خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 4 مرداد 1403 به‌روز می باشد

مشکل دمای باتری سامسونگ A50

حل مشکل اخطار دمای باتری a50

آخرین به‌روزرسانی 25-02-1403

اخطار دمای باتری A50 یکی از مشکلات نسبتاً رایج در این مدل گوشی‌های سامسونگه که تو این مطلب کامل اون رو بررسی می‌کنیم. اگرچه این اخطار هنگام شارژ کردن باتری گوشی نمایش داده میشه، اما همیشه خرابی باتری گوشی سامسونگ دلیل اصلی اون نیست. همونطور که در همین مطلب خواهیم دید، داغ شدن گوشی A50 و بروز اخطار دما می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه که در ادامه علاوه‌بر بیان این دلایل، راهکارهای کاربردی برای رفع اونا رو هم توضیح میدیم.

مشکل اخطار دمای باتری A50 سامسونگ

علت داغ شدن باتری سامسونگ A50

دلایل مختلفی برای داغ شدن گوشی A50 وجود داره. توجه داشته باشین که همیشه مشکل دمای باتری سامسونگ A50 به این معنا نیست که گوشی دچار یه مشکل جدی شده و نیاز به تعمیر اساسی داره. بعضی وقتا صرفاً به‌دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی حین شارژ و نگهداری از گوشی، دمای گوشی بیش از حد بالا میره و این اخطار برای محافظت از باتری و سایر قطعات موبایل نمایش داده میشه. حالا وقتشه که این دلایل رو بررسی کنیم:

1. استفاده از شارژر نامناسب

شارژر اصلی گوشی که ولتاژ و آمپر ایده‌آل رو برای باتری گوشی سامسونگ تأمین میکنه، به‌شدت تو حفظ سلامت باتری و گوشی مؤثره. استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت و متفرقه مخصوصاً شارژرهای فندکی که تو ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرن، می‌تونه باعث داغی بیش از حد گوشی و بروز اخطار دمای باتری A50 بشه. این شارژرها ولتاژ و آمپر نامتناسب با باتری گوشی ایجاد می‌کنن که از ظرفیت گوشی خارجه و حرارت اون رو بالا می‌بره.

استفاده از شارژر اصل

2. باز بودن برنامه‌های گوشی

اگر کاربر عادت داشته باشه که برنامه‌های گوشی رو باز نگه داره، ممکنه همین موضوع باعث داغ کردن گوشی A50 بشه. برنامه‌های باز حتی اگر در حال استفاده نباشن، باز هم بخشی از توان پردازش گوشی رو به خودشون اختصاص میدن و وقتی تعداد اونا از یه حدی بیشتر بشه، فعالیت اضافی پردازشگر باعث داغی بیش از حد گوشی میشه.

باز بودن برنامه بدون استفاده روی گوشی

3. فعالیت‌هایی که به پردازنده گوشی فشار میاره

یکی دیگه از مواردی که با اون، پردازنده گوشی باعث داغی میشه، فعالیت‌های سنگین با گوشیه. مثلاً دیدن ویدئو برای مدت طولانی یا اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک بالا، فشار زیادی به پردازنده گوشی میاره که مثل مورد قبل، نتیجه اون افزایش حرارت گوشی و بروز هشدار دما در A50 هست.

انجام بازی های سنگین که به پردازنده گوشی فشار وارد میکنه

4. قرار دادن گوشی در محیط گرم

گاهی اوقات داغ شدن گوشی به‌دلیل عوامل بیرونی اتفاق میفته. اگر گوشی سامسونگ آ 50 تو یه محیط گرم قرار بگیره، به‌تدریج دمای گوشی اونقدر زیاد میشه که اخطار دما رو نشون میده. این محیط میتونه جایی نزدیک بخاری یا شوفاژ، زیر نور مستقیم آفتاب، توی داشبورد ماشین تو روزای گرم و… باشه.

قرار گرفتن گوشی در محیط گرم

5. کار با گوشی حین شارژ

همونطور که می‌دونین، فرآیند شارژ شدن گوشی در حالت عادی کمی گرما تولید میکنه؛ حالا اگر کاربر حین شارژ با گوشی کار کنه، این گرما دو چندان میشه و حرارت اون رو خیلی بیشتر از چیزی که در حد تحمل گوشی هست افزایش میده. به همین دلیله که همه کمپانی‌های سازنده گوشی تأکید دارن از موبایل حین شارژ استفاده نشه!

کار با گوشی حین شارژ

6. خرابی باتری

همه مواردی که تا اینجا گفتیم در صورتی می‌تونن عامل اصلی داغ شدن گوشی A50 باشن که باتری گوشی در سلامت کامل قرار داشته باشه. باتری‌های لیتیومی عمر مفید مشخصی دارن که باتوجه به نحوه نگهداری گوشی توسط کاربر، بین ۲ تا ۵ سال هست. اگر باتری گوشی فرسوده شده باشه، اونوقت یکی از علائم فرسودگی، داغ شدن غیرعادی اونه که به شکل اخطار دما خودشو نشون میده.

تعویض باتری گوشی

7. خرابی برد شارژ گوشی A50

در موارد حاد، علت مشکل دمای باتری A50، خرابی برد شارژ گوشی و قطعات مرتبط با اونه. وقتی این مشکل پیش بیاد تقریباً غیرممکنه که گوشی شارژ و یا روشن بشه؛ چراکه به محض اتصال شارژر به گوشی، پیام اخطار دما ظاهر میشه و گوشی شارژ نمیشه.

خرابی برد شارژ گوشی

راهکارهای رفع داغ شدن سامسونگ A50

دیدیم که اکثر دلایلی که باعث بروز مشکل دمای باتری A50 میشه، به‌راحتی میشه اونا رو برطرف کرد و نیازی به اجرای تعمیر اساسی روی گوشی نیست؛ اما دلایل فنی مثل خرابی باتری یا خرابی برد شارژ، باید حتماً اگر تعمیرکاری حرفه‌ای و باتجربه هستین، اقدامات لازم رو جهت تعویض و یا تعمیر اون قطعه موبایل انجام بدین. در اینجا راهکارهای فنی برای رفع مشکل داغ شدن A50 رو توضیح میدیم.

همچنین بخوانید:

1. تعویض باتری فرسوده

فرسودگی باتری به شکل‌های مختلف مثل: زود خالی شدن شارژ، باد کردن باتری و البته داغ شدن باتری خودش رو نشون میده. اگر مدت زمان نسبتاً زیادی هست که از گوشی استفاده میشه، این احتمال وجود داره که باتری عمر مفید خودش رو سپری کرده و همین باعث بروز اخطار دمای باتری شده. تو این مورد با تعویض باتری می‌تونین مشکل داغ شدن بیش از حد گوشی رو رفع کنین.

تعویض باتری فرسوده

همچنین بخوانید:

2. تعویض مقاومت NTC

اما اگر باتری سالم باشه چی؟! حالا باید به سراغ برد شارژ گوشی بریم. یکی از مشکلات شایع تو گوشی‌های A50 خرابی مقاومت NTC تو برد شارژ هست. وقتی این مقاومت به‌درستی کار نکنه، حرارت بیش‌از‌حد موقع وصل کردن شارژ ایجاد میشه که به‌دنبال اون، اخطار دما رو روی صفحه گوشی می‌بینیم. تو تصویر زیر مقاومت NTC نشون داده شده؛ با تعویض این مقاومت با یک مقاومت جدید مشکل داغ شدن گوشی A50 رفع میشه.

تعویض مقاومت NTC

3. استفاده از جامپر

یکی دیگه از راهکارهای اساسی برای رفع مشکل داغ شدن A50، استفاده از جامپر بین پایه‌های برد شارژه. این جامپر معمولاً باید بین دو پایه‌ای که تو تصاویر زیر مشخصه، برقرار بشه:

جامپر زدن برای رفع مشکل دمای باتری سامسونگ

اخطار دمای باتری A50 وقتی رخ میده که یکی از این پایه‌ها ولتاژ ۱.۸ ولت داره (عکس سمت راست) اما پایه دوم (عکس سمت چپ) ولتاژ صفر رو نشون میده؛ در حالی که نباید اینطور باشه. برای حل این مشکل، از پایه سالم یک جامپر به پایه بدون ولتاژ زده میشه تا اون پایه هم ولتاژ ۱.۸ ولت رو دریافت کنه. بعد از برقراری جامپر، می‌تونین گوشی رو دوباره به شارژ بزنین و بررسی کنین که مشکل رفع شده یا نه.

4. تعویض برد شارژ

در موارد حاد اگر تعویض مقاومت NTC و استفاده از جامپر جواب نداد، دیگه راهی جز تعویض برد شارژ گوشی باقی نمی‌مونه. اگرچه این راه نسبت به راهکارهای قبلی تقریباً هزینه بیشتری داره، اما گاهی اوقات چاره‌ای به‌جز تعویض برد شارژ گوشی نیست و باید این قطعه به‌کلی عوض بشه تا گوشی به حالت اولیه خودش برگرده و دیگه اخطار دما نده.

برد شارژ گوشی

راه‌های جلوگیری از داغ شدن باتری سامسونگ A50

گاهی اوقات حتی اگر به بهترین شکل از گوشی نگهداری بشه، باز هم امکان داره کاربر با مشکلاتی مثل داغ شدن گوشی روبرو بشه؛ اما تو اکثر موارد با رعایت نکات زیر میشه از بروز خرابی‌های این‌چنینی تا حد زیادی جلوگیری کرد و عمر مفید باتری گوشی رو افزایش داد:

1. استفاده از شارژر اصلی

هیچوقت نباید از شارژرهای متفرقه و بی‌کیفیت برای شارژ باتری گوشی استفاده کرد. این شارژرها هم عمر مفید باتری رو کاهش میدن و هم می‌تونن به مدار شارژ بر اثر ولتاژ نامناسب آسیب وارد کنن.

شارژر اصلی گوشی

2. فشار نیاوردن به پردازنده گوشی

قبلاً تو قسمت دلایل داغ شدن گوشی A50 گفتیم که فعالیت‌هایی که به پردازنده گوشی فشار میاره، باعث افزایش حرارت گوشی میشه. این فعالیت‌ها شامل باز نگه داشتن برنامه‌های متعدد تو گوشی، اجرای برنامه‌های سنگین و تماشای ویدئو و بازی برای ساعات طولانی میشه که باید حتی‌الامکان از این فعالیت‌ها اجتناب کرد تا اخطار دمای باتری A50 مشاهده نشه.

استفاده از برنامه های متعدد در گوشی

3. کار نکردن با گوشی حین شارژ

مثل دو مورد قبلی، این مورد هم برای همه گوشی‌ها ازجمله گوشی سامسونگ آ 50 صدق میکنه. به هیچ‌وجه نباید از گوشی هنگام شارژ استفاده کرد؛ چراکه با این کار علاوه‌بر حرارت ناشی از شارژ باتری، حرارت پردازنده گوشی هم به گوشی فشار میاره و در درازمدت قطعات داخلی تحت‌تأثیر اون قرار میگیرن و آسیب میبینن.

کار نکردن با گوشی در حال شارژ

خلاصه اینکه…

ارور دمای شارژ سامسونگ a50، یکی از رایج‌ترین مشکلاتیست که برای این گوشی پیش میاد. ما تو این مطلب علاوه‌بر بیان علت‌های مؤثر در بوجود آمدن مشکل دمای باتری سامسونگa50، به راه‌حل‌های ساده تا تخصصی‌ای که صرفاً باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام بشه هم اشاره کردیم. همچنین سعی کردیم مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌هایی که از بروز این اتفاق جلوگیری میکنه رو هم کامل براتون شرح بدیم؛ البته اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات