خرید صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌پذیر است
موجودی و قیمت کالاها تا تاریخ 26 شهریور 1403 به‌روز می باشد
آخرین به‌روزرسانی 13-06-1403

ریبال کردن یا شابلون زدن سی پی یو A12 تکنیکی هست که در تعمیرات قطعات موبایل به کار گرفته میشه. ریبال وقتی به کار میاد که توپ قلع‌های آی سی موبایل یا سایر قطعاتی که روی برد سوار میشن، آسیب دیده و یا از بین رفته باشن. از اونجایی که این توپ‌ قلع‌ها برای برقراری ارتباط الکتریکی بین قطعات موبایل سامسونگ ضروری هستن، خراب شدن اونا باعث نقص جدی در عملکرد گوشی میشه؛ به‌طوری که ممکنه حتی گوشی اصلاً روشن نشه. به همین دلیل ریبال آی سی CPU‌ گوشی A12 یه تکنیک تعمیراتی کاربردی و مؤثره؛ البته به شرطی که به شکل درست انجام بشه!

تو این مطلب آموزش ریبال آی سی سی پی یو a12 سامسونگ رو مرور می‌کنیم تا ببینین چطور میشه این فرآیند رو انجام داد.

مراحل ریبال سی پی یو گوشی a12 سامسونگ

در این قسمت مراحل ریبال آی سی هارد و سی پی یو a12 را گام به گام مرور می‌کنیم. برای انجام این فرآیند، نیاز به هویه، هیتر، خمیر فلکس، شابلون آی سی، خمیر قلع و فرچه یا مسواک و تینر دارین.

1. باز کردن گوشی و جدا کردن آی سی

بدیهیست که برای شروع ریبال، باید گوشی رو باز کرده و آیسی رو از برد جدا کنین. البته خود این فرآیند نیاز به مهارت و حوصله بالایی داره؛ چراکه کوچیک‌ترین اشتباه در جداسازی آی سی از برد، ممکنه باعث آسیب دائمی به آیسی موبایل بشه. بنابراین در این مرحله باید نهایت دقت رو به خرج بدین تا آی سی بدون آسیب از برد جدا بشه. توجه داشته باشین که بعضی از آی سی‌ها دارای شیلد محافظ هستن که در این صورت، باید ابتدا شیلد رو جدا کنین تا راحت‌تر بشه آی سی رو از برد برداشت.

جدا کردن آی سی موبایل

2. ریبال کردن آی سی گوشی

منظور از ریبال کردن، از بین بردن توپ‌های قلع قدیمیه که دچار خرابی یا به اصطلاح قلع‌مردگی شدن و خاصیت خودشون رو از دست دادن. برای این کار از خمیر فلکس و یه وسیله حرارتی مثل هیتر استفاده میشه. ابتدا خمیر فلکس رو با سرنگ روی توپ‌های قلع بریزین و با دستکش اون رو پخش کنین.

سپس با استفاده از هیتر و دمایی که مناسب آلیاژ به کار رفته در قطعه هست (معمولاً دمای ۳۵۰ درجه)، شروع به جدا کردن توپ‌ها کنین. بدین شکل که ضمن حرارت دادن با استفاده از یه تیغ مناسب، توپ‌ها رو از آی سی جدا کرده و در نهایت با استفاده از فیتیله قلع کش سطح آی سی رو کاملاً صاف کنین تا مطمئن بشین که هیچ توپ قلعی باقی نمونده باشه. حواستون باشه که طی این فرآیند آسیبی به قطعه وارد نشه و همچنین از فشار بیش از حد روی آی سی جلوگیری کنین.

ریبال آی سی سی پی یو a12 سامسونگ

3. پاکسازی قطعه ریبال شده

با استفاده از تینر و دستمال تمیز، باقی مانده خمیر فلکس رو از روی قطعه موردنظر که در مرحله قبل ریبال شده بود پاک کنین.

پاکسازی قطعه ریبال شده

4. شابلون زدن سی پی یو a12

بعد از پاکسازی خمیر قلع به‌جامانده از مراحل قبل، حالا نوبت به شابلون زدن آی سی برای پر کردن دوباره پایه‌های آی سی میرسه.

ابتدا شابلون مناسب برای آی سی CPU گوشی a12 رو با دقت روی پایه‌های آی سی قرار بدین. بعد روی حفره‌های شابلون مقداری خمیر قلع بریزین و با تیغه خمیر رو روی آی سی پخش کنین تا تمام حفره‌های روی آی سی رو بپوشونه.

حالا با دستمال خمیر قلع‌های اضافی رو پاک کنین. شابلون رو با پنس نگه دارین و با هیتری که دمای اون روی 320 درجه و باد روی 50 درجه قرار داره، قلع‌ها رو حرارت بدین. با این کار توپ قلع‌های جدید روی پایه‌ها تشکیل میشه.

شابلون زدن سی پی یو a12

نکته مهم در شابلون زنی اینه که مطمئن بشین همه پایه‌ها به‌شکل درست و کامل ساخته شدن. در صورت شکل نگرفتن چند پایه، اتصال قطعه به برد به‌خوبی انجام نمی‌گیره و ممکنه دوباره مشکلی که به‌خاطرش گوشی رو ریبال کردین ظاهر بشه و تعمیر شکست بخوره.

شابلون زدن سی پی یو a12

5. مونتاژ آی سی روی برد

بعد از شابلون زدن cpu و شکل‌گیری تمام پایه‌های توپی به شکل ایده‌آل، با استفاده از پنس و هیتر آی سی ریبال شده رو روی برد نصب کنین.

ابتدا آی سی رو با استفاده از پنس سر جای مشخص خودش قرار بدین و با استفاده از هیتر پایه‌هاش رو فیکس کنین. برای آی سی‌های چند طبقه‌ای، این مرحله برای هر طبقه تکرار میشه.

مونتاژ آی سی روی برد

6. بستن گوشی و تست نهایی

بعد از نصب آیسی ریبال شده و بستن گوشی، حالا می‌تونین گوشی رو روشن کنین تا مطمئن بشین که مشکل موردنظر رفع شده و گوشی عملکرد عادی خودش رو به دست آورده. در صورتی که مراحل بالا رو به‌درستی انجام داده باشین، عملیات ریبال با گذروندن تست نهایی به شکل موفقیت‌آمیز به سرانجام میرسه.

بستن گوشی و تست نهایی گوشی

نکات ریبال سی پی یو a12 سامسونگ

ریبال کردن سی پی یو گوشی A12 و یا سایر گوشی‌ها، فرآیندی حساس و دشواره که نیاز به تجربه و مهارت بالایی داره؛ چراکه در هریک از مراحل (جدا کردن آی سی، حرارت دادن، شابلون زدن و نصب دوباره آی سی)، امکان وارد شدن آسیب جدی به آی سی وجود داره به‌طوری که دیگه قابل تعمیر نباشه. به همین دلیل توصیه میشه حتماً این کار توسط تعمیرکاران حرفه‌ای انجام بشه که آموزش لازم رو در این خصوص دیدن و تجربه کار با ابزار تعمیرات موبایل رو دارن. در همین راستا ازجمله نکاتی که در ریبال کردن سی پی یو A12 باید رعایت بشه، این موارد هست:

  • هنگام باز کردن آی سی، علاوه‌بر خود آی سی باید حواستون به سایر قطعات هم باشه تا یه وقت آسیب نبینن. به همین دلیل توصیه میشه آی سی رو به‌آرومی از برد جدا کنین و از کشیدن ناگهانی قطعه بپرهیزین.
  • برای افزایش دقت شابلون‌زنی، با استفاده از چسب کاغذی یا پنس آیسی رو روی سطح صاف فیکس کنین.
  • شابلون سی پی یو باید در محل دقیقی قرار بگیره تا پایه‌ها به شکلی که باید روی سی پی یو شکل بگیرن. بنابراین هنگام قرار دادن شابلون روی قطعه، مطمئن بشین که الگوی درست رو رعایت می‌کنین و شابلون کاملاً تراز روی قطعه قرار گرفته.

ریبال کردن آی سی گوشی

سؤالات متداول

چه زمانی ریبال کردن آی سی گوشی نیازه؟

خیلی از مشکلات اساسی گوشی مثل هنگ کردن پیاپی، خاموش شدن ناگهانی، گیر کردن گوشی روی لوگو و… به‌دلیل خرابی آی سی سی پی یو گوشی رخ میده. البته ابتدا باید مطمئن بشین که سایر قطعات مثل باتری گوشی سامسونگ خراب نیست و مشکل از آی سی مربوطه هست. سپس می‌تونیم با ریبال کردن مشکل رو رفع کنیم.

چرا آی سی دچار قلع مردگی میشه؟

معمولاً قلع‌مردگی روی آی سی بر اثر گرمای زیاد و یا ضربه شدید به گوشی ایجاد میشه. وقتی قلع‌مردگی رخ میده، اتصال بین آی سی و برد مختل میشه و مشکلاتی مثل هنگ کردن، خاموشی و… به‌وجود میاد.

همچنین بخوانید:

خلاصه اینکه…

تو این مطلب به یکی از تکنیک‌های مؤثر در تعمیرات موبایل که شامل ریبال کردن، شابلون زدن و مونتاژ آی سی موبایل میشه، پرداختیم. در ریبال کردن توپ‌های قلع آسیب‌دیده و از کار افتاده که کار اتصال آی سی به برد رو انجام میدن، حذف شده و با استفاده از شابلون، ‌توپ‌های قلع جدید و سالم روی آی سی ایجاد میشن.

برای ریبال کردن سی پی یو گوشی A12 کافیه از آموزش شابلون زدن آی سی و پایه‌سازی آی سی که در این مطلب به اون پرداختیم، پیروی کنین و با استفاده از شابلون مخصوص، آی سی موردنظر رو تعمیر کنین تا مشکل گوشی رفع بشه. اگر شما هم درباره نحوه ریبال کردن سی پی یو آ 12 تجربه‌ای دارین، می‌تونین نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات