خرید از سایت صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌‌پذیر است
آخرین به‌روزرسانی 05-04-1402

هرکدوم از ما هنگام خرید گوشی موبایل، پارامتر‌های متفاوتی رو در نظر می‌گیریم و ویژگی‌های مختلفی از گوشی واسمون مهمه. به‌عنوان مثال ممکنه از نظر یه نفر، کیفیت دوربین خیلی مهم باشه و گوشی هوشمندی رو انتخاب کنه که کیفیت مطلوبی برای ضبط تصاویر داشته باشه. بعضی از افراد از گوشی برای اجرای برنامه‌هایی مثل بعضی از بازی‌ها که نیاز به پردازش‌های سنگین داره استفاده میکنن که طبیعتاً اجرای اینگونه از برنامه‌ها نیازمند پردازشگری با قدرت مناسبه و در نتیجه این افراد هنگام خرید گوشی به ویژگی‌هایی مثل قدرت پردازنده گوشی، رم، قدرت گرافیک و… دقت میکنن.

یکی دیگه از ویژگی‌هایی که ممکنه برای همه ما مهم باشه، ظاهر گوشی و میزان زیبایی اون هست که می‌تونیم بگیم جنس بدنه گوشی یکی از عوامل تأثیرگذار در زیبایی گوشی موبایل به شمار میاد. جنس بدنه موبایل میتونه روی وزن گوشی، ظاهر گوشی، میزان خط و خش‌پذیری بدنه، عملکرد بعضی از قطعات موبایل و … تأثیر بذاره. اگه به جنس بدنه گوشی‌ها دقت کرده باشین، می‌تونین متوجه بشین که جنس بدنه در گوشی‌های مختلف متفاوته و استفاده از هرکدوم از اونا میتونه مزایا و معایب خودشو داشته باشه. جنس بدنه گوشی‌ها میتونه فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی و سرامیکی باشه. حتی گاهی اوقات شما گوشی‌هایی می‌بینین که جنس بدنه متفاوتی دارن؛ مثل چوب یا طلا که قطعاً این گوشی‌ها بنا به دلایل و استفاده‌های خاص تولید میشن. در ادامه میخوایم درباره رایج‌ترین جنس بدنه گوشی‌های موبایل صحبت کنیم و مزایا و معایب هرکدوم رو مورد بررسی قرار بدیم.

جنس بدنه فلزی

اکثر ما گوشی‌هایی با جنس بدنه فلزی رو در اطرافمون دیدیم. فلز یکی از متریال‌هایی هست که در ساخت بدنه گوشی موبایل زیاد استفاده میشه. در بیشتر مواقع زمانی که میگیم بدنه گوشی از فلز ساخته شده، دقیقاً منظورمون این نیست که تمام بدنه، از فلز ساخته شده؛ بلکه در اکثر اوقات می‌بینیم که در ساخت بدنه گوشی از ترکیب فلز و پلاستیک استفاده شده. آلومینیوم یکی از فلز‌هایی هست که برای ساخت بدنه فلزی گوشی بیشترین استفاده رو داره. دلیلش هم اینه که آلومینیوم جزو فلز‌های سبک هست و میتونه به حالت نازک فرم بگیره و شکل و ظاهر بهتری به گوشی بده. به‌طورکلی استفاده از فلز در ساخت بدنه گوشی باعث میشه که گوشی طراحی بسیار زیبا و شیکی داشته باشه که این خودش میتونه به‌عنوان یک مزیت برای استفاده از فلز در نظر گرفته بشه.

 

گوشی HTC با بدنه فلزی

 

نکته دیگه‌ای که درباره استفاده از فلز می‌تونیم در نظر بگیریم اینه که این ماده میتونه دما و حرارت رو انتقال بده و اونا رو به‌خوبی هدایت کنه. زمانی که شما از گوشی برای انجام فعالیت‌هایی که نیاز به پردازش سنگین دارن استفاده می‌کنین، ممکنه دمای گوشی به‌میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کنه و دلیلش هم اینه که این حرارت توسط بعضی از اجزای داخلی موبایل مثل CPU که وظیفه پردازش اطلاعات رو به عهده دارن ایجاد میشه و نیازه که این حرارت به بیرون از گوشی منتقل بشه که بدنه فلزی میتونه این کار رو به‌خوبی انجام بده. البته شاید بتونیم به این ویژگی از یه زاویه دیگه‌ای هم نگاه کنیم و اونم اینه که به‌دلیل انتقال حرارت به بیرون از گوشی، بدنه گوشی زود داغ بشه و کاربر هنگام کار با گوشی و لمس بدنه گوشی حرارت رو حس کنه.

گوشی‌هایی که دارای جنس بدنه فلزی هستن دارای مقاومت بالایی هم هستن و به‌راحتی با ضربه دیدن یا سقوط کردن، آسیب نمی‌بینن؛ اما خب می‌تونیم بگیم فلزی بودن جنس گوشی باعث افزایش خط و خش‌پذیری گوشی هم میشه و ممکنه مثلاً وقتی گوشی کنار کلید توی جیب گذاشته بشه، به‌راحتی روی بدنه گوشی خط و خش بیفته.

نکته دیگه‌ای که در مورد استفاده از فلز در ساختار بدنه گوشی باید بهش توجه بشه اینه که فلز رسانای خوبی برای امواج رادیویی هست و باعث میشه در عملکرد وای فای، اینترنت، تماس و یا شارژ بی‌سیم اختلال ایجاد کنه؛ برای همین اگه دقت کرده باشین روی بدنه این گوشی‌ها نوارهای پلاستیکی وجود داره تا از وجود اختلال جلوگیری بشه.

جنس بدنه شیشه‌ای

بعد از فلز، شیشه ماده‌ای هست که برای ساخت بدنه گوشی‌ها از اون استفاده میشه. آیفون 4 از اولین گوشی‌هایی بود که از متریال شیشه برای ساخت بدنه اون استفاده شد. معمولاً ساختار گوشی‌هایی که دارای بدنه شیشه‌ای هستن اینطوریه که فریم از فلز ساخته میشه و قاب پشت گوشی از جنس شیشه هست.

 

 

استفاده از شیشه در ساختار بدنه گوشی‌ها میتونه به همون مقدار که بدنه فلزی زیبایی داره، زیبا باشه. همچنین استفاده از شیشه مات میتونه جذابیت گوشی رو چندبرابر کنه. از گوشی‌هایی که در ساختار بدنه اونا از شیشه مات استفاده شده می‌تونیم به  S21 Ultraاشاره کنیم. از مزیت‌های استفاده از شیشه در بدنه گوشی نسبت به فلز می‌تونیم به مقاوم بودن اون در برابر خط و خش اشاره کنیم که برخلاف فلز، دیگه مشکلی با امواج رادیویی ندارن. اگه هم بخوایم درباره معایبشون بگیم می‌تونیم بگیم که جنس شیشه قیمت بالاتری نسبت به فلز داره و در نتیجه قیمت نهایی برای مصرف‌کننده افزایش پیدا میکنه. همچنین کاملاً بدیهیه که شیشه نسبت به فلز شکننده‌تر باشه و با زمین خوردن گوشی، حسابی آسیب ببینه.

جنس بدنه سرامیکی

از سرامیک به‌ندرت در ساخت بدنه گوشی استفاده میشه. استفاده از سرامیک از خیلی جهات به شیشه شباهت داره. به‌عنوان مثال با استفاده از سرامیک برای استفاده از امواج رادیویی مشکلی نخواهیم داشت اما خب سرامیک در مقایسه با شیشه هزینه بیشتری داره. همچنین میزان خط و خش‌پذیری و شکنندگی بیشتری هم نسبت به شیشه داره. از سری گوشی‌هایی که در ساخت اونا از سرامیک استفاده میشه می‌تونیم به شیائومی Mi 11 Ultra اشاره کنیم.

جنس بدنه پلاستیکی

پلاستیک از موادی هست که مدت زمان زیادیه در ساخت بدنه گوشی‌ها ازش استفاده میشه. حتی می‌تونیم گوشی‌های رده بالایی رو ببینیم که در ساخت اونا از پلاستیک استفاده شده. همونطور که مشخصه پلاستیک هزینه کمتری نسبت به شیشه و یا فلز داره و به‌خاطر وجود قابلیت شکل‌پذیری و رنگ‌بندی‌های مختلف، از این جنس متریال بیشتر در ساخت گوشی‌ها استفاده میشه.

 

گوشی با جنس بدنه پلاستیکی

 

این جنس گوشی هم مثل شیشه و سرامیک امواج رادیویی رو به‌خوبی منتقل میکنه و میزان خط و خش‌پذیری کمتری داره. اما اگه بخوایم از نظر ظاهری اون رو با فلز و شیشه مقایسه کنیم شاید بتونیم بگیم استفاده از پلاستیک به اندازه شیشه و فلز جذابیت بصری نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات