خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

دکمه پاور گوشی کلیدیست که با فشردنش برای 5 ثانیه، جریان الکتریکی رو به آی سی سی پی یو _برای روشن کردن برد گوشی_، ارسال میکنه؛ به بیان ساده‌تر، باعث روشن خاموش شدن گوشی میشه. البته که کلید پاور باتوجه به مدت زمانی که نگه داشته میشه، میتونه دستورات مختلفی رو اجرا کنه.

همچنین قابلیت‌هایی مثل قفل و باز شدن گوشی هم با همین دکمه انجام میشه و ازین‌رو این کلید کوچیک یکی از مهم‌ترین قطعات موبایل به حساب میاد که در صورت خرابی، عملکرد گوشی رو تحت‌تأثیر قرار میده. تو این مطلب ضمن بیان نکات و راهکارهای تعمیر دکمه پاور گوشی برای مدل‌های مختلف، دلایل خرابی دکمه پاور گوشی رو هم بررسی می‌کنیم.

دلایل خرابی دکمه پاور گوشی

مانند هر نوع خرابی دیگری که برای تلفن‌های هوشمند پیش میاد،‌ خرابی دکمه پاور موبایل هم بر اثر اتفاقات مختلف ممکنه بوجود بیاد. ازجمله این اتفاقات شامل موارد زیر میشه:

  • آسیب فیزیکی

یکی از رایج‌ترین عوامل خرابی دکمه پاور، آسیب فیزیکی وارده به دکمه است. این آسیب می‌تونه بر اثر یه ضربه ناگهانی مثل سقوط گوشی از ارتفاع رخ بده و یا اینکه به دلیل فشار بیش از حد موقع استفاده از دکمه، خود دکمه و یا اتصالات داخلی اون دچار مشکل بشن و عملکردشون با مشکل مواجه بشه.

نفوذ آب یا رطوبت هم می‌تونه باعث از کار افتادن دکمه پاور بشه. مانند هر قطعه الکترونیکی دیگه، دکمه پاور نیز به‌شدت در برابر رطوبت حساسه و در صورتی که حتی قطره‌ای آب به درون این دکمه نفوذ کنه، می‌تونه باعث خرابی جدی این دکمه بشه.

خرابی دکمه پاور گوشی به علت آسیب فیزیکی

  • آلودگی

در بعضی موارد، گردوغبار یا پرز به قسمت‌های باز گوشی مثل محل قرارگیری دکمه‌ها، پورت شارژ و… نفوذ میکنه و مشکلاتی مثل کار نکردن دکمه پاور رو بوجود میاره. خوشبختانه تو این موارد نیاز به تعمیر اساسی نیست و صرفاً با تمیز کردن گوشی و خارج کردن پرز‌های اطراف دکمه پاور، مشکل حل میشه.

  • مشکل در سخت افزار

دکمه پاور در اکثر گوشی‌های رایج بازار، ساختار مشابهی داره و از یک یا چند دکمه که به‌وسیله فلت به برد متصله تشکیل شده. گاهی اوقات یکی از این قطعات یعنی خود دکمه و یا فلت اون دچار خرابی میشه که در نتیجه این اتفاق، دکمه پاور یا کار نمیکنه و یا باید با فشار بیش از حد اون رو فعال کرد.

  • مشکلات نرم افزاری

مشکلات و باگ‌های نرم افزاری به‌ندرت باعث از کار افتادن دکمه پاور میشه؛ اما احتمالش صفر نیست. ممکنه بر اثر آپدیت‌های جدید و یا آلوده شدن گوشی به ویروس و بدافزار، برخی عملکردهای اون ازجمله کارکرد دکمه پاور با مشکل مواجه بشه.

راه‌های رفع مشکل خرابی دکمه پاور گوشی

کمپانی‌های سازنده تلفن همراه از مدل‌های متفاوتی از دکمه پاور استفاده می‌کنن؛ البته همونطور که بالاتر اشاره کردیم، ساختار و نحوه کار کلی این کلید‌ها مشابه همه و چیز پیچیده‌ای نداره. در اینجا روش تعمیر دکمه پاور گوشی برای انواع برندها رو توضیح میدیم:

  • تعمیر دکمه پاور چند پایه

این نوع از دکمه‌های پاور معمولاً روی برد لحیم شدن و برای تعمیر اونا باید دکمه خراب رو با استفاده از هیتر جدا کرد و دکمه جدید رو سر جای اون لحیم کرد. البته در بعضی مدل‌های قدیمی‌تر که دکمه به جای لحیم شدن روی برد با استفاده فلت به برد وصله، تعویض دکمه جواب نمیده؛ چراکه مشکل از فلت گوشی هست. در نتیجه باید فلت کاملاً عوض بشه تا دوباره دکمه پاور قابل استفاده باشه.

در این مدل از دکمه‌ها، یه فلت نازک زیر دکمه‌های پاور و ولوم قرار داره که روی اون دایره‌های اتصال دهنده جای گرفتن. بعد از تست کردن اتصالات و پیدا کردن خرابی، کل فلتی که دکمه‌های پاور و ولوم به اون متصله از گوشی جدا شده و با یه فلت جدید و سالم تعویض میشه.

همچنین لازم به ذکره که گاهی اوقات کلید و فلت مشکلی ندارن اما باز هم دکمه پاور به‌خوبی کار نمیکنه. در این موارد خرابی دکمه پاور به دلیل اختلال در اتصال پایه‌های کلید با آی سی مربوطه رخ داده. برای حل این مشکل، باید مسیر کلید تا آی سی موبایل با دقت مورد بررسی قرار بگیره تا مشکل شناسایی و رفع بشه.

تعمیر دکمه پاور گوشی

  • تعمیر دکمه پاور ترکیبی

نوع دیگری از دکمه‌های پاور در گوشی‌های جدید مثل برخی از مدل‌های سامسونگ وجود داره که ترکیبی از دو نوع بالاست. یعنی هم دکمه‌های شاسی و هم فلت یکسره داره. برای بررسی این دسته از دکمه‌های پاور، ابتدا باید برد گوشی باز بشه و بعد عملکرد شاسی دکمه پاور مورد بررسی قرار بگیره.

گاهی اوقات ممکنه مشکل صرفاً از خود شاسی باشه که به‌راحتی قابل جداسازی و تعویضه. البته از اونجایی که فلت کلید قیمت زیادی نداره، اکثر تعمیرکاران ترجیح میدن به جای تعویض شاسی، کل فلت رو عوض کرده و مشکل رو به شکل ریشه‌ای برطرف کنن.

نکات تعمیر دکمه پاور گوشی

در انتها مهم‌ترین نکاتی رو که موقع تعمیر دکمه پاور گوشی باید بهش توجه کنین با هم مرور می‌کنیم:

  1. گاهی اوقات ابعاد غیراستاندارد قاب گوشی باعث میشه تا دکمه پاور یا ولوم به‌خوبی کار نکنه. بنابراین بهتره قبل از باز کردن گوشی، این احتمال رو هم در نظر بگیرین و مطمئن بشین که مشکل از خود دکمه است و نه قاب گوشی.
  2. اگرچه مدل‌های مختلفی از دکمه پاور وجود داره، اما ویژگی‌های اصلی این سیستم در همه گوشی‌ها شبیه به همه. با استفاده از نکات آموزشی همین مطلب شما قادر خواهید بود تا تقریباً تمام انواع دکمه‌های پاور معیوب رو تعمیر و یا تعویض کنین.
  3. در مدل‌هایی که دکمه‌ها به‌وسیله فلت یکسره به هم متصل هستن، هنگام باز کردن این فلت باید دقت و ظرافت زیادی به خرج بدین تا آسیبی به قطعات کناری اونا وارد نشه.

تعمیر دکمه پاور گوشی

سؤالات متداول

چرا دکمه پاور گوشی کار نمی‌کنه؟

خرابی دکمه پاور گوشی معمولاً بر اثر آسیب فیزیکی ایجاد میشه. فشار دادن بیش از حد دکمه موقع خاموش و روشن کردن و یا ضربه خوردن گوشی، ازجمله عوامل رایج خرابی این دکمه هست. علاوه‌بر اون، شاسی دکمه پاور ممکنه به مرور زمان از جای خودش خارج بشه و یا دچار استهلاک بشه که هر دوی این موارد می‌تونه خرابی دکمه پاور رو در پی داشته باشه.

هزینه تعمیر دکمه پاور گوشی چقدره؟

هزینه تعمیر یا تعویض دکمه پاور گوشی به نوع گوشی و میزان خرابی اون بستگی داره. گاهی اوقات خرابی صرفاً به دلیل رسوب آلودگی اطراف کلید رخ داده که با یه پاکسازی ساده مشکل رفع میشه اما گاهی اوقات نیاز به بررسی دقیق برای تعویض یا تعمیر قطعه هست. طبیعیه که اجرای تعمیرات اساسی‌تر هزینه بیشتری به همراه داره و نمیشه یه رقم ثابت رو برای این خدمات در نظر گرفت.

آیا دکمه پاور گوشی قابل تعمیره؟

بله؛ در صورت خرابی دکمه پاور میشه این دکمه حساس و مهم رو تعمیر کرد. در مواردی ممکنه مشکل از شاسی کلید باشه که با تعویض کلید با یه کلید نو و سالم مشکل برطرف میشه. گاهی اوقات نیز به دلیل قیمت نه چندان بالای فلت کلیدها، توصیه میشه تا در صورت خرابی، فلت با یه فلت جدید و سالم تعویض بشه.

خرابی دکمه پاور گوشی

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب آموزش تعمیر دکمه پاور گوشی به بررسی عوامل خرابی دکمه پاور گوشی و راه‌های تعمیر کلید پاور پرداختیم. دکمه پاور یا دکمه روشن خاموش، دکمه‌ای هست که دستور آغاز کار و یا خاموشی گوشی رو صادر میکنه و به نوعی یکی از قسمت‌های حیاتی گوشی محسوب میشه که در صورت خرابی، استفاده از گوشی برای کاربر خیلی سخت خواهد شد.

خوشبختانه تعویض یا تعمیر دکمه پاور در مدل‌های مختلف برای تعمیرکاران حرفه‌ای کار پیچیده‌ای نیست و با انجام فرآیند عیب‌یابی و سپس تعمیر یا تعویض قطعات معیوب، مشکل قابل رفعه. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات