خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد

سوکت شارژ یکی از قطعات موبایل هست که وظیفه انتقال برق از شارژر به باتری گوشی رو بر عهده داره و فرآیند شارژ گوشی رو ممکن میکنه. مانند سایر قطعات، این قطعه هم ممکنه بعد از مدتی استفاده بنا به دلایل مختلف که در ادامه بررسی می‌کنیم، دچار خرابی و نقص در عملکرد بشه.

تو این مطلب به علل خرابی و راه‌های رفع مشکل این قطعه از قطعات موبایل سامسونگ می‌پردازیم تا ببینیم در صورتی که با سوکت شارژ معیوب J5 مواجه شدیم، چطور میشه مشکل رو شناسایی و رفع کرد و برای تعویض سوکت شارژ سامسونگ j5 2016 چه مراحلی رو باید پشت سر گذاشت.

عوامل خرابی سوکت شارژ

با خراب شدن سوکت شارژ، گوشی دیگه شارژ نمیشه و عملاً قابل استفاده نخواهد بود. این مشکل بزرگ تو گوشی‌های مختلف به دلایل گوناگونی ممکنه رخ بده. ازجمله دلایل خرابی سوکت شارژ 2016 j5 مواردیه که در این قسمت به بررسی اونا می‌پردازیم:

آسیب فیزیکی

یکی از دلایل رایج خرابی سوکت شارژ j510 آسیب فیزیکی بر اثر سقوط گوشی از ارتفاع و یا ضربه خوردن یا تحت فشار قرار گرفتن رخ میده. همچنین نفوذ آب به سوکت شارژ می‌تونه خود سوکت و یا مدار شارژ رو از کار بندازه و جلوی شارژ شدن گوشی رو بگیره.

علاوه‌بر این‌ها، فشار بیش از حد موقع وارد کردن کابل شارژر به گوشی باعث میشه تا پین‌های سوکت شارژ به مرور زمان خم و یا شکسته بشه و در نتیجه عملکرد سوکت شارژ با مشکل مواجه بشه. به همین دلیل توصیه میشه موقع وصل یا قطع کردن شارژر از موبایل، این کار با احتیاط انجام بگیره و به شکل ناگهانی و با ضربه شارژر به موبایل وصل نشه؛ همچنین موقع در آوردن شارژر، کابل شارژ کشیده نشه.

مسدود شدن پورت شارژ

در بسیاری از اوقات، خرابی پورت شارژ دلیل فنی خاصی نداره جز اینکه پورت به‌وسیله گرد و غبار و پرز مسدود شده. این آلودگی‌ها باعث میشن تا کابل شارژر با پورت اتصال کامل برقرار نکنه و به دنبال اون شارژ با سرعت آهسته انجام بشه و یا اصلاً انجام نشه. البته اگر به موقع این آلودگی رفع نشه، بعد از مدتی ممکنه پورت شارژ به‌کلی آسیب ببینه و چاره‌ای جز تعویض سوکت شارژ وجود نداشته باشه.

مستهلک شدن پورت شارژ

مانند سایر قطعات موبایل، پورت شارژ هم ممکنه در درازمدت بر اثر استفاده مداوم فرسوده و مستهلک بشه. البته در گوشی‌های باکیفیت این اتفاق دیرتر میفته اما در گوشی‌های میان‌رده مثل سامسونگ J5، نرخ بروز این مشکل بیشتره.

مستهلک شدن پورت شارژ

استفاده از شارژر نامناسب

شارژرهای غیر استاندارد که ولتاژ و آمپر نامناسبی رو به دستگاه منتقل می‌کنن، به روش‌های گوناگون به گوشی آسیب می‌زنن که یکی از اونا خراب کردن پورت شارژه. وقتی ولتاژ بیش از حد به پورت شارژ منتقل بشه،‌ از اونجایی که این پورت برای تحمل این بار طراحی نشده، آسیب جدی می‌بینه و کارایی خودش رو از دست میده. همچنین این شارژرها چون باعث داغی بیش از حد گوشی میشن، ممکنه قطعات مختلف مربوط به شارژ مثل باتری، مدار شارژ و… رو خراب کنن.

راه‌های رفع مشکل خرابی سوکت شارژ

برای رفع مشکل خرابی سوکت شارژ گوشی جی 5 2016، چندین راهکار وجود داره:

خاموش و روشن کردن گوشی

قبل از هرچیز، یک‌بار گوشی رو کامل خاموش و سپس بعد از چند ثانیه روشن کنین؛ چراکه گاهی اوقات مشکل شارژ نشدن گوشی به‌دلیل باگ‌های نرم افزاری رخ میده که با خاموش و روشن شدن گوشی این باگ‌ها رفع میشه. اگر با خاموش روشن کردن گوشی مشکل حل نشد، وقتشه که سراغ راهکارهای دیگه‌ای بریم.

تمیز کردن سوکت شارژ

همونطور که بالاتر گفتیم تجمیع گرد و خاک و پرز در پورت گوشی باعث اختلال در عملکرد کانکتور شارژ j5 میشه. سعی کنین با استفاده از یه جسم ریز و نازک مثل سوزن یا خلال دندون و یا پنس به‌آرومی داخل سوکت شارژ رو تمیز کنین تا اگر گرد و غبار مانع اتصال شارژر به گوشی شده، مشکل برطرف بشه.

تعویض سوکت شارژ

اگر راهکارهای بالا جواب نداد، پس مشکل جدیه و فقط با تعویض کانکتور شارژ j5 مشکل حل میشه. در ادامه مراحل تعویض سوکت شارژ گوشی سامسونگ J510 2016 رو توضیح میدیم.

تعویض سوکت شارژ

مراحل تعویض سوکت شارژ سامسونگ j5 2016

طبیعتاً وقتی برای عوض کردن سوکت شارژ j5 اقدام می‌کنیم که مطمئن باشیم مشکل از شارژر و یا آلودگی سوکت شارژ نیست و خود قطعه کانکتور دچار ایراد شده. برای تعویض کانکتور، از این راهنمای گام به گام استفاده کنین:

1. قاب پشتی گوشی رو باز کرده و باتری رو جدا کنین.

2. پیچ‌های قاب میانی گوشی رو باز کنین.

باز کردن پیچ های قاب میانی گوشی j5

3. حالا برای جدا کردن کامل قاب میانی گوشی، باید چسب قاب رو شل کرد. برای این کار با استفاده از سشوار صنعتی، پد حرارتی، سپراتور و یا هیتر، اطراف ال سی دی گوشی رو حرارت بدین تا به‌تدریج چسب گرم شده و چسبندگیش کم بشه. بعد قاب بازکن رو بین قاب میانی و صفحه نمایش قرار داده و با احتیاط قاب میانی رو از گوشی جدا کنین.

جدا کردن قاب میانی گوشی j5 برای تعویض سوکت شارژ سامسونگ j5 2016

4. حالا پیچ‌های مدار آبی‌رنگ گوشی که سوکت شارژ روی اون قرار گرفته رو باز کنین.

باز کردن پیچ های مدار آبی رنگ گوشی j5

5. مدار رو جدا کرده و روی میز کار قرار بدین. اطراف کانکتور شارژ قطعات حساسی قرار دارن که با استفاده از چسب آلومینیوم یا چسب نسوز قهوه‌ای، روی این قطعات رو بپوشونین تا هنگام لحیم‌کاری برای تعویض کانکتور شارژ j5 آسیب نبینن.

6. برای درآوردن سوکت شارژ معیوب، باید لحیم اون رو ذوب کرد تا سوکت از برد مدار جدا بشه.

جدا کردن مدار گوشی j5

7. بعد از جدا کردن سوکت معیوب، حالا سوکت جدید و سالم رو دقیقاً سر جای مخصوص خودش لحیم کنین و دقت داشته باشین که پین‌های سوکت با پین‌های مدار در یه راستا قرار بگیره.

درآوردن سوکت شارژ معیوب و نصب سوکت شارژ جدید گوشی j5

8. بعد از پایان لحیم کاری، چسب محافظ رو از روی مدار جدا کنین و با استفاده از پارچه تمیز، برد رو پاک کنین.

تمیز کردن برد گوشی j5

9. قبل از بستن قاب میانی، ابتدا مدار رو سر جای خودش قرار داده و باتری رو وصل کنین. حالا با استفاده از یه شارژر سالم تست کنین که آیا سوکت جدید به‌خوبی کار می‌کنه یا نه. در صورت شارژ شدن گوشی، شارژر رو قطع کنین و باتری رو در بیارین.

گرفتن تست اولیه از نحوه شارژ شدن گوشی j510 2016

10. بعد از بستن پیچ‌های مدار، قاب میانی رو هم روی مدار قرار داده و پیچ‌های اون رو هم ببندین.

بستن پیچ های برد و قاب میانی گوشی j5

11. در نهایت باتری گوشی J5 2016 رو هم سر جای خودش قرار داده و گوشی رو کامل ببندین.

نکات حین تعویض سوکت شارژ J5 سامسونگ

  • قبل از اقدام به تعویض سوکت شارژ سامسونگ J5، حتماً گوشی رو با یه شارژر و کابل سالم تست کنین تا مطمئن بشین که مشکل از خود سوکت شارژه و نه شارژر یا کابل اون.
  • هنگام لحیم‌کاری حتماً از چسب محافظ برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر قطعات حساس گوشی استفاده کنین.
  • هنگام حرارت دادن صفحه نمایش برای شل شدن چسب قاب، از حرارت خیلی بالا و یا برای مدت طولانی پرهیز کنین. داغی بیش از حد آسیب جدی به قطعات گوشی وارد میکنه.
  • قبل از بستن گوشی پس از تعویض سوکت شارژ، عملکرد شارژ شدن گوشی رو حتماً تست کنین.

تعمیر خرابی کانکتور شارژ گوشی j5

سؤالات متداول

هزینه تعویض سوکت شارژ سامسونگ j5 چقدره؟

هزینه تعویض سوکت شارژ باتوجه به کیفیت قطعه تعویضی و خدمات ارائه شده توسط مرکز تعمیرات موبایل تعیین میشه.

آیا تعویض سوکت سامسونگ J5 ممکنه؟

بله؛ در صورت خرابی قطعه سوکت شارژ می‌تونین این قطعه رو تعویض کنین.

چرا سوکت شارژ سامسونگ J5 خراب میشه؟

سوکت شارژ گوشی‌های موبایل بنا به دلایلی مثل ضربه فیزیکی، نفوذ آب، نامناسب بودن شارژر و یا آلودگی بر اثر گرد و غبار از کار میفتن که این مدل گوشی سامسونگ هم بر اثر این دلایلی که ذکر شد، میتونه خراب بشه.


همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

در این مطلب دلایل خرابی سوکت شارژ j5 رو بررسی کردیم و دیدیم که عواملی مثل آسیب فیزیکی، استفاده غیر اصولی از شارژر، حرارت بیش از حد و… می‌تونه سوکت شارژ گوشی رو از کار بندازه. خوشبختانه برای رفع این مشکل راه‌حل‌هایی وجود داره که یکی از اونا تعویض سوکت شارژ گوشیه و شما می‌تونین با استفاده از آموزشی که در این مطلب توضیح دادیم، سوکت شارژ معیوب رو با یه سوکت جدید تعویض کنین. همچنین اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات