موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به‌روز است.
آخرین به‌روزرسانی 30-08-1402

صفحه نمایش گوشی جزو مهم‌ترین قسمت‌های گوشی به‌حساب میاد که در صورت بروز مشکل برای این قطعه، عملاً گوشی بدون استفاده میشه. همون‌طور که می‌دونین، تاچ ال سی دی گوشی از لایه‌های متعددی تشکیل شده که هرکدوم وظیفه خاصی رو به‌عهده دارن. لایه‌های تشکیل دهنده تاچ ال سی دی رو می‌تونیم به این‌ترتیب نام ببریم: گلس صفحه نمایش، OCA، لایه تاچ یا دیجیتایزر، پلاریزه، نور پس‌زمینه یا بک لایت و فریم ال سی دی. باتوجه به ساختار تاچ ال سی دی، در صورت بروز مشکل، همیشه نیاز نیست که تاچ ال سی دی تعویض بشه و در صورتی که مشکل مرتبط با یکی از لایه‌هایی که گفتیم باشه، صرفاً با تعویض یا تعمیر همون قسمت مشکل برطرف میشه. درنتیجه بهتره هنگام خرابی و کار نکردن نمایشگر گوشی، دلیل و منشأ خرابی به‌درستی مورد بررسی قرار بگیره. یکی از مهم‌ترین اجزا در صفحه نمایش گوشی، بک لایت‌ها هستن. البته لازم به ذکره که در ساختار تاچ ال سی دی همه گوشی‌ها بک لایت دیده نمیشه و وجود اون در گوشی بستگی به نوع تکنولوژی نمایشگر گوشی داره. در ادامه قصد داریم به اینکه بک لایت گوشی چیه و چه کاربردی داره بپردازیم.

کاربرد بک لایت گوشی

بک لایت گوشی چیست؟

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، صفحه نمایش گوشی از لایه‌های مختلفی تشکیل شده که ما در مقاله‌ای با عنوان “تفاوت تاچ و ال سی دی” به‌طور مفصل در مورد ساختار و لایه‌های تشکیل‌دهنده اون صحبت کردیم و در صورتی که مایل باشین اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنین، می‌تونین اون رو مطالعه کنین.

صفحه نمایش‌هایی که از نوع LCD هستن و از فناوری کریستال مایع استفاده میکنن، از خودشون نوری ساطع نمیکنن در نتیجه برای نمایش بهتر تصاویر، به یک منبع نور نیاز دارن. معمولاً از بک لایت در صفحه نمایش‌هایی از نوع IPS، OLED 2، TFT و TFT METAL استفاده میشه و در نمایشگر‌هایی از نوع LED و AMOLED کاربردی نداره. بک لایت، یکی از لایه‌های تشکیل‌دهنده صفحه نمایشه که خودش از چندین رشته LED تشکیل شده و در پشت ال سی دی قرار می‌گیره. وظیفه بک لایت پخش کردن نور به‌طور یکنواخت در پشت ال سی دی هست که در اینصورت ما می‌تونیم تصویر بهتری رو در صفحه نمایش گوشی شاهد باشیم. قطر صفحه نمایش هم در نمایشگرهایی که دارای بک لایت هستن بیشتره. همچنین در صفحه نمایش‌هایی که به‌منظور تأمین منبع نور برای ال سی دی از بک لایت استفاده میکنن، وظیفه تنظیم نور نمایشگر نیز بر عهده بک لایته. اینکه میزان نور صفحه نمایش به‌طور خودکار توسط گوشی تنظیم بشه و یا دستی توسط کاربر، در تنظیمات گوشی قابل تنظیمه.

دلایل خرابی Backlight گوشی

دلایل خرابی بک لایت گوشی چیست؟

عوامل متعددی باعث خرابی بک لایت گوشی میشه. یکی از این عوامل، وارد شدن ضربه و فشار شدید به تاچ ال سی دی گوشیه. همچنین عوامل دیگه‌ای مثل نشستن گرد و غبار روی لایه بک لایت و نفوذ مایعات در اثر آب‌خوردگی به داخل لایه‌های نمایشگر هم میتونه باعث خرابی بک لایت بشه. درصورتی که بعد از رخ دادن عواملی که گفته شد، مشخص بشه فقط بک لایت گوشی آسیب دیده، به‌راحتی میشه با تعویض بک لایت مشکل رو برطرف کرد. همچنین توجه داشته باشین که تعویض بک لایت، نیاز به مهارت بالایی داره. از نشانه‌های خرابی بک لایت گوشی هم می‌تونیم به موج‌دار بودن نور صفحه و سفید شدن نقطه‌ای از صفحه اشاره کنیم.

سؤالات متداول درباره بک لایت گوشی

در ادامه به تعدادی از سوالات متداول درباره بک لایت گوشی پاسخ میدیم:

خرابی بک لایت دلیل سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی هست؟

مشکل سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی معمولاً در گوشی‌هایی اتفاق میفته که از پنل LED استفاده می‌کنن و به ندرت در گوشی‌هایی که دارای بک لایت هستن مشاهده میشه اما میتونه به دلیل فشرده شدن و یا خم شدن بک لایت هم اتفاق بیفته که در این صورت لازمه بک لایت تعویض بشه.

آیا مشکلات بک لایت می‌تونه دلایل نرم‌افزاری داشته باشه؟

در بعضی موارد ممکنه مشکلات مرتبط با بک لایت منشأ نرم‌افزاری داشته باشه که در این صورت امکان داره با انجام یکبار ریست فکتوری، عیب برطرف بشه. اما در صورتی که مشکل ادامه‌دار باشه، نشان‌دهنده اینه که منشأ سخت‌افزاری داره و ممکنه با تعویض بک لایت مشکلش برطرف بشه.

چطوری مشکل بک لایت را در گوشی آیفون تشخیص بدیم؟

برای تشخیص اینکه مشکل صفحه نمایش از بک لایت هست یا نه، در سری گوشی‌های آیفون که دارای بک لایت هستن، میشه گوشی رو خاموش کرد و سپس نور فلش گوشی رو روی صفحه نمایش انداخت و گوشی رو روشن کرد. در این حالت لوگو اپل به‌صورت خیلی کم‌رنگ در وسط صفحه قابل مشاهده هست.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم درمورد بک لایت گوشی به‌طور مفصل صحبت کنیم. شما تعمیرکاران گرامی میتونین علاوه بر بک لایت، انواع قطعات گوشی از جمله تاچ ال سی دی و ال سی دی، گلس تعمیراتی، تاچ گوشی و … رو از فروشگاه اینترنتی آر ام جی اس ام با قیمت عمده تهیه کنین.

تاچ ال سی دی سامسونگ
تاچ ال سی دی شیائومی
تاچ ال سی دی آیفون
تاچ ال سی دی هوآوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات