خرید از سایت صرفا برای همکاران صنف موبایل امکان‌‌پذیر است
آخرین به‌روزرسانی 16-01-1403

«درآمد تعمیرات موبایل چقدره و آیا به صرفه هست که وارد این شغل بشم؟!» این ازجمله سؤالاتی هست که شاید برای خیلی از افراد پیش اومده باشه. به‌طورکلی موبایل یکی از پرمصرف‌ترین وسایلی هست که امروزه در تمام جوامع مورد استفاده قرار می‌گیره؛ به‌گونه‌ای که طبق آمار، از 8 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، حدود 5 میلیارد نفر از موبایل استفاده می‌کنن که می‌تونین با مطالعه مقاله «آنچه باید در مورد بازار تلفن همراه در ایران بدانید»، به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا کنین.


جالبه بدونین تعداد گوشی‌های تولید شده، بیشتر از کل جمعیت جهانه و خیلی از افراد صاحب بیش از یک گوشی موبایل هستند و از آن‌جایی که گوشی مانند هر وسیله مصرفی دیگه دچار خرابی میشه و به تعمیر و قطعات موبایل نیاز داره؛ پس طبیعیه که شغل تعمیرات موبایل، با این حجم تولیدی گوشی در جهان، یکی از شغل‌های بسیار کاربردی و پرطرفدار باشه. طبق نتایج تحقیقاتی که در مجله Forbes به اون اشاره شده، شغل تعمیرات گوشی تلفن همراه، جزو 15 شغل پر درآمد در سال 2017 بوده؛ پس اگر به کار تعمیرات موبایل علاقه دارین، کافیه بعد از آموزش و کسب مهارت‌های لازم، وارد این شغل پر رونق و پر درآمد بشین.

تعمیر گوشی

چقدر سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل لازمه؟

شغل تعمیرات موبایل یکی از مشاغلی هست که سرمایه اولیه زیادی لازم نداره و به مرور با بدست آوردن تبحر و درآمد بیشتر، به‌راحتی میشه تجهیزات و امکانات را توسعه داد. به‌‌طورکلی سرمایه لازم برای راه اندازی شغل تعمیرات موبایل، به سه بخش «یادگیری و دوره‌های آموزشی»، «تجهیزات» و «مغازه» مربوط میشه که در ادامه به هزینه‌های تقریبی هر بخش اشاره می‌کنیم.

1. هزینه دوره‌های آموزشی تعمیر گوشی

برای یادگیری تعمیرات موبایل، ضروریست با مراجعه به مراکز آموزشی معتبر و گذراندن دوره‌های لازم، دانش کافی رو بدست آورد و موفق به کسب گواهینامه مهارت در این حرفه شد. در دوره‌های آموزشی تعمیرات سخت‌افزار موبایل، افراد با مباحثی مانند: انواع قطعات الکترونیک، کار با دستگاه‌های تعمیرات مثل هیتر، هویه، منبع تغذیه و…، چگونگی تعویض قطعات گوشی، آشنایی با مشکلاتی مثل: آب‌خوردگی، ضربه، سوختن نمایشگر و…، انواع آی‌سی، عیب‌یابی تخصصی مدارهای گوشی و… آشنا میشن؛ همچنین در دوره‌های آموزش تعمیرات نرم‌افزار موبایل، کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری و باکس‌های تعمیراتی موبایل را یاد می‌گیرن که هزینه دوره‌ها باتوجه به رشته آموزشی، مدت زمان یادگیری و سطح کیفی آموزشگاه، متفاوته؛ اما میشه به‌طور تقریبی هزینه آموزش تعمیرات موبایل رو از حداقل 1 میلیون تومان برای آموزش‌های مجازی تا حدود 50 میلیون تومان برای آموزش‌های حضوری (گروهی)، در نظر گرفت. البته باید توجه داشت که هزینه‌های آموزش می‌تواند باتوجه به نوع آموزش، امکان ارائه مدرک معتبر، سطح آموزشگاه و اساتید متفاوت باشد.

چنانچه فردی علاقه‌مند به یادگیری و کار تعمیرات گوشی باشه، میتونه با گذروندن دوره‌های 6 ماهه و تمرین مداوم، به مهارت و دانش لازم دست پیدا کنه. به‌طور کلی تجربه و مهارت ازجمله شاخص‌ترین مواردیست که باعث میشه یه تعمیرکار حرفه‌ای شناخته بشه و علاوه‌بر تعمیر، در تشخیص قطعات اصل و غیر اصل موبایل _مثل تاچ ال سی دی سامسونگ که بیشترین تنوع کیفیت رو در بین سایر تاچ ال سی دی‌های موجود در بازار داره_ هم بهترین انتخاب رو داشته باشه.

تعمیرات موبایل

2. هزینه تجهیزات و ابزار تعمیرات گوشی

هر تعمیرکاری برای راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل به یک‌سری تجهیزات و ابزار تعمیرات گوشی نیاز داره. افراد می‌تونن برای شروع کار و کمتر کردن هزینه‌های اولیه خود، صرفاً ابزار ضروری رو تهیه کنن و یا در زمینه‌ای خاص مثل: تعویض باتری، تعویض تاچ ال سی دی، تعویض گلس و… مشغول به فعالیت بشن تا ابزار تعمیرات کمتر و ساده‌تری برای شروع نیاز داشته باشن و بعد از مدتی با درآمدی که از این راه کسب می‌کنن، تجهیزات کار خودشون رو توسعه بدن.

تجهیزات تعمیر موبایل

به‌طور معمول تعمیرکاران باید برای تهیه ابزار تعمیرات سخت‌افزار گوشی حدود 50 میلیون و برای بخش نرم‌افزار گوشی حدود 100 میلیون هزینه کنن. البته توجه داشته باشین که چون باید از اکثر تجهیزات برای طولانی‌مدت استفاده کرد، اونا رو حتماً از مراکز معتبر خریداری کنین. فروشگاه Rmgsm تمام ابزار تعمیرات موبایل (بخش تعمیر سخت‌افزار)، باتری موبایل و قطعاتی که یک تعمیرکار بهش نیاز داره رو عرضه میکنه که می‌تونین با اطمینان خاطر اونا رو خریداری کنین. در ادامه لیستی از تجهیزات و لوازم تعمیرات لازم برای راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل رو می‌تونین مشاهده کنین:

تجهیزات لازم برای تعمیر سخت‌افزار گوشی

ابزار تعمیرات موبایل

تجهیزات لازم برای تعمیر نرم‌افزار گوشی

  • کامپیوتر یا لپ‌تاپ
  • Z3X
  • Easyjtag
  • Octupus
  • XTC2Clip
  • Dongle Best
  • Dongle BST
  • باکس پروگرامر آیفون

3. هزینه مغازه تعمیرات موبایل

سومین بخشی که در سرمایه اولیه راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل تأثیرگذار هست، مکان تعمیراته. از آنجایی که مهم‌ترین عنصر در این شغل مهارته، موقعیت مغازه تعمیرات زیاد حائز اهمیت نیست و در هر محله‌ای میشه از طریق تعمیر گوشی به درآمد رسید ولی بهتره در منطقه‌ای پر رفت‌وآمد و یا در نزدیکی مراکز فروش موبایل مغازه‌ای در نظر گرفته بشه.

برای تعمیرگاه موبایل لازم نیست حتماً مکانی خریداری و یا اجاره بشه، بلکه میشه با اجاره یک میز کار تعمیرات موبایل در مغازه‌ای تعمیراتی، کار تعمیرات موبایل را شروع کرد. همونطوری که می‌دونیم محاسبه هزینه مغازه، به منطقه، متراژ، پروانه کسب و امکانات ملک بستگی داره و در هر شهری متفاوته که به‌طورکلی برای هزینه این بخش میشه مبلغی حدود 7 میلیون تومان رو در نظر گرفت.

تعمیرگاه موبایل

درآمد تعمیرات موبایل چقدره؟

همونطور که گفته شد، یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که افراد هنگام راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل می‌پرسن، این هست که درآمد شغل تعمیرات موبایل چقدره؟! پاسخ دقیقی برای این سؤال که درآمد تعمیرات موبایل در سال 1403 چقدره وجود نداره، چراکه عوامل زیادی در میزان درآمد تعمیرکار موبایل می‌تونه تأثیر داشته باشه؛ عواملی مثل موقعیت مکانی (کلان شهر، خیابان پر رفت و آمد، منطقه بالاشهر)، تجربه و تبحر تعمیرکار، تعداد مشتریان، مهارت ارتباط با مشتری، میزان تبلیغات و بازاریابی، به‌روز بودن دانش تعمیرکار، ساعت کاری، ارائه خدمات اضافی (مثل فروش لوازم جانبی موبایل و…)، سرعت ارائه خدمات و… ازجمله مهم‌ترین معیارهایی هستند که مستقیماً روی میزان درآمد تعمیرکار موبایل نقش دارن. البته میشه به‌طور تقریبی درآمد تعمیرکار متخصص سخت‌افزار و یا نرم‌افزار موبایل در سال 1403 را حدوداً 2 برابر کارمند معمولی، درآمد تعمیرکار متخصص در هر دو زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار رو بیش از 4 برابر درآمد شغل کارمندی و همچنین درآمد افراد تازه‌کار رو همانند یک کارمند و شایدم کمی بیشتر دانست. باید توجه داشت که علاوه‌بر افزایش مهارت و سابقه کار و تبلیغات مناسب، میشه با فروش موبایل و محصولات جانبی گوشی، میزان درآمد را از راه غیر مستقیم هم افزایش داد.

در شغل تعمیرات موبایل برخی از مشکلاتی که مشتری بابت آن مراجعه می‌کنه، محدوده نرخ مشخصی داره، اما گاهی مواردی پیش میاد که شخص تعمیرکار می‌تونه بابت تشخیص مشکل و رفع اون، هزینه‌ای جداگانه از مشتری دریافت کنه؛ پس میشه اینجوری گفت که هرچه مهارت و دانش تعمیرکار در زمینه تعمیرات موبایل افزایش پیدا کنه، درآمد بیشتری داره.

تعمیر موبایل

مزایای شغل تعمیرات موبایل

  • درآمدزایی بدون محدودیت
  • قدیمی نشدن شغل به دلیل تولید گوشی‌های جدید
  • پویا و به روز بودن دانش و مهارت با ظهور تکنولوژی‌های جدید
  • پرستیژ و اعتبار شغلی و تمیز بودن محیط کار
  • ضرورت نداشتن تحصیلات دانشگاهی
  • کوتاه بودن دوره‌های آموزشی
  • عدم نیاز به سرمایه زیاد برای راه‌اندازی شغل
  • عدم ضرورت خرید و یا اجاره مغازه
  • تنوع کاری زیاد (مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)

تعمیر گوشی همراه

معایب شغل تعمیرات موبایل

  • وارد شدن خسارت به گوشی در صورت بی‌احتیاطی، خستگی و مهارت کم
  • استرس زیاد به دلیل انتظارات مشتری و حساسیت قطعات موبایل
  • آسیب به سیستم تنفسی به دلیل استنشاق دود ناشی از لحیم‌کاری (در صورتی که نکات ایمنی حین کار رعایت نشه)
  • ثابت و مشخص نبودن درامد تعمیرات موبایل
  • مستهلک شدن دستگاه‌های مورد استفاده و صرف هزینه برای نوسازی آن‌ها
  • جذب مشتری کم در ابتدای راه‌اندازی کار

تعمیرات تلفن همراه

بررسی بازار کار تعمیرات موبایل

اگر بخوایم نگاهی اجمالی به بازار کار تعمیرات موبایل در ایران داشته باشیم، می‌تونیم بگیم باتوجه به آماری که منتشر شده، از سال 1399 تا 1400 حدود 18 میلیون گوشی وارد بازار موبایل ایران شده. همچنین در نیمسال اول 1402 واردات گوشی موبایل در مقایسه با سال 1400، رشد 2.3 برابری داشته و همانطور که در بازار موبایل مشاهده می‌کنیم، همواره درصد خرید و فروش موبایل در حال افزایشه؛ پس از آنجا که همیشه تقاضا برای گوشی‌های تلفن همراه وجود داره و موبایل هم مانند دیگر وسایل به تعمیر نیاز پیدا می‌کنه، شغل تعمیرات موبایل می‌تونه یکی از مشاغل خدماتی پویا و پر رونق در بازار کار ایران باشه.

امروزه کمتر کسی رو پیدا می‌کنین که با موبایل سر و کار نداشته باشه، حتی خیلی از افراد بیش از یک گوشی تلفن دارن که این می‌تونه نگرانی شما رو درباره آینده بازار کار تعمیرات موبایل و یا اشباع شدن این حرفه برطرف کنه؛ چراکه موبایل به یکی از وسایل پرکاربرد و ضروری در زندگی تبدیل شده و به علت قیمت رو به افزایش اون، اکثراً افراد هنگام رویارویی با مشکل، به جای تعویض، ابتدا به فکر تعمیر گوشی موبایل می‌افتند؛ همچنین بسیاری از افراد هستند که به علت نداشتن اطلاعات کافی، به محض مواجهه با مشکلی هرچند کوچک، به تعمیرکار موبایل مراجعه می‌کنند که این خود می‌تونه نشان از بازار کار پر رونق و فعال تعمیرات گوشی داشته باشه.

شغل تعمیرات موبایل ازجمله مشاغل قدرتمندیه که حیطه گسترده‌ای برای درآمدزایی داره؛ مثلاً میشه با کسب مهارت‌های کافی و فعالیت در هر دو زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار و یا با کارهای جانبی همانند فروش لوازم جانبی موبایل و نیز خرید و فروش گوشی، به درآمدی غیرمستقیم و پرسود رسید.

تعمیر گوشی تلفن همراه

بازار کار و درآمد تعمیرات موبایل در خارج از کشور

برای خیلی از افراد این سؤال مطرح میشه که بازار کار تعمیرات گوشی تو خارج از کشور چجوریه؟ اصلاً میشه با مدرک تعمیرات موبایل که تو ایران می‌گیریم، بعد از مهاجرت به خارج از کشور با همون مدرک به‌عنوان یه تکنسین تو کشور مقصد مشغول به کار بشیم؟!

در جواب به این سؤال باید بگیم آره امکان اینکه مدرک تعمیرات موبایل رو تو ایران بگیرین و خارج از کشور مشغول به کار بشین هست. شغل تعمیرات موبایل یکی از عواملیست که می‌تونه گزینه مناسبی برای مهاجرت و کار باشه. شما می‌تونین با گذروندن دوره‌های آموزشی تعمیرات موبایل در مراکز معتبری که مدرک بین‌المللی ارائه میدن، به تجربه و دانش کافی برسین و برای کار تعمیرات موبایل در خارج کشور اقدام کنین.

همونطور که اشاره کردیم، حرفه تعمیرات موبایل می‌تونه برای افرادی که قصد زندگی در کشورهای خارجی دارن، شغلی پولساز و مطمئن باشه؛ چراکه روز به روز تقاضا برای خرید و متقابلاً تعمیر گوشی تلفن همراه بالا میره و فرد تعمیرکار می‌تونه در صورتی که مهارت کافی داشته باشه، به موقعیت شغلی خوبی دست پیدا کنه و حتی هیچ موقع بیکار نشه. هرساله افراد بسیاری در استرالیا و کشورهای اروپایی و آمریکایی به سمت شغل تعمیر موبایل به‌صورت حرفه‌ای میرن و درآمدهای بالایی رو از طریق تعمیر موبایل بدست میارن؛ البته لازمه مواردی رو هم مدنظر داشت، مثلاً اینکه زبان کشور مقصد یکی از پارامترهای مهمه که افراد باید به آن مسلط باشن تا بتونن با مشتری ارتباط بگیرن و نیازهای او را به‌خوبی و دقیق برطرف کنن. همچنین داشتن تخصص عامل بسیار تأثیرگذاریه؛ چراکه مستقیماً روی درآمد شخص اثر میذاره.

بازار کار و درآمد شغل تعمیرات موبایل در خارج از کشور

خلاصه اینکه…

همانطور که گفته شد شغل تعمیرات موبایل باتوجه به تقاضای دائمی مردم برای خرید گوشی و اجتناب‌ناپذیری از خرابی آن، شغلی بسیار پررونق و پر درآمده و بازار کار خوبی داره؛ البته باید توجه داشت که برای درآمد هرچه بیشتر، لازمه تعمیرکار مهارت و دانش خودش رو در زمینه موبایل و مشکلات اون همواره به‌روز کنه تا به‌عنوان تعمیرکار حرفه‌ای موبایل در بین دیگر تعمیرکاران شناخته بشه.

برای راه‌اندازی شغل تعمیرات موبایل نیاز به سرمایه هنگفت نیست و با اندک تجهیزاتی میشه شروع به کار کرد و کم‌کم با کسب تجربه و مهارت در هر دو زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار، به درآمدی بالای 100 میلیون تومان در ماه رسید؛ حتی با راه‌اندازی وبسایت در زمینه خدمات تعمیرات موبایل هم میشه ماهانه به درآمدهای چند صد میلیونی دست پیدا کرد. همچنین لازم به ذکره که برای محاسبه نرخ تعمیرات موبایل 1403، به غیر از درآمد مستقیم از شغل تعمیرات موبایل، با فروش موبایل و لوازم جانبی و گجت‌های اون، میشه غیرمستقیم هم از این حرفه به درآمد رسید.

2 دیدگاه برای “بازار کار و درآمد تعمیرات موبایل 1403”

  1. بازار کار تعمیرات گوشی تو خارج از کشور چجوریه؟ میشه اینجا مدرک تعمیرات بگیرم و خارج از کشور کار تعمیرات موبایل انجام بدم؟

    • به طور کلی میتونیم بگیم از عامل‌های مهم برای پذیرش، کار کردن و میزان درآمد شما در زمینه تعمیرات موبایل در خارج از کشور دانش، تخصص و تجربه شما هست. همچنین شما میتونین در آموزشگاه‌هایی که ارائه مدرک معتبر دارن آموزش ببینین و از مدرکتون برای کار در خارج از کشور استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

راهنمای جستجوی کالا

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات