خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 20 اردیبهشت 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 30-08-1402

از جمله قطعات موبایل که جزو قطعات مصرفی محسوب میشه باتری گوشی هست به این معنی که بعد از مدتی استفاده و تموم شدن عمر مفیدش، نیاز به تعویض داره. البته با رعایت بعضی از راه‌کارها میشه عمر مفید باتری موبایل رو طولانی‌تر کرد اما در نهایت تعویض باتری، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیره. همون‌طور که میدونین ساختار گوشی‌هایی که طی چند سال گذشته وارد بازار شدن به گونه‌ای هست که مثل گوشی‌های قدیمی به راحتی نمیشه برای تعویض باتری، قاب پشتی گوشی رو باز کرد. معمولاٌ درب پشت گوشی پلمپ شده و تعویض باتری در این گوشی‌ها نیاز به ابزار‌های خاص داره و باید توسط تعمیرکار و افراد متخصص انجام بشه. در ادامه سعی کردیم نحوه تعویض باتری موبایل رو در گوشی‌های اندرویدی و آیفون که پلمپ هستن رو به صورت گام‌به‌گام و به همراه نکات کلیدی و مهم بیان کنیم.

نحوه تعویض باتری موبایل اندرویدی

قبل از تعویض باتری گوشی موبایل به این نکات توجه کنین

قبل از اینکه برای تعویض باتری گوشی های پلمپ اقدام بشه خوبه به این نکات توجه کنین

کیفیت باتری موبایل

یکی از نکاتی که قبل از تعویض باتری موبایل لازمه بهش توجه بشه، کیفیت باتری هست. استفاده کردن از باتری جدیدی که کیفیت مناسب رو نداشته باشه میتونه بعد از تعویض، مشکلات و آسیب‌های متعددی رو برای گوشی به‌وجود بیاره.

میزان درصد شارژ باتری موبایل

نکته مهمی که قبل از تعویض باتری موبایل لازمه بهش توجه داشته باشیم خالی کردن شارژ گوشی تا زیر 25 درصد یا تخلیه کامل باتری موبایله تا از احتمال آسیب دیدن باتری زیر فشار و گرما جلوگیری بشه.

ابزار مورد نیاز برای تعویض باتری گوشی

به طور کلی ابزار‌های متفاوتی برای تعویض باتری گوشی پلمپ استفاده میشه. از مهم‌ترین اونا میتونیم به وسایلی مثل پد حرارتی، هیتر یا سشوار صنعتی اشاره کنیم که برای حرارت دادن چسب های دور تا دور فریم گوشی ازشون استفاده میشه. ابزار بعدی پیچ گوشتی هست که متناسب با نوع گوشی میتونه سری‌های متفاوتی داشته باشه. همچنین ابزار‌های دیگه‌ای مثل اسپاتول و قاب بازکن، تاچ کش و حلال چسب در مراحل مختلف مورد استفاده قرار میگیرن.

ابزار مورد نیاز برای تعویض باتری گوشی موبایل

نحوه تعویض باتری موبایل در گوشی‌های اندرویدی

فرآیند تعویض باتری در اکثر گوشی‌های اندرویدی شبیه به همه که در ادامه سعی می‌کنیم به صورت کامل و قدم‌به‌قدم تمامی مراحل رو توضیح بدیم.

تعویض باتری گوشی اندرویدی

برای شروع لازمه گوشی رو خاموش و سیم کارت رو از اون خارج کنین. در مرحله بعد اطراف درب پشت گوشی رو با سشوار صنعتی یا هویه حرارت بدین. بهتره در این مرحله به دو دلیل از پد‌حرارتی استفاده نکنین. دلیل اول اینکه به خاطر برآمدگی دوربین‌ها، پشت گوشی به طور همگن حرارت نمی‌بینه و دلیل دوم هم اینه که حرارت ممکنه باعث آسیب رسوندن یا ایجاد مشکل برای دوربین‌های گوشی بشه. البته اگه مدل گوشی به گونه‌ای باشه که نشه درب پشت رو جدا کرد، لازمه اونو از طرف صفحه نمایش با پدحرارتی حرارت بدین. در این مورد میتونیم گوشی گوگل پیکسل رو مثال بزنیم.

حرارت دادن صفحه نمایش گوشی اندرویدی برای تعویض باتری

سپس در بخش پایینی درب پشت، با تاچ کش مکش ایجاد کنین تا فضایی خالی بین فریم و درب پشت گوشی ایجاد بشه. در همین حال یک گیره یا قاب بازکن رو در فضای خالی قرار بدین تا به حالت قبلی برنگرده. بعد قاب بازکن رو به همین شکل در یه طرف گوشی قرار بدین تا فضای خالی ادامه پیدا کنه و همین کارو از طرف دیگه هم ادامه بدین. تو این موارد خوبه از چند قاب بازکن استفاده کنین تا فضای خالی در همه جا همگن باشه. اگر هم حس کردین ضخامت قاب بازکن زیاده، میتونین از نسخه های باریک‌تر و منعطف استفاده کنین.

جداسازی در پشت گوشی برای تعویض باتری

در این مرحله لازمه به چند‌تا نکته توجه داشته باشین :

نکته اول : هنگام جدا کردن قاب گوشی به وسیله قاب بازکن، حواستون به فلت‌هایی که در این مسیر قرار دارن باشه.

نکته دوم : برای باز کردن قاب در همه گوشی‌های اندرویدی به تاچ کش نیازی نیست و استفاده از قاب‌ بازکن کفایت میکنه.

نکته سوم : بعد از باز کردن درب گوشی، در بعضی از گوشی‌ها ممکنه یه لایه دیگه برای رسیدن به باتری و بردها وجود داشته باشه که لایه گرافیتی، محافظ دوربین یا سیم پیچ شارژ بی سیم رو شامل میشه و لازمه برای تعویض باتری، اون رو هم جدا کنیم.

جداسازی سیم پیچ شارژ بی‌سیم برای تعویض باتری

در مرحله بعد لازمه فلت باتری و دیگر فلت‌هایی که در مسیر جداکردن باتری هستن رو جدا کنین. برای بیرون آوردن باتری از گوشی ممکنه با دو حالت روبرو بشین :

حالت اول: اگر باتری گوشی از نسل‌های جدید باشه ممکنه روی باتری یه گیره پلاستیکی وجود داشته باشه که به راحتی میتونین با دست اونو جدا کنین.

جداسازی گیره پلاستیکی از باتری گوشی موبایل

حالت دوم : در اکثر گوشی‌های اندرویدی شما میتونین با استفاده از حلال چسب و یا حرارت دادن گوشی از سمت صفحه نمایش و استفاده از ابزار‌هایی مثل قاب بازکن و اسپاتول، باتری گوشی رو جدا کنین.

حین انجام این مراحل حواستون باشه که به باتری ضربه و فشار وارد نشه. همچنین اگر متوجه شدین در اطراف باتری فضای خالی برای استفاده از قاب بازکن و اسپاتول وجود نداره، میتونین برای ایجاد دسترسی بیشتر، قطعاتی مثل برد اصلی یا فرعی رو از گوشی جدا کنین. در آخر هم باتری جدید رو جایگذاری کنین و مراحلی که تا اینجا طی کردین رو از آخر به اول انجام بدین تا فرآیند تعویض باتری به پایان برسه.

نحوه تعویض باتری در گوشی‌های آیفون

به طور کلی فرآیندی که برای انجام تعویض باتری در گوشی‌های اندروید و آیفون انجام میشه، مشابه هست اما تفاوت‌هایی هم وجود داره که در ادامه به طور مفصل به نحوه تحویض باتری در گوشی‌های آیفون می‌پردازیم.

مثل گوشی‌های اندرویدی، ابتدا گوشی رو خاموش و سیم‌کارت رو از اون جدا کنین و سپس دو پیچ آیفونی پایینی گوشی رو بیرون بیارین.

باز کردن پیچ گوشی آیفون برای تعویض باتری

از اونجایی که گوشی‌های آیفون از طرف صفحه نمایش باز میشن، دور تا دور فریم رو از طرف صفحه نمایش با پدحرارتی، هیتر و یا سشوار صنعتی حرارت بدین. بعد از حرارت دادن گوشی آیفون، مثل گوشی‌های اندرویدی، با استفاده از تاچ کش و قاب بازکن گوشی رو باز کنین. برای جدا سازی صفحه نمایش به این نکته دقت کنین که تاچ ال سی دی با استفاده از یک فلت به گوشی متصله که باید اون رو جدا کنین. برای اینکار هم لازمه کاور‌های محافظ فلت رو جدا کنین.

جداسازی محافظ فلت‌ها برای بیرون آوردن باتری موبایل

توصیه میشه قبل از جداسازی باتری گوشی، قطعاتی که در قسمت‌های بالایی و پایینی گوشی قرار گرفتن رو جدا کنین تا فضای کافی برای استفاده از قاب بازکن و اسپاتول داشته باشین.

برای جداسازی باتری گوشی در این مرحله، دو راه وجود داره. شما میتونین با استفاده از حلال چسب و حرارت دادن، چسب‌های باتری رو از بین ببرین یا میتونین به راحتی با استفاده از پنس، چسب‌های باتری رو جدا کنین.

برای جایگذاری باتری جدید، در صورت امکان از چسب باتری متناسب با گوشی آیفون استفاده کنین تا باتری گوشی به درستی در جای خودش قرار بگیره. برای اتمام کار هم کافیه تمام مراحل رو از آخر به اول انجام بدین.

نکات کلیدی برای تعویض باتری موبایل

در پایان چند نکته کلیدی هنگام تعویض باتری موبایل رو در نظر داشته باشین

استفاده از پد مگنتی هنگام تعویض باتری موبایل

به دلیل تنوع و تعداد زیاد پیچ‌ها هنگام باز کردن قطعات و تعویض باتری موبایل چالش‌هایی مثل گم شدن پیچ‌ها و یا جا‌به‌جا بستن اونا وجود داره. در نتیجه پیشنهاد میشه هنگام باز کردن قطعات از یک پد مگنتی برای نگهداری پیچ‌ها استفاده کنین.

استفاده از پد مگنتی هنگام تعویض باتری گوشی موبایل

برای صفحه نمایش شکسته از چسب پهن استفاده کنین

اگر صفحه نمایش گوشی که که قراره باتریش رو عوض کنین آسیب دیده و یا شکسته، پیشنهاد میشه روی اون از یک لایه چسب پهن استفاده کنین تا سطح صفحه نمایش یک‌دست بشه و بتونین اون رو با تاچ کش جدا کنین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات