خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

راهنمای تعمیر ویبره گوشی (اندروید و ایفون)

نکات کاربردی تعمیر ویبره گوشی

ویبره یا لرزش یکی از امکانات کاربردی گوشی‌های هوشمند هست که کاربردهای زیادی داره. در خیلی از اوقات صدای زنگ تماس و یا زنگ هشدار به گوش نمی‌رسه و در عوض این لرزش موتور ویبره هست که زودتر حس میشه. همچنین بسیاری از فیدبک‌های گوشی با کمک قابلیت ویبره به کاربر منتقل میشه. به همین دلیل خرابی ویبره گوشی تأثیر مهمی روی عملکرد گوشی میذاره.

تو این مطلب به خرابی موتور ویبره و راه‌های تعمیر این قطعه از قطعات موبایل می‌پردازیم. همچنین تفاوت تعمیر ویبره گوشی در قطعات موبایل آیفون با اندروید رو بررسی خواهیم کرد.

دلایل کار نکردن ویبره گوشی

ویبره گوشی به‌وسیله یه موتور آرمیچری ساده تولید میشه و به همین دلیل معمولاً خرابی پیچیده‌ای نداره. دلایل از کار افتادن ویبره گوشی می‌تونه یکی از عوامل زیر باشه:

مشکل در تنظیمات گوشی

وقتی می‌خواین خرابی ویبره گوشی رو عیب‌یابی کنین، اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشین اینه که مطمئن بشین تنظیمات گوشی به‌درستی انجام شده؛ چراکه خیلی از اوقات کاربر سهواً یا عمداً تنظیمات گوشی رو طوری تغییر داده که ویبره غیرفعال شده. به همین دلیل توصیه میشه ابتدا به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و مطمئن بشین که حالت ویبره برای تماس‌ها، اعلانات، هشدار و… غیرفعال نشده باشه.

تو گوشی‌های مختلف این تنظیمات در مسیر متفاوتی قرار داره اما معمولاً در قسمت تنظیمات صدا می‌تونین گزینه مربوط به فعالسازی ویبره رو پیدا کنین.

تنظیمات ویبره گوشی اندروید و آیفون

آسیب فیزیکی

یکی دیگه از دلایل خرابی ویبره گوشی آیفون یا اندروید، آسیب فیزیکی به موتور ویبره است. این آسیب می‌تونه به شکل ضربه، فشار و یا نفوذ آب به موتور ویبره گوشی باشه که باعث اختلال در عملکرد موتور ویبره میشه. همچنین قرار گرفتن دستگاه در معرض حرارت بیش از حد می‌تونه به قطعات داخلی موبایل ازجمله موتور ویبره آسیب وارد کنه.

خرابی موتور ویبره گوشی

در بعضی موارد نیز موتور ویبره بر اثر دلایلی مثل فرسودگی و یا استفاده نکردن از گوشی برای مدت طولانی، دچار خرابی میشه و عملکرد اولیه خودش رو از دست میده. خرابی موتور ویبره می‌تونه باعث بشه که ویبره اصلاً کار نکنه و یا با شدت کم کار کنه.

راه‌های رفع مشکل ویبره گوشی

برای رفع خرابی ویبره گوشی اندروید یا آیفون می‌تونین از این راهکارها استفاده کنین:

بررسی تنظیمات ویبره

ابتدا قبل از باز کردن گوشی، مطمئن بشین که قابلیت ویبره از طریق تنظیمات گوشی غیرفعال نشده باشه. برای این کار به تنظیمات گوشی مراجعه کرده، ویبره رو برای انواع زنگ‌ها و هشدارها فعال کنین و سپس با کوک کردن ساعت گوشی و یا زنگ زدن به گوشی تست کنین که آیا موتور ویبره واقعاً از کار افتاده یا نه. در صورتی که اطمینان حاصل کردین علت کار نکردن ویبره از تنظیمات گوشی نیست، به سراغ راهکارهای بعدی برین.

تعمیر موتور ویبره

  • همونطور که اشاره کردیم موتور ویبره در گوشی‌های اندروید و آیفون ساختار پیچیده‌ای نداره و یه موتور آرمیچری هست که پره آرمیچر اون به شکل نصفه طراحی شده. دلیل این امر اینه که پره نصفه باعث میشه موقع فعال شدن موتور، آرمیچر به یه سمت لنگر بندازه و همین امر باعث لرزش گوشی بشه.
  • موتورهای ویبره در گوشی‌های اندروید به شکل‌های مختلفی طراحی شدن و تنوع بالایی دارن؛ اما در گوشی‌های آیفون این موتور در یه محفظه بسته قرار گرفته که پره آرمیچر اون دیده نمیشه.
  • برای تست موتور، ابتدا اون رو از برد گوشی جدا کنین. این موتور دو قطب داره و فرقی نداره که مثبت یا منفی منبع تغذیه رو به کدوم قطب بدین. تنها اتفاقی که در صورت برعکس کردن قطب‌ها میفته اینه که جهت چرخش موتور عوض میشه اما آسیبی به اون وارد نمیشه.

تعمیر ویبره گوشی

  • توصیه میشه برای جلوگیری از آسیب به موتور،‌ اون رو با ولتاژ ۲ ولت تست کنین و ببینین که آیا موتور می‌چرخه و لرزش ایجاد میکنه یا نه.
  • در صورت خراب بودن موتور، بعد از وصل کردن منبع تغذیه موتور کار نمی‌کنه. برای تعمیر موتور، می‌تونین از تینر ۱۰۰۰۰ استفاده کنین؛ به این شکل که با سرنگ چند قطره از تینر رو درون موتور ویبره بریزین تا موتور رو تمیز کنه. سپس این‌بار با ولتاژ ۳ ولت موتور رو تست کنین و در صورتی که موتور کار کرد، چند دور در دو جهت مختلف موتور رو به چرخش در بیارین تا تینر به‌خوبی درون موتور پخش بشه.
  • اگر با این ترفند هم موتور راه نیفتاد، پس بهتره موتور رو کلاً تعویض کنین. هرچند توصیه میشه در صورت امکان، حتی اگر این ترفند هم جواب داد، باز هم موتور ویبره رو تعویض کنین؛ چراکه در اکثر اوقات بعد از سرویس موتور ویبره با روش مذکور، باز هم بعد از مدت نسبتاً کوتاهی موتور دچار مشکل میشه و امکان خرابی مجدد اون وجود داره.

نکات تعمیر ویبره گوشی

  1. موتورهای ویبره در گوشی‌های اندروید و ایفون تفاوت چندانی از نظر ساختار و عملکرد ندارن. در هردو از موتورهای آرمیچری استفاده شده که هنگام روشن شدن به دلیل طراحی خاص پره آرمیچر، لرزش ایجاد می‌کنن.
  2. موتور ویبره IC جداگانه نداره و به شکل مستقیم به خود آی سی تغذیه وصل میشه. گاهی اوقات ممکنه سر راه موتور تا آی سی تغذیه بسته به مدل گوشی، از فلت و یا سلف برای محافظت از موتور ویبره استفاده بشه.
  3. فلت یا سلف موتور ویبره معمولاً نمی‌سوزه و نیازی به تعمیر نداره؛ مگر اینکه حین تعمیر اشتباهی صورت بگیره و به سلف یا فلت آسیب وارد بشه.
  4. در مدل‌هایی که موتور ویبره دارای فلت هست، می‌تونین علاوه‌بر تعویض موتور ویبره موبایل، فلت مربوطه رو هم عوض کنین.
  5. همونطور که گفته شد، برای تست موتور ویبره گوشی، اول اون رو از برد گوشی جدا کنین.
  6. موتور ویبره دو قطب داره و تفاوتی نمیکنه که مثبت یا منفی منبع تغذیه رو به کدوم قطب وصل کنین.
  7. برای آسیب نرساندن به موتور ویبره بهتره که‌ اون رو با ولتاژ کم تست کنین.

تعمیر اصولی ویبره موبایل

سؤالات متداول

چه چیزی باعث خرابی ویبره گوشی میشه؟

خرابی ویبره می‌تونه به‌دلیل خرابی خود موتور ویبره، نفوذ آب یا رطوبت به درون گوشی، ضربه خوردن یا سقوط گوشی از ارتفاع، قرار گرفتن گوشی در معرض حرارت بیش از حد و یا کار نکردن گوشی برای مدت طولانی رخ بده.

آیا تعمیر ویبره موبایل ممکنه؟

بله؛ در اکثر اوقات موتور ویبره قابل تعمیره و با استفاده از روشی که در این مطلب توضیح دادیم، می‌تونین موتور رو تست و سرویس کنین. البته باتوجه به هزینه نسبتاً پایین موتور ویبره، توصیه میشه موتور معیوب رو با یه موتور سالم و نو تعویض کنین تا از تکرار مجدد مشکل جلوگیری بشه.

چرا ویبره گوشیم کار نمیکنه؟

گاهی اوقات کار نکردن ویبره گوشی صرفاً به‌دلیل فعال نبودن قابلیت ویبره از بخش تنظیمات رخ میده. برای حل این مشکل کافیه به تنظیمات صدا و ویبره در گوشی رفته و مطمئن بشین که تنظیمات ویبره فعاله. در صورت فعال بودن این قابلیت، اون‌وقت ممکنه خود موتور ویبره دچار ایراد شده باشه که دیگه باید برای تعمیر یا تعویض موتور ویبره بررسی‌های لازم انجام بگیره.

خرابی ویبره گوشی

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

ویبره یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده کاربردی در گوشی‌ محسوب میشه که از همون اولین نسل تلفن‌های همراه تاکنون وجود داشته. ویبره به‌وسیله یه موتور آرمیچری در گوشی ایجاد میشه که گاهی اوقات ممکنه این موتور بر اثر دلایل گوناگون که در این مطلب هم بهشون پرداختیم، دچار خرابی بشه و در نتیجه ویبره گوشی از کار بیفته.

در این مطلب به‌طور مفصل بررسی کردیم که چه عواملی ممکنه این مشکل رو به‌وجود بیاره و در صورت کار نکردن ویبره گوشی اندروید و یا آیفون، چه راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود داره. در صورتی که اطمینان حاصل شد که کار نکردن ویبره بر اثر تنظیمات گوشی نیست، اون‌وقت باید به سراغ راهکارهای اساسی مثل تعمیر و یا تعویض موتور ویبره رفت تا دوباره همه چیز به حالت اولیه برگرده.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه تعمیر موتور ویبره گوشی دارین، می‌تونین نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات