خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 5 مرداد 1403 به‌روز می باشد

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

بررسی و مقایسه 8 نوع صفحه نمایش گوشی موبایل

آخرین به‌روزرسانی 17-04-1403

به لطف رقابتی که در صنعت تکنولوژی و تلفن همراه وجود داره، می‌تونین شاهد فناوری‌های جدید و متنوع در این عرصه باشین. علاوه‌بر اهمیت کیفیت دوربین، فضای ذخیره‌سازی داخلی و کیفیت صدای گوشی موبایل، باید توجه ویژه‌ای به صفحه نمایش گوشی هم داشت. برای صفحه نمایش‌های تلفن همراه، انواع فناوری‌ها وجود داره که هرکدوم می‌تونن ویژگی‌های اساسی داشته باشن. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع صفحه نمایش گوشی بپردازیم و فناوری‌های به‌کاررفته در اون‌ها رو کاملاً شرح بدیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشین.

خرید تاچ ال سی دی سامسونگ
خرید تاچ ال سی دی آیفون
خرید تاچ ال سی دی شیائومی
خرید تاچ ال سی دی هوآوی

بررسی 8 مدل صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش‌های تلفن همراه به دو دسته کلی ال سی‌ دی (LCD) و ال ای‌ دی (LED) تقسیم میشن. هرکدوم ازین نمایشگرها مدل‌های مختلفی دارن و توسط برندهای گوناگون موبایل ازشون استفاده میشه. در ادامه به معرفی چندتا ازین صفحه نمایش‌ها می‌پردازیم:

صفحه نمایش LED؛ محبوب‌ترین نمایشگر گوشی موبایل

بدون شک رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع صفحه نمایش گوشی، ال‌سی‌دی هست. برای تولید این فناوری از کریستال‌های مایع استفاده میشه که از خود نور ساطع نمیکنن. برای اینکه صفحه روشن بشه، ال‌سی‌دی‌ از دیودهای ساطع‌کننده نور یا SMD LED پشتیبانی میکنه. ال سی دی گوشی به دسته‌های گوناگونی تقسیم میشن؛ از جمله:

  • صفحه نمایش TFT LCD

از آنجا‌ که این دسته انرژی زیادی مصرف میکنن، بسیاری از برندهای محبوب تلفن همراه ازین نوع نمایشگرها استفاده نمیکنن و بیشتر در برخی مدل‌های ارزون به کار میره.

  • صفحه نمایش IPS LCD

این نوع نمایشگرهای موبایل در مقایسه با گزینه قبلی عملکرد بهتری دارن و به‌دلیل مصرف انرژی کمتر، روی عمر مفید باتری گوشی هم تأثیرگذارن. این مدل صفحه نمایش گوشی گاهی با نام Retina Display هم شناخته میشه.

  • صفحه نمایش لمسی مقاومتی (Resistive)

این نمایشگرها دو لایه دارن و به همین دلیل هنگام لمس صفحه، کاربر پاسخ دقیق و سریعی دریافت نمیکنه. کاربرد این صفحه نمایش‌ها بیشتر برای گوشی‌های هوشمند ارزون قیمته.

  • صفحه نمایش لمسی خازنی (Capacitive)

با وجود دو لایه بودن این نمایشگر، عملکردی بهتر از نمونه‌های مقاومتی داره. تاچ این مدل نمایشگرها بسیار دقیق هست و اکثر برند‌های معروف ازش استفاده می‌کنن.

صفحه نمایش TFT LCD و IPS LCDT و صفحه نمایش لمسی مقاومتی و خازنی

صفحه نمایش OLED؛ مصرف انرژی بسیار پایین

نمایشگر OLED یا دیود نور گسیل ارگانیک رو می‌تونیم بین یکی از جدیدترین فناوری‌های صفحه نمایش جای بدیم که علاوه‌بر تلفن همراه در تبلت، کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلویزیون هم کاربرد داره. اولد برای روشن کردن کامل صفحه به دیودهای ساطع‌کننده نور نیازی نداره. صفحه نمایش OLED از نظر رنگ و روشنایی، وضوح، واکنش‌پذیری و زاویه دید بسیار بهتر از فناوری LCD هست؛ همچنین از نظر وزن سبک‌تره و مصرف انرژی کمتری هم داره.

صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش AMOLED؛ یکی از جدیدترین نمایشگرهای موبایل

نمایشگر AMOLED رو میشه نمونه پیشرفته‌تر OLED به حساب آورد. تمام مزایایی که در صفحه نمایش اولد وجود داره رو میشه توی این نمونه نمایشگر دید. تصویری که در این نمایشگرها پخش میشه، کیفیت بالاتر و رنگ واقعی‌تری دارن. همچنین باتوجه به اینکه برخی پیکسل‌ها هنگام عدم نیاز خاموش میشن، مصرف باتری گوشی نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکنه. به‌دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری میشه در ساخت گوشی‌های تاشو از این نمایشگرها استفاده کرد. لازم به ذکر هست که صفحه نمایش Super AMOLED نسخه پیشرفته‌تری از AMOLED هست که نمایشگری نازک‌تر از امولد داره.

صفحه نمایش AMOLED

صفحه نمایش Mini LED؛ فناوری جدید در شهر نمایشگرها

نمایشگر مینی ال ای دی برای اولین‌بار در سال 2021 و در تلویزیون‌ها به کار رفت؛ اما بعد به دنیای آی‌پدها راه پیدا کرد و در نهایت به گوشی‌های موبایل رسید. به‌طورکلی می‌‌تونیم بگیم که این مدل صفحه نمایش‌ها دارای پنل‌های ال سی دی با نور پس زمینه ال ای دی هستند که این امر باعث کنترل بهتر سطوح کنتراست در نواحی مختلف نمایشگر میشه و مشکلاتی همچون پراکندگی نور رو بهبود می‌بخشه.

صفحه نمایش Mini LED

گوریلا گلس؛ راهی برای محافظت از صفحه نمایش

حتماً نام گوریلا گلس رو شنیدین. اخیراً در ساخت بعضی نمایشگرهای گوشی برای محافظت از اون، از فناوری جدید گوریلاگلس در قالب یک محافظ شیشه‌ای استفاده میشه. گوریلاگلس از ماده‌ای با نام آلکالی آلومینوسیلیکات ساخته میشه که دوام بسیار بالایی داره و علاوه‌بر گوشی میشه در تبلت و ساعت‌های هوشمند هم ازش استفاده کرد. هرچند که گوریلاگلس یه لایه نازک و سبکه ولی میتونه از انواع دستگاه‌ها در برابر خط‌وخش محافظت کنه. جالبه بدونین این فناوری توسط اپل معرفی شد، اما امروزه سایر برندهای تولیدکننده موبایل مثل نوکیا، موتورولا و سامسونگ هم از اون در ساخت صفحه نمایش گوشی استفاده میکنن.

گوریلا گلس

بهترین نوع نمایشگر کدام است؟

همونطور که گفتیم صفحه نمایش‌های گوشی میتونن ویژگی‌های مختلفی داشه باشن؛ اما سؤالی که مطرح میشه این هست که بهترین صفحه نمایش گوشی کدوم نوع نمایشگره؟ برای رسیدن به جواب این سؤال باید تمام پارامترهایی که بر روی تفاوت انواع صفحه نمایش موبایل تأثیر میذاره بررسی بشه؛ مثلاً برخی صفحه نمایش‌ها روشنایی و کیفیت بهتری دارن که از خستگی چشم جلوگیری میکنن و یا پارامترهای دیگه‌ای که می‌تونن مؤثر باشن.

فناوری‌های پیشرفته OLED و AMOLED ازجمله بهترین‌ها هستند؛ چراکه سطح کنتراست این نمایشگرها بالاست و نور ساطع‌شده از پیکسل‌ها آسیب کمتری به چشم میزنه. همچنین این نوع نمایشگرها از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده می‌کنن، بالاترین سطح کیفیت رو ارائه میدن و از مقاومت و طول عمر بیشتری هم برخوردارن.

نمایشگر گوشی موبایل

همچنین بخوانید

سخن پایانی

به‌طورکلی نمایشگرهای گوشی در دو نوع ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی در بازار وجود دارن که هرکدوم ویژگی‌های مختلفی دارن و طبق تصمیمات تولیدکنندگان موبایل ازشون در ساخت گوشی‌های تلفن همراه استفاده میشه. باتوجه به حساسیت و شکنندگی صفحه نمایش‌ها، درصد آسیب‌دیدگی اونا بسیار بالاست و درنتیجه تعویض تاچ ال سی دی گوشی ازجمله مواردیست که تعمیرکاران موبایل بسیار با آن مواجه میشن. ازین‌رو شما تعمیرکاران گرامی می‌تونین برای خرید انواع ال سی دی گوشی و دیگر قطعات موبایل، خرید انواع باتری نظیر باتری سامسونگ، آیفون و… با قیمت همکاری، از سایت آر ام جی اس ام اقدام کنین و سفارش خودتون رو در سریع‌ترین زمان ممکن در هرکجای کشور که باشین، تحویل بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات