خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 17 شهریور 1403 به‌روز می باشد

باتری گوشی آیفون به شکل طبیعی از شب تا صبح چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد شارژ کم می‌کنه. اگر برنامه‌ای تو این مدت در حال فعالیت باشه و یا فایلی برای دانلود گذاشته شده باشه، این مقدار بیشتر هم میشه. اما اگر کاربر هیچ کاری با گوشی انجام نمیده و باز هم از شب تا صبح باتری گوشی بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد خالی میشه و این اتفاق مدام در حال رخ دادنه، اون‌وقت ممکنه مشکلی برای باتری یا گوشی به‌وجود اومده باشه.

تو این مطلب دلایل خالی شدن باتری آیفون از شب تا صبح و راه‌های رفع اون رو بررسی می‌کنیم تا اگر با این مشکل روبرو شدین،‌ بتونین به‌راحتی اون رو بررسی و حل کنین.

شارژ کردن باتری آیفون

علت خالی شدن باتری آیفون از شب تا صبح

قبل از هر چیز دوباره تأکید می‌کنیم که اگر در طول شب گوشی آیفون بین ۵ تا ۱۰ درصد شارژ از دست میده، کاملاً طبیعیه و جای نگرانی نیست؛ حتی اگر از گوشی استفاده نشه، خود روشن موندن گوشی نیازمند صرف انرژیه و به همین دلیل بعد از چند ساعت، کمی از شارژ باتری کاسته میشه.

خب حالا بریم سراغ اصل مطلب؛ اگر باتری گوشی ایفون تقریباً همیشه بیشتر از ۱۵ درصد شارژ در طول شب خالی می‌کنه، یکی از عوامل زیر ممکنه دلیل رخ دادن این اتفاق باشه:

1. دانلود فایل آپدیت iOS

یکی از رایج‌ترین دلایل خالی شدن باتری گوشی ایفون از شب تا صبح، دانلود خودکار فایل‌های آپدیت سیستم عامل گوشی یعنی iOS هست. این فایل‌ها حجم چند گیگی دارن و باتوجه به سرعت اینترنت، دانلود اونا ممکنه چندین ساعت طول بکشه که در نتیجه گوشی انرژی زیادی رو صرف دانلود و ذخیره‌سازی این فایل‌ها می‌کنه. معمولاً دانلود و آپدیت iOS به شکل پیش‌فرض تو ساعت خواب کاربر انجام میشه و به همین دلیل ممکنه یه روز صبح بعد از بیدار شدن ببینه بخش بزرگی از شارژ باتری گوشیش تموم شده.

آپدیت سیستم عامل آیفون

2. آپدیت اپلیکیشن‌های نصب شده

اگر آپدیت خودکار برای اپلیکیشن‌های آیفون فعال شده باشه، این اپلیکیشن‌ها زمانی که به وای فای وصل هستن شروع به آپدیت خودکار می‌کنن. مثل مورد قبل، این مورد هم در ساعات فعال نبودن گوشی یعنی ساعات خواب شبانه انجام میشه و بخش قابل‌توجهی از باتری رو مصرف می‌کنه؛ مخصوصاً اگر کاربر این قابلیت رو برای تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها فعال کرده باشه.

آپدیت برنامه های گوشی ایفون

3. روشن بودن وای فای یا اینترنت سیم کارت

اکثر ما عادت کردیم قبل از خواب تو شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذار کنیم و بعد بدون خاموش کردن اینترنت، بخوابیم. روشن بودن اینترنت یکی دیگه از دلایل کم شدن باتری گوشی آیفون از شب تا صبح هست؛ به‌خصوص اگر از دیتای سیم کارت استفاده بشه. اما حتی اگر از وای فای هم استفاده میشه،‌ توصیه می‌کنیم برای افزایش عمر مفید باتری گوشی، وقتی که نیازی به اینترنت نیست، اتصال وای فای قطع بشه.

4. فعال بودن قابلیت‌های پرمصرف

قابلیت‌هایی مثل لوکیشن، هات اسپات و… جزو قابلیت‌هایی هستن که سهم بزرگی تو مصرف شارژ گوشی دارن و فعال بودن دائمی اونا باعث میشه باتری آیفون با سرعت بیشتری خالی بشه. بنابراین هنگام شب و زمانی که از این قابلیت‌ها استفاده‌ای نمیشه، حتماً باید این قابلیت‌ها غیرفعال بشن تا باتری گوشی تا صبح خالی نشه.

قابلیت های پر مصرف در گوشی آیفون

5. فعال بودن نوتیفیکیشن‌ها

فعال بودن Push Notifications برای یه اپلیکیشن یعنی اینکه نوتیفیکیشن‌های اون اپ، صفحه گوشی رو روشن می‌کنن و روی لاک اسکرین نشون داده میشن. با هربار روشن و خاموش شدن صفحه، بخشی از باتری مصرف میشه و وقتی این نوع از نوتیفیکیشن‌ها برای تعداد زیادی اپلیکیشن فعال شده باشه، طبیعیه که تو طول شب و یا حتی روز درصد قابل‌توجهی از باتری گوشی صرف نشون دادن این اعلان‌ها بشه.

فعال بودن قابلیت دریافت نوتیف برنامه ها در آیفون

6. برنامه‌های باز در بک‌گراند

باز بودن برنامه‌ها در بک گراند گوشی حتی زمانی که واردشون نشیم، باتری موبایل رو مصرف می‌کنه؛ چراکه وقتی این برنامه‌ها باز هستن، مدام در حال آپدیت اطلاعاتند و برای این کار از انرژی باتری گوشی تغذیه می‌کنن. پس بهتره چه قبل از خواب و چه در طول روز، برنامه‌های اضافی که از اونا استفاده‌ای نمیشه، بسته باشه.

برنامه های باز در بک گراند آیفون

7. فرسودگی باتری

باتری‌های لیتیومی به شکل طبیعی دچار فرسودگی میشن و این اتفاق معمولاً بعد ۳ تا ۵ سال استفاده از باتری رخ میده. یکی از علائم فرسودگی باتری، خالی شدن شارژ به‌دلیل کاهش ظرفیت باتریه. در نتیجه اگر گوشی تو طول شب بیشتر از چیزی که باید شارژ خالی می‌کنه،‌ یکی از دلایلش می‌تونه فرسودگی باتری آیفون باشه. پس اگر این احتمال رو میدین که باتری گوشی مشکل پیداکرده، لازمه بررسی‌های دقیق رو انجام بدین و اون رو با یه باتری باکیفیت تعویض کنین.

همچنین بخوانید:

8. آنتن‌دهی ضعیف

وقتی آنتن‌دهی ضعیف باشه، گوشی انرژی بیشتری صرف می‌کنه تا اتصال با کیفیت رو برقرار نگه داره. به همین دلیل قرار داشتن در نقاطی که آنتن‌دهی موبایل در اونجا ضعیفه، مصرف باتری رو کمی افزایش میده.

آنتن دهی ضعیف گوشی

راه‌های رفع مشکل خالی شدن باتری ایفون از شب تا صبح

حالا که با دلایل اصلی کم شدن باتری آیفون از شب تا صبح آشنا شدیم، به این بپردازیم که چطور میشه جلوی این اتفاق رو گرفت و ماندگاری باتری رو افزایش داد:

1. غیرفعال کردن قابلیت‌های پرمصرف

قابلیت‌هایی مثل بلوتوث، وای فای، نت سیم کارت، هات اسپات و… همگی در مصرف باتری گوشی مؤثر هستن و به انرژی قابل‌توجهی نیاز دارن. موقع خواب، تقریباً به هیچ‌کدوم از این قابلیت‌ها نیازی نیست؛ پس بهتره این موارد قبل خواب خاموش بشن تا جلوی مصرف اضافه باتری گرفته بشه.

2. مدیریت اپلیکیشن‌ها

بررسی کنین که کدوم اپلیکیشن‌ها به قابلیت‌های پرمصرف مثل خدمات لوکیشن دسترسی دارن و در صورت امکان، اونا رو محدود کنین تا فقط زمانی که اپلیکیشن باز هست، از این قابلیت‌ها استفاده بشه. برای این کار به قسمت Privacy & Security در تنظیمات گوشی رفته و گزینه Location Services رو انتخاب کنین و از اونجا سطح دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف رو مدیریت کنین.

قابلیت استفاده از لوکیشن برای برنامه های آیفون

3. غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها

گفتیم که دریافت نوتیف‌های زیاد باعث روشن و خاموش شدن صفحه گوشی هنگام خواب میشه و تو درصد خالی شدن شارژ مؤثره. برای جلوگیری از این اتفاق، نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری رو خاموش کنین و فقط نوتیفیکیشن‌هایی که اولویت دارن و نباید از دست برن رو در حالت Push Notifications قرار بدین.

غیر فعال بودن قابلیت دریافت نوتیف برنامه ها در آیفون

4. برگرداندن صفحه گوشی به سمت زمین

اگر به هر دلیلی نخواسته باشیم نوتفیکیشن‌های گوشی ایفون رو محدود کنیم، باز هم راهی برای کاهش مصرف باتری در طول شب وجود داره. اون راه اینه که صفحه گوشی طوری قرار بگیره که به سطح زمین، میز یا تخت چسبیده باشه. در این حالت، حتی زمانی که نوتیفیکیشن دریافت بشه، صفحه گوشی روشن نمیشه و از مصرف باتری جلوگیری به عمل میاد.

برعکس گذاشتن گوشی آیفون برای جلوگیری از خالی شدن باتری آیفون از شب تا صبح

5. غیرفعال کردن آپدیت‌ها

مطمئن بشین که اپلیکیشن‌های گوشی به شکل خودکار آپدیت نمیشن یا حداقل فقط اپلیکیشن‌هایی که مورد نیاز هست، می‌تونن به شکل خودکار فایل آپدیت رو دانلود کنن. با این کار تعداد اپلیکیشن‌هایی که شبانه اقدام به دانلود آپدیت می‌کنن کمتر میشه و باتری کمتری مصرف خواهد شد.

غیرفعال کردن آپدیت و دانلود خودکار برنامه ها در آیفون

6. فعال کردن حالت Low Power

حالت Low Power برای صرفه‌جویی در مصرف باتری طراحی شده. با فعال کردن این حالت، بسیاری از قابلیت‌های گوشی غیرفعال میشه تا مصرف باتری کمتر بشه. از اونجایی که در طول شب از گوشی استفاده نمیشه، قاعدتاً به این قابلیت‌ها نیاز نیست و با فعال کردن حالت Low Power میشه در مصرف باتری صرفه‌جویی کرد.

فعال کردن حالت Low Power در گوشی آیفون

7. فعال کردن حالت پرواز

فعال کردن حالت پرواز به‌خصوص در مکان‌هایی که آنتن‌دهی ضعیفه، می‌تونه مصرف باتری رو خیلی کاهش بده. همونطور که بالاتر گفتیم آنتن‌دهی ضعیف باعث میشه تا گوشی انرژی بیشتری صرف پیدا کردن سیگنال کنه و باتری مصرف بشه. با فعال بودن حالت پرواز، گوشی دیگه نیازی به سیگنال نداره و انرژیش رو از دست نمیده.

حالت پرواز گوشی

8. چک کردن سلامت باتری

در آخر اگر اقدامات بالا رو انجام دادین و باز هم باتری گوشی همچنان با سرعتی غیرعادی در طول شب خالی میشه، به احتمال زیاد مشکل از باتریه. درصد سلامت باتری رو چک کنین و اگر به زیر ۷۵٪ رسیده بود، بهتره به فکر تعویض باتری باشین. باتری‌ همه گوشی‌های هوشمند بعد از چند سال استفاده فرسوده میشن و ظرفیت شارژ اونا پایین میاد که به دنبال اون سرعت خالی شدن باتری هم افزایش پیدا میکنه.

سلامت باتری ایفون

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

به‌طورکلی خالی شدن باتری آیفون یا آیپد از شب تا صبح، یه اتفاق طبیعیه البته به شرطی که میزان خالی شدن بین ۵ تا ۱۰ درصد باشه. اگر گوشی آیفون بیشتر از این مقدار در طول شب باتری خالی می‌کنه، ممکنه دلیل خاصی داشته باشه که قابل حله. تو این مطلب ۸ دلیل رایج که باعث خالی شدن شارژ آیفون در طول شب میشه رو بررسی کردیم و همچنین دیدیم که چطور میشه این دلایل رو شناسایی و رفع کرد. البته اگر شما هم مورد دیگه‌ای مدنظرتون هست، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات