خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 28 شهریور 1403 به‌روز می باشد

شیشه دوربین آیفون یکی از مهم‌ترین قطعات آیفون محسوب میشه؛ چراکه وظیفه محافظت از سنسور لنز رو بر عهده داره. در صورت شکست شیشه دوربین آيفون ۱۳، نه تنها کیفیت تصویربرداری گوشی کاهش پیدا میکنه بلکه احتمال آسیب دیدن سنسور دوربین هم وجود داره. از اونجایی که تعمیر یا تعویض سنسور دوربین آیفون کار دشوار و پر هزینه‌ای هست، توصیه میشه تا هرچه زودتر برای تعویض شیشه لنز دوربین آیفون اقدام کرده تا از گسترش آسیب به سایر قطعات موبایل جلوگیری بشه.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تو این مطلب آموزش تعویض شیشه دوربین ایفون ۱۳ رو بررسی کنیم تا ببینیم چطور میشه به شکلی مطمئن و بدون آسیب رسوندن به خود دوربین، شیشه محافظ لنز رو عوض کرد.

دلایل از کار افتادن و خرابی دوربین آیفون ۱۳

دوربین آیفون ۱۳ یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب میشه که هم کیفیت تصویربرداری فوق‌العاده‌ای داره و هم دوام بالا. اما با این حال،‌ احتمال خرابی و از کار افتادن دوربین آیفون ۱۳ اگرچه اندکه، اما وجود داره. ازجمله دلایلی که باعث این اتفاق میشه رو مرور می‌کنیم:

دلایل نرم افزاری

  • باگ اپلیکیشن: در موارد نادر ممکنه خود اپلیکیشن دوربین آیفون با یه باگ جزئی مواجه شده باشه که تو عملکرد دوربین اختلال بوجود بیاره. در اغلب موارد با یه بار خاموش و روشن کردن دستگاه مشکل حل میشه و نیازی به تعمیرات تخصصی نیست.
  • مشکل‌سازی سایر اپلیکیشن‌ها: سایر اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی، به‌خصوص اونایی که با دوربین و تصاویر سر و کار دارن مثل ابزارهای ادیت عکس، می‌تونن روی عملکرد دوربین اثر بذارن. برای مطمئن شدن از اینکه مشکل از جانب این اپلیکیشن‌ها نیست، اونا رو موقتاً حذف یا غیرفعال کنین و دوباره دوربین رو تست کنین.
  • تنظیمات گوشی:‌ به هم خوردن تنظیمات هم می‌تونه مانع دسترسی کاربر به دوربین بشه. تنظیماتی مثل حریم خصوصی یا قابلیت‌های Accessibility ازجمله مواردی هستن که می‌تونن دوربین رو از دسترس خارج کنن و یا عملکرد اون رو محدود کنن.
  • آپدیت نبودن iOS: آپدیت نبودن سیستم عامل آیفون یا همون iOS علاوه‌بر خطرات امنیتی که داره،‌ روی عملکرد قسمت‌های مختلف دستگاه مثل دوربین هم اثر میذاره. سعی کنین در اولین فرصت دستگاه رو به آخرین نسخه موجود iOS به‌روزرسانی کنین.

آپدیت نبودن iOS گوشی آیفون 13

دلایل سخت افزاری

  • پوشانده شدن لنز:‌ خاک، گردوغبار و جرم به علت مخدوش کردن لنز، باعث کاهش کیفیت تصویربرداری میشه و حتی در موارد حاد با نفوذ به درون سخت افزار، باعث خرابی لنز دوربین میشه. برای حل این مشکل باید لنز رو با احتیاط پاک کرد و در صورت شکستگی شیشه لنز، اون رو تعویض کرد.
  • خرابی سخت افزار دوربین: در موارد حاد که البته به‌ندرت اتفاق میفته، خود قطعه دوربین گوشی دچار خرابی شده و باعث از کارافتادگی دوربین آیفون ۱۳ میشه.
  • شکستن شیشه دوربین ایفون 13: عوامل فیزیکی مثل ضربه و شکستن شیشه دوربین باعث آسیب‌پذیری لنز دوربین میشه. وقتی شیشه لنز دوربین ترک خورده باشه، اونوقت گردوغبار و یا آب به‌راحتی به درون دوربین نفوذ میکنه و لنز حساس و گران‌قیمت آیفون رو از کار میندازه.

شکستن شیشه دوربین آیفون 13

مراحل تعویض شیشه دوربین آیفون 13

حالا که با اهمیت شیشه دوربین آیفون ۱۳ در محافظت و حفظ کیفیت دوربین این دستگاه آشنا شدیم،‌ وقتشه ببینیم مراحل تعویض شیشه لنز دوربین آیفون ۱۳ به چه شکله. برای این کار به ابزار زیادی نیاز ندارین و فقط همین 2 مورد کفایت میکنه:

  • تیغ نازک یا پنس
  • اسپری هوای فشرده یا گوش پاک کن

اگرچه بعضی تعمیرکارها از هیتر هم برای تعویض شیشه لنز دوربین استفاده می‌کنن،‌ اما از اون‌جایی که هیتر می‌تونه به لنز آسیب بزنه، توصیه میشه تا حد امکان ازش استفاده نشه.

استفاده نکردن از هیتر برای تعویض شیشه دوربین آیفون 13

  • مرحله اول: پیدا کردن شکستگی

در اغلب اوقات ترک یا شکستگی شیشه لنز (گلس کمرا) اونقدر واضح هست که به‌راحتی با چشم غیرمسلح هم دیده میشه. ابتدا این شکستگی رو پیدا کنین تا به سراغ مرحله بعد بریم.

  • مرحله دوم: باز کردن شیشه لنز

برای باز کردن شیشه لنز، از تیغ استفاده کنین. به این شکل که تیغ رو درون شکاف از قبل بوجود اومده قرار بدین و با احتیاط شکاف رو عمیق‌تر کنین تا کل شیشه لنز از جای خودش در بیاد. بدین شکل که تیغ رو زیر شیشه لنز فرو کرده و به سمت بیرون هل بدین تا آروم‌آروم تکه‌های شیشه لنز بشکنه و به بیرون پرتاب بشه.

باز کردن شیشه لنز دوربین آیفون 13

  • مرحله سوم: پاکسازی اطراف لنز

بعد از اینکه شیشه لنز و خرده‌های اون رو کامل درآوردین، با احتیاط حلقه فلزی دور لنز رو پاک کنین. برای این کار می‌تونین از گوش پاک‌کن یا اسپری هوای فشرده استفاده کنین تا بدون آسیب به خود لنز، اطرافش رو کامل تمیز کرده و برای نصب شیشه لنز جدید آمادش کنین.

پاکسازی اطراف لنز دوربین ایفون 13

  • مرحله چهارم: چک کردن دوربین

بعد از جداسازی کامل شیشه و پاکسازی، یه بار دوربین رو باز کرده و عملکرد دوربین رو تست کنین. حالا مطمئن بشین که فوکوس دوربین به‌خوبی کار میکنه و مشکل خاصی در عملکرد دوربین وجود نداره. البته در نظر داشته باشین که در نبود شیشه لنز ممکنه کیفیت تصویر کمی با حالت عادی تفاوت داشته باشه که کاملاً طبیعیه.

تست کردن دوربین آیفون 13

  • مرحله پنجم: نصب شیشه لنز جدید

شیشه لنز دوربین آیفون از دو بخش فریم و شیشه تشکیل شده که ابتدا باید خود فریم رو سر جاش قرار بدین. فریم مناسب با لنز موردنظر رو سر جای خودش قرار داده و با انگشت به‌آرومی اون رو فشار بدین تا کاملاً فیکس بشه. سپس با استفاده از تیغ، نوار محافظی که روی این فریم گرد وجود داره رو بردارین.

چسباندن فریم شیشه دوربین آیفون 13

در مرحله بعد باید خود شیشه لنز رو نصب کنین. توجه داشته باشین که شیشه لنز هر کدوم از دوربین‌های آیفون ۱۳ ابعاد متفاوتی داره و باید هر شیشه رو سر جای خودش نصب کنین. قبل از نصب شیشه، یه بار دیگه با اسپری هوای فشرده خود شیشه و محیط لنز رو اسپری کرده و بعد شیشه رو به‌آرومی نصب کنین. فقط کافیه شیشه رو روی فریم مخصوصش قرار داده و کمی فشار بدین.

چسباندن شیشه دوربین جدید ایفون 13

  • مرحله ششم: تست نهایی

در آخر یه بار دیگه دوربین رو باز کرده و کیفیت تصویربرداری رو بررسی کنین تا مطمئن بشین همه‌چیز به‌خوبی کار میکنه و مشکلی برای لنز و سنسور دوربین پیش نیومده.

نکات تعویض شیشه دوربین ایفون ۱۳

مهم‌ترین نکاتی که در خصوص تعویض شیشه دوربین آیفون ۱۳ باید رعایت کنین رو مرور می‌کنیم:

  • سنسور دوربین قطعه بسیار حساس و گران قیمتیه که به‌راحتی ممکنه آسیب ببینه؛ طوری که دیگه قابل تعمیر نباشه! به همین دلیل توصیه میشه از هیتر برای تعویض شیشه دوربین استفاده نکنین چراکه حرارت هیتر ممکنه سنسور رو خراب کنه.
  • هنگام باز کردن شیشه لنز با استفاده از تیغ،‌ حتماً از عینک محافظ استفاده کنین؛ چراکه تیکه‌های شکسته شده شیشه لنز ممکنه به سمت صورت شما پرتاب و وارد چشمتون بشه.
  • موقع باز کردن شیشه لنز خراب با استفاده از تیغ، حواستون باشه تا تیغ یا پنس به خود لنز برخورد نکنه و بهش آسیبی نرسونه.

تعویض شیشه دوربین آیفون 13

سؤالات متداول

ایا شیشه روی دوربین گوشی قابل تعویض هست؟

بله؛ امکان تعویض شیشه دوربین گوشی‌های موبایل وجود داره و طبق مراحلی که گفته شد، حتی میشه شیشه دوربین گوشی ایفون 13 هم که آسیب دیده رو تعویض کرد.

آیا برای تعویض شیشه دوربین آیفون باید گوشی باز بشه؟

نه؛ همونطور که تو این مطلب به شکل مرحله به مرحله آموزش تعویض شیشه دوربین آیفون ۱۳ رو مرور کردیم، برای این فرآیند نیازی نیست که گوشی رو باز کنین. حتی نیازی نیست که گوشی خاموش بشه و شما می‌تونین بین مراحل تعویض شیشه،‌ اپلیکیشن دوربین رو باز کرده و عملکرد دوربین رو تست کنین.

تعویض شیشه دوربین ایفون ۱۳ پرومکس با ایفون 13 فرق داره؟

اگرچه مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ ساختار متفاوتی از نظر دوربین و تعداد لنز دارن، اما نحوه تعویض شیشه دوربین همه اونا مشابه هم هست. فقط کافیه حواستون باشه تا شیشه‌ای که برای تعویض استفاده می‌کنین، سایز مناسبی داشته باشه؛ چراکه در هر یک از این گوشی‌ها، سایز لنزها با همدیگه فرق داره.

تعویض شیشه دوربین ایفون ۱۳ پرو

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

خرابی شیشه دوربین ایفون 13 یکی از اون مشکلاتی هست که باید در اولین فرصت بهش رسیدگی بشه؛ چون در غیر این صورت امکان داره خود لنز و سنسور دوربین بر اثر نفوذ آلودگی یا رطوبت، آسیب جدی و جبران‌ناپذیری ببینن.

تو این مطلب بررسی کردیم نشون بدیم که چطور می‌تونین به‌راحتی و بدون نیاز به باز کردن گوشی، با استفاده از یه تیغ، اسپری هوا یا گوش پاک کن، شیشه لنز خراب رو از جاش درآورده و با یه شیشه لنز جدید و سالم عوض کنین. البته اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات