خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 17 شهریور 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 04-05-1403

باتری گوشی بعد از چند سال استفاده به‌تدریج فرسوده میشه و ظرفیت اون کاهش پیدا می‌کنه، به شکلی که خیلی زودتر از قبل شارژ‌ خالی می‌کنه. برای حل این مشکل باید باتری قدیمی با یه باتری ایفون جدید و سالم تعویض بشه. تو این مطلب راهنمای عوض کردن باتری گوشی آیفون ۱۳ رو به شکل مرحله به مرحله مرور می‌کنیم؛ با استفاده از این راهنما، روش اصولی تعویض باتری ایفون ۱۳ رو یاد خواهید گرفت.

چه عواملی باعث خرابی باتری آیفون 13 میشه؟

باتری گوشی‌های موبایل صرفاً به یک دلیل مشخص خراب نمیشن. چند عامل مختلف وجود داره که یک یا چند مورد از اونا باعث میشه تا باتری کیفیت اولیه خودش رو از دست بده و ظرفیت شارژ به شکل چشمگیری کاهش پیدا کنه تا جایی که لازم بشه باتری رو عوض کنیم. این عوامل عبارتند از:

1. فرسودگی طبیعی باتری

همه باتری‌های لیتیومی هربار که شارژ اونا خالی و دوباره پر میشه، یک چرخه شارژ رو طی می‌کنن. تکرار این چرخه‌ها به شکل طبیعی باعث کاهش خاصیت باتری لیتیومی میشه و این یک پدیده غیرقابل اجتنابه. یعنی حتی اگر به بهترین شکل از گوشی و باتری اون محافظت کنیم، باز هم بعد از گذشت چند سال، باتری بر اثر سال‌ها استفاده دچار فرسودگی میشه. در حال حاضر هیچ باتری‌ای وجود نداره که عمر بی‌نهایت داشته باشه.

2. استفاده از فست شارژ

قابلیت فست شارژ اگرچه خیلی وقت‌ها کاربردیه، اما استفاده مداوم و همیشگی از اون باعث کاهش عمر مفید باتری میشه. فست شارژ ولتاژ و آمپر بالایی رو به باتری وارد می‌کنه که در طول زمان، اثر منفی روی عملکرد باتری میذاره؛ چراکه ولتاژ بالا به باتری فشار میاره.

3. عادات اشتباه در شارژ آیفون

برای همه گوشی‌ها ازجمله آیفون توصیه میشه که سعی کنیم همیشه درصد شارژ گوشی بین ۸۰ تا ۲۰ باشه. اینکه صبر کنیم تا باتری گوشی کاملاً خالی بشه و بعد شارژش کنیم و یا گوشی رو به شارژ بزنیم و تا صبح از شارژ جدا نکنیم، در طول زمان باعث فرسودگی زودرس باتری میشه.

4. دمای بیش از حد

دمای بیش از حد –چه گرما و چه سرما– دشمن قطعات الکترونیک محسوب میشه و گوشی‌های هوشمند از این قاعده مستثنی نیستن. اگر آیفون ۱۳ به‌طور مکرر و برای مدت طولانی در معرض دمای خیلی داغ یا خیلی سرد قرار بگیره، بعضی از قطعات گوشی ازجمله باتری صدمه می‌بینه و عملکردش با اختلال مواجه میشه.

داغ شدن گوشی

چه زمانی باید باتری ایفون 13 رو تعویض کنیم؟

این موضوع که آیا وقت عوض کردن باتری آیفون ۱۳ رسیده یا نه، از دو راه قابل تشخیصه:

1. درصد سلامت باتری

کمپانی اپل به کاربرها توصیه کرده که وقتی درصد سلامت باتری به پایین‌تر از 75 رسید، وقتشه که به فکر تعویض باتری باشین. شما می‌تونین درصد سلامت باتری رو از طریق تنظیمات گوشی و گزینه Battery Health بررسی کنین.

همچنین بخوانید:

2. تجربه کاربری

تجربه کاربر از ظرفیت نگهداری شارژ باتری عامل مهمیه که می‌تونه مشخص کنه آیا زمان تعویض باتری رسیده یا نه. گاهی اوقات ممکنه درصد سلامت باتری حتی بالاتر از ۸۰ باشه، اما کاربر طبق تجربه خودش از کار با گوشی احساس می‌کنه که شارژ گوشی خیلی زودتر از قبل خالی میشه و یه مشکلی برای باتری به‌وجود اومده. گاهی اوقات مشکل ممکنه حادتر باشه و مثلاً گوشی به شکل ناگهانی خاموش بشه و یا عملکرد گوشی هنگام کم شدن درصد شارژ، تحت تأثیر قرار بگیره و کند بشه.

بررسی سلامت باتری گوشی آیفون

نحوه تعویض باتری آیفون 13

قبل از اینکه آموزش تعویض باتری ایفون 13 رو شروع کنیم، توجه داشته باشین که برای اجرای اصولی این فرآیند، به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

خب حالا میریم سراغ مراحل تعویض باتری گوشی آیفون 13 در ۲۰ مرحله:

1. خاموش کردن گوشی آیفون

بدیهیست که در کل فرآیند عوض کردن باتری آیفون ۱۳، گوشی باید خاموش باشه. بنابراین قبل از شروع کار گوشی رو خاموش می‌کنیم و به سراغ مرحله بعد میریم.

2. باز کردن پیچ‌های پایین گوشی

در قسمت پایینی گوشی، در دو سمت پورت شارژ، دو عدد پیچ ریز قرار داره. برای باز کردن گوشی، ابتدا باید این دو پیچ رو باز کنین و در جای مشخصی قرار بدین تا گم نشه.

باز کردن پیچ‌های گوشی برای تعویض باتری ایفون ۱۳

3. حرارت دادن اطراف صفحه نمایش

همونطور که می‌دونین صفحه نمایش آیفون ۱۳ با استفاده از چسب قوی به قاب گوشی چسبیده. برای جدا کردن صفحه نمایش، ابتدا باید با استفاده از یک وسیله گرمایی مثل هیتر اطراف صفحه نمایش رو کمی داغ کنین تا چسب کم‌کم شل بشه. البته دقت کنین که حرارت بیش از حد برای قطعات داخلی گوشی خطرناکه و به اونا صدمه میزنه.

گرم کردن ال سی دی ایفون 13

4. بلند کردن صفحه نمایش

برای بلند کردن صفحه نمایش از تاچ کش استفاده کنین. برای این کار، ابتدا تاچ کش رو روی قسمت پایینی صفحه نمایش قرار بدین و اون رو بالا بکشین تا یک شکاف باریک بین صفحه نمایش و قاب گوشی ایجاد بشه. سپس با استفاده از یک ابزار صاف و محکم مثل قاب بازکن، این شکاف رو بیشتر کنین. توجه داشته باشین ابزاری که برای باز کردن شکاف استفاده می‌کنین، نباید بیش از حد به داخل گوشی وارد بشه تا به دکمه‌ها یا فلت‌های درون گوشی آسیب نزنه.

جدا کردن ال سی دی ایفون 13

5. جدا کردن صفحه نمایش

به آرومی قاب بازکن رو دور صفحه نمایش بچرخونین و کم‌کم صفحه نمایش رو بالا بکشین تا کامل از چسب خودش جدا بشه. این کار رو با دقت انجام بدین و از بالا آوردن بیش از حد صفحه نمایش خودداری کنین؛ چراکه هنوز فلت ال سی دی بهش وصله و با بالا کشیدن ناگهانی صفحه نمایش، به فلت آسیب میرسه. وقتی ال سی دی کامل از قاب گوشی ایفون جدا شد، به آرومی اون رو به طرفی که دکمه‌های تنظیم صدای گوشی قرار داره برگردونین و روی یه سطح صاف و پایدار قرار بدین.

جدا کردن ال سی دی ایفون 13

6. برداشتن شیلد محافظ

برای این که صفحه نمایش رو کامل از گوشی جدا کنین، لازمه اول اتصالات باتری و همچنین اتصالات خود صفحه نمایش رو جدا کنین. این اتصالات زیر دو شیلد نگهدارنده قرار گرفتن. این دو شیلد در مجموع 6 پیچ دارن که باید اونا رو باز کنین. بعد از باز کردن پیچ‌ها، با استفاده از پنس و با احتیاط، شیلد‌های محافظ فلزی رو بلند کرده و از دستگاه جدا کنین.

جدا کردن شیلدهای محافظ ایفون 13

7. جدا کردن کانکتور باتری

برای جلوگیری از اتصال کوتاه، همیشه باید اول کانکتور باتری رو جدا کنین. اسپاتول رو به زیر کانکتور باتری فرو کرده و به آرومی و با احتیاط کانکتور رو از برد گوشی جدا کنین.

جچدا کردن فلت باتری ایفون 13

8. جدا کردن صفحه نمایش

صفحه نمایش دو کانکتور داره که باید با احتیاط جدا بشن. بعد از جدا کردن این دو کانکتور، حالا می‌تونین صفحه نمایش رو که قبلاً کنار گوشی گذاشته بودین، کامل جدا کنین و روی میز کار قرار بدین.

جدا کردن فلت ال سی دی ایفون 13

9. برداشتن اسپیکر

اسپیکر در قسمت پایینی باتری قرار داره که با 4 عدد پیچ مهار شده. این پیچ‌ها رو باز کرده و اسپیکر رو از دستگاه جدا کنین.

جدا کردن اسپیکر ایفون 13

10. کشیدن نوار چسب‌های باتری

کشیدن نوار چسب از زیر باتری یکی از مراحل حساس درآوردن باتری آیفون ۱۳ محسوب میشه. با استفاده از پنس، ابتدا زبانه‌های مشکی‌رنگ چسب نواری رو از باتری جدا کنین. سپس به آرومی نوار چسب‌ها رو از زیر باتری و با استفاده از پنس بکشین. سعی کنین زاویه کشیدن تا جای ممکن صاف باشه تا یه وقت چسب از وسط پاره نشه و زیر باتری نمونه. اگر پیش اومد که نوار چسب زیر باتری پاره شد و کامل بیرون نیومد، باید با استفاده از اسپاتول مناسب، باتری رو بلند کنین.

جدا کردن چسب باتری ایفون 13

11. جدا کردن باتری

زمانی که نوارچسب‌ها کامل بیرون کشیده شد، حالا می‌تونین باتری رو از گوشی جدا کنین. بعد از درآوردن باتری آیفون ۱۳، اگر چسب روی باتری یا قاب گوشی جا مونده، چسب‌ها رو کامل جدا کنین.

جدا کردن باتری ایفون 13

12. نصب باتری جدید

ابتدا لایه محافظی که روی نوارچسب‌های باتری جدید قرار داره رو جدا کنین تا باتری آماده نصب بشه. دقت کنین که باتری در محل مناسبی قرار بگیره و کانکتور اون در جای درست قرار داده بشه. باتری رو سر جای خودش گذاشته و با احتیاط فشار بدین تا چسب‌های نواری به‌خوبی به بدنه بچسبه و باتری سر جاش محکم بشه.

چسب کاری مجدد باتری ایفون 13

نکته: البته حواستون باشه برای اینکه با ارور Important Battery Message و عدم نشون دادن هلث باتری ایفون13 مواجه نشین، کافیه BMS باتری فابریک رو روی باتری جدید نصب کنین.

همچنین بخوانید:

13. نصب اسپیکر

اسپیکر رو سر جای خودش قرار بدین و پیچ‌های چهارسوی اون که 4 عدد هستن و ببندین.

نصب اسپیکر ایفون 13

14. چسب‌کاری مجدد

در بیشتر مواقع چسب دور قاب گوشی خاصیت خودش رو از دست میده که بهتره در این مرحله از چسب ضد آب جدید مخصوص آیفون 13 استفاده کنین. چسب رو سر جای خودش فیکس کنین؛ البته همونطور که گفته شد، لازمه ابتدا از شر چسب‌های قدیمی خلاص بشین که می‌تونین باقی مونده چسب‌ها رو داغ کرده و کم‌کم با پنس جداشون کنین. حالا لایه محافظ چسب جدید رو جدا کرده و چسب رو دور تا دور قاب گوشی قرار داده و اون رو خوب به قاب بچسبونین.

چسب ضد آب ایفون 13

15. وصل کردن صفحه نمایش

حالا وقت اتصال صفحه نمایشه. نکته‌ای که به‌عنوان تعمیرکار آیفون باید خیلی بهش دقت کنین اینه که در این مرحله، هرگز کانکتور رو به زور جا نزنین. آسیب دیدن کانکتور فلت می‌تونه باعث خرابی اون بشه و حتی مشکلاتی مربوط به تاچ و تصویر رو به‌وجود بیاره.

صفحه نمایش رو دوباره در قسمت کناری گوشی و در سمت دکمه‌های تنظیم صدا قرار بدین، طوری که جلوی صفحه نمایش، به سمت زمین باشه. حالا دو کانکتور ال سی دی رو با احتیاط و یکی یکی سر جای خودشون وصل کنین. وقتی که کانکتور سر جای خودش قرار بگیره، صدای کلیک‌مانندی به گوش میرسه.

اتصال فلت ال سی دی ایفون 13

16. وصل کردن کانکتور باتری

بار دیگه تأکید می‌کنیم که برای جلوگیری از رخ دادن اتصال کوتاه، کانکتور باتری رو آخر از همه وصل کنین. وصل کردن کانکتور باتری مثل کانکتور صفحه نمایشه. به آرومی اون رو سر جای خودش فشار بدین تا صدای کلیک‌مانند به گوش برسه. از فشار بیش از حد پرهیز کنین تا برد و کانکتور آسیب نبینه.

نصب فلت باتری ایفون 13

17. تست باتری

قبل از بستن کامل گوشی، خوبه که یه بار گوشی رو تست کنین تا مطمئن بشین همه چی به‌خوبی کار می‌کنه و مشکلی در فرآیند عوض کردن باتری آیفون 13 به‌وجود نیومده. برای اینکه گوشی باتری جدید رو بشناسه، ابتدا باید گوشی رو به شارژر متصل کنین و بعد از اینکه گوشی علائم شارژ شدن رو نشون داد، گوشی رو روشن کنین. بعد از اینکه مطمئن شدین گوشی مشکل خاصی نداره و همه چیز مطابق انتظار کار می‌کنه، دوباره گوشی رو خاموش کنین تا سراغ مرحله نهایی بریم؛ ولی اگر متوجه اختلالی تو عملکرد گوشی تو این مرحله شدین، چک کنین که آیا همه اتصالات به‌خوبی برقراره یا نه.

تست باتری ایفون 13

18. وصل کردن شیلد محافظ

موقع بستن شیلد‌های محافظ، حواستون باشه تا هر پیچ رو سر جای خودش ببندین؛ چراکه این دو شیلد پیچ‌هایی با طول متفاوت دارن و اگر از یه پیچ بلند در جای نامناسب استفاده کنین، امکان آسیب به دستگاه وجود داره. همچنین فراموش نکنین که شیلد محافظ بالایی، علاوه‌بر پیچ، یه قلاب جانبی هم برای مهار شدن داره که باید اون رو هم ببندین. بعد از بستن پیچ‌های دو شیلد، با استفاده از پنس اونا رو سر جاشون تست کنین تا مطمئن بشین که تکون نمی‌خورن.

بستن شیلد محافظ ایفون 13

19. نصب صفحه نمایش

اگر یادتون باشه، تو مرحله ۱۴ چسب‌کاری مجدد رو انجام دادین و حالا وقتشه تو این مرحله باقی مونده نوار محافظ چسب رو هم جدا کنین تا ال سی دی ایفون 13 رو سر جای خودش بچسبونین. هنگام برگردوندن صفحه نمایش به گوشی، حواستون باشه تا فلت‌ ال سی دی شکسته نشه و آسیب نبینه.

جدا کردن محافظ چسب های قاب گوشی ایفون 13

به آرومی ال سی دی ایفون رو روی چسب دور قاب فشار بدین تا به شکل هم‌سطح همه گوشه‌های صفحه نمایش به قاب گوشی بچسبه. در نهایت برای اینکه چسب و ال سی دی به شکل ایده‌آل به همدیگه بچسبن، دوباره از هیتر استفاده کنین و اطراف صفحه نمایش رو کمی حرارت بدین.

بستن گوشی ایفون 13

20. بستن پیچ‌های صفحه نمایش

در آخرین مرحله از آموزش تعویض باتری گوشی آیفون ۱۳، کافیه دو عدد پیچ پایین گوشی رو سر جای خودش قرار بدین و با پیچ گوشتی مخصوص اونا رو ببندین.

همچنین بخوانید:

نکات مهم درباره تعویض باتری ایفون ۱۳

در اینجا مهم‌ترین نکاتی رو که در خصوص روش تعویض باتری ایفون ۱۳ باید بدونین با هم مرور می‌کنیم:

  • حتماً از میز کار مناسب برای عوض کردن باتری آیفون ۱۳ استفاده کنین تا از گم شدن پیچ‌ها و آسیب دیدن قطعات جدا شده مثل ال سی دی جلوگیری بشه.
  • موقع باز کردن گوشی و درآوردن باتری ۱۳ iPhone، بعد از جدا کردن ال سی دی حتماً بلافاصله کانکتور باتری رو جدا کنین تا اتصال کوتاه رخ نده.
  • بعد از تعویض باتری و موقع بستن گوشی دقت کنین که کانکتور باتری آخرین کانکتوریه که باید وصل بشه.
  • همونطور که قبلاً هم گفته شد، حواستون باشه برای اینکه با ارور Important Battery Message و عدم نشون دادن هلث باتری ایفون13 مواجه نشین، کافیه BMS باتری فابریک رو روی باتری جدید نصب کنین.
  • هر کدوم از پیچ‌های جدا شده رو در قسمت مخصوص روی میز کار قرار بدین تا با هم قاطی نشن؛ چراکه تو آیفون ۱۳ از پیچ‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت استفاده شده و بستن یک پیچ در جای اشتباه ممکنه باعث آسیب جدی به گوشی بشه.

میز کار تعمیر موبایل

سؤالات متداول

  • آیا باتری آیفون ۱۳ قابل تعویضه؟

بله، مانند اکثر گوشی‌های هوشمند، باتری گوشی‌های آیفون ۱۳، 13 پرو و 13 پرو مکس هم قابلیت تعویض با یک باتری نو و سالم رو دارن.

  • از کجا بفهمیم باتری آیفون ۱۳ خراب شده؟

علاوه‌بر درصد سلامت باتری که تو تنظیمات باتری گوشی نشون داده میشه، خود کاربر هم با تکیه بر تجربه خودش از کار با گوشی می‌تونه تشخیص بده که آیا باتری مثل قبل شارژ نگه میداره یا نه.

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب روش تعویض باتری آیفون ۱۳ رو در ۲۰ مرحله به شکل گام‌به‌گام توضیح دادیم. با استفاده از این راهنمای تعویض باتری آیفون ۱۳ و البته در اختیار داشتن ابزار مناسب و مهارت کافی، می‌تونین اقدام به تعویض باتری فرسوده با باطری نو و سالم کنین. اگر شما هم در این زمینه نظری دارین، می‌تونین تجربه‌تون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات