موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به‌روز است.

مشکل فیس ایدی ایفون ۱۳

راه حل مشکل از کار افتادن فیس آی دی

آخرین به‌روزرسانی 14-11-1402

یکی از مشکلاتی که برای کاربران آیفون گاهی پیش میاد، از کار افتادن فیس آیدی گوشیه. در این مطلب میخوایم دلیل مشکل فیس آیدی ایفون 13 رو بررسی کنیم که آیا میشه اون رو رفع کرد؟ آیا تعویض تاچ ال سی دی ایفون میتونه باعث بروز این اتفاق بشه؟ و یا اصلاً این مشکل قابل پیشگیری هست یا نه؟!


قابلیت فیس آیدی (face Id) یکی از امکانات کاربردی در تأمین امنیت گوشی ایفون ۱۳ هست که برای شناسایی چهره کاربر و باز کردن قفل گوشی به کار میره. این قابلیت میتونه به چند دلیل از کار بیفته و دیگه با استفاده از فیس آی دی امکان بازکردن قفل گوشی وجود نداشته باشه. در این حالت حتی وقتی به تنظیمات فیس آیدی مراجعه کنیم، با پیام Face ID Not Available مواجه میشیم و در نتیجه نمی‌تونیم فیس آیدی رو روی صفحه نمایش جدید راه‌اندازی کنیم.

ارور مربوط به فیس ایدی ایفون ۱۳

علت از کار افتادن فیس آیدی آیفون 13 + راه‌حل

اگر بخوایم به‌طور خلاصه بگیم چرا فیس آیدی از کار میفته، به این دلیله که فیس آیدی با صفحه نمایش اصلی گوشی ایفون جفت شده و هرنوع جابجایی قطعه فیس آیدی میتونه باعث بروز این اتفاق بشه؛ مثلاً ممکنه فیس آیدی بعد از جدا شدن از جای خود در بالای تاچ و السیدی، به‌درستی سرجای خود قرار نگرفته باشه، یا قطعه فیس آیدی اصل از یه گوشی به گوشی دیگه منتقل شده باشه که در هر دو صورت فیس آی دی دیگه کار نمیکنه.

به نظر میرسه کمپانی اپل این محدودیت‌ها رو از قصد اعمال میکنه تا کاربران مجبور بشن فقط از نمایندگی‌های مجاز اپل برای تعمیرات آیفون استفاده کنن؛ به‌طورکلی وقتی قطعه جدید آیفون جزو قطعات ثبت شده در قطعات اورجینال اپل نباشه و یا تعمیرات موبایل توسط تعمیرکارانی خارج از شبکه نمایندگی‌های اپل صورت بگیره، محدودیت‌های اپل اعمال میشه که درباره فیس آیدی هم همین موضوع صدق میکنه. قطعاً این خبر خوبی برای کاربران ایرانی اپل نیست؛ چراکه همونطور که می‌دونین، اپل هیچ نمایندگی رسمی‌ای در ایران نداره و همه تعمیرکارانی که در کشور اقدام به تعمیر آیفون می‌کنن، از نظر اپل به‌عنوان تعمیرکار شخص ثالث شناخته میشن و در نتیجه مشکلاتی بعد از تعویض قطعه آیفون می‌تونه پیش بیاد. در ادامه به چند دلیل مهم که سبب میشه فیس آیدی آیفون 13 غیرفعال بشه، اشاره می‌کنیم:

  • جابجایی قطعه بر اثر ضربه

خیلی از مواقع کار نکردن فیس آیدی در آیفون 13 به علت اینه که به گوشی ضربه وارد شده و یا از ارتفاع افتاده و قطعه فیس ایدی و یا فلت اون از محل خود جابجا شده. در این شرایط لازمه که تعمیرکار ابتدا قطعه و فلت رو بررسی کنه و در صورتی که به اون آسیبی نرسیده و فقط جابجا شده، قطعه و فلت رو در جای مخصوص به خودشون قرار بده. همچنین همونطور که گفته شد، اپل برای گوشی‌های آیفون یه سری قوانین خاص در نظر گرفته که ممکنه بعد از نصب همان قطعه سرجای خود، با اخطار نشناختن قطعه و یا کار نکردن قابلیت فیس آیدی روبرو بشیم؛ در این شرایط باید با کمک دستگاه JC فرآیند تست رو انجام بدیم تا به علت مشکل پی ببریم و بعد در صورت نیاز، فیس آیدی گوشی رو پروگرام کنیم.

جابجایی قطعه فیس آیدی آیفون 13

  • آسیب دیدن سخت افزاری فیس آیدی

علاوه‌بر محدودیت‌هایی که اپل برای گوشی‌های ایفون در نظر گرفته، گاهی مشکل فیس آیدی به‌دلیل خراب شدن بخش سخت افزاری قطعه هست. برای درک کامل‌تر این موضوع بهتره با ساختار سخت افزاری فیس آیدی در آیفون ۱۳ آشنا بشیم:

سخت افزار مربوط به فیس آیدی از چندین اجزای مختلف تشکیل شده که شامل این موارد میشه:

  1. Dot Projector: دات پروژکتور در واقع یه لیزر هست که نقاط مادون قرمز رو به سمت صورت کاربر پخش می‌کنه تا جزئیات صورت اون رو شناسایی کنه.
  2. Flood Illuminator: کار این ماژول پخش کردن نور مادون قرمز به سمت صورت کاربره.
  3. Infrared Camera: دوربین مادون قرمز یا همون اینفرارد از صورت کاربر عکس می‌گیره و بعد یک نقشه سه‌بعدی از صورت تولید می‌کنه که برای شناسایی کاربر در حالت‌های مختلف استفاده میشه.
  4. Ambient Light Sensor: این سنسور برای سنجش میزان نور محیط کاربرد داره.
  5. Proximity Sensor: همون سنسور مجاورتیه که میزان مجاورت صفحه گوشی با اجسام خارجی رو تشخیص میده.
  6. میکروفون و اسپیکر: این قطعات کاربرد خاصی برای قابلیت فیس آیدی ندارن اما بخشی از همون قطعه‌ای هستن که اجزای فیس آیدی روی اون نصب شده.

اجزای تشکیل دهنده فیس آیدی آیفون13

قطعه فیس آیدی توسط یه فلت به برد گوشی وصل شده که این قطعه به شدت آسیب‌پذیر و شکننده هست و ممکنه به‌راحتی دچار خرابی بشه. پس گاهی ممکنه فلت سنسور تشخیص چهره، میکروفون و یا سنسور سنجش نور محیط آسیب ببینه که متأسفانه با آسیب دیدن هر کدوم از این قطعات، فیس آیدی کاملاً از کار میفته و دیگه قابل استفاده نیست!

تعمیر فیس آیدی آیفون 13 کار به‌شدت دشوار و حساسیه و از دست هر تعمیرکاری بر نمیاد. برای تعمیر خرابی‌های سخت افزاری فیس آیدی باید تسلط فوق‌العاده بالایی برای کار با قطعات حساس داشته باشین و از تجهیزات حرفه‌ای برای تعمیرات استفاده کنین. البته در این صورت باز هم نرخ موفقیت تعمیر فیس آیدی آیفون 13 خیلی پایینه و حتی بسیاری از تعمیرکاران موبایل ریسکش رو قبول نمی‌کنن.

به هرحال هنگام خرابی از نوع سخت افزاری، صرفاً با تعویض قطعه نمیشه مشکل رو حل کرد؛ چون همونطور که اشاره کردیم، گوشی آیفون به شکلی طراحی شده که حتی اگر قطعه جدید نصب کنیم و کاملاً سالم باشه، باز هم قابلیت آیدی فیس به گوشی برنمی‌گرده و امکان نداره کار کنه. باز در این موقعیت لازمه پس از تعویض قطعه، اون رو پروگرام کنیم تا فیس ایدی روی گوشی فعال بشه.

  • تعویض تاچ ال سی دی گوشی آیفون13

یکی از دلایلی که به‌ندرت اتفاق میفته ولی احتمالش هست باعث بشه فیس آیدی ایفون 13 کار نکنه، تعویض تاچ ال سی دی گوشیه. اوایلی که گوشی آیفون 13 (IOS14/15) به بازار عرضه شده بود، گاهی بعد از تعویض ال سی دی، فیس ایدی ایفون ۱۳ غیرفعال میشد. این مورد به‌علت باگ نرم افزاری گوشی بود که میشد با ری‌استارت کردن مشکل رو برطرف کرد.

البته امروزه هم گاهی بعد از اینکه تعمیرکار تاچ ال سی دی آیفون 13 رو عوض میکنه، فیس آیدی گوشی کار نمیکنه. در اکثر مواقع این مشکل زمانی پیش میاد که گوشی ضربه خورده و تعمیرکار بدون بررسی کردن قطعه و فلت مربوط به فیس آیدی، صرفاً ال سی دی رو عوض میکنه؛ هرچند ممکنه به‌علت ضربه‌ای که به گوشی خورده، قطعات از جای خود حرکت کرده باشن و همین امر باعث غیرفعال شدن فیس آیدی بشه. پس یکی از راه‌هایی که حتی میشه از بروز این مشکل جلوگیری کرد، چک کردن قطعه و فلت سنسور فیس آیدی هنگام تعویض تاچ ال سی دی گوشیه و در صورتی که قطعه و یا فلت جابجا شده باشه، بعد از نصب مجدد لازمه که با پروگرام کردن، قطعه مجدد به دستگاه شناسانده بشه.

جاگذاری قطعه فیس آیدی آیفون 13

همچنین بخوانید
  • گرد و غبار و آلودگی

گاهی خرابی فیس آیدی ممکنه به‌دلیل آلودگی Dot Projector ،Flood Illuminator و یا Infrared Camera رخ داده باشه؛ مثلاً ممکنه گرد و خاک و یا رطوبت روی این قطعات رو پوشونده باشه که در نتیجه فیس آیدی نمی‌تونه به‌خوبی صورت کاربر رو ببینه و جزئیات اون رو تشخیص بده. در اینجور مواقع کافیه با دقت زیاد، قطعه تمیز بشه تا موانع برطرف بشه.

آلوده شدن گوشی به گرد و غبار

  • آب‌خوردگی

آخرین موردی که می‌خوایم به اون اشاره کنیم، آب‌خوردگی گوشی هست. گاهی ممکنه به‌دلیل نفوذ آب، فیس آیدی از کار بیفته. دات پروژکتور (Dot Projectornhj) و مادون قرمز (Infrared Camera) دو سنسوری هستن که نفوذ آب معمولاً اونا رو هدف قرار میده و باعث میشه فیس آیدی دیگه عمل نکنه. در این صورت تعمیر و یا تعویض فیس آیدی ایفون 13 کار سختی میشه و ضروریه که در آخر با پروگرامر کردن، فیس آیدی فعال بشه.

آب خوردگی گوشی آیفون 13

خلاصه اینکه…

همونطور که اشاره کردیم، فیس آیدی آیفون 13 میتونه به دلایل مختلف مثل: نفوذ آب به گوشی، آلودگی، محدودیت‌های تعمیراتی اپل برای گوشی‌های آیفون و خرابی قطعه فیس آیدی از کار بیفته. همچنین در ادامه راه‌های رفع مشکل از کار افتادن فیس آیدی آیفون 13 رو مرتبط با هر مشکل توضیح دادیم. مثلاً یکی از راهکارهایی که اغلب در زمان کار نکردن فیس آیدی کاربردیه، استفاده از دستگاه JC هست تا توسط این دستگاه، علاوه‌بر شناسایی دقیق مشکل، فرآیند پروگرام کردن هم انجام بشه.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شدین، از چالش‌ها و تجربه‌تون برامون بنویسین و بهمون بگین از چه طریقی مشکل رو برطرف کردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات