خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 28 شهریور 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 21-06-1403

زمان زیادی نمی‌گذره که اپل در فهرست محصولات جدید خودش از آیفون 16 به‌عنوان جدیدترین گوشی هوشمند رونمایی کرده و توانسته توجه زیادی رو به خود جلب کنه. این گوشی با طراحی مدرن و همچنین با قابلیت‌ها و بهبودهای جدید، حواشی زیادی رو به دنبال داشته.

آیفون 16 در مقایسه با نسخه نسل قبل یعنی آیفون 15 تغییراتی داشته که از بارزترین اونا میشه به نوع چینش دوربین‌های پنل پشتی، افزایش ظرفیت باتری و… اشاره کرد. در ادامه جهت بررسی و معرفی آیفون 16 به بیان کامل ویژگی‌ها و قابلیت‌های این گوشی جدید ایفون می‌پردازیم و بعد این گوشی رو با گوشی آیفون 15 مقایسه می‌کنیم.

همه چیز درباره آیفون 16 و آیفون 16 پرو

آیفون 16، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرومکس از جدیدترین گوشی‌های هوشمند اپل شناخته میشن که در تاریخ 9 سپتامبر ۲۰۲۴ مصادف با 19 شهریور ۱۴۰۳ رونمایی شدن. رویداد معرفی آیفون ۱۶ از هیجان‌انگیزترین رویدادها در تاریخ تکنولوژی محسوب میشه که در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش رو داره و حتی خیلی از افراد به دنبال این بودن که آیفون 16 کی میاد.

سری آیفون 16

عکس آیفون 16 پرومکس، آیفون 16 پرو، آیفون 16 پلاس و آیفون 16

مهمترین تغییرات و قابلیت‌های آیفون 16 و آیفون 16 پرو که در مراسم معرفی ایفون 16 به اونا اشاره شد، عبارتند از:

1. صفحه نمایش و ابعاد

یکی از مهم‌ترین و بارزترین تغییرات آیفون 16 و آیفون 16 پرو افزایش سایز نمایشگر هست که به ترتیب دارای نمایشگرهای ۶.۱ اینچ و ۶.۳ اینچ مجهز به پنل OLED با وضوح FHD+ هستن. افزایش ابعاد گوشی‌ها، باعث شده علاوه‌بر طول و عرض بیشتر، وزن سنگین‌تری هم داشته باشن. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه در طراحی این گوشی استفاده از تکنولوژی Border Reduction Structure در نسخه پرو هست که حاشیه‌های گوشی رو به‌طور محسوسی کاهش داده و ضخامت اون رو به حدود ۱.۲ میلی‌متر رسونده. درواقع آیفون 16 پرو نازک‌ترین حاشیه‌های نمایشگر رو بین گوشی‌های هوشمند حال حاضر به خود اختصاص داده. همچنین آیفون 16 پرو ۱۹۴ گرم وزن داره و ابعادش ۱۴۹.۶ * ۷۱.۴۵ * ۸.۲۵ میلی‌متر هست که از نسخه قبلیش کشیده‌تره.

نمایشگر ایفون 16

2. رنگ‌بندی

سری آیفون 16 در پنج رنگ گوناگون عرضه شده که شامل رنگ‌های آبی، مشکی، سبز، سفید و صورتی میشه. این گوشی روی بدنه پشتی خود یه روکش براق داره که به گوشی‌های آیفون قدیمی شبیه شده.

رنگ های ایفون 16

عکس آیفون 16 در رنگ‌های مختلف

3. طراحی دکمه‌ها

گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پرو مانند نسخه‌های قبلی خود از دکمه خاموش روشن، دکمه‌های ولوم و دکمه اکشن به‌جای سوئیچ سایلنت بهره می‌برن. از جدیدترین قابلیت‌های آیفون 16 طراحی دکمه کپچر باتن (Capture Button) هست که از ابزار پیشرفته و قطعات آیفون برای دوربین به شمار میره و پایین دکمه خاموش روشن قرار داره. این دکمه دارای حسگر لمسیه و نیازی به فشردن فیزیکی نداره.

از مهمترین قابلیت‌های دکمه کپچر باتن میشه به عکس گرفتن با لمس بیشتر، فوکوس خودکار با لمس آرام، تغییر بزرگنمایی با کشیدن انگشت به چپ و راست بر روی دکمه و تغییر حالت دوربین به عکاسی‌ و فیلمبرداری با فشردن و کشیدن دکمه به طرفین به‌طور همزمان اشاره کرد.

این دکمه در تمام مدل‌های سری 16 از قبیل گوشی آیفون 16 پرومکس هم وجود داره. دکمه اکشن از دیگر قابلیت‌های مهم این گوشیه که به کاربر اجازه میده به تنظیمات و عملکردهای مختلف دسترسی سریع و آسانی داشته باشه؛ دکمه اکشن قابل تنظیمه و کاربران می‌تونن اون رو شخصی‌سازی کنن.

دکمه های گوشی ایفون 16

4. دوربین

در دوربین آیفون 16 و آیفون 16 پرو تغییراتی بوجود اومده که ازجمله اونا اضافه شدن یه لایه ضد بازتاب روی لنزهاست که باعث میشه خطاهای نوری کاهش پیدا کنه و تصاویر با کیفیت بهتری ثبت بشه. زمانی که دوربین آیفون مقابل نور قرار گرفته میشه در تصویر خطوطی بوجود میاد که خطاهای ناشی از اون توسط لایه ضد بازتاب کاهش پیدا میکنه.

فرمت JPEG-XL از فرمت‌های جدید برای ذخیره‌سازی تصاویر در آیفون سری 16 هست که در کنار سایر فرمت‌ها قرار داره. همچنین دوربین اصلی گوشی‌های ایفون 16 و 16 پرو دارای لنز عریض و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و اندازه دیافراگم f/1.78 هستن.

از قابلیت‌های جدید دوربین اصلی که هنگام فیلمبرداری فعال میشه، ضبط ویدیوهایی با استاندارد دالبی ویژن، وضوح 3K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه هست. دوربین دوم نیز از یه حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض بهره میبره که مجهز به فناوری تلفیق پیکسل‌های دوربین اصلیه و تصاویر رو با جزئیات و کیفیت بالا ثبت میکنه. اپل با بهینه‌سازی طراحی ماژول تله فوتو که در گذشته نتوانسته بود به‌دلیل ابعاد بزرگ در آیفون 15 پرو ازش استفاده کنه، در دوربین آیفون 16 پرو از اون رونمایی کرد. این دوربین دارای لنز زوم ۵ برابریه و بدون کاهش کیفیت تصویر قادره از فاصله‌های دور به سوژه‌ نزدیک‌تر بشه.

دوربین ایفون 16

5. باتری

در طراحی باتری آیفون 16 و آیفون 16 پرو از فناوری باتری انباشته Stacked Battery استفاده شده که باعث افزایش ظرفیت و افزایش طول عمر اون میشه. آیفون 16 پرو و آیفون 16 با حداکثر توان ۴۰ وات _به‌صورت بی‌سیم_ و حداکثر توان ۲۰ وات _به‌صورت بی‌سیم_ شارژ میشن. آیفون‌های 16 پرو و 16 پرو مکس حدود ۱۰ درصد از نسخه نسل قبل با افزایش ظرفیت همراه هستن.

به‌کارگیری تکنولوژی جدید در باتری‌های آیفون سری 16 باعث افزایش میزان شارژ میشه که نگرانی کاربران رو از تمام شدن زود هنگام شارژ برطرف کرده. ظرفیت باتری آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو به‌ترتیب ۳۵۶۱ و ۳۵۷۷ میلی‌آمپر ساعت بوده که حدود ۲.۵ درصد از باتری ایفون نسخه قبلی افزایش پیدا کرده.

باتری ایفون 16

6. مودم 5G

آیفون 16 پرو مجهز به مودم Snapdragon X75، از جدیدترین مودم‌های کمپانی کوالکام هست و اتصال سریع‌تر و پایدارتر نسل پنجم رو مهیا کرده که برای بهبود اون از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده شده. از ویژگی‌های این مودم، میشه به کاهش ۲۰ درصدی مصرف باتری و کاهش ابعاد مدارها تا ۲۰ درصد نسبت به نسل پیشین رو نام برد.

7. ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی

افزایش ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی آیفون سری 16 تا ۲ ترابایت از دیگر تغییراتی شناخته میشه که انتظار کاربران رو برآورده کرده. استفاده از حافظه‌های جدید Quad-Level Cell باعث افزایش تراکم و اشغال فضای کمتر شده.

8. پشتیبانی از وای‌فای ۷

آیفون 16 و آیفون 16 پرو از اینترنت بی‌سیم با سرعت و پایداری بالای وای فای ۷ پشتیبانی میکنه که از تکنولوژی‌های جدید این گوشی‌های هوشمند به شمار میره. این فناوری باعث میشه بتونین اطلاعات رو با حداقل سرعت ۳۰ گیگابایت بر ثانیه و حداکثر سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال بدین. این تکنولوژی با پشتیبانی از کانال‌های ارتباطی ۳۲۰ مگاهرتزی حدود ۲.۴ برابر سریع‌تر از وای فای ۶ عمل میکنه.

9. تراشه A18

تمام گوشی‌های آیفون سری 16 مجهز به تراشه A18 هستن. این چیپست فناوری و عملکرد هوشمندانه اپل رو به نمایش میذاره که دارای قدرت پردازش فوق‌العاده هست و باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی میشه.

تراشه A18 در ایفون 16

10. سایر ویژگی‌ها در معرفی آیفون 16

پشتیبانی از سیستم عامل ios 18، قابلیت‌های جدید دستیار صوتی سیری، بهبود عملکرد میکروفون، خاصیت ضد آب بودن و… از دیگر ویژگی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پرو هست.

مقایسه آیفون 16 با گوشی آیفون 15

در این بخش به بررسی تغییرات آیفون 16 در مقایسه با آیفون 15 و قابلیت‌های جدیدی که به آیفون 16 اضافه شده می‌پردازیم:

1. طراحی آیفون ۱۶ در برابر آیفون ۱۵

نوع چینش دوربین‌های پنل پشتی از بزرگترین تفاوت‌ها در طراحی آیفون 16 در برابر آیفون 15 هست. در آیفون 16 دوربین‌ها به‌صورت عمودی و مشابه با آیفون‌های ۱۱ و ۱۲ طراحی شدن، در صورتی که چینش دوربین‌ها در آیفون 15 به‌صورت مورب هست. چینش عمودی دوربین‌ها موجب شده در نسخه پرو آیفون 16 قابلیت عکاسی فضایی اضافه بشه.

جایگزینی دکمه اکشن (Action Button) به‌جای دکمه میوت از دیگر تغییرات بزرگ در طراحی آیفون 16 هست که نسبت به دکمه میوت طیف گسترده‌تری از کارها رو انجام میده. کلید کپچر باتن که برای عکاسی و فیلمبرداری تعبیه شده از دیگر تغییرات جدید در آیفون 16 هست. آیفون 16 با آیفون 15 از نظر اندازه تفاوت زیادی با یکدیگر ندارن، تنها می‌توان گفت آیفون 16 حدود ۲ گرم سنگین‌تره.

تغییراتی که در معرفی آیفون 16 دیده شد

2. تراشه رم و حافظه

تراشه به کار رفته در آیفون 16 از نوع A18 هست که موجب شده عملکرد بهتری از آیفون 15 با تراشه A17 Pro داشته باشه. میزان رم آیفون 15، ۶ گیگابایت هست و در آیفون 16 رم از ۶ به ۸ گیگابایت افزایش پیدا کرده که رم بیشتر آیفون 16 نشان‌ از عملکرد و کارایی بهتر اون میده.

آیفون 16 با حافظه‌های ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ارائه شده، در صورتی که آیفون 15 دارای حافظه‌های ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت هست. در نتیجه آیفون 16 حافظه بیشتری برای ذخیره داده‌ها در اختیار کاربران قرار میده.

3. باتری و شارژ

همانطور که گفته شد ظرفیت باتری آیفون 16، ۳۵۶۱ میلی‌آمپر ساعته که حدود ۶ درصد از آیفون 15 با ظرفیت باتری ۳۳۴۹ میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده. همچنین در طراحی باتری آیفون 16 از فناوری باتری‌های پشته‌ای به معنی دسته‌بندی سلول‌ها روی یکدیگر استفاده شده که باعث کاهش تراکم انرژی و افزایش طول عمر باتری میشه. فناوری به کار برده شده در طراحی آیفون 15 از نوع تک لایه بوده و آیفون 16 دارای حداکثر توان ۴۰ وات هست؛ در صورتی که آیفون 15 با شارژر ۲۷ واتی شارژ میشه و نسخه جدید میتونه شارژ بیشتری رو نگه داره. افزایش اندازه باتری در سری 16 از مهمترین تغییرات در قطعات موبایل این برند به شمار میره.

ظرفیت باتری ایفون 16

4. قابلیت‌های هوش مصنوعی

از جدیدترین امکانات آیفون 16 قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعیه که تجربه هوشمندانه‌ای رو در اختیار کاربران قرار میده. ازجمله این قابلیت‌ها دقت و سرعت بالاتر دستیار صوتیه که در رفع نیاز کاربران و امکان کمک در انجام وظایف روزمره مؤثر هست.

5. دکمه‌های جدید

دکمه‌های آیفون 15 از نوع فیزیکی هستن و کاربر برای استفاده باید دکمه رو فشار بده، در حالی که دکمه‌های طراحی شده در آیفون 16 از نوع لمسی هستن و نیازی به فشار دادن اونا نیست. دکمه کپچر باتن که درباره اون توضیح دادیم از قابلیت‌های جدیدی هست که در مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 میشه ازش صحبت کرد.

قابلیت های جدید ایفون 16

6. دیگر تفاوت‌ها

کیفیت سنسورهای به کار رفته در آیفون 16 بسیار بالاتر از آیفون 15 هست؛ چراکه با هوش مصنوعی ادغام شده. همچنین استفاده از پنل OLED در آیفون 16 منجر به افزایش بیشینه روشنایی شده.

همچنین بخوانید:

سؤالات متداول

آیا صفحه نمایش در آیفون 16 و آیفون 16 پرو تغییر کرده؟

یکی از مهم‌ترین و بارزترین تغییرات گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پرو افزایش سایز نمایشگر هست که به‌ترتیب دارای نمایشگر ۶.۱ اینچ و ۶.۳ اینچ مجهز به پنل OLED با وضوح FHD+ هستن.

دکمه کپچر باتن در آیفون 16 به چه منظور طراحی شده؟

دکمه کپچر باتن از ابزار پیشرفته برای دوربین آیفون 16 به شمار میره که از مهمترین قابلیت‌های اون میشه به عکس گرفتن با فشردن بیشتر، فوکوس خودکار با فشردن آرام، تغییر بزرگنمایی با کشیدن انگشت به چپ و راست بر روی دکمه و تغییر حالت دوربین به عکاسی‌ها فیلمبرداری با فشردن و کشیدن دکمه به طرفین به‌طور همزمان اشاره کرد.

ظرفیت باتری آیفون 16 و آیفون 16 پرو چقدره؟

ظرفیت باتری آیفون 16 و آیفون 16 پرو به‌ترتیب ۳۵۶۱ و ۳۵۷۷ میلی آمپر ساعت هست و حدود ۲.۵ درصد از نسخه قبلی افزایش پیدا کرده.

طراحی آیفون 16 با آیفون 15 چه تفاوت‌هایی داره؟

در آیفون 16 چینش دوربین‌های پنل پشتی به‌صورت عمودی طراحی شده، در حالی‌که دوربین‌ها در آیفون 15 به‌صورت مورب هست. همچنین دکمه اکشن جایگزین دکمه میوت شده و کارهای گسترده‌تری انجام میده.

ویژگی های ایفون 16

خلاصه اینکه…

در این متن به زمان معرفی آیفون 16 و بررسی کامل و معرفی گوشی ایفون 16 پرداختیم و بر اساس مواردی که در سایت Apple درباره این گوشی مطرح شده، بیان کردیم که چه تغییراتی در دوربین، نمایشگر، کلیدها و… ایجاد شده. همچنین در ادامه به سراغ مقایسه آیفون 16 و 15 رفتیم و ازجنبه‌های مختلف این دو گوشی رو با هم مقایسه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات