به علت انبارگردانی از 14 الی 17 فروردین ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست

راهنمای خرید گوشی ضد آب

آشنایی با استانداردهای گوشی‌های ضدآب

آخرین به‌روزرسانی 06-01-1403

مسلماً تا به حال اصطلاح گوشی ضد آب (Waterproof) زیاد به گوشتون خورده؛ اما دقیقاً منظور از گوشی ضدآب چجور گوشی‌ای هست؟ آیا گوشی به اصطلاح ضدآب، واقعاً ضد آبه؟! اصلاً این علائم استاندارد و امتیازات IP67 یا IPx7 که به گوشی‌ها میدن، به چه معناست و اگر گوشی‌ای آب‌خورده شد برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات گوشی چکار باید انجام بدیم؟! ما تو این مطلب به تموم این سؤالات به‌طور مفصل جواب میدیم؛ کافیه تا انتها با ما همراه باشین و اگر همچنان سؤالی در این زمینه براتون باقی موند، تو کامنت برامون بنویسین تا چالشی که براتون پیش اومده رو برطرف کنیم.

‌همونطور که تو ویدئو هم اشاره کردیم، از اونجایی که ممکنه گوشی تو استخر بیفته، مایعات روی اون بریزه و یا حتی تو محیطی پر از گرد و غبار قرار بگیره که نشه ازش محافظت کرد، شرکت‌های سازنده تلفن همراه، با یه سری راهکار منفذهای گوشی رو پر میکنن تا مانع ورود آب بشن؛ مثلاً: درب پشت گوشی رو با چسب مخصوص به فریم وصل میکنن، داخل نگهدارنده سیم‌کارت یه حلقه لاستیکی میذارن، درگاه‌های پورت شارژ یا میکروفون رو از داخل با لاستیک یا تور مخصوص می‌پوشونن تا در برابر آب و گرد و غبار محافظت بشن و خیلی اقدامات دیگه که همه این موارد روی تعویض قطعات و باتری گوشی هم تأثیرگذاره.

تفاوت های گوشی ضد آب با گوشی معمولی

کدهای استاندارد IEC برای گوشی‌های ضد آب

خب برای اینکه مشخص بشه هر گوشی در چه حدی توانایی تحمل آب یا گرد و غبار رو داره، شرکت IEC که مسئول تست روی گوشی‌ها و اعلام مقدار استاندارده، از کدهای مخصوصی استفاده میکنه. شاید شما هم عبارت IP67 و ترکیبات دیگه از این رو دیده باشین. هرکدوم از این اعداد معنی خاصی دارن. به‌طورکلی عبارت IP67 از سه بخش تشکیل شده: Ip، عدد دوم و عدد سوم؛ یعنی ما اگر بخوایم این عبارت رو دقیق‌تر بخونیم، باید یه جای آی پی شصت و هفت بگیم آی پی شش هفت.

آی پی خلاصه کلمه Ingress Protection به معنی محافطت از وروده. اولین عدد از سمت چپ، نشون‌دهنده درجه مقاومت در برابر گرد و غباره که از 1 تا 6 اون رو اندازه می‌گیرن؛ معنی هرکدوم از این عددها به‌ترتیب بدین صورته:

  • 1 -> : مقاومت در برابر اجسام جامد 50 میلی‌متر و بزرگ‌تر
  • 2 -> : مقاومت در برابر اجسام جامد 12.5 میلی‌متر و بزرگ‌تر
  • 3 -> : مقاوم در برابر اجسام جامد 2.5 میلی‌متر و بزرگ‌تر
  • 4 -> : مقاوم در برابر اجسام جامد 1 میلی‌متر و بزرگ‌تر
  • 5 -> : مقاوم در برابر گردوغبار به‌صورت محدود
  • 6 : به معنای مقاومت کامل در برابر گرد و غباره

گوشی در معرض گرد و غبار

دومین عدد هم نشون‌دهنده درجه مقاومت در برابر آب هست که از 1 تا 8 اون رو اندازه‌گیری میکنن:

  • 1 -> : مقاوم در برابر چکه کردن عمودی آب روی گوشی
  • 2 -> : مقاوم در برابر چکه‌های آب تا زاویه 15 درجه روی گوشی
  • 3 -> : مقاوم در برابر چکه‌های آب تا زاویه 60 درجه
  • 4 -> : مقاوم در برابر پاشش آب از هر جهت روی گوشی
  • 5 -> : مقاوم در برابر آب پرفشار
  • 6 -> : مقاوم در برابر آب پرفشار و بسیار قوی
  • 7 -> : مقاومت در برابر غوطه‌وری از عمق 15 سانتی‌متر تا 1 متر به مدت 30 دقیقه
  • 8 : مقاومت در برابر غوطه‌وری تا عمق 1 متر و بیشتر در مدت‌زمان طولانی‌تر از 30 دقیقه

برای آخرین عدد یعنی 8، شرکت‌های مختلف عددهای خودشون رو ارائه میدن؛ مثلاً یکی عمق بیشتر و یکی زمان طولانی‌تر رو مطرح میکنه.

کدهای استاندارد IEC برای گوشی‌های ضد آب

البته گاهی ممکنه گوشی اصلًا کد IP نداشته باشه، مثل گوشی شیائومی mi 10T که کد IP نداره، همچنین میتونه به جای عدد اول یا دوم، حرف انگلیسی بیاد! نکته‌ای که باید به اون توجه داشت اینه که هرچند مقاومت این محصولات در برابر گرد و غبار و یا آب تست نشده، ولی این موارد به معنی عدم مقاومت نیست!

حالا یه سؤال باقی میمونه و اون اینکه اگر مقاومت گوشی IP68 باشه، می‌تونه خیال کاربر از لحاظ نفوذ آب و گرد و غبار راحت باشه یا نه؟! متأسفانه جواب این سؤال خیر هست؛ چراکه خیلی از عوامل وجود دارن که تأثیرگذارن. مثلاً آبی که برای تست مقاومت گوشی‌ها انجام میشه، آبی تمیز و بدون املاحه؛ اما آب استخر که شامل کلر هست و یا آب دریاچه و دریا که املاح داره ممکنه بعد از چندبار غوطه‌ور شدن گوشی در آب، املاحشون وارد گوشی بشه و در نتیجه گوشی آسیب ببینه.

آب خوردگی گوشی

برای ریزگردها هم ممکنه به علت وجود یه سری قطعات مثل اسپیکر بالایی گوشی که میتونه آهن رو جذب کنه، ذرات ریز آهنی به گوشی جذب بشه و گوشی آسیب ببینه. حتی ممکنه با بازکردن گوشی برای تعمیر، چسب‌های محافظ در برابر آب و گرد و غبار ضعیف بشن و دیگه نتونن مثل قبل مقاومت کنن؛ یا مثلاً استفاده طولانی‌مدت از گوشی و یا ضربه دیدن، روی مقاومت گوشی در برابر آب و گرد و غبار اثر بذاره.

نکات کاربردی برای خرید گوشی ضد آب

خب یه سری نکات دیگه هم واسه کد IP وجود داره که بهشون اشاره می‌کنیم:

  • نکته اول اینکه اگر توی عبارت، بزرگترین عدد نوشته شده باشه، به این معنی نیست که گوشی در برابر تمام عددای کوچیک‌تر هم مقاومه؛ یعنی اگه گوشی IP68 باشه، ممکنه در برابر آب‌های پرفشار و بسیار قوی مقاوم نباشه!
  • نکته دیگه اینکه تقریباً هیچ شرکت سازنده گوشی، برای خرابی‌های ناشی از مایعات یا گرد و غبار گارانتی نداره!

عدم گارانتی گوشی در مواقع خرابی ناشی از مایعات یا گرد و غبار

  • باتوجه به مواردی که گفته شد، نباید خیلی به کد IP اعتماد کرد؛ ولی برای رفع نگرانی از افتادن گوشی تو استخر برای مدت زمان کوتاه یا ریختن مایعات کم روی اون، میشه به این اعداد اعتنا کرد.

حالا اگر به هر دلیلی گوشی خیس شد، یه سری راهکار وجود داره که میشه با رعایت اونا از آسیب بیشتر به گوشی جلوگیری کرد؛ پس اگر میخواین با این راهکارها و نحوه تعمیر گوشی آب خورده آشنا بشین، می‌تونین با مراجعه به مقاله بررسی مشکلات و نحوه تعمیر گوشی آب خورده، گوشی رو به بهترین شکل ممکن نجات بدین.

تعمیر گوشی آب خورده

خلاصه اینکه…

گوشی‌هایی که تحت‌عنوان ضد آب روانه بازار میشن، یه سری استانداردها دارن که طبق اون‌ها، میزان مقاومتشون در برابر آب و گرد و غبار مشخص میشه. البته باید به نکات قابل تأمل پیرامون این استانداردها هم توجه داشت تا بهترین انتخاب برای خرید گوشی‌های ضدآب، مطابق با نیاز و شرایط کاربر صورت بگیره.

اگر شما تا به حال تجربه استفاده از موبایل ضد آب رو داشتین، حتماً نظرتون رو با ما به اشتراک بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات