به علت انبارگردانی از 14 الی 17 فروردین ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست
آخرین به‌روزرسانی 30-07-1402

گوشی‌های تلفن همراه امروزه نقشی اساسی در زندگی ما ایفا می‌کنن و ما تقریباً هر روزه از اونا استفاده می‌کنیم. یکی از عواملی که با عملکرد گوشی‌ها رابطه مستقیم داره، باتری‌ها هستن که می‌تونیم بگیم بدون شارژ و باتری استفاده از گوشی برامون ممکن نیست؛ پس شاید جالب باشه بدونین روش تولید باتری موبایل چجوریه و چه مراحلی رو طی می‌کنه تا به دست ما برسه!

در حالی که اجزای ساختاری متفاوتی برای باتری‌های گوشی تلفن همراه وجود داره ولی بیشتر گوشی‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنن. این باتری‌ها قابل شارژ و ارزانند و شاید در نگاه اول این باتری‌ها با باتری‌های معمولی که افراد تو خونه‌‌ها ازشون استفاده می‌کنن متفاوت به نظر برسن، اما تقریباً عملکرد یکسانی دارن. تو این مطلب میخوایم با نحوه ساخت باتری‌های گوشی موبایل به‌طور کامل آشنا بشیم.

توجه: این ویدئو مربوط به خط تولید و ساخت باتری‌های آیفونه ولی در کل ساختار باتری گوشی‌های مختلف به هم شبیه هست و فقط بخش‌های کوچیکی از اونا با هم متفاوته.

ساختار داخلی باتری‌های لیتیوم یونی

خب برای آشنایی با روند ساخت باتری موبایل میریم سراغ اولین مرحله. باتری‌های لیتیوم یونی از دو ورقه که یکی آلومینیوم و دیگری مس هست ساخته شدن. یکی از این ورقه‌ها قطب مثبت و یکی دیگه قطب منفی حساب میشه که طرف قطب مثبت با لیتیوم کبالت اکسید و طرف منفی با گرافیت پوشانده میشه.

ساختار داخلی باتری های لیتیوم یونی

این مواد در مخازنی با مواد دیگه به‌خوبی ترکیب میشن. بعد این مواد رو از مخزن با لوله‌ها به بخش بعدی منتقل می‌کنن. تو این بخش ابتدا ورقه‌های بلند آلومینیومی رو با چند غلطک صاف می‌کنن، بعد به مرحله دیگه منتقل میشن تا با دقت با لیتیوم کبالت اکسید پوشونده بشن.

روند تولید باتری گوشی موبایل

لیتیوم برای طرف مثبت بود و طرف منفی تو یه بخش دیگه با گرافیت پوشونده میشه. تو این مرحله، ورقه‌ها رو روی یه غلطک طولانی از توی دستگاه مخصوص رد می‌کنن و دما رو به تدریج از کم تا زیاد افزایش داده و بعد دوباره به آرومی دما رو کم میکنن.

بعد از حرارت دادن، ورقه‌ها وارد مرحله بعدی شده و توسط دستگاه لیزر تست میشن تا قسمت‌های نقص‌دار اونا معلوم بشه. بعد هم ورقه‌ها توسط دو غلطک بزرگ با شدت بسیار بالایی فشرده میشن تا به نازک‌ترین حالت ممکن برسند.

روند تولید باتری گوشی موبایل

بعد از اینکه نازک شدن توی یه غلطک دیگه جمع میشن و میرن به قسمت بعدی.

حالا تو این بخش رول‌های طرف مثبت یا منفی باتری به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم میشن تا برای سایز باتری مناسب باشند.

در قدم بعدی، ورقه‌ها از زیر دوربین رد میشن تا خرابی‌های احتمالی تشخیص داده بشه.

روند تولید باتری گوشی موبایل

ساخت قسمت اصلی باتری موبایل

در نهایت به یکی از مهم‌ترین مراحل می‌رسیم که لایه‌های مثبت و منفی با یه لایه عایق روی هم قرار میگیرن و دور غلطک میچرخن تا قسمت اصلی باتری رو تشکیل بدن.

روند تولید باتری گوشی موبایل

این دستگاه بزرگ و بسیار پیچیده جوری ساخته شده که هیچ نیازی به نیروی انسانی برای این کار نباشه. چسب‌های سبز رنگی وجود داره که برای جلوگیری از هرگونه اتصال کوتاه، لابه‌لای جزء اصلی باتری قرار میگیره. همچنین پوشش‌های آبی رنگ هم برای این هست که از ورود هرگونه گرد و خاک تو پروسه ساخت باتری جلوگیری بشه.

روند تولید باتری گوشی موبایل

تو مرحله بعدی سلول‌های ساخته شده داخل یه پکیج آلومینیومی قرار میگیرن و بعد داخشلون الکترولیت ریخته میشه؛ در نهایت هم در دستگاه وکیوم هوا قرار میگیرن تا هوای داخل کامل گرفته بشه.

روند تولید باتری گوشی موبایل

آماده‌سازی باتری برای شارژ اولیه

تا اینجا نتیجه کار یه باتری نیمه آمادست. این باتری‌های نیمه آماده توی اتاقی که دمای اون 44 درجه است، به مدت 48 ساعت قرار میگیرن تا برای اولین شارژ خود آماده بشن. بعد تو یه اتاق دیگه برای اولین بار (طی 2 ساعت تا 50 درصد) شارژ میشن. نکته‌ای که وجود داره اینه که در حین عملیات شارژ، فشار ثابتی به باتری‌ها اعمال میشه تا از تغییر شکلشون جلوگیری بشه.

تو مرحله بعد، باتری‌ها رو وارد یه وکیوم میکنن تا هوای اضافی خارج بشه و بعد با یه دستگاه دیگه قسمت‌های اضافی روی میبرن و توی طبقه‌هایی قرار میدن تا برای شارژ دوم آماده بشن.

عملیات شارژ به این طریق صورت میگیره که طی 7 ساعت تا 100 درصد شارژ میشن و بعد شارژشون رو کامل خالی میکنن و دوباره تا 50 درصد اونا رو شارژ میکنن؛ علت این کار هم اینه که بدونن ظرفیت باتری‌ها در چه حدی هست. حالا باتری‌ها تست ولتاژ شده و به مدت 5 روز در انبار برای تست دما نگهداری میشن و بعد از اون باتری‌ها آماده‌اند تا به باتری کامل تبدیل بشن. سپس باتری‌های تست شده بسته‌بندی و به کارخانه دیگر فرستاده میشن تا مراحل نهایی رو طی کنند.

روند تولید باتری گوشی موبایل

خب! در کارخانه دوم، با کمک یه دستگاه، متن روی باتری‌ها چاپ میشه و تو مرحله بعد به این متون چاپ شده نور UV میتابونن تا خشک بشن. سپس باتری‌ها چرخونده میشن تا سمت دیگه باتری‌ها هم متن چاپ بشه. در آخر هم یه نفر باتری‌ها رو چک میکنه و بسته‌بندی میشن برای مرحله بعد. حالا تو مرحله بعدی، باتری‌ها وارد یه چرخه‌ای میشن که توی این چرخه، قطب‌های باتری صاف، سپس بریده و در نهایت خم میشن.

روند تولید باتری گوشی موبایل

اتصال قسمت BMS به باتری گوشی

تو این بخش، قسمت BMS (سیستم مدیریت کننده باتری) به باتری متصل میشه. BMS درواقع بخشی هست که ولتاژ رو کنترل میکنه و از شارژ بیش از حد جلوگیری میکنه. برای اجرای این فرآیند، ابتدا باتری‌ها روی نوار نقاله قرار میگیرن و بعد با قرار گرفتن در جای مخصوص، نوارهای اتصال‌دهنده برش داده میشن.

در بخش بعدی هم قطعات BMS روی باتری‌ها قرار می‌گیرن و با لیزر، BMS به باتری جوش داده میشه. در نهایت باتری‌های آماده روی نوار نقاله گذاشته میشن و خمیدگی‌های بیشتری به کابل BMS وارد میشه تا به‌درستی داخل گوشی قرار بگیرن. بعد از اون روی باتری‌ها چسب عایق قرار می‌گیره و توسط افراد بررسی میشه.

روند تولید باتری گوشی موبایل

خب بالاخره رسیدیم به مرحله آخر!

بعد از تست نشتی مایعات، به مدت 72 ساعت چندین تست ولتاژ و سازگاری روی باتری‌ها انجام میشه و بعد باتری‌ها داخل محفظه‌های مخصوص گذاشته شده و به مرحله بسته‌بندی و ارسال برای فروش فرستاده میشن.

خوبه این رو هم بدونین که تو کارخانه باتری‌سازی، یه قسمت به عنوان آزمایشگاه هست که به‌صورت رندوم روی باتری گوشی انواع تست‌های دما، رطوبت، شارژ، مقاومت در برابر آب شور، مقاومت در برابر حرارت زیاد و… رو انجام میدن تا کاملاً از سلامت باتری در مراحل مختلف مطمئن بشن.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات