خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

یکی از مشکلات نسبتاً رایج برای قطعات موبایل آیفون، سیاه شدن دوربین آیفون هست که به دلایل مختلف می‌تونه رخ بده. این مشکل گاهی برای هر دو دوربین عقب و جلو و گاهی هم فقط برای یکی از دوربین‌ها پیش میاد. به این شکل که وقتی دوربین رو باز می‌کنین، هیچ تصویری نشون نمیده و فقط صفحه سیاه نمایش داده میشه. تو این مطلب می‌خوایم ببینیم که علت سیاه شدن دوربین آیفون چیه و خرابی کدوم یک از قطعات موبایل باعث این اتفاق میشه؛ همچنین راهکارهای رفع مشکل سیاه شدن دوربین آیفون رو هم مرور می‌کنیم.

علت خرابی دوربین ایفون

برای پاسخ به این سؤال که چرا دوربین گوشی ایفون کار نمیکنه، یه جواب ساده و یه خطی وجود نداره. در بعضی موارد، علت اصلی سیاه شدن دوربین آیفون مربوط به مشکلات نرم افزاریه. گاهی اوقات نیز خرابی سخت افزار باعث بروز این مشکل میشه. در اینجا مهم‌ترین عوامل سیاه شدن دوربین ایفون رو چه از نظر نرم افزاری و چه سخت افزاری مرور می‌کنیم:

دلایل نرم افزاری

  • باگ‌های جزئی

خوشبختانه در اکثر موارد، دلیل سیاه شدن دوربین آیفون دلیل جدی نداره و صرفاً به‌خاطر باگ‌های جزئی تو نرم افزار اپل به‌وجود میاد. این باگ‌ها می‌تونن روی عملکرد گوشی مثل دوربین اثر بذارن و باعث اختلال اون بشن. در این موارد، با خاموش و روشن کردن گوشی مشکل رفع میشه و می‌تونیم دوباره از دوربین به شکل عادی استفاده کنیم.

  • مشکل در اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین و یا اپ‌های مربوط به دوربین می‌تونن عامل بعدی در خرابی دوربین آیفون باشن. همونطور که آپدیت سیستم عامل باعث از بین رفتن باگ‌ها و بهبود عملکرد میشه، آپدیت خود اپلیکیشن‌ها هم نقش مشابهی داره و می‌تونه مشکلات مختلف ازجمله سیاه شدن تصویر هنگام باز کردن دوربین رو از بین ببره.

  • به‌روز نبودن سیستم عامل iOS

همونطور که اشاره شد، آپدیت نکردن iOS در گوشی‌های اپل یکی دیگه از دلایل کار نکردن دوربین آیفون هست. اگر دوربین آیفون کار نمی‌کنه، قبل از بررسی‌های فنی‌تر و بازکردن گوشی، مطمئن بشین که سیستم عامل آیفون به آخرین نسخه موجود به‌روزرسانی شده باشه؛ چراکه سیستم عامل قدیمی می‌تونه مشکلات مختلفی ازجمله اختلال در عملکرد دوربین رو به‌وجود بیاره.

آپدیت نسخه ios

دلایل سخت افزاری

  • پوشیده شدن لنز

بدیهی هست که اگر لنز دوربین پوشیده شده باشه، هیچ تصویری رو نشون نمیده و موقع باز کردن اپلیکیشن دوربین فقط یه صفحه سیاه دیده میشه. ممکنه لنز بر اثر آلودگی یا استفاده از قاب‌های غیراستاندارد کاور شده باشه و یا ضربه به گوشی باعث جابجایی لنز و کور شدن اون شده باشه.

  • آسیب دیدن لنز

قطعات الکترونیکی به‌کار رفته در تلفن‌های هوشمند نسبت به آسیب فیزیکی حساس هستن و به همین دلیل باید با احتیاط از گوشی استفاده کرد. هرگونه آسیب فیزیکی مثل ضربه،‌ فشار، نفوذ آب و غیره می‌تونه به قطعات داخلی گوشی ازجمله دوربین آسیب برسونه و باعث خرابی اونا بشه؛ در این صورت گوشی باید حتماً توسط تعمیرکار حرفه‌ای و آموزش‌دیده باز بشه تا وضعیت دوربین مورد بررسی قرار بگیره و اتصالات داخلی دوربین به برد گوشی چک بشه.

آسیب دیدن لنز دوربین آیفون

راهکار رفع مشکل سیاه شدن و از کار افتادن دوربین آیفون

در این بخش به راهکارهای فنی و عمومی که میتونه مشکل سیاه شدن و از کار افتادن دوربین گوشی ایفون رو برطرف کنه می‌پردازیم:

  • بررسی ماژول دوربین و مدار

همونطور که اشاره کردیم در صورتی که دوربین گوشی بر اثر ضربه یا آسیب فیزیکی قطع شده باشه، تنها راهکار اون باز کردن گوشی و بررسی اساسی ماژول دوربین و مدار مربوطه است که در صورت لزوم باید دوربین گوشی حتی عوض بشه. اما در غیر این صورت، ممکنه با استفاده از یکی از راهکارهای زیر مشکل سیاه شدن دوریبن آیفون رفع بشه:

  • خاموش و روشن کردن گوشی

یکی از راهکارهای ساده و بی‌دردسر که برای حل مشکل دوربین آیفون وجود داره، یکبار خاموش و سپس روشن کردن گوشیه. این راهکار برای مواقعی هست که باگ‌های جزئی باعث از کار افتادن دوربین گوشی ایفون شدن. با خاموش و روشن شدن گوشی این باگ‌ها از بین میرن و دوربین برمی‌گرده.

  • بررسی تنظیمات دوربین ایفون

گاهی اوقات از کار افتادن دوربین جلو ایفون به‌دلیل دستکاری تنظیمات دوربین رخ میده؛ به‌خصوص اگر این مشکل فقط در برخی اپلیکیشن‌های خاص وجود داره و در سایر اپلیکیشن‌ها دوربین به‌خوبی کار می‌کنه و مشکلی نداره، در این صورت ممکنه اون اپلیکیشن مجوز دسترسی به دوربین رو نداشته باشه که با مراجعه به تنظیمات قابل حله.

  • پاک کردن لنز

ابتدا مطمئن بشین که از کار افتادن دوربین عقب ایفون تأثیری روی دوربین سلفی هم داشته یا نه. اگر دوربین سلفی کار می‌کنه ولی دوربین عقب تصویر رو سیاه نشون میده (و یا برعکس)، اونوقت ممکنه لنز مربوطه پوشونده شده باشه. با دقت لنز رو بررسی کنین و مطمئن بشین که گردوغبار و یا قاب گوشی ایفون لنز رو کاور نکرده باشه.

رفع مشکل سیاه شدن دوربین آیفون با بررسی و تمیز کردن لنز

  • آپدیت کردن iOS

آپدیت iOS در کنار ارائه قابلیت‌ها و امکانات جدید، بسیاری از مشکلات نرم افزاری رو هم رفع می‌کنه. یکی از این مشکلات می‌تونه سیاه شدن دوربین باشه که با به‌روزرسانی iOS قابل رفع هست. کافیه به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و از قسمت مربوط به آپدیت سیستم عامل، گوشی رو به آخرین نسخه موجود آپدیت کنین.

  • آپدیت کردن اپلیکیشن

با مراجعه به اپ استور گوشی بررسی کنین که آیا اپلیکیشن دوربین و یا سایر اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی که با دوربین مستقیماً در ارتباط هستن، نیاز به آپدیت دارن یا نه. اگر آپدیت جدیدی برای این اپلیکیشن‌ها وجود داشت، اونا رو دانلود و نصب کنین تا شاید از این طریق مشکلات نرم افزاری که باعث سیاه شدن دوربین شده، رفع بشه.

  • ریست کردن گوشی

در نهایت یه راهکار اساسی برای رفع مشکل سیاه شدن دوربین آیفون وجود داره که برگردوندن گوشی به تنظیمات کارخانه است. البته از اونجایی که با این کار تمام اطلاعات گوشی پاک میشه و همه چیز به حالت اولیه برمی‌گرده، توصیه میشه فقط زمانی که مجبور شدین و هیچ‌کدوم از سایر راهکارها جواب نداد، از این راهکار استفاده کنین.

البته فراموش نکنین که اگر مشکل دوربین سخت افزاری باشه، حتی با ریست کامل گوشی هم دوربین برنمی‌گرده و باید تعمیرات و بررسی‌های اساسی روی قطعه دوربین و مدارش انجام بشه. پس، از ریست کردن بیهوده گوشی با این امید که دوربین احیا بشه خودداری کنین.

سؤالات متداول

در این قسمت به سؤالات متداول و پرتکرار در خصوص مشکلات دوربین آیفون به شکل مختصر پاسخ میدیم:

چرا فلش دوربین آیفون کار نمی‌کنه؟

کار نکردن فلش دوربین گوشی ممکنه به چند دلیل رخ بده؛ فعال نبودن فلش در تنظیمات گوشی، پوشیده شدن فلش با قاب یا آلودگی و آسیب دیدن فلش بر اثر صدمه فیزیکی.

چرا دوربین ایفون بی کیفیت شده؟

برای بهبود کیفیت عکس ابتدا از تمیز بودن لنز مطمئن بشین، سپس تنظیمات دوربین آیفون هنگام عکاسی رو به شکل دستی تغییر بدین تا به شرایط مطلوب در بیاد. اگر باز هم مشکل حل نشد، احتمالاً لنز دوربین آیفون آسیب دیده.

چرا عکس دوربین آیفون تار میشه؟

خیلی اوقات دلیل مشکل تار و پیکسلی شدن عکس دوربین گوشی ایفون، نبود نور کافی در محیط عکاسیه که نشونه خرابی دوربین نیست. اگر در محیط ایده‌آل هم کیفیت عکس‌ها نامطلوبه، اون‌وقت ممکنه دلایلی مثل تنظیم نبودن دوربین و یا آسیب‌دیدگی لنز باعث کاهش کیفیت تصاویر شده باشه.

تست دوربین آیفون

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب به عوامل تأثیرگذار بر سیاه شدن دوربین آیفون پرداختیم و دیدیم که این مشکل می‌تونه به‌دلیل مسائل نرم افزاری و یا سخت افزاری رخ بده. در صورتی که مشکل نرم افزاری باشه، با استفاده از راهکارهای نسبتاً ساده مثل: باز و بسته کردن اپلیکیشن، خاموش و روشن کردن گوشی، به‌روزرسانی iOS و اپلیکیشن‌ها، احتمالاً سیاهی دوربین آیفون رفع میشه؛ اما در صورتی که لنز عقب یا جلوی گوشی آسیب دیده باشه، اونوقت سخت افزار دوربین باید به شکل تخصصی مورد عیب‌یابی و تعمیر قرار بگیره.

اگر شما هم در این زمینه اطلاعات و تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظر خودتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات