موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به‌روز است.
آخرین به‌روزرسانی 21-11-1402

تقریباً همه ما روزانه ساعت‌ها از گوشی‌های هوشمند خودمون استفاده می‌کنیم؛ پس کاملاً طبیعیه به غیر از آسیب‌های فیزیکی مثل ضربه خوردن و یا افتادن گوشی از ارتفاع، بعد از مدتی گوشی دچار خرابی‌های ریز و درشت بشه و نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات گوشی پیدا کنه. تو این مطلب، به مقایسه شرایط تعمیر گوشی سامسونگ و آیفون پرداختیم تا ببینیم این برندها به‌عنوان دو تا از بهترین برندهای گوشی هوشمند در جهان، تا چه حد امکان تعمیرپذیری دارن و وقتی خراب میشن، تعمیر کردن اونا چقدر دردسر داره؟

تعمیر گوشی سامسونگ یا ایفون؛ کدوم راحت‌تره؟!

درسته که هم سامسونگ و هم آیفون در حال حاضر قوی‌ترین گوشی‌های بازار رو تولید می‌کنن؛ اما حتی قوی‌ترین گوشی‌ها هم گاهی دچار خرابی میشن و نیاز به تعمیر دارن. در حقیقت یکی از معیارهای مشتریان هنگام خرید گوشی جدید، میزان تعمیرپذیری اون گوشی در آینده هست؛ به‌خصوص در ایران که قیمت گوشی‌ها اغلب زیاده و وقتی یه گوشی خراب میشه، خریدن گوشی جدید برای بعضی افراد با دشواری همراهه.

خب حالا وقتشه به سؤال اصلی جواب بدیم که از بین سامسونگ و ایفون، کدوم قابلیت تعمیرپذیری بیشتری داره؟ برای اینکه جواب کامل و دقیقی به این سؤال بدیم، تصمیم گرفتیم تا گوشی‌های این دو برند رو از نظر قابلیت تعمیر در 4 بخش بررسی کنیم. البته لازم به ذکره برای مقایسه تعمیرپذیری این دو برند، از دو گوشی S23 Ultra و  iPhone 14 Pro Max به‌عنوان نماینده سامسونگ و آیفون استفاده شده.

میزان تعمیرپذیری صفحه نمایش سامسونگ و آیفون

خرابی نمایشگر و باتری گوشی دو مورد از رایج‌ترین خرابی‌ها در گوشی‌های هوشمند به حساب میاد که اول به سراغ خرابی صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ و اپل میریم. اولین موردی که در مقایسه تعمیر ایفون و سامسونگ از نظر صفحه نمایش نظر ما رو جلب می‌کنه، نوع پیچ‌هایی هست که تو هر کدوم از این گوشیا استفاده شده. برای باز کردن صفحه نمایش آیفون نیاز به سه پیچ‌گوشتی مختلف داریم؛ چراکه از سه نوع پیچ مختلف برای بستن اجزای داخلی آیفون استفاده شده؛ اما تو گوشی‌‌های جدید سامسونگ مثل همین S23 Ultra فقط از یه نوع پیچ چهارسو استفاده شده که با یک پیچ‌گوشتی کارمون راه میفته.

تفاوت تعمیر گوشی آیفون و سامسونگ

با این حال، اما جایگزین کردن یا تعمیر صفحه نمایش آیفون کمی راحت‌تره. دلیلش هم اینه که برای جدا کردن تاچ ال سی دی سامسونگ باید تمام قطعات داخلی رو یکی یکی باز کنیم و بعد دوباره هرکدومو سر جای خود قرار بدیم، این در حالیه که دسترسی به صفحه نمایش آیفون دردسر کمتری داره.

از نظر دستورالعمل‌های تعمیر، تقریباً میشه گفت برای هر دو آموزش‌های تعمیرات مختلفی در دسترس تعمیرکاران وجود داره که با مهارت و دقت کافی تعمیرکار می‌تونه به نتیجه دلخواه برسه؛ اما یه نکته‌ای که درباره گوشی‌های ایفون حائز اهمیته اینه که بعد از تعویض یا تعمیر صفحه نمایش آیفون، ممکنه قابلیت‌هایی مثل True Tone دیگه کار نکنه. این قابلیت از سنسورهای پیشرفته‌ای برای تنظیم رنگ و نور صفحه نمایش باتوجه به نور محیط استفاده می‌کنه و بعضی مواقع، به‌خصوص بعد از تعویض تاچ ال سی دی آیفون، از کار میفته.

همچنین ممکنه بعد از تعویض تاچ السیدی ایفون پیامی مثل تصویر زیر روی گوشی نمایش داده بشه که به تعمیرکار اطلاع میده صفحه نمایش جدیدی که نصب شده، اصل نیست!

ارور True Tone در گوشی آیفون

همچنین بخوانید

میزان دسترسی به باتری سامسونگ و آیفون

دومین مورد از رایج‌ترین خرابی‌های تلفن‌های هوشمند، خرابی باتری هست. درباره نمایشگر گوشی دیدیم که اگرچه آیفون تعمیرپذیری بهتری داره، اما اختلافشون زیاد نیست و سامسونگ هم عملکرد قابل‌قبولی داره؛ در مورد باتری گوشی اوضاع کمی متفاوته و گوشی‌های سری قدیمی سامسونگ، تعمیرپذیری بیشتری نسبت به آیفون دارن. اما چرا؟!

تفاوت تعمیر گوشی آیفون و سامسونگ

دلیل اصلیش اینه که برای تعویض باتری آیفون گوشی‌های سری قدیم و جدید_، حتماً باید صفحه نمایش گوشی جدا بشه تا به باتری دسترسی پیدا کنیم. این کار بسیار حساس و پر ریسکیه چراکه با کوچیک‌ترین اشتباه ممکنه یه تاچ ال سی دی اصل و سالم از کار بیفته و خسارت مالی به گردن خودمون بندازیم!

اما تو گوشی‌های قدیمی سامسونگ، کار برای تعمیرکاران موبایل راحت‌تره؛ بدین صورت که مسیر دسترسی به باتری، از درب پشت گوشی سامسونگ امکان‌پذیره؛ یعنی حتی اگر اتفاقی بیفته و موقع باز کردن گوشی برای تعویض باتری سامسونگ، قاب پشتی اون بشکنه، خسارت زیادی به بار نمیاد؛ چراکه قیمت درب پشت موبایل خیلی ارزون‌تر از ال سی دی گوشی هست!

خرید باتری ایفون
خرید باتری سامسونگ

علاوه‌بر این، یه انتقادی که از مدل‌های قبلی گوشی‌های سامسونگ میشد این بود که موقع تعویض باتری، به‌خاطر چسب قوی‌ای که باتری رو به گوشی چسبونده بود، جدا کردن باتری برای تعمیرکار دشوار بود؛ اما تو مدل‌های جدید سامسونگ با استفاده از اسپری حلال چسب یا حرارت دادن به چسب باطری (با پدهای گرم‌کننده) و همچنین با استفاده از گیره پلاستیکی می‌تونیم باتری را جدا کنیم. البته برای بعضی مدل گوشی‌های سامسونگ که چسب فابریک زیر باتری دارن می‌تونیم با کمک دستگاه ریموور یا نوک پنس چسب رو از زیر باتری با پیچوندن یا کشیدن ملایم به‌راحتی جدا کنیم.

پس نتیجه می‌گیریم که امروزه تعویض باتری این دو برند، تقریباً از سختی یکسانی برخورداره و در بعضی موارد، تعمیر باتری‌های سامسونگ راحت‌تر از گوشی‌های برند آیفونه.

تفاوت باتری آیفون و سامسونگ

همچنین بخوانید

امکانات نرم افزاری برای تعمیر گوشی در سامسونگ و آیفون

منظور از امکانات نرم افزاری، ابزارهای _برنامه یا فایل_ نرم افزاری‌ای هستند که به تست و ارزیابی وضعیت گوشی کمک می‌کنن تا ازین طریق، تعمیر گوشی راحت‌تر بشه که سامسونگ تو این زمینه عملکرد فوق‌العاده درخشانی داشته؛ مثل حالت تعمیر (Maintenance mode) و… که به ما این امکان رو میده تا تقریباً همه قابلیت‌های گوشی رو به‌راحتی تست کنیم و اگر مشکلی وجود داره اون رو شناسایی کنیم. این قابلیت نه فقط برای تعمیرکاران، بلکه برای خود کاربران گوشی هم فوق‌العاده کاربردیه و یکی از نقاط قوت گوشی‌های سامسونگ به حساب میاد.

از اون طرف، اپل روی دیگه این سکه هست. گوشی‌های آیفون نه تنها امکانات نرم افزاری زیادی برای عیب‌یابی گوشی ندارن، بلکه محدودیت‌هایی برای کسانی که گوشی آیفون خودشون رو در جایی به غیر از نمایندگی‌های رسمی اپل تعمیر می‌کنن در نظر گرفتن؛ بدین شکل که وقتی یکی از قطعات خراب گوشی عوض بشه، آیفون بلافاصله متوجه میشه که قطعه جدید از جایی به غیر از نمایندگی رسمی اپل تهیه شده و اصل نیست و به همین دلیل ممکنه برخی از قابلیت‌های گوشی رو از کاربر بگیره. این موضوع برای کاربران ایرانی یه مشکل بزرگ به حساب میاد چون اپل اصلاً تو ایران نمایندگی رسمی نداره که کاربران ایرانی آیفون بخوان برای تعمیرات به اون مراجعه کنن! البته این مشکل غیرقابل حل نیست و با راه‌هایی که وجود داره، میشه بعد از تعمیر گوشی آیفون،‌ قابلیت‌های از کار افتاده رو دوباره فعال کرد. این دردسر باعث میشه هزینه اضافی برای کاربر دربرداشته باشه و درنتیجه در این بخش از مقایسه آیفون و سامسونگ، شاهد پیروزی سامسونگ باشیم.

تعمیر نرم افزار موبایل

مقایسه هزینه تعمیر آیفون و سامسونگ

در آخرین مرحله مقایسه شرایط تعمیر سامسونگ و آیفون، به بحث مهم هزینه تعمیرات می‌پردازیم. به‌طورکلی هزینه تعمیرات گوشی‌های هم‌رده در سامسونگ و آیفون نزدیک به همدیگست؛ اما آیفون دو برتری مهم در این زمینه داره:

  • برتری اول آیفون به سامسونگ در زمینه هزینه تعمیرات اینه که گوشی‌های اپل عمر مفید بسیار بالایی دارن و به همین دلیل حتی مدل‌های قدیمی آیفون با قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های قدیمی سامسونگ خرید و فروش میشن. در نتیجه میشه گفت مبلغی که برای تعمیر یه گوشی آیفون هزینه میشه، ارزشش رو داره؛ اما در گوشی‌های سامسونگ معمولاً اینطور نیست؛ چرا که نمیشه اون گوشی رو با قیمت بالایی فروخت.
  • برتری دوم کیفیت قطعات دست دوم آیفونه. قطعات دست دوم هم برای سامسونگ و هم برای آیفون پیدا میشه اما به‌طورکلی، کیفیت قطعات آیفون بیشتره و تقریباً میشه گفت که قطعات روکاری (دست دوم) ایفون هیچ تفاوتی با نسخه کارخونه‌ای گوشی نداره و قطعه کاملاً فابریکه.

البته باید یادآور شد که در کنار این مزیت‌ها، قیمت قطعات آیفون به مراتب از قطعات گوشی سامسونگ بیشتره و بالطبع، هزینه تعمیر بیشتری رو هم به مشتری متحمل میشه.

تفاوت تعمیر گوشی آیفون و سامسونگ

همچنین بخوانید

خلاصه اینکه…

همونطور که دیدیم قابلیت تعمیرپذیری این دو گوشی تفاوت فاحشی با هم نداره و هر کدوم تو برخی جنبه‌ها عملکرد بهتری از اون یکی داره. در نهایت تعمیرات گوشی موبایل سامسونگ و آیفون هر کدوم با مزایا و محدودیت‌هایی همراهه که این دیگه به سلیقه مشتری بستگی داره که کنار اومدن با چالش‌های تعمیراتی کدوم براش راحت‌تره و کدوم رو انتخاب کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات