خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 27 مهر 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 17-04-1403

کم و زیاد شدن نور نمایشگر گوشی بعضی اوقات بدون این که کاربر بخواد اتفاق میفته و یه مشکل نسبتاً رایج تو گوشی‌های هوشمند محسوب میشه. تو این مطلب قراره ببینیم که دلیل کم و زیاد شدن نور ال سی دی گوشی تو برندهای مختلف چیه و چه راهکارهایی برای رفع اون وجود داره.

دلایل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی

علت مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی تو برندهای مختلف تا حدی مشترکه؛ یعنی دلایل مشابهی وجود داره که باعث میشه گوشی‌های آیفون، سامسونگ یا شیائومی به شکل ناگهانی و خودکار تاریک یا روشن بشن. این دلایل رو میشه به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم کرد که در اینجا هر دو رو بررسی می‌کنیم:

  • دلایل نرم افزاری

دلایل نرم افزاری که باعث میشه تا نور ال سی دی گوشی بدون اختیار کاربر کم یا زیاد بشه شامل موارد زیر میشه:

  • فعال بودن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی

حالت power saving mode برای صرفه‌جویی باتری در مواقع ضروری طراحی شده و تو گوشی‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی عمل میکنه. اکثر گوشی‌ها وقتی این حالت براشون فعال میشه، اتوماتیک نور صفحه رو کمتر می‌کنن چراکه یکی از پرمصرف‌ترین قطعات گوشی از نظر مصرف باتری، ال سی دی گوشیه. با کم شدن نور صفحه،‌ مصرف باتری پایین‌تر میاد و گوشی برای مدت زمان بیشتری شارژ نگه می‌داره. بعضی کاربرها ممکنه ناخودآگاه این حالت رو فعال کرده باشن و وقتی که درصد شارژ گوشی کمتر از مقدار مشخصی میشه، حالت power saving mode به شکل اتوماتیک فعال میشه و می‌بینن که نور صفحه گوشی کم شده! برای رفع این مشکل هم میشه از تنظیمات گوشی و تنظیمات مربوط به شارژ و باتری استفاده کرد تا حالت power saving mode به شکل خودکار فعال نشه.

  • فعال بودن روشنایی خودکار

تقریباً همه گوشی‌ها قابلیتی به اسم روشنایی اتوماتیک (Auto-brightness) دارن که کار اون تنظیم نور صفحه گوشی با توجه به نور محیطه. بدین شکل که اگر این قابلیت فعال باشه، وقتی کاربر وارد محیط کم نور میشه، نور گوشی خود به خود کمتر میشه و وقتی در محیط پر نور مثل زیر نور آفتاب از گوشی استفاده میکنه، روشنایی صفحه‌نمایش خیلی بیشتر میشه. بسیار پیش میاد که کاربر خودش نمی‌دونه که این قابلیت فعال شده و به همین دلیل از کم و زیاد شدن ناگهانی نور ال سی دی تعجب میکنه و فکر میکنه گوشیش خراب شده. در حالی که برای غیرفعال کردنش کافیه به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و گزینه Auto-brightness رو غیرفعال کرد.

فعال بودن روشنایی اتوماتیک صفحه نمایش

  • مشکلات ناشی اپلیکیشن‌ها

این مورد خیلی نادره ولی بعضی وقتا پیش میاد که یه اپلیکیشن خاص باعث اختلال تو تنظیمات روشنایی ال سی دی میشه. اگر مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه موقع استفاده یکی از اپلیکیشن‌ها رخ میده، اون‌وقت شاید مشکل از همون اپلیکیشن باشه و ربطی به تنظیمات خود گوشی نداشته باشه. حذف و نصب دوباره اپلیکیشن و یا آپدیت کردنش شاید به حل مشکل کمک کنه.

  • دلایل سخت افزاری

دلایل سخت افزاری هم گاهی از دلایلی هستن که می‌تونن باعث کم و زیاد شدن ناگهانی نور صفحه گوشی بشن. در اینجا مهم‌ترین دلایل سخت افزاری که باعث این مشکل میشن رو بررسی می‌کنیم:

  • آب خوردگی و ضربه به گوشی

یکی دیگه از دلایل رایج کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی، آب خوردگی گوشی و ضربه دیدن آن هست. گوشی ممکنه به دلایل مختلف مثل افتادن، ضربه خوردن، نفوذ آب و… آسیب ببینه. آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی مثل آسیب دیدن آی سی لایت، میتونه روی عملکرد ال سی دی تأثیر منفی بذاره و گاهی اوقات این تأثیر منفی به شکل خاموش و روشن شدن بی‌دلیل نور صفحه نمایش خودش رو نشون بده.

همچنین بخوانید:

  • سنسور مجاورت

سنسور مجاورت معمولاً در قسمت جلوی گوشی قرار داده شده تا وقتی کاربر گوشی رو به گوشش می‌چسبونه و یا اون رو تو جیبش قرار میده، صفحه نمایش خودکار خاموش بشه. این یه قابلیت کاربردی محسوب میشه چراکه از تاچ‌های تصادفی و ناخواسته جلوگیری میکنه. اما اگر سنسور مجاورت به هر نحوی پوشیده شده باشه، اون‌وقت گاه و بیگاه باعث خاموش شدن صفحه نمایش میشه و کار با گوشی رو دشوار میکنه. برای مثال بعضی اوقات قاب محافظ گوشی بیش از حد بزرگه و بخشی از اون روی سنسور مجاورت رو می‌پوشونه. یا حتی ممکنه گرد و خاک به داخل گوشی نفوذ کرده باشه و سنسور مجاورت رو کثیف کرده باشه؛ پس لازمه که از این نظر هم گوشی رو بررسی کنین.

سنسور مجاورتی گوشی موبایل

  • خرابی کانکتور فلت ال سی دی

وظیفه کانکتور فلت ال سی دی گوشی اینه که اطلاعات رو از برد به پنل صفحه نمایش گوشی انتقال بده. اگر این کانکتور آسیب دیده باشه و یا به شکلی اتصال به‌خوبی برقرار نباشه، طبیعیه که صفحه نمایش هم نتونه به شکل ایده‌آل کار کنه و مشکلاتی مثل کم و زیاد شدن نور صفحه رخ بده.

  • خرابی سایر قطعات داخلی

در نهایت یکی از دلایل نه چندان شایع برای مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی، خرابی دیگر قطعات روی برد گوشی و یا وجود اختلال در مسیر آی سی لایت هست. لازمه که برای پیدا کردن مشکل، مسیر آی سی لایت و دیگر قطعات رو چک کنین تا علت اصلی اینکه نور ال سی دی گوشی به شکل غیرعادی خاموش و روشن میشه رو پیدا کنین.

علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی ایفون + راهکار

بالاتر گفتیم که دلایل خاموش و روشن شدن نور صفحه گوشی تو برندهای مختلف اکثراً مشترکه. اما تو برندهای مختلف، ممکنه این اتفاق به دلایل خاصی اتفاق بیفته که مربوط به همون برند میشه؛ مثلاً ال سی دی ایفون ممکنه به دلیل فعال بودن قابلیت True Tone که کار اون تنظیم کردن رنگ صفحه با توجه به نور محیطه، ناگهانی کم نور بشه. برای غیرفعال کردن این قابلیت به بخش Display & Brightness تو تنظیمات سر بزنین. یا تو بخش Settings > Accessibility > Face ID & Attention تنظیماتی وجود داره که طراحی شده تا وقتی کاربر به گوشی نگاه نمی‌کنه، نور صفحه‌نمایش کمتر بشه؛ البته این قابلیت رو هم میشه غیرفعال کرد.

تنظیمات مربوط به علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی ایفون

همچنین بخوانید:

علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی سامسونگ + راهکار

مواردی که در ابتدای این مقاله بهشون اشاره کردیم، تا حد زیادی دلایل کم و زیاد شدن نور ال سی دی سامسونگ رو پوشش میدن. یعنی دلایلی مثل فعال بودن auto-brightness، فعال بودن power saving mode و یا مشکلات ناشی از اپلیکیشن‌ها می‌تونن عامل اصلی مشکل نور صفحه نمایش تو سامسونگ باشن که با استفاده از تنظیمات گوشی قابل رفع هستن.

گاهی اوقات نیز مشکل نرم افزاری مربوط به سیستم عامل گوشی سامسونگ میشه. اگر با خاموش و روشن کردن گوشی مشکل حل نشد، مطمئن بشین که سیستم عامل اندروید گوشی به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده باشه. به‌روزرسانی سیستم عامل خیلی از باگ‌های نرم افزاری رو رفع میکنه که ممکنه مشکل خاموش و روشن شدن و یا کم و زیاد شدن نور ال سی دی هم برطرف بشه.

آپدیت سیستم عامل گوشی برای رفع مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی سامسونگ

همچنین بخوانید:

علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی شیائومی + راهکار

مثل گوشی‌های سامسونگ، فعال بودن auto-brightness و یا Low Battery Mode می‌تونه باعث کم و زیاد شدن نور ال سی دی شیائومی بشه. البته کم و زیاد شدن نور نمایشگر گوشی تو گوشی‌های شیائومی می‌تونه یه دلیل دیگه هم داشته باشه و اون فعال بودن Reading Mode هست.

این قابلیت توسط شیائومی طراحی شده و هدف از اون ارائه طیف رنگی گرم‌تر برای محافظت از چشم‌ها موقع استفاده از گوشیه. اینطوری چشم کاربر هنگام استفاده طولانی از گوشی کمتر خسته میشه. گاهی اوقات فعال بودن این قابلیت باعث میشه تا نور صفحه ناگهانی کم یا زیاد بشه. برای بررسی این موضوع می‌تونین از قسمت Settings > Display & Brightness قابلیت Reading Mode رو غیر فعال کنین.

تنظیمات مربوط به کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی شیائومی

همچنین بخوانید:


سؤالات متداول

  • دلیل مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی چیست؟

مشکل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی هم میتونه ناشی از تنظیمات نرم افزاری و هم خرابی‌های سخت افزاری باشه که تو این مطلب به‌طور مفصل هر دو رو پوشش دادیم.

  • آیا روشن و تاریک شدن صفحه نمایش به معنای خرابی ال سی دی هست؟

نه لزوماً اینطور نیست. همونطور که تو این مطلب بررسی کردیم اغلب اوقات این مشکل مربوط به تنظیمات گوشی میشه و به‌راحتی قابل رفع هست و در مواردی ممکن است که کانکتور فلت ال سی دی دچار مشکل شده باشه که باید بررسی بشه.

  • علت کم شدن ناگهانی نور صفحه نمایش گوشی ایفون چیست؟

دلایلی مثل فعال بودن روشنایی خودکار صفحه، فعال بودن True Tone و یا فعال بودن تنظیماتی که باعث میشه هنگام عدم استفاده از گوشی نور صفحه اتوماتیک کم بشه، ازجمله علت‌های کم شدن ناگهانی نور ال سی دی آیفون هست.

فعال بودن True Tone علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی ایفون

خلاصه اینکه…

تو این مطلب گفتیم که چرا نور صفحه گوشی کم و زیاد میشه. این مشکل معمولاً دلیل نرم افزاری داره و با فعال یا غیرفعال کردن بعضی از قابلیت‌های گوشی از طریق منوی تنظیمات، قابل رفعه. در موارد خاص البته ممکنه مشکل از سخت افزار گوشی باشه و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشه. همچنین علت کم شدن ناگهانی نور صفحه گوشی ایفون، سامسونگ و شیائومی رو هم جداگانه بررسی کردیم و راهکارهای رفع اونا رو توضیح دادیم. البته اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات