خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 31 اردیبهشت 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 30-07-1402

اگر شما هم جزو تعمیرکاران موبایل باشین، با این حوزه آشنایی دارین و قطعاً می‌دونین که آسیب‌دیدگی و مشکلات صفحه نمایش و ال سی دی گوشی، جزو رایج‌ترین مشکلاتی هست که موجب میشه کاربر به تعمیرکار مراجعه کنه. بیشترین عاملی هم که باعث خرابی تاچ ال سی دی گوشی میشه، افتادن از ارتفاع هست. جالبه بدونین نتیجه بررسی‌ها نشون میده مکان‌هایی که در اون احتمال شکستن ال سی دی گوشی بیشتره به ترتیب سرویس‌بهداشتی، حمام و راهروی ساختمون‌هاست. یکی از مواردی که برای تعمیر این نوع مشکلات لازمه بهش توجه داشته باشیم تفاوت تاچ و ال سی دی هست. البته می‌تونیم بگیم دونستن اینکه تاچ و ال سی دی چه فرقی با هم دارن برای کاربران هم خالی از لطف نیست و با دونستن این اطلاعات میتونن حین مواجه شدن با این مشکل، تشخیص بدن که دقیقاً چه اتفاقی برای صفحه نمایش گوشیشون افتاده. برای اینکه به‌درستی درک کنیم تاچ و ال سی دی چه تفاوتی دارن، ابتدا به‌طور مفصل درباره ساختار و اجزای تشکیل‌دهنده صفحه نمایش گوشی موبایل صحبت می‌کنیم.

 

اجزای تشکیل دهنده تاچ ال سی دی

اجزای تشکیل دهنده صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی در اصل، یک قطعه نیست و از لایه‌های متفاوتی تشکیل شده. اگر درباره اجزای تشکیل‌دهنده صفحه نمایش موبایل یه سرچ انجام بدین، ممکنه متوجه بشین که منابع مختلف لایه‌های متفاوتی رو برای صفحه نمایش در نظر گرفتن و معرفی کردن. اما سه تا از این لایه‌ها بین تمام این منابع یکسانند که عبارتند از: گلس (که بهش گلس تعمیراتی یا گلس فنی هم میگن)، تاچ یا دیجیتایزر و ال سی دی. از لایه‌های دیگر تشکیل دهنده صفحه نمایش می‌تونیم به OCA، پلاریزه، بک لایت و فریم اشاره کنیم که در ادامه هرکدوم از این لایه‌ها رو به تفکیک شرح میدیم.

گلس صفحه نمایش

اولین و بیرونی‌ترین لایه تشکیل‌دهنده صفحه نمایش گلس هست که با نام‌های گلس تعمیراتی و گلس فنی در بین تعمیرکار‌ای موبایل شناخته میشه. البته باید در نظر داشت که این گلس با گلس محافظی که صرفاً برای محافظت از صفحه نمایش، بعد از خرید گوشی استفاده میشه و جزو لوازم جانبی گوشی هست، متفاوته. در واقع وظیفه این لایه، محافظت از ال سی دی و صفحه تاچ گوشی هست و طبیعتاً توسط شرکت سازنده و هنگام تولید گوشی روی ال سی دی قرار می‌گیره. زمانی که صفحه نمایش گوشی در اثر ضربه میشکنه ولی میشه تصویر رو دید و همچنین قسمت لمسی نمایشگر هم کار میکنه، ممکنه فقط گلس از صفحه نمایش آسیب‌ دیده باشه که به‌راحتی با تعویض، مشکل گوشی برطرف میشه و هزینه کمتری نسبت به تعویض تاچ ال سی دی داره.

OCA

یکی دیگه از لایه‌های تشکیل‌دهنده صفحه نمایش گوشی موبایل، لایه OCA هست که مخفف عبارت Optically Clear Adhesive هست. این لایه به‌نوعی یک چسب شفاف و نازکه که تأثیر چندانی بر کیفیت تصویر نداره و در بین دیگر لایه‌های صفحه نمایش قرار می‌گیره و وظیفه اصلیش، اتصال صحیح و محکم دیگر لایه‌های نمایشگره. همچنین OCA به‌عنوان یک جداکننده و پوشاننده نقاط ضعف و خرابی‌ها در پنل نمایشگر عمل میکنه و تا حدی از ورود آب و گرد و غبار جلوگیری میکنه و در کل می‌تونه تا حدودی مقاومت صفحه نمایش رو در برابر آسیب‌های خارجی افزایش بده.

لایه تاچ یا دیجیتایزر

صفحه لمسی و یا تاچ، لایه‌ای هست که روی ال سی دی و زیر گلس محافظ قرار می‌گیره و نسبت به لمس دست حساسه. بدون وجود تاچ، شما فقط می‌تونین از صفحه نمایش گوشی برای مشاهده تصاویر استفاده کنین. در واقع وظیفه تاچ اینه که محل دقیق لمس انگشت شما رو روی صفحه نمایش تشخیص بده و این اطلاعات رو برای پردازنده گوشی ارسال کنه؛ شما از این طریق می‌تونین با استفاده از انگشت و قابلیت لمس، با گوشیتون کار کنین. طبیعیه که هرچی دقت سنسور تاچ گوشی بالاتر باشه، سرعت عملکرد اون هم بیشتر میشه و کاربر حس بهتری از کار کردن با صفحه لمسی گوشی می‌گیره.

پلاریزه

در واقع لایه‌ای که باعث میشه نور به‌درستی به چشم برسه و تصاویر رو اونطوری که هست ببینیم، لایه پلاریزه هست. بدون وجود لایه پلاریزه، تصاویر برای شما قابل دیدن نیست و در صورتی که لایه پلاریزه وجود نداشته باشه، شما تنها می‌تونین یک نور سفید از ال سی دی ببینین و تصویر اصلی واستون قابل تشخیص نیست.

ال سی دی

ال سی دی همون لایه‌ای هست که زیر تاچ قرار می‌گیره و با استفاده از اون می‌تونیم تصاویر رو ببینیم. درباره ساختار ال سی دی می‌تونیم بگیم که ال سی دی گوشی از دو لایه بسیار نازک قطبی (polarized) ساخته شده که بین این دو لایه حساس، محلولی از کریستال مایع قرار گرفته و هنگامی که نور به کریستال‌های مایع برخورد کنه، نور به رنگ تبدیل میشه و تصویر نهایی که حاوی اطلاعات هست _که از مادربرد گوشی گرفته شده_ به نمایش در میاد. زمانی که بر اثر آسیب‌دیدگی، صفحه نمایش به رنگ سیاه در میاد و یا تصویر واضح نیست اما تاچ گوشی کار میکنه، مشکل میتونه از ال سی دی باشه که در این صورت با تعویض تاچ ال سی دی مشکل برطرف میشه.

ال سی دی گوشی موبایل

نور پس زمینه یا بک لایت

لایه بعدی از ساختار صفحه نمایش که قراره در مورد اون صحبت کنیم، نور پس زمینه یا همون بک لایت هست. بک لایت از تعداد زیادی چراغ کوچک نورانی در کنار‌ هم تشکیل شده که این چراغ‌های نورانی در پشت ال سی دی قرار می‌گیرن. نور پس زمینه باعث میشه شاهد تصویر بهتر و با کیفیت‌تری باشیم.

فریم ال سی دی

آخرین لایه از اجزای صفحه نمایش فریم هست. فریم در حقیقت همون قطعه‌ای هست که برای کنار هم نگه‌داشتن تمام لایه‌های تشکیل‌دهنده صفحه نمایش استفاده میشه. تاچ ال سی دی ‌ها در دو حالت با فریم و بدون فریم در بازار موجود هستن. در اکثر اوقات از تاچ ال سی دی‌های با فریم استفاده میشه چون ممکنه حین تعویض تاچ ال سی دی و جدا کردن اون از فریم، کریستال‌های ال سی دی آسیب ببینه. بدیهی هست که هنگام خرید، اینکه تاچ ال سی دی با فریم باشه و یا بدون فریم میتونه روی قیمت تاچ ال سی دی تأثیر‌گذار باشه.

فرق تاچ و ال سی دی چیست؟

نکته‌ای که باید در مورد تفاوت تاچ و ال سی دی بهش توجه بشه، ساختار قطعه تاچ ال سی دی در گوشی‌های قدیمی و گوشی‌های جدید هست. در گوشی‌های قدیمی دو لایه تاچ و ال سی دی به‌صورت مستقل از یکدیگر قرار داشتن و در صورتی که یکی از اونا دچار آسیب میشد این امکان وجود داشت که هرکدوم از اونا به‌طور مستقل تعویض بشه. وقتی صفحه نمایش گوشی دچار آسیب میشه، باید بررسی بشه که کدوم قسمت از لایه‌هایی که درباره اونا صحبت کردیم دچار مشکل شده. به عنوان مثال اگر فقط شما شاهد شکستگی روی صفحه نمایش باشین، ممکنه فقط گلس آسیب دیده باشه که صرفاً با تعویض گلس مشکل برطرف میشه. اما در گوشی‌های جدید تاچ و ال سی دی در قالب یک قطعه که همون تاچ ال سی دی هست ساخته میشه و اگر تاچ یا ال سی دی دچار آسیب بشه، باید قطعه تاچ ال سی دی تعویض بشه. البته ناگفته نمونه که در بعضی از گوشی‌ها مثل آیفون 12 و یا آیفون 11، امکان تعویض تاچ به صورت مجزا وجود داره و دیگه نیازی به تعویض تاچ ال سی دی نیست.

تاچ ال سی دی گوشی موبایل

سؤالات متداول:

آیا تاچ ال سی دی سامسونگ با هم است؟

همونطور که قبلاً هم بهش اشاره کردیم، در ساختار قدیمی صفحه نمایش گوشی‌ها، تاچ و ال سی دی دو قطعه جداگونه در نظر گرفته شده بود که امکان تعویض هرکدوم به‌صورت مستقل وجود داشت؛ اما در ساختار گوشی‌های جدید دو قطعه تاچ و ال سی دی بر‌ هم پرس شده که در نهایت یک قطعه واحد رو تشکیل میدن.

آیا تاچ ال سی دی آیفون باهم است؟

آیا تاچ ال سی دی آیفون با هم است؟

نکته‌ای که درباره تاچ ال سی دی گوشی سامسونگ گفتیم، در مورد تاچ ال سی دی آیفون هم صدق میکنه و در گوشی‌های آیفون نیز تاچ و ال سی دی در قالب یک قطعه تاچ ال سی دی در نظر گرفته میشه؛ البته در بعضی از مدل‌های گوشی آیفون مثل iPhone 11 و iPhone 12 امکان تعویض تاچ به عنوان یک قطعه جدا وجود داره.

2 دیدگاه برای “تفاوت تاچ و ال سی دی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات