خرید از سایت صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌‌پذیر است

تفاوت هدفون، هدست و هندزفری

مقایسه هدفون و هدست | ایرباد و ایرفونز

آخرین به‌روزرسانی 18-01-1403

شاید تا حالا واستون این سؤالات پیش اومده باشه که: مهم‌‌ترین فرق هدفون با هدست چیه؟! تفاوت هندزفری با ایرباد که ازجمله پرکاربردترین لوازم جانبی موبایل هم هستن، در چه مواردیه؟! هنگام خرید هندزفری و هدست و هدفون چجوری باید تشخیص بدیم کدوم برامون مناسب‌تره؟! و… . ما در اینجا به‌طور مفصل به بررسی تفاوت هدفون، هدست و هندزفری می‌پردازیم و مزایا، معایب و کاربرد هرکدوم رو هم بهتون میگیم تا مناسب‌ترین محصول رو برای خرید انتخاب کنین.

تفاوت هدفون و هدست

ابتدا از تفاوت هدفون با هدست شروع می‌کنیم. با اینکه از نظر خیلی افراد این دو گجت شبیه به هم هستن؛ ولی یه تفاوت اساسی دارن؛ درسته! تفاوت این دو به‌خاطر میکروفونه. هدست، میکروفون داره ولی هدفون نداره؛ از این‌رو استفاده از هدفون برای کارهایی مثل شنیدن موسیقی و بازی کردن، حس و تجربه شنیداری بهتری به شنونده میده.

تفاوت هدست و هدفون

همچنین از نظر کیفیت صدا هم، هدفون قطعاً کیفیت بیشتری داره چون تمرکزش روی صدای باکیفیته؛ ولی هدست به‌خاطر میکروفونی که همراه اون هست، برای مکالمه و مواردی نظیر: پاسخگویی به درخواست‌های تلفنی، گزارش کردن یه بازی و… مناسبه.

تفاوت کیفیت صدای هدفون و هدست

هدست طوری طراحی شده که فقط روی گوش قرار میگیره و کامل گوش رو پوشش نمیده. ولی شاید بگین پس اون هدفونای بزرگی که دور گوش رو میگیره و میکروفون داره اسمش چیه؟ به این مدل هدست‌ها، هدست گیمینگ میگن. این مدل، تقریباً ترکیبی بین هدفون و هدسته که بیشترین کاربردش برای بازی کردنه؛ چون کسایی که آنلاین بازی میکنن، هم میخوان صدای خوبی بشنون و هم میخوان با هم‌تیمیشون صحبت کنن.

هدست گیمینگ

انواع هدفون

  • هدفون رو گوشی و دور گوشی

خب حالا که فرق بین هدفون و هدست رو توضیح دادیم، بهتره انواعشون رو هم معرفی کنیم. هدفونا از نظر شکل گوشی به دو دسته تقسیم میشن: هدفون رو گوشی و هدفون دور گوشی. هدفون رو گوشی شبیه به هدسته ولی میکروفون نداره. این نوع هدفونا سبک هستن و خیلی راحت میشه اونا رو جا‌به‌جا کرد. کیفیت صداشون هم متوسط رو به بالاست؛ اما چون فقط روی گوش رو میگیرن، صداهای محیط و اطراف کمی شنیده میشه. ولی هدفونای دور گوشی طوری طراحی شدن که کاملاً گوش رو احاطه میکنن تا صدای بیرونی وارد نشه و بتونیم صدایی که هدفون پخش میکنه رو به‌خوبی بشنویم؛ دقیقاً مثل اینه که دوتا اسپیکر رو گوش‌هامون گذاشته باشیم!

هدفون رو گوشی و دور گوشی

  • هدفون پشت باز و پشت بسته

برای هدفونا دو دسته دیگه هم وجود داره: پشت باز و پشت بسته که منظور از باز و بسته بودن، امکان عبور صدا از گوشی‌های هدفونه. یعنی اگر با هدفون پشت باز آهنگ گوش کنیم، می‌تونیم صدای محیط رو بشنویم و کسایی که اطرافمون نشستن، صدایی که از هدفون پخش میشه رو میشنون؛ ولی تو هدفون پشت بسته، یا شدت این موارد خیلی کمه و یا کلاً صدایی رد نمیشه. همچنین هدفونای پشت بسته همه‌جا قابل‌استفاده هستن و بازار پرفروشی هم دارن.

هدفون‌های پشت باز بیشتر برای گوش دادن حرفه‌ای و میکس و مستر کردنه که پشت باز بودنش باعث میشه صدای طبیعی شبیه به صدای اسپیکر توی محیط واقعی شنیده بشه. از این هدفونا معمولاً تو استودیو یا جاهای ساکت استفاده میشه که شنونده اذیت نشه.

هدفون پشت باز و پشت بسته

انواع هدست

هدست‌ها هم مثل هدفونا، دو نوع دارن: یا دو گوشی دارن و یا تک گوشین. هدست تک گوشی، یه قطعه پلاستیکی داره که اون طرف سر قرار میگیره و می‌تونین تو عکس دقیق‌تر این تفاوت رو مشاهده کنین.

هدست تک گوش و دو گوش

تفاوت ایربادز و هندزفری (ایرفونز)

حالا میریم سراغ مقایسه ایربادز و ایرفونز. بزرگترین تفاوت این دو به نحوه قرار گرفتنشون تو گوش مربوط میشه. ایرفونز که عموماً با نام هندزفری شناخته میشه، در قسمت ابتدایی گوش قرار میگیره ولی ایربادزها با داشتن قسمتای پلاستیکی که صدا از اون قسمت خارج میشه، بیشتر وارد گوش میشن.

تفاوت صدا هم به‌خاطر همین تفاوت قرارگیری این دو تو گوشه. صدای ایرفونز نسبت به ایربادز، ضعیف‌تر و کم‌کیفیت‌تره و بیس‌هاش قدرت نداره؛ اما قیمت پایین و قابل‌دسترس بودن اون باعث شده که خیلی از افراد از ایرفونز استفاده کنن. اما ایربادز دقیقاً برعکس ایرفونز هست؛ یعنی صدا و بیسش باکیفیته ولی قیمتش یه کم گرونه. اگر جزو کسایی هستین که به دویدن و ورزش کردن عادت دارین، ایربادز گزینه بهتری نسبت به ایرفونزه چون بیشتر داخل گوش نفوذ میکنه و تو حرکت از گوش نمیفته.

تفاوت ایرفونز (هندزفری) و ایرباد

حالا که درباره ایرفونز و ایربادز صحبت کردیم، یه وسیله دیگه هم وجود داره که شبیه این دو هست و به اسم in ear monitors یا iem شناخته میشه. این گجت صوتی شبیه ایربادزه ولی طوری ساخته شده که تجربه‌ای حرفه‌ای‌تر تو موسیقی ارائه میده و درواقع از این گجت بیشتر برای اجراهای زنده موسیقی استفاده میشه.

هندزفری in ear monitors یا iem

نکات مهم هنگام خرید ایرباد و هندزفری

حتماً هنگام خرید ایرپاد و هندزفری به این نکات توجه داشته باشین:

  1. از ایربادز به مدت طولانی استفاده نکنین چون ممکنه به‌خاطر نزدیک بودن بسیار زیاد عامل پخش صدا به پرده گوش، به شنوایی آسیب بزنه.
  2. اکثر ایربادزها به‌خاطر داشتن چندین سایز مختلف بالشتک، می‌تونن برای انواع گوش مناسب باشن؛ ولی ایرفونز به‌علت ثابت بودن سایزش ممکنه برای بعضی گوش‌ها مناسب نباشه و روی سلامت گوش تأثیر بذاره و حتی تو استفاده طولانی‌مدت گوش رو خسته کنه.
همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

به‌طورکلی این گجت‌ها رو می‌تونیم به دو دسته بی‌سیم (بلوتوثی) و باسیم تقسیم‌بندی کنیم؛ ولی ایربادزا دو نسخه بی‌سیم دارن؛ یکی wireless تنها _که این مدل با بلوتوث کار میکنه و گوشیاش با یه سیم به هم وصله_ و true wireless که سیم‌دار نیست و مثل مدل قبلی با بلوتوث به موبایل وصل میشه. همچنین این گجت ها یکسری تفاوت دیگه هم دارن که تو این مطلب مفصل بهشون پرداختیم.

حالا که با این گجت‌ها و تفاوت‌هاشون آشنا شدین، می‌تونین موقع خرید انتخاب دقیق‌تری داشته باشین. البته اگر شما جزو همکاران و فعالان صنف موبایل هستین، می‌تونین انواع این محصولات معرفی شده ازجمله هندزفری باسیم، هندزفزی بی سیم، هدفون و حتی اسپیکر رو در برندهای مختلف با قیمت همکاری از فروشگاه ما خریداری کرده و محصول خود رو هر کجای کشور که باشین دریافت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات