خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

یکی از مشکلات رایج قطعات موبایل که به‌خصوص تو مدل‌های ایفون ۱۲ و ۱۲ پرو دیده میشه، خرابی اسپیکر مکالمه و یا به اصطلاح کپسولی گوشی هست. خود کمپانی اپل اعلام کرده که این مشکل به‌دلیل نقص در عملکرد ماژول رسیور در مدل‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو هست که نسبتاً هم رایجه و به همین دلیل پروگرام مخصوصی رو برای رفع اون منتشر کرده؛ البته که این تنها دلیل بروز قطعی صدای اسپیکر در آیفون نیست.

تو این مطلب به شکل مفصل تمام دلایلی که می‌تونه باعث خرابی اسپیکر ایفون 12 و 12 پرو بشه رو بررسی می‌کنیم و همچنین راه‌های رفع مشکل و تعمیر این قطعه از کاربردی‌ترین قطعات موبایل آیفون رو توضیح میدیم.

علل خرابی اسپیکر مکالمه آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو

برای بررسی علل خرابی اسپیکر مکالمه ایفون ۱۲ و ۱۲ پرو، از عوامل ساده و سطحی شروع می‌کنیم و سپس به سراغ پیچیده و فنی‌ترین موارد میریم:

1. باگ‌های نرم افزاری

یکی از دلایل کار نکردن اسپیکر مکالمه آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو بروز مشکلات جزئی مثل باگ‌های نرم افزاریه. باگ‌های نرم افزاری ممکنه به‌دلیل آپدیت نبودن گوشی به آخرین نسخه موجود از سیستم عامل iOS و یا مشکلاتی که بعضی از اپلیکیشن‌ها باعثش هستن بوجود بیاد. اگر دلیل کار نکردن اسپیکر گوشی آیفون این موضوع باشه، با خاموش و روشن کردن گوشی و یا آپدیت سیستم عامل آیفون مشکل رفع میشه.

2. وصل بودن به بلوتوث

وقتی گوشی آیفون به ایرپاد و یا هر وسیله جانبی دیگه‌ای از طریق بلوتوث وصله، صدای مکالمه به جای اسپیکر از طریق این دستگاه‌ها پخش میشه. گاهی اوقات ممکنه پیش بیاد که به‌دلیل نزدیکی آیفون به این دستگاه‌ها، صدای گوشی به جای اسپیکر از ایرپاد یا ضبط ماشین و… پخش بشه. تو این موارد باید ابتدا بلوتوث گوشی خاموش بشه و بعد تست کنیم که آیا اسپیکر مکالمه کار میکنه یا نه.

3. فعال بودن حالت سایلنت

یکی دیگه از دلایل پیش پا افتاده‌ای که می‌تونه از کار افتادن اسپیکر رو به دنبال داشته باشه، فعال بودن حالت سایلنت گوشی و یا پایین بودن درجه صدا هست. به همین دلیل توصیه میشه قبل از اینکه سراغ راهکارهای عمقی و تعمیر اساسی آیفون برین، مطمئن بشین که گوشی در حالت سایلنت نیست و شدت صدای اون تا آخرین درجه بالاست.

فعال بودن حالت سایلنت در ایفون 12

4. آلودگی اسپیکر

جمع شدن گرد و خاک روی اسپیکر هم می‌تونه باعث ایجاد اختلال در این قطعه آیفون بشه. البته این مشکل به‌ندرت باعث قطعی کامل اسپیکر مکالمه میشه ولی می‌تونه روی وضوح و کیفیت صدا تأثیر بذاره.

5. خرابی کپسولی گوشی

در نهایت اگر هیچکدوم از عوامل بالا باعث نقص در عملکرد اسپیکر مکالمه نشده باشه، اونوقت میشه نتیجه گرفت که خود قطعه کپسولی مشکل پیدا کرده و نیاز به تعمیر داره. در ادامه به شکل کامل نحوه تعویض اسپیکر مکالمه آیفون 12 پرو و 12 ساده رو توضیح میدیم.

راه‌های رفع مشکل خرابی اسپیکر ایفون 12 و ۱۲ پرو

1. تمیز کردن گوشی

جمع شدن پرز و گرد و خاک روی اسپیکر گوشی می‌تونه روی کیفیت صدای اسپیکر مکالمه اثر بذاره. به همین دلیل تمیز کردن قسمت بالایی گوشی یعنی همون جایی که اسپیکر مکالمه قرار داره می‌تونه تا حدی مشکل رو رفع کنه؛ البته به شرطی که خود اسپیکر آیفون سالم باشه و نیاز به تعویض نداشته باشه.

2. ری‌استارت و آپدیت

بالاتر به شکل مختصر به بعضی از راهکارهای ساده برای رفع مشکل اسپیکر مکالمه آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو اشاره کردیم. برای مثال اگر مشکلات نرم افزاری باعث قطعی صدا شده باشه، میشه با خاموش و روشن کردن گوشی مشکل رو حل کرد؛ چراکه بعضی اوقات پیش میاد که باگ‌های جزئی روی عملکردهای مختلف گوشی اثر منفی میذارن و وقتی که گوشی رو یه بار خاموش و سپس روشن می‌کنین، این باگ‌ها بر طرف میشن و گوشی به حالت نرمال برمی‌گرده. همچنین بررسی کنین که آیا گوشی به آخرین نسخه از سیستم عامل IOS مجهز هست یا نه. آپدیت‌های نرم افزاری آیفون علاوه‌بر تأمین امنیت گوشی در برابر ویروس و بدافزار، خیلی از مشکلات نرم افزاری که بعضی از اونا ممکنه باعث اختلال در اسپیکر بشن رو هم رفع میکنه.

آپدیت سیستم عامل iOS

3. تعویض اسپیکر مکالمه آیفون 12 و 12 پرو

در نهایت اگر مشکل نرم افزاری و یا آلودگی باعث قطع شدن یا ضعیف شدن صدای اسپیکر مکالمه نشده باشه، اونوقت باید به سراغ تعویض اسپیکر ایفون یا به اصطلاح کپسولی بریم. توجه داشته باشین که این مشکل توی گوشی‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو رایجه و خیلی از گوشی‌های این سری بعد از مدتی دچار خرابی اسپیکر مکالمه میشن. برای تعویض این قطعه، مراحل زیر رو دنبال کنین:

  • باز کردن صفحه نمایش

برای دسترسی پیدا کردن به اسپیکر مکالمه، ابتدا باید صفحه نمایش رو از قاب جدا کنین. برای این کار از تاچ کش، هیتر یا سپراتور و قاب بازکن استفاده کنین. بعد از گرم کردن چسب دور صفحه نمایش، با تاچ کش ال سی دی گوشی رو به‌آرومی بالا بکشین و سپس در شکاف ایجاد شده بین ال سی دی و قاب گوشی، قاب بازکن پلاستیکی رو قرار بدین و به‌تدریج چسب دور قاب رو بشکافین تا ال سی دی کامل بلند بشه.

باز کردن صفحه نمایش ایفون 12

  • باز کردن شیلدهای محافظ

بعد از باز کردن صفحه نمایش، برای اینکه بتونین فلت‌های اون رو هم از گوشی جدا کنین باید شیلد‌های فلزی محافظ رو باز کنین. با دنبال کردن فلت‌های متصل به ال سی دی می‌تونین ببینین که این دو شیلد فلزی در کجا قرار دارن. پیچ‌های هر دو شیلد رو باز کرده و سپس با استفاده از یک اسپاتول پلاستیکی، کانکتورهای فلت ال سی دی رو از مدار جدا کنین تا بتونین صفحه نمایش رو کامل از گوشی جدا کرده. حتماً پیچ‌ها رو در یک گوشه امن قرار بدین تا بتونین بعداً اونا رو به‌راحتی سر جای خودشون ببندین.

باز کردن شیلدهای محافظ ایفون 12

  • تعویض اسپیکر پایینی

گوشی‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو دو اسپیکر در قسمت پایین و بالای گوشی دارن که هر دوی اونا قابل تعویضه. اگر لازمه، می‌تونین اسپیکر پایین رو هم عوض کنین، اگر نه می‌تونین از این مرحله گذر کنین.

اسپیکر پایینی بین پورت شارژ و باتری قرار گرفته و با چهار پیچ به گوشی متصل شده. کافیه این چهار پیچ رو باز کرده و اسپیکر قدیمی رو بردارین. سپس اسپیکر جدید رو در همین محل قرار داده و پیچ‌های اون رو ببندین.

تعویض اسپیکر پایین ایفون 12

  • تعویض اسپیکر بالایی

تعویض اسپیکر مکالمه یا همون اسپیکر بالایی آیفون کمی پیچیده‌تر از اسپیکر پایینیه. برای باز کردن این قطعه، ابتدا باید چهار پیچ اون که دوتا در سمت چپ و دو تا در سمت راست قرار داره رو باز کنین. حواستون باشه که اندازه این پیچ‌ها با هم فرق داره و باید با نهایت دقت و احتیاط اونا رو در یک گوشه نگهداری کنین تا با هم قاطی نشن.

تعویض اسپیکر بالایی ایفون 12

توجه داشته باشین برای اینکه قابلیت فیس آیدی از کار نیفته، باید فقط خود اسپیکر رو از فلت جدا کنین؛ چراکه اگر فلت متصل به اسپیکر هم جدا بشه، اونوقت دیگه فیس آیدی کار نمی‌کنه.

برای جدا کردن فلت از اسپیکر، دو نقطه اتصال اون رو با استفاده از دستگاه لحیم حرارت بدین تا اتصال شل بشه. سپس با استفاده از ابزاری مثل پنس، فلت رو از زیر به‌آرومی بلند کنین تا از اسپیکر جدا بشه.

جدا کردن فلت از اسپیکر ایفون 12

بعد از جدا کردن فلت از اسپیکر حالا می‌تونین به‌راحتی اون رو جدا کنین و اسپیکر جدید رو برای نصب آماده کنین. کافیه نقاط اتصال اسپیکر مکالمه جدید رو درست مثل اسپیکر قبلی به کانکتور فلت لحیم کنین تا اسپیکر با موفقیت سر جای خودش نصب بشه.

اتصال اسپیکر مکالمه جدید به فلت قبلی ایفون 12

  • بستن گوشی

بعد از نصب اسپیکر جدید و بستن چهار پیچ اون، حالا صفحه نمایش رو هم دوباره سر جاش قرار بدین و اتصالات اون رو برقرار کنین. شیلدهای فلزی رو هم بسته و گوشی رو کامل ببندین.

نصب صفحه نمایش ایفون 12

  • پروگرام کردن گوشی

مانند هر قطعه دیگری که تعویض میشه، اسپیکر مکالمه نیز بعد از تعویض نیاز به پروگرام کردن داره تا بتونه مثل حالت عادی کار کنه. این کار با استفاده از نرم‌افزارهای رسمی اپل که برای پروگرام اسپیکر مکالمه طراحی شده انجام می‌گیره که دیگه میتونه خیالتون بعد تعمیر اسپیکر راحت باشه.

سؤالات متداول

چرا کیفیت صدای اسپیکر مکالمه آیفون ۱۲ پایینه؟

پایین بودن کیفیت صدا و یا کم بودن میزان صدا معمولاً به مشکلات نرم افزاری و یا تنظیمات صدا برمی‌گرده که دلیل بر خرابی قطعه نیست. گاهی اوقات نیز جمع شدن گرد و غبار روی کپسولی می‌تونه صدای گوشی رو تحت‌تأثیر قرار بده.

آیا تعویض کپسولی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو باعث از کار افتادن فیس آیدی میشه؟

اگر برای تعویض کپسولی آیفون کل قطعه به همراه فلت رو عوض کنیم، اونوقت فیس آیدی از کار میفته. برای جلوگیری از این مشکل، کافیه به جای تعویض قطعه و فلت‌ها، فقط خود اسپیکر رو از فلت جدا کنیم و اسپیکر جدید رو به فلت اصلی گوشی لحیم کنیم.

تعویض کپسولی آیفون ۱۲ برای رفع خرابی اسپیکر ایفون 12

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب به یکی از مشکلات رایج در گوشی‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو، یعنی از کار افتادن اسپیکر مکالمه که به کپسولی هم معروفه پرداختیم. خیلی از کاربران آیفون با این مشکل مواجه بودن و متوجه شدن که اسپیکر بالایی گوشی اونا به‌طور کامل قطع شده. برای رفع خرابی کپسولی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو نیازه که گوشی باز بشه و اسپیکر خراب با یک اسپیکر جدید جایگزین بشه. تو این مطلب به شکل گام به گام فرآیند تعویض اسپیکر مکالمه آیفون 12 رو توضیح دادیم. شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات