • خرابی اسپیکر

بعد از میکروفون، اسپیکر گوشی قطعه دیگریه که نسبتاً زیاد پیش میاد خراب بشه و نیاز به سرویس یا تعویض پیدا کنه. اسپیکر نه تنها برای برقراری مکالمه تلفنی ضروریه، بلکه برای خیلی از کارهای دیگه مثل گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدئو، بازی و… نیز مهمه که با از کار افتادن اسپیکر، عملاً گوشی کارایی‌های مهم خودش رو از دست میده.

حتی تو پیشرفته‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مدل‌های تلفن هوشمند هم پیش میاد که به دلیل ضعف طراحی اسپیکر، دستگاه آسیب‌پذیر باشه و خیلی زودتر از چیزی که باید دچار عیب و ایراد بشه و به همین دلیله که این قطعه رتبه ششم رو در لیست ما داره.

  • مشکلات نرم افزاری

در نهایت می‌رسیم به مشکلات مربوط به نرم افزار که در گوشی‌های مختلف بنا به دلایل مختلف رخ میده. عموماً گوشی‌های آیفون به دلیل ساختار خاص iOS کمتر دچار این دسته از مشکلات میشن؛ اما از سوی مقابل گوشی‌های اندرویدی به دلیل منبع باز بودن این سیستم عامل و تنوع بسیار بالا از نظر نسخه‌های مختلف اندروید، مشکلات و باگ‌های نرم افزاری نسبتاً شایع هست و این مشکلات می‌تونن روی بعضی عملکردهای گوشی تأثیر منفی بذارن.

راه های عیب یابی موبایل

حالا باتوجه به رایج‌ترین خرابی‌های تلفن‌های هوشمند،‌ راه‌های عیب‌یابی موبایل برای هریک از موارد بالا رو مرور می‌کنیم:

  • عیب یابی باتری گوشی

اولین کاری که برای عیب‌یابی باتری باید انجام بدین، چک کردن درصد سلامت باتریه. تو بعضی گوشی‌ها مثل ایفون درصد سلامت از طریق تنظیمات گوشی در دسترسه و تو بعضی دیگه از گوشی‌ها باید با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مثل برنامه عیب‌یابی موبایل این موضوع رو بررسی کنین.

اگر با برنامه عیب یابی باتری گوشی به نتیجه‌ای نرسیدین، در گام بعدی فرایند شارژ شدن گوشی رو تست کنین. خیلی اوقات مشکلات باتری به دلیل خرابی شارژر رخ میده؛ پس عیب یابی شارژر گوشی یکی دیگه از کارهایی هست که باید انجام بدین و مهمه که اول گوشی رو با استفاده از یه شارژر کاملاً سالم تست کنین و ببینین که سرعت شارژ به چه شکله و آیا گوشی بیش از حد داغ میشه یا نه.

در نهایت مواردی مثل الگوی استفاده کاربر از گوشی و یا اینکه چند سال از کار با گوشی می‌گذره هم میتونه به شما در تشخیص میزان سلامت باتری کمک کنه. حتی گاهی لازمه عیب یابی مدار شارژ موبایل انجام بگیره و تخصصی‌تر این مشکل بررسی بشه.

بررسی سلامت باتری گوشی

  • عیب یابی دوربین موبایل

برای عیب‌یابی دوربین موبایل، ابتدا باید به دنبال آسیب فیزیکی روی خود دوربین باشین. آسیب‌هایی مثل ترک خوردگی، شکستگی، جرم گرفتگی و موارد مشابه. همچنین مطمئن بشین که لنز در معرض رطوبت و آب قرار نگرفته باشه.

در گام بعدی عملکردهای مختلف دوربین رو تست کنین. اگه اپلیکیشن دوربین باز میشه، دوربین رو در شرایط مختلف مثل نور زیاد و نور کم، زوم، فوکوس و حالت‌های مختلف عکسبرداری و فیلم‌برداری رو تست کنین تا به شکل دقیق مشکل لنزها رو پیدا کنین.

عیب یابی دوربین موبایل

  • عیب یابی صفحه نمایش گوشی

بار دیگه مثل لنز، تو صفحه نمایش هم قبل از هرچیز باید به دنبال آسیب‌های مشهود مثل شکستگی و ترک خوردگی باشین. در قدم بعدی قسمت‌های مختلف صفحه نمایش رو تاچ کنین تا قدرت پردازش تاچ صفحه رو بسنجین.
گاهی اوقات نیز ممکنه قسمت‌هایی از نمایشگر بدون لمس شدن، تاچ بشه که نشونه‌ای از مشکلات سخت افزاری در قطعه صفحه نمایش هست. وبسایت‌هایی مثل onlinemictest.com وجود دارن که به شما در تست عملکرد تاچ اسکرین کمک می‌کنن.

عیب یابی صفحه نمایش گوشی

  • عیب یابی میکروفون و اسپیکر

ساده‌ترین راه برای عیب یابی میکروفون و اسپیکر اینه که از یه هدفون برای تست این قابلیت تو گوشی استفاده کنین. بدین شکل که هدفون رو به گوشی وصل کنین و سپس تست کنین که آیا رفت و آمد صدا به خوبی انجام میشه یا نه؛ چرا که گاهی اوقات ممکنه مشکلات میکروفون و اسپیکر به دلیل تنظیمات نرم افزاری باشه که با این تست مطمئن میشین اینطور هست یا نه. همچنین ضبط صدا با recorder گوشی هم می‌تونه ابزار خوبی برای تست میکروفون و اسپیکر باشه.

در نهایت فراموش نکنین تا مسیر ورودی میکروفون و اسپیکر رو از هرگونه گرد و غبار و پرز پاک کنین تا مطمئن بشین مشکل این قطعات به دلیل جمع شدن این آلودگی‌ها بوجود نیومده.

عیب یابی میکروفون و اسپیکر

  • عیب یابی مشکلات نرم افزاری

عیب یابی مشکلات نرم افزاری طیف وسیعی از مشکلات رو در بر می‌گیره و نمیشه در چند خط همه این مشکلات رو پوشش داد. به‌طورکلی، مهم‌ترین مواردی که در خصوص مشکلات نرم افزاری باید به اونا توجه کنین آپدیت بودن اپلیکیشن‌ها، آپدیت بودن سیستم عامل دستگاه، در دسترس بودن فضای ذخیره‌سازی کافی و دستکاری تنظیمات هست.

عیب یابی مشکلات نرم افزاری گوشی

سؤالات متداول

  • آیا عیب یابی گوشی اندروید خاموش امکان‌پذیر هست؟

بله؛ بهترین راه برای عیب‌یابی گوشی‌های خاموش، استفاده از جریان کشی هست. با جریان کشی شما می‌تونین عملکرد قطعات مختلف گوشی رو حتی در حالت خاموش مورد بررسی قرار بدین و خرابی مورد نظر رو پیدا کنین.

  • بهترین راه عیب‌یابی گوشی چیه؟

باتوجه به نوع مشکل بوجود اومده، روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای عیب‌یابی موبایل وجود داره. از برنامه عیب‌یابی موبایل که عملکرد قطعات مختلف گوشی رو در قالب اپلیکیشن به تعمیرکار نشون میدن گرفته تا تنظیمات داخلی گوشی که می‌تونن گزارش دقیقی از وضعیت گوشی ارائه بدن. همچنین دستگاه‌های تخصصی مثل مولتی متر، منبع تغذیه و شورت کیلر می‌تونن کمک مهمی در مسیر عیب‌یابی قطعات ارائه بدن.

  • روش‌های عیب‌یابی گوشی اندروید با ایفون تفاوتی داره؟

درسته که هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری گوشی‌های آیفون با اندروید تفاوت‌های کلیدی دارن؛ اما برای مشکلات رایجی که در این مطلب بررسی کردیم، روش‌های عیب یابی موبایل بین این دو دسته از گوشی‌ها تفاوت خاصی نداره. برای مثال مشکلات مربوط به اسپیکر و میکروفون در هر دو گوشی‌های اندروید و آیفون رخ میده و استفاده از هدفون یه راهکار کاربردی برای عیب‌یابی این مشکل محسوب میشه. این موضوع در خصوص سایر مشکلات مثل خرابی باتری و صفحه نمایش هم صدق میکنه و میشه گفت که راه های عیب یابی موبایل که در این مطلب توضیح دادیم، هم برای آیفون و هم اندروید کاربرد داره.

عیب‌یابی گوشی اندروید و ایفون

خلاصه اینکه…

گوشی‌های هوشمند هرچقدر هم که با کیفیت و مدرن باشن، باز هم در برابر مشکلات و خرابی‌ها کاملاً مصون نیستن. در این طلب رایج‌ترین مشکلاتی که ممکنه برای تلفن‌های همراه پیش بیاد رو مرور کردیم و همچنین راه‌های عیب یابی برای هرکدوم رو توضیح دادیم. البته اگر شما در این زمینه تجربه دیگه‌ای دارین، می‌تونین نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات