خرید از سایت صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌‌پذیر است
آخرین به‌روزرسانی 05-04-1402

تاچ یا صفحه لمسی گوشی از جمله قطعات موبایل هست که ممکنه با گذشت زمان دچار مشکلاتی بشه. به عنوان مثال ممکنه هنگام کار کردن با گوشی با مشکلاتی مثل کند شدن و یا هنگ کردن صفحه تاچ روبرو بشین. در این موارد شما می‌تونین قبل از اینکه اقدام به تعویض یا تعمیر تاچ گوشی کنین، از روش‌هایی که در ادامه بهتون میگم، برای کالیبره کردن تاچ گوشی استفاده کنین و ببینین مشکل برطرف میشه یا نه. البته گاهی مواقع ممکنه این هنگ کردن و کندی عکس‌العمل، بعد از آسیب فیزیکی به صفحه نمایش گوشی بوجود بیاد و صرفاً با کالیبره کردن صفحه نمایش گوشی برطرف نشه؛ مثلاً ممکنه بعد از زمین خوردن گوشی و آسیب‌دیدگی تاچ ال سی دی ، با این مشکلات مواجه بشین؛ پس در صورتی که شاهد علائم ظاهری مانند وجود ترک‌هایی روی صفحه نمایش موبایل شدین، برای حل این مشکل باید گوشی رو تعمیر کنین.


البته همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی، همونطور که سیستم عامل اندروید پیشرفت کرده، سخت‌افزار‌هایی هم که در دیوایس‌های اندرویدی استفاده میشن پیشرفت کردن و ممکنه نمایشگر‌های لمسی اندرویدی مدرن به ندرت نیاز به کالیبره شدن داشته باشن؛ اما خب در صورتی که شما از گوشی‌های اندرویدی قدیمی‌تر استفاده می‌کنین، همچنان کالیبره کردن تاچ گوشی میتونه یکی از راه‌حل‌ها برای از بین بردن کندی و هنگ کردن صفحه لمسی گوشی باشه. در ادامه این مقاله به روش‌هایی برای کالیبره کردن تاچ سامسونگ ، کالیبره کردن تاچ شیائومی و انواع گوشی‌های اندروید می‌پردازیم.کالیبره کردن تاچ گوشی اندروید

کالیبره کردن صفحه لمسی گوشی چیست؟

کالیبره کردن تاچ گوشی معمولاً در مواقعی پاسخگو هست که کند شدن عملکرد صفحه لمسی موبایل به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری باشه. کالیبره کردن تاچ گوشی موبایل به فرآیندی گفته میشه که طی اون حساسیت صفحه تاچ گوشی نسبت به لمس کردن افزایش پیدا میکنه و در نتیجه دقت سنسور‌های صفحه هم بیشتر میشه. در گوشی‌های اندرویدی قدیمی، کند شدن صفحه لمسی گوشی امری طبیعیه و ممکنه با کالیبره کردن تاچ، این مشکلات برطرف بشه اما در گوشی‌های اندرویدی جدید مشکلات صفحه لمسی عموماً به خاطر وجود آسیب‌های فیزیکیه؛ پس بهتره قبل از انجام فرآیند کالیبره کردن تاچ گوشی اندرویدی، بررسی کنین که صفحه نمایش گوشی از نظر فیزیکی سالمه و مشکلی نداره.

تست صفحه نمایش گوشی

برنامه Touch Screen Test
برای اینکه مطمئن بشین صفحه لمسی گوشی سالمه و از نظر سخت‌افزاری مشکلی نداره می‌تونین از برنامه‌های تست صفحه نمایش گوشی استفاده کنین. در گوشی‌هایی که ورژن اندرویدشون 4 و پایین‌تر باشه می‌تونین با شماره‌گیری کد *#*#2664#*#* و یا از طریق مسیر زیر و دسترسی به  گزینه‌های Calibration tool یا Reset calibration صفحه لمسی گوشی رو تست کنین.

Menu > Settings> Language & keyboard > Touch Input > Text Input

البته باتوجه به تفاوت ورژن اندروید و برند گوشی‌ها ممکنه دسترسی به این منو هم در گوشی‌های مختلف، متفاوت باشه. اما اگه گوشی دارای ورژن اندروید 5 یا بالاتر باشه، می‌تونین از اپلیکیشن Touch Screen Test استفاده کنین. شما به‌راحتی می‌تونین این نرم‌افزار رو از پلی استور دانلود کنین. نحوه کار با این اپلیکیشن اینطوریه که جاهایی از صفحه نمایش که توسط شما فشرده بشه، با نقطه‌های سفید نشون داده میشه و شما از این طریق می‌تونین متوجه بشین که آیا تاچ گوشی با تأخیر همراهه یا نه و نیاز به کالیبره شدن داره یا نه؟ اگه خطوطی که می‌کشین تأخیر داره و یا عملکرد تاچ درست نیست، می‌تونین با استفاده از روشی که در ادامه بهتون میگم این مشکل رو برطرف کنین.

روش کالیبره کردن تاچ گوشی اندروید

برای کالیبره کردن صفحه نمایش گوشی نرم‌افزار‌‌های مختلفی وجود داره که میشه از اونا استفاده کرد. یکی از پرطرفدارترین و بهترین اپلیکیشن‌ها برای این کار، TouchScreen Calibration  هست که می‌تونین اون رو از پلی استور دانلود کنین. از این برنامه میشه برای کالیبره کردن انواع گوشی‌های اندرویدی مثل گوشی سامسونگ یا شیائومی استفاده کرد. بعد از نصب و راه‌اندازی برنامه، گزینه Calibrate رو انتخاب کنین. با انتخاب این گزینه، برنامه از شما میخواد که یه سری تست روی صفحه لمسی گوشی انجام بدین که این تست‌ها شامل ضربه زدن روی صفحه لمسی، زوم کردن، Pinch و … هست. بعد از انجام دادن این مراحل فقط لازمه که گوشی رو ری‌استارت کنین.

بازگشت به تنظیمات کارخانه یا Factory Reset

گاهی مواقع ممکنه که بعد از انجام مراحلی که بالا گفته شد بازم مشکل تاچ گوشی اندرویدی حل نشده باشه. در این صورت باید تنظیمات گوشی رو به تنظیمات کارخانه (Reset Factory) برگردونین. البته در نظر داشته باشین که قبل از انجام این کار حتماً از اطلاعاتی که روی گوشیتون دارین نسخه پشتیبان تهیه کنین تا بعد از انجام Reset Factory بتونین مجدداً از اطلاعاتتون استفاده کنین.

در نظر داشته باشین تمام روش‌هایی که در این مقاله در موردش صحبت کردیم رو زمانی می‌تونین استفاده کنین که مشکلات عملکردی تاچ اسکرین گوشی ناشی از مشکلات نرم‌افزاری باشه. حتی در بعضی مواقع ممکنه به‌خاطر نصب بعضی اپلیکیشن‌ها عملکرد تاچ گوشی دچار مشکل بشه که در این حالت با حذف اون برنامه مشکل برطرف میشه یا اینکه گاهی به ندرت پیش میاد که ممکنه بعد از آپدیت ورژن اندروید گوشی، عملکرد تاچ مختل بشه که در این موارد فلش کردن گوشی میتونه یکی از راه‌حل‌ها باشه. در صورتی‌که بعد از انجام این کار هنوز تاچ اسکرین گوشی مشکل داشته باشه ممکنه این مشکلات به دلیل آسیب فیزیکی باشه و لازمه برای حل این مشکل، تاچ گوشی تعمیر یا تعویض بشه!

2 دیدگاه برای “نحوه کالیبره کردن تاچ گوشی های اندروید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات