خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 28 اردیبهشت 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 30-07-1402

از بین اجزا و قطعات موبایل، بدون شک، باتری گوشی جزو مهم‌ترین قطعات هست و بدون شارژ باتری، عملاً گوشی موبایل استفاده‌ای نداره. درنتیجه اینکه باتری موبایل همیشه در بهترین حالت و بازدهی خودش قرار داشته باشه امری ضروریه. همونطور که می‌دونین باتری موبایل طول عمر مشخصی داره و نباید انتظار داشته باشیم که بعد از مدت طولانی استفاده ازش، کارایی اولیه رو داشته باشه و کاملاً طبیعیه که بعد از مدت زمانی که از عمر باتری میگذره، به تدریج عملکرد باتری موبایل کاهش پیدا کنه. دیر شارژ شدن باتری گوشی، خالی شدن زودهنگام باتری، خاموش شدن گوشی و… میتونه نشانه‌هایی از تموم شدن عمر باتری باشه که در این‌صورت بهترین کار میتونه تعویض باتری موبایل باشه. اما خب همیشه هم روبرو شدن با این موارد به این معنی نیست که مشکل از باتری موبایله و ممکنه اختلال در عملکرد باتری دلیل دیگه‌ای داشته باشه. در ادامه قراره درباره علت دیر شارژ شدن گوشی صحبت کنیم و عواملی که میتونن باعث کند شارژ شدن باتری گوشی بشن رو مورد بررسی قرار بدیم.

گوشی متصل به شارژ

بررسی پورت شارژ گوشی

دیر شارژ شدن و یا شارژ نشدن گوشی موبایل میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. در بیشتر مواقع کاربران تصور میکنن که گوشی دچار مشکل سخت‌افزاری شده و برای رفع اون به تعمیرکار موبایل مراجعه میکنن در صورتی که می‌تونیم بگیم اکثراً اینجور موارد به‌راحتی توسط کاربران قابل حله و دیگه نیازی به تعمیر گوشی یا تعویض باتری نیست. البته بعضی اوقات هم ممکنه واقعاً گوشی نیاز به تعمیر داشته باشه مثل مواقعی که آی سی یا سوکت شارژ مشکل پیدا کرده باشه. یکی از عواملی که میتونه باعث ایجاد مشکل دیر شارژ شدن باتری گوشی بشه و اتفاقاً دلیل رایجی هم هست، وجود گرد و غبار در پورت شارژ گوشی هست. ذرات ریز گرد و غباری که ممکنه در جیب یا کیفمون وجود داشته باشه، داخل پورت شارژ گوشی نفوذ میکنه و در اینصورت اتصال کابل شارژ به گوشی به‌درستی برقرار نمیشه؛ در نتیجه باتری گوشی یا اصلاً شارژ نمیشه و یا دیر شارژ میشه. کاری که در این موارد میشه انجام داد، تمیز کردن پورت شارژ گوشی با یه وسیله مناسب مثل اجکتور سیم‌کارت، خلال دندون و… هست. البته باید هنگام تمیز کردن پورت شارژ مراقب باشین تا به اون آسیبی نرسه.

در بین گوشی‌هایی که استفاده می‌کنیم انواع مختلفی از پورت شارژ وجود داره مثل پورت تایپ سی، لایتنینگ و پورت میکرو یو اس بی که معمولاً در گوشی‌های قدیمی‌تر استفاده میشد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیره. نکته‌ای که توجه کردن بهش خالی از لطف نیست اینه که اگه به کابل شارژ‌های لایتنینگ نگاه کنین متوجه میشین که 8 پین در قسمت جلویی و 8 پین دیگه در پشت کابل وجود داره. بدیهیه که این قسمت‌ها نقطه اتصال به سوکت شارژ هست و در صورتی که این اتصال به‌درستی انجام نشه ممکنه گوشی دیر شارژ بشه یا قطع و وصلی هنگام شارژ شدن بوجود بیاد که درنتیجه ضروریه این قسمت‌ها همیشه تمیز نگه داشته بشه.

تمیز کردن پورت شارژ گوشی

چک کردن کابل شارژ گوشی

آسیب‌دیدگی و یا مشکلات فیزیکی کابل شارژ یکی دیگه از عواملیه که میتونه باعث دیر شارژ شدن باتری گوشی بشه. در بعضی مواقع ممکنه کابل شارژ از داخل آسیب دیده باشه، در صورتی که از بیرون کاملاً سالم به نظر برسه. در این صورت برای اینکه بتونین بررسی کنین که مشکل از کابله یا باتری، ساده‌ترین راه اینه که کابل شارژ رو به یه گوشی دیگه متصل کنین و ببینین که آیا بازم مشکل وجود داره یا نه. یه راه دیگه هم اینه که گوشی رو با یه کابل شارژ دیگه به شارژ بزنین و نتیجه رو بررسی کنین. اگر بعد از تست کابل، دیر شارژ شدن باتری گوشی برطرف شد و سرعت شارژ گوشی هم نرماله، پس مشکل از کابل شارژ بوده که لازمه نسبت به خرید کابل شارژ جدید اقدام بشه.

استفاده از شارژر مناسب

استفاده از یک شارژر مناسب نقش مهمی در زمان شارژ شدن باتری گوشی داره. گاهی اوقات ممکنه شما از شارژری استفاده کنین که میزان ولتاژ خروجی اون مناسب باتری گوشی نباشه. به عنوان مثال اگر شارژر مناسب برای گوشی‌ای شارژر 5 ولت 2 آمپر هست و شما از شارژر 3.6 ولت یک آمپر استفاده کنین، باعث میشه گوشی دیرتر شارژ بشه که به تدریج میتونه به باتری گوشی آسیب برسونه؛ در نتیجه باید همیشه از شارژر مناسب برای گوشی استفاده کرد.

مشکل سوکت شارژ یا آی سی شارژ

در صورتی که با بررسی دو موردی که گفتیم مشکل برطرف نشد، امکان داره منبع مشکل آی سی شارژ و یا سوکت شارژ باشه. البته وقتی مشکل از این دو مورد باشه معمولاً گوشی اصلاً شارژ نمیشه و یا اگر دیده باشین گوشی فقط با یه زاویه خاص شارژ میشه و به عنوان مثال اگر گوشی رو تکون بدین جریان شارژ قطع میشه که در این مورد باید حتماً گوشی توسط تعمیرکار موبایل رفع عیب بشه.

تعویض باتری موبایل

اگر بعد از انجام تمامی این مراحل، همچنان باتری گوشی به کندی شارژ میشه، ممکنه باتری گوشی آسیب دیده باشه و نیاز به تعویض داشته باشه. همونطور که در ابتدا هم گفتیم، باتری موبایل جزو قطعات مصرفی موبایل محسوب میشه و بعد از اتمام بازه طول عمر مفیدش، به‌تدریج کارایی خودش رو از دست میده و باید تعویض بشه.

طول عمر مفید باتری موبایل

علاوه‌بر این موارد، عوامل دیگه‌ای هم میتونه روی کند شارژ شدن باتری گوشی تأثیر‌گذار باشه که در ادامه به‌صورت مختصر دربارشون صحبت می‌کنیم:

استفاده از منابع نامناسب برای شارژ کردن باتری گوشی

باید توجه داشت که لازمه همیشه برای شارژ گوشی از منابع مناسب استفاده بشه. گاهی وقتا میشه که به جای استفاده از برق مستقیم برای شارژ باتری گوشی از لپ تاپ، کامپیوتر و… استفاده میشه که اگه توجه کرده باشین اینجوری گوشی دیر‌تر از زمان معمول شارژ میشه و این عمل میتونه در طولانی‌مدت روی عملکرد باتری موبایل تأثیر منفی بذاره.

شارژ کردن گوشی موبایل با لپ تاپ

عدم استفاده از گوشی حین شارژ

استفاده از گوشی موبایل هنگامی که داره شارژ میشه ممکنه مشکلاتی برای باتری بوجود بیاره یا در طولانی‌مدت باعث خراب شدن باتری بشه. همچنین استفاده از گوشی هنگام شارژ، روند شارژ رو کند میکنه؛ پس بهتره تا شارژ گوشی به 50 درصد نرسیده از اون هنگام شارژ استفاده نشه.

گذاشتن گوشی روی حالت پرواز

یکی از راهکار‌هایی که با استفاده از اون میشه مدت زمان شارژ باتری گوشی رو کاهش داد، استفاده از حالت پروازه. زمانی که تلفن همراه روی حالت پرواز قرار می‌گیره، بعضی از سرویس‌ها به‌طور موقت غیرفعال میشه که درنتیجه زمان کمتری نیازه تا باتری گوشی شارژ بشه.

قرار دادن گوشی روی حالت پرواز

فعال بودن تعداد زیادی از برنامه‌ها در پس زمینه گوشی

وقتی تعداد زیادی برنامه در Background گوشی فعال باشه، ممکنه مدت زمان بیشتری نیاز باشه تا باتری به‌طور کامل شارژ بشه، بنابراین بستن برنامه‌های فعال میتونه تأثیر مثبتی روی کند شارژ شدن باتری موبایل داشته باشه.

فعال کردن Power Saving Mode

با فعال کردن این گزینه، برنامه‌ها و سرویس‌هایی که در پس‌زمینه گوشی فعالند، غیرفعال میشن و درنتیجه منابع کمتری رو مصرف میکنن که همین امر میتونه باعث بشه گوشی زمان کمتری رو برای شارژ شدن نیاز داشته باشه.

دمای زیاد هوای محیط

از عوامل دیگه‌ای که میتونه منجر به خراب شدن یا کند شارژ شدن باتری موبایل بشه دمای زیاد هوای محیط هست. باید سعی کرد تا گوشی در محیط‌هایی که دمای هوا زیاده مثل قرار گرفتن در نور آفتاب، کنار شومینه یا رادیاتور و هر فضای دیگه‌ای که باعث افزایش دمای گوشی میشه، به شارژ زده نشه. چون این عمل باعث خراب شدن باتری گوشی و یا حتی باد کردن باتری گوشی موبایل در طولانی‌مدت میشه.

کند شارژ شدن باتری گوشی موبایل

جمع بندی

همونطور که در ابتدا هم گفتیم در بیشتر مواقع علت دیر شارژ شدن گوشی، وجود گرد و غبار در پورت شارژ گوشیه و بعد از اون، مشکل میتونه از کابل شارژ یا آداپتور شارژ گوشی باشه؛ اما خب به این نکته هم توجه کنین که چه مدت زمان از طول عمر باتری گوشی میگذره و آیا نیاز به تعویض داره یا نه.

در صورتی که لازمه باتری گوشی عوض بشه، شما همکاران گرامی می‌تونین انواع باتری موبایل رو از فروشگاه اینترنتی آر ام جی اس ام با قیمت همکاری تهیه کنین.

2 دیدگاه برای “علت دیر شارژ شدن گوشی موبایل چیست؟”

  1. سلام وقت بخیر
    باتری گوشی آیفون 12 pro max عمر مفیدش چند ساله ؟
    شارژ مناسب برای گوشی های آیفون موجود دارین ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات