خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 27 مهر 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 08-07-1403

تو این مطلب قراره علت خاموشی پوکو x3 رو بررسی کنیم و همچنین راه‌های حل این مشکل رو توضیح بدیم. به‌طورکلی، قطعات موبایل شیائومی کیفیت قابل قبولی دارن اما دلیل عمده خاموشی poco x3 خرابی آی سی موبایل هست که در ادامه بهش می‌رسیم.

آی سی هارد جزو اون دسته از قطعات موبایل هست که تعمیر اون به تخصص و مهارت بالایی نیاز داره. به همین دلیل تو این مطلب مراحل تعویض آی سی هارد پوکو x3 رو به شکل مفصل مرور می‌کنیم تا بتونین به‌راحتی مشکل خاموشی این دستگاه رو رفع کنین.

دلایل خاموشی گوشی poco x3

هر کدوم از موارد زیر می‌تونه علت خاموشی پوکو x3 باشه:

  • داغی بیش از حد

اگر گوشی مشکلات سخت افزاری خاصی نداشته باشه، قرار گرفتن در معرض حرارت بیش از حد می‌تونه باعث خاموشی اتوماتیک دستگاه بشه. این خاموشی در واقع از قبل برنامه‌ریزی شده تا هنگام داغ شدن بیش از اندازه گوشی، با خاموش کردن دستگاه از آسیب دیدن قطعات سخت افزاری جلوگیری کنه که به نوعی یه اقدام دفاعی هوشمندانه هست.

اجرای برنامه‌های سنگین مثل بازی هنگام شارژ، قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید، استفاده از شارژر غیر استاندارد و موارد مشابه می‌تونه حرارت گوشی رو تا حدی زیاد کنه و گوشی به شکل خودکار خاموش بشه.

داغی بیش از حد گوشی موبایل

  • مشکلات باتری

مورد بعدی که می‌تونه علت خاموشی پوکو x3 باشه خرابی یا فرسودگی باتریه. باتری‌های لیتیومی بین 3 تا 5 سال از شروع کار می‌تونن کیفیت اولیه خودشون رو حفظ کنن و پس از این مدت، به شکل طبیعی ضعیف میشن و ظرفیت شارژ اونا کاهش پیدا می‌کنه.

یکی از علائم خرابی باتری اینه که وقتی درصد شارژ گوشی هنوز بیشتر از 20 درصده، به شکل ناگهانی خاموش میشه. تو این موارد با بررسی میزان سلامت باتری میشه فهمید که آیا مشکل خاموشی پوکو x3 از باتری هست یا نه که با تعویض باتری خراب و قدیمی با یه باتری سالم و نو، مشکل رفع میشه و دیگه شاهد خاموش شدن ناگهانی دستگاه نخواهیم بود.

مشکلات باتری دلیل مشکل خاموشی poco x3 شیائومی

همچنین بخوانید:
  • اتصال کوتاه

وقتی یه قسمت از برد گوشی دچار اتصال کوتاه بشه، جریان برق به‌طور غیرعادی از قطعات رد میشه و این می‌تونه باعث خاموش شدن ناگهانی گوشی بشه. این اتفاق معمولاً به خاطر خرابی قطعات الکترونیکی یا نفوذ رطوبت به داخل گوشی رخ میده.

  • خرابی آی سی هارد

در موارد حاد، خرابی آی سی هارد باعث خاموشی پوکو x3 میشه. آی سی گوشی قطعه الکترونیکی کوچکی هست که روی مادربرد قرار داره و بسیاری از عملکردهای کلیدی گوشی توسط اون مدیریت میشه؛ قابلیت‌هایی مثل قدرت پردازش، مدیریت نیرو، شارژ، مدیریت حافظه و… که همگی توسط آی سی کنترل میشه.

در نتیجه کوچک‌ترین خرابی در آی سی باعث نقص در عملکردهای کلیدی میشه که خاموش شدن گوشی یکی از همین مشکلاته. در صورت خرابی آی سی هارد، گوشی شیائومی پوکو x3 به شکل ناگهانی خاموش میشه که باید حتماً توسط تعمیرکار حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیره. آی سی هارد وظیفه مدیریت جریان برق، شارژ و توزیع برق بین سایر قطعات موبایل رو بر عهده داره. علاوه‌بر خاموشی ناگهانی گوشی، آی سی هارد میتونه باعث مشکلاتی تو شارژ کردن بشه و یا باعث بشه که گوشی اصلاً روشن نشه.

تست خرابی آی سی هارد poco x3 شیائومی

 

نحوه تعویض آی سی هارد poco x3

برای تعویض کردن آی سی هارد پوکو x3، این مراحل رو دنبال کنین:

1. باز کردن گوشی

ابتدا با استفاده از هیتر یا سپراتور، درب پشت گوشی پوکو X3 رو حرارت بدین تا چسب اون کم کم باز بشه. سپس با استفاده از قاب بازکن، درب رو به‌آرومی باز کنین. برد توسط یه قاب محافظ فلزی پوشش داده شده که باید ابتدا پیچ‌های این شیلد محافظ باز بشه تا به برد گوشی و قطعات موبایل دسترسی پیدا کنین.

باز کردن گوشی poco x3 شیائومی

2. جدا کردن باتری

برای جلوگیری از اتصال کوتاه، با استفاده از اسپاتول پلاستیکی کانکتور باتری گوشی پوکو X3 رو جدا کرده و اتصال اون رو قطع کنین.

جدا کردن باتری poco x3 شیائومی

3. برداشتن آی سی

حالا که باتری رو جدا کرده و پیچ‌های قاب محافظ برد رو هم باز کردین، می‌تونین به مادربرد و قطعاتی مثل آی سی هارد دسترسی پیدا کنین. برای اینکه بتونین آی سی رو بردارین، ابتدا باید پایه‌های اون رو از برد جدا کنین. این پایه‌ها توسط لحیم به برد وصلند که با حرارت دادن لحیم‌کاری‌ها ذوب شده و پایه به‌تدریج از برد جدا میشه.

نکته مهم در این مرحله اینه که حرارتی که برای ذوب کردن لحیم استفاده می‌کنین، نباید بیش از حد و یا برای مدت‌طولانی باشه؛ چراکه ممکنه باعث داغ شدن بیش از حد سایر قطعات موبایلی که در اطراف آی سی قرار داره بشه و اونا رو هم خراب کنه.

پس باید با نهایت دقت و ظرافت فقط به اندازه‌ای که لازمه آی سی رو حرارت بدین و وقتی احساس کردین پایه‌ها شل شدن، حرارت دادن رو متوقف کنین. بعد از شل شدن پایه‌ها، با استفاده از پنس به‌آرومی آی سی رو بلند کرده و از برد جدا کنین. البته هنگام کار با پنس هم باید دقت کنین تا یه وقت بر اثر برخورد پنس به سایر قطعات، خرابی جدیدی بوجود نیاد.

برداشتن آی سی poco x3 شیائومی

4. پاکسازی برد

بعد از برداشتن آی سی، باید مواد لحیم جا مونده از آی سی قدیمی رو از روی برد پاک کنین. با استفاده از سیم قلع کش جای پایه‌های آیسی روی برد رو کامل تمیز کنین تا هیچ قلع مردگی روی پایه‌ها نباشه.

خرابی آی سی هارد دلیل مشکل خاموشی poco x3 شیائومی

5. نصب آی سی جدید

آی سی جدید رو جای آی سی قبلی قرار بدین؛ طوری که پایه‌ها درست جایی قرار بگیرن که پایه‌های قبلی وجود داشتن. برای لحیم کاری مجدداً از هوای گرم استفاده کنین تا لحیم نرم بشه و بتونین به‌خوبی پایه‌ها رو به برد متصل کنین.

نصب آی سی جدید poco x3 شیائومی

6. بستن و تست گوشی

حالا که آی سی جدید سر جای خودش نصب شده، وقتشه که گوشی رو ببندین. اتصالات و کانکتورهایی رو که قطع کرده بودین دوباره وصل کنین. قاب محافظ برد رو پیچ کنین و کاور پشتی رو هم ببندین. در نهایت علاوه‌بر تست روشن و خاموش شدن گوشی، عملکرد شارژ اون رو هم تست کنین تا مطمئن بشین که پاور آی سی به‌خوبی کار میکنه.

بستن و تست گوشی بعد از رفع مشکل خاموشی poco x3 شیائومی

همچنین بخوانید:

سؤالات متداول

دلایل خرابی آی سی هارد چیه؟

آی سی هارد یه قطعه فوق‌العاده حساس و آسیب پذیره که در برد گوشی قرار داره و ازجمله دلایلی که می‌تونه باعث خرابی این قطعه بشه، میشه به نفوذ آب به گوشی، ضربه شدید، گرمای بیش از حد بر اثر عوامل محیطی و یا استفاده بیش از حد از گوشی اشاره کرد.

آیا آی سی هارد قابل تعمیره؟

در بعضی موارد میشه با استفاده از فرآیند ریبال کردن آی سی، آی سی هارد معیوب رو احیا کرد. البته در اکثر موارد شدت خرابی به گونه‌ای هست که ریبال کردن توصیه نمیشه و تعویض آی سی هارد معیوب گزینه منطقی‌تری هست.

حل مشکل خاموشی poco x3 pro شبیه گوشی poco x3 هست؟

بله. فرآیند تعویض آی سی هارد در گوشی پوکو x3 پرو هم تا حد زیادی شبیه به فرآیند حل مشکل خاموشی گوشی پوکو x3 هست. برای گوشی x3 pro هم کافیه گوشی رو باز کرده، شیلد محافظ برد رو بردارین و سپس آی سی هارد رو با استفاده از حرارت جدا کنین و آی سی جدید رو سر جای اون لحیم کاری کنین. در صورتی که مشکل خاموشی بر اثر خرابی آی سی هارد پوکو x3 بوده باشه، با این روش مشکل حل میشه.

جداسازی آی سی هارد poco x3 شیائومی

 

خلاصه اینکه…

آی سی هارد یکی از مهم‌ترین قطعات هر گوشی محسوب میشه که بسیاری از عملکردهای کلیدی دستگاه رو کنترل میکنه. یکی از خرابی‌های نسبتاً شایع برای گوشی‌های پوکو x3، خاموش شدن ناگهانی و یا روشن نشدن گوشی هست که معمولاً علت اصلی اون بروز مشکل تو قطعه آی سی هارد هست. به همین دلیل تو این مطلب مراحل تعویض آی سی هارد پوکو x3 رو به شکل گام به گام توضیح دادیم و دیدیم که چطور می‌تونین بدون آسیب رسوندن به سایر قطعات گوشی، این قطعه حساس و مهم رو تعویض کنین. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دراین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات