خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

گلس فنی که با اسم‌های مختلفی مثل گلس تعمیراتی موبایل یا گلس ال سی دی هم شناخته میشه، یکی از قطعات موبایل هست که روی خود ال سی دی قرار می‌گیره. درواقع گلس فنی قطعه‌ای جدا از ال سی دی محسوب میشه و شیشه‌ای هست که با استفاده از چسب OCA به ال سی دی چسبیده. تو این مطلب می‌خوایم به آموزش تعویض گلس فنی A70 سامسونگ بپردازیم و ببینیم چطور میشه گلس فنی این مدل از گوشی‌های سامسونگ رو تعویض کرد.

دلایل و نشانه‌های خرابی گلس فنی موبایل

قبل از اینکه به نحوه تعویض گلس تعمیراتی سامسونگ بپردازیم، بهتره نگاهی به دلایل خرابی گلس فنی بندازیم و ببینیم که اصولاً چرا این گلس آسیب می‌بینه و شکستگی این گلس چه تأثیری روی عملکرد گوشی میذاره.

بدیهیه که عامل اصلی خرابی و شکستگی گلس فنی یا گلس ال سی دی، ضربه و یا فشار فیزیکیه. مثل خیلی دیگه از قطعات موبایل سامسونگ، گلس ال سی دی هم نسبت به ضربه شدید آسیب‌پذیره. گاهی اوقات این ضربه اونقدر محکمه که گلس محافظ ال سی دی نمی‌تونه اونطور که باید از ال سی دی سامسونگ محافظت کنه و شدت این ضربه به السیدی هم میرسه. وقتی گلس فنی دچار شکستگی میشه، معمولاً ترک‌های ریزی که به تار عنکبوت شبیه هستن روی صفحه نمایش نقش می‌بندن.

آسیب دیدن گلس فنی گوشی آ70

تأثیر شکستگی گلس فنی روی عملکرد گوشی

گلس فنی نقش محافظتی از لایه‌های حساس صفحه نمایش رو داره که شامل لایه تاچ یا دیجیتایزر، ال سی دی و چراغ‌های نوردهنده یا همون بک لایت میشه. بنابراین آسیب دیدن لایه اول یعنی گلس فنی، لایه‌های زیرین رو در معرض خطر قرار میده که بهتره هرچه زودتر برای تعویض گلس فنی اقدام بشه.

همچنین در صورت ترک خوردگی و شکستگی گلس فنی، ممکنه شاهد اختلال در عملکرد تاچ گوشی هم باشیم و ببینیم که قسمت‌های خاصی از صفحه نمایش، واکنشی به تاچ نشون نمیده یا اینکه نمایش تصویر در صفحه با مشکلاتی مثل پرش تصویر، لکه رنگی یا رنگ پریدگی همراه شده که این علائم به معنای عمقی بودن آسیب وارده به صفحه نمایشه. در هر صورت توصیه میشه برای جلوگیری از افزایش عمق آسیب و خرابی کل ال سی دی، گلس فنی تعمیراتی عوض بشه؛ چراکه تعویض گلس تعمیراتی هزینه کمتری نسبت به تعویض ال سی دی گوشی داره.

نشانه های خرابی گلس تعمیراتی گوشی

مراحل تعویض گلس فنی a70 سامسونگ

جداسازی و تعویض گلس فنی معیوب با گلس فنی جدید، با کمک دستگاه سپراتور قابل انجامه. البته بدون این دستگاه هم میشه گلس فنی رو با استفاده از گرما و یا دستگاه فریز جدا کرد، اما اغلب تعمیرکاران دستگاه سپراتور رو به‌دلیل دقت و ظرافت بیشترش ترجیح میدن.

همچنین یکی دیگه از دستگاه‌های رایج برای جداسازی چسب نمایشگر، دستگاه OCA Remover هست و همونطور که از نامش مشخصه، برای جدا کردن چسب OCA که گلس رو به ال سی دی چسبونده به کار گرفته میشه. با این مقدمه، مراحل تعویض تعویض گلس تاچ a70 رو توضیح میدیم:

1. تست سلامت صفحه نمایش

برای شروع بهتره از سالم بودن صفحه نمایش مطمئن بشیم و بعد برای جدا کردن گلس فنی از ال سی دی اقدام کنیم. اگر مشکلاتی مثل کار نکردن تاچ، پرش تصویر،‌ پردازش رنگ و… در صفحه نمایش وجود داره، به معنای خرابی LCD هست و این یعنی مشکل با تعویض گلس فنی حل نمیشه؛ بلکه باید کل ال سی دی تعویض بشه. اما در صورتی که مشکلات این‌چنینی در گوشی مشاهده نشد،‌ یعنی صفحه نمایش سالمه و فقط خود گلس فنی با استفاده از مراحل زیر باید تعویض بشه.

نشانه های خرابی گلس تعمیراتی گوشی

2. جدا کردن گلس معیوب از LCD

برای جداسازی گلس فنی از صفحه نمایش، باتوجه به نوع نمایشگر می‌توان از مناسب‌ترین روش استفاده کرد. تو گوشی‌هایی که صفحه منحنی یا به اصطلاح Edge دارن، از دستگاه OCA Remover برای باز کردن چسب گلس تاچ استفاده میشه؛ اما از اونجایی که صفحه نمایش گوشی سامسونگ آ۷۰ منحنی یا Edge نیست، برای جدا کردن گلس تاچ میشه از سپراتور استفاده کرد.

  • باز و جدا کردن صفحه نمایش

برای اینکه گلس رو با استفاده از سپراتور جدا کنین، ابتدا باید صفحه نمایش از گوشی کاملاً جدا بشه. برای این کار قاب گوشی رو باز کرده، اتصالات باتری و صفحه نمایش رو قطع کرده و صفحه نمایش رو از گوشی جدا کنین.

  • جدا کردن گلس از ال سی دی با سپراتور

مدل‌های مختلفی از دستگاه سپراتور وجود داره اما اساس کارکرد همه اونا شبیه به همه. ابتدا دستگاه رو روی سطح صاف قرار داده و بعد ال سی دی رو روی صفحه مخصوص سپراتور به سمت پایین بذارین؛ یعنی طوری که فلت‌های ال سی دی رو به شما و گلس فنی رو به زمین باشه. اگر گلس فنی دچار ترک و شکستگی‌های زیاد هست، توصیه میشه یه لایه چسب پهن روی اون بزنین تا در حین فرآیند جداسازی گلس، شیشه گلس خرد نشه و به شکل یکپارچه در بیاد.

جدا کردن گلس فنی A70

بعد دمای دستگاه سپراتور رو روی ۱۰۰ سلسیوس تنظیم کرده و اجازه بدین تا صفحه نمایش حرارت ببینه. مدت زمان حرارت باید اونقدری باشه که وقتی به صفحه نمایش دست می‌زنین، کمی سوزش بر اثر داغی حس کنین.

وقتی به این حد از حرارت دست پیدا کردین، حالا می‌تونین با استفاده از یه نخ یا سیم خیلی نازک که حداکثر ۸ میلی‌متر قطر داره، گلس رو از ال سی دی جدا کنین. برای این کار، سیم نازک رو به شکل مورب از قسمت بالایی صفحه، بین گلس و صفحه نمایش قرار بدین. حرارتی که دستگاه سپراتور به ال سی دی داده باعث میشه تا سیم نازک راحت‌تر به شکاف بین گلس تعمیراتی و لایه تاچ گوشی نفوذ کنه.

جدا کردن گلس فنی A70

بعد از وارد کردن سیم، آروم آروم اون رو به سمت پایین حرکت بدین؛ با حالتی شبیه به حالت نخ دندان کشیدن. وقتی به انتها رسیدین، یه‌بار دیگه این مسیر رو این‌بار از پایین به بالا طی کنین. چندبار فرآیند نخ کشیدن رو تکرار کنین تا زمانی که حس کنین ال سی دی از گلس جدا شده. سپس به‌آرومی ال سی دی رو بلند کرده تا بررسی کنین که آیا گلس هنوز به صفحه وصله یا نه. اگر همه چیز خوب پیش رفته باشه، می‌بینین که گلس کاملاً جدا شده و حالا می‌تونین مراحل آماده‌سازی گلس جدید رو شروع کنین.

تعویض گلس فنی A70 سامسونگ

3. تست و تمیز کردن صفحه نمایش

حالا که گلس معیوب برداشته شد وقت مناسبیه تا صفحه نمایش رو تست کنین و ببینین که آیا تاچ به‌درستی کار می‌کنه یا نه. تو این مرحله باید باقی‌مونده چسب OCA رو هم از روی صفحه نمایش به شکل کامل پاک کنین تا گلس جدید رو جا بزنین. برای پاک کردن چسب OCA هم می‌تونین از ریموور و یا پارچه آغشته به کمی الکل استفاده کنین.

پاک کردن چسب های به جامونده از گلس فنی خراب

4. پرس کردن گلس فنی جدید

بعد از پاکسازی کامل چسب OCA از سطح نمایشگر، باید لایه جدیدی از چسب OCA را روی صفحه نمایش اجرا کنین تا گلس فنی جدید رو نصب کنین. غلطک صاف کن به شما کمک می‌کنه تا چسب رو به‌خوبی و به شکل مساوی روی سطح صفحه نمایش پخش کنین.حالا با استفاده از دستگاه لمینیتور می‌تونین گلس فنی جدید رو روی صفحه نمایش پرس کنین. مزیت استفاده از این دستگاه اینه که ابتدا وکیوم و سپس پرس می‌کنه که باعث میشه احتمال شکل‌گیری حباب زیر گلس بسیار پایین بیاد.

وکیوم کامل گلس جدید A70 به ال سی دی

5. بستن گوشی

در نهایت بعد از پرس موفقیت‌آمیز گلس فنی جدید و سالم، می‌تونین ال سی دی رو دوباره روی گوشی نصب کرده و گوشی رو ببندین.

سؤالات متداول

کی باید گلس فنی تعویض بشه؟

تعویض گلس فنی گوشی در مواردی که تاچ گوشی مشکل خاصی نداشته باشه و همچنین تصویر ال سی دی دچار پیکسل سوختگی و یا پرش رنگ نشده باشه توصیه میشه؛ چراکه در این موارد معمولاً ال سی دی سالمه اما فقط گلس فنی اون دچار شکستگی شده.

چطور از حباب گرفتن گلس فنی هنگام نصب گلس جدید جلوگیری کنیم؟

برای پرس کردن گلس فنی جدید، از دستگاه‌ Bubble Cleaner استفاده کنین تا با وکیوم کردن ال سی دی احتمال تشکیل حباب رو پایین بیاره. همچنین بعد از پرس هم برای اطمینان بیشتر می‌تونین از دستگاه اتوکلاو استفاده کنین تا با ایجاد خلاء، حباب‌های ریز رو هم از بین ببره.

حباب دار شدن بعد از نصب گلس جدید A70

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب بررسی کردیم که گلس فنی یا گلس تعمیراتی (شیشه ال سی دی) به چی میگن و چه مواقعی لازمه تا گلس فنی گوشی تعویض بشه. همچنین به‌طور مفصل نحوه تعویض گلس فنی در گوشی‌های سامسونگ مدل A70 رو به شکل مرحله به مرحله توضیح دادیم و دیدیم که برای انجام این کار به نحو مطلوب، به چه دستگاه‌های تخصصی برای تعویض گلس نیاز خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات